Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych
projekt ustawy dotyczy likwidacji instrumentu karania płatników składek, którzy popełnili błąd w dokumentach przekazywanych do ZUS
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3612
- Data wpłynięcia: 2010-09-28
- Uchwalenie:
3612
Druk nr 3612
Warszawa, 28 września 2010 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan
Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o systemie
ubezpieczeń społecznych.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy panią poseł Barbarę Bartuś.
(-) Andrzej Adamczyk; (-) Waldemar Andzel; (-) Piotr Babinetz; (-) Barbara
Bartuś; (-) Andrzej Bętkowski; (-) Antoni Błądek; (-) Aleksander Chłopek;
(-) Daniela Chrapkiewicz; (-) Andrzej Mikołaj Dera; (-) Zbigniew Dolata;
(-) Bartłomiej
Dorywalski;
(-) Jacek Falfus;
(-)
Adam Gawęda;
(-) Mieczysław Golba;
(-)
Kazimierz Gołojuch; (-) Jerzy Gosiewski;
(-) Artur Górski; (-) Krystyna Grabicka; (-) Kazimierz Hajda; (-) Wiesław
Janczyk; (-) Grzegorz Janik; (-) Dariusz Kaczanowski; (-) Beata Kempa;
(-) Sławomir Kłosowski; (-) Wojciech Kossakowski; (-) Henryk Kowalczyk;
(-) Leonard
Krasulski;
(-) Elżbieta
Kruk;
(-) Krzysztof
Lipiec;
(-) Krzysztof
Maciejewski;
(-) Barbara Marianowska;
(-)
Gabriela
Masłowska; (-) Jerzy Materna; (-) Marek Matuszewski; (-) Kazimierz
Matuszny;
(-) Wojciech
Mojzesowicz;
(-) Kazimierz
Moskal;
(-) Anna Paluch; (-) Stanisław Pięta; (-) Jacek Pilch; (-) Marek Polak;
(-) Piotr Polak; (-) Jan Religa;
(-)
Jerzy Rębek;
(-)
Adam Rogacki;
(-) Józef Rojek; (-) Jarosław Rusiecki; (-) Monika Ryniak; (-) Anna Sikora;
(-) Kazimierz Smoliński; (-) Anna Sobecka; (-) Krzysztof Sońta; (-) Piotr
Stanke; (-) Stefan Strzałkowski; (-) Andrzej Szlachta; (-) Robert Telus;
(-) Ryszard Terlecki; (-) Krzysztof Tołwiński; (-) Teresa Wargocka; (-) Jan
Warzecha; (-) Waldemar Wiązowski; (-) Jadwiga Wiśniewska; (-) Tadeusz
Wita; (-) Sławomir Worach; (-) Tadeusz Woźniak; (-) Marzena Dorota
Wróbel; (-) Anna Zalewska; (-) Wojciech Szczęsny Zarzycki; (-) Sławomir
Zawiślak; (-) Jarosław Zieliński; (-) Maria Zuba; (-) Jarosław
aczek;
(-) Wojciech ukowski.
Projekt
Ustawa
z dnia ................
o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych
Art. 1 W ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
(Dz.U.09.205.1585. z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany :
1) uchyla się przepisy art. 47 ust. 10c – 10g
2) w art. 47 ust. 10h skreśla się słowa „lub pobrana przez Zakład dodatkowa opłata,
o której mowa w ust. 10c,”
3) w art. 47 ust. 10i skreśla się słowa „a dodatkowej opłaty, o której mowa w ust.
10c, nie wymierza się, jeżeli jej wysokość nie przekroczyłaby 2,00 zł.”
Art. 2 Ustawa wchodzi w życie od 1 stycznia 2011 r.
UZASADNIENIE
Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych ma
na celu likwidację nieracjonalnego instrumentu karania płatników składek,
którzy popełnili błąd w dokumentach przekazywanych do Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych.
Na podstawie art. 47 ust. 10c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych,
w sytuacji gdy nie nastąpiło przekazanie w terminie przez ZUS składki do
otwartego funduszu emerytalnego z powodu nieprzekazania lub przekazania
błędnego zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych, zgłoszenia płatnika składek,
imiennego raportu miesięcznego, deklaracji rozliczeniowej, dokumentu
płatniczego lub zlecenia płatniczego, to Zakład Ubezpieczeń Społecznych
wymierza płatnikowi składek lub instytucji obsługującej wpłaty składek
dodatkową opłatę.
Tę dodatkową opłatę, Zakład Ubezpieczeń Społecznych ustala w drodze
decyzji i w wysokości ściśle określonej w ustawie, tj. w wysokości odsetek,
określonych w przepisie ustawy, od kwoty nieprzekazanej w terminie składki na
otwarte fundusze emerytalne, za okres od następnego dnia po upływie terminu
określonego w ust. 9 do dnia otrzymania prawidłowych dokumentów. Opłaty nie
wymierza się, czyli ZUS nie wystawia decyzji, jeżeli jej wysokość nie
przekroczyłaby 2,00 zł
Według danych pozyskanych z ZUS w 2008 r. i w pierwszej połowie
2009 r. zostało wydanych 15,5 tys. decyzji wymierzających opłatę dodatkową
na kwotę 339 600 zł. Łatwo można obliczyć, że średnia wysokość wymierzonej
opłaty dodatkowej, to ok. 22 zł. Szacunkowy koszt wydania jednej decyzji w
tym okresie wynosił 80 zł.
Z uzyskanych opłat Zakład Ubezpieczeń Społecznych przekazał na konta
ubezpieczonych w OFE opłatę dodatkową w wysokości: 105,4 tys. zł w 2008 r. i
117,4 tys. zł w pierwszej połowie 2009 r.
Łatwo więc obliczyć, iż do operacji wymierzenia opłaty dodatkowej z art.
47 ust. 10c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład Ubezpieczeń
Społecznych musiał w tym okresie dołożyć ponad 1 mln zł
Projektodawcy proponują w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych
uchylenie przepisów art. 47 ust. 10c – 10g ustawy, dotyczących dodatkowych
opłat wymierzanych przez Zakład płatnikowi składek lub instytucji obsługującej
wpłaty składek w sytuacji, w której nie nastąpiło przekazanie przez Zakład
składki do otwartego funduszu emerytalnego w
terminie z powodu nie
przekazania lub przekazania błędnego zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych,
zgłoszenia płatnika składek, imiennego raportu miesięcznego, deklaracji
rozliczeniowej, dokumentu płatniczego lub zlecenia płatniczego.
W opinii projektodawców dodatkowe opłaty, określone w tych
przepisach, są zbędnym obciążeniem zarówno dla płatników składek, jak i dla
Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, a koszty związane z wymierzaniem tej
opłaty są wielokrotnie wyższe niż wpływy do systemu ubezpieczeń
społecznych. Wysokość wpływów na konta w otwartych funduszach
emerytalnych poszczególnych ubezpieczonych jest znikoma i nie wpływa na ich
przyszłe świadczenia emerytalne.
Jako datę wejścia w życie ustawy wskazuje się dzień 1 stycznia 2011 r.
Proponowane zmiany wywołają pozytywne skutki społeczne w postaci
zmniejszenia biurokracji w zakresie objętym zmianami oraz zmniejszenie
kosztów funkcjonowania Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, co jest bardzo
ważne w obecnej sytuacji finansowej tej jednostki.
Projekt ustawy nie pociągnie za sobą obciążeń dla budżetu państwa i nie
jest objęty prawem Unii Europejskiej.