Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o sejmowej komisji śledczej
- projekt ma na celu aby osoby zeznajace przed komisją śledczą, zobowiązane do zachowania tajemnicy ustawowo chronionej innej niż tajemnica państwowa, które zgodnie z obecnym art. 11h ustawy są przesłuchiwane na posiedzeniu zamkniętym, były przesłuhiwane na przesłuchaniu otwartym, a wiadomości uzyskane do tego rodzaju osób w toku przesłuchań nie stanowiły, jak obecnie, tajemnicy służbowej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3608
- Data wpłynięcia: 2010-09-28
- Uchwalenie:
3608
Druk nr 3608
Warszawa, 28 września 2010 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan
Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- zmianie ustawy o sejmowej komisji
śledczej.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy panią poseł Beatę Kempę.
(-) Andrzej
Adamczyk;
(-) Waldemar Andzel;
(-)
Piotr Babinetz;
(-) Barbara
Bartuś;
(-) Andrzej
Bętkowski;
(-) Antoni
Błądek;
(-) Aleksander Chłopek; (-) Daniela Chrapkiewicz; (-) Andrzej Mikołaj
Dera; (-) Zbigniew Dolata; (-) Bartłomiej Dorywalski; (-) Jacek Falfus;
(-) Adam Gawęda; (-) Mieczysław Golba;
(-)
Kazimierz Gołojuch;
(-) Jerzy Gosiewski; (-) Artur Górski; (-) Krystyna Grabicka; (-) Kazimierz
Hajda; (-) Wiesław Janczyk; (-) Dariusz Kaczanowski; (-) Beata Kempa;
(-) Sławomir Kłosowski; (-) Wojciech Kossakowski; (-) Henryk Kowalczyk;
(-) Leonard
Krasulski;
(-) Elżbieta
Kruk;
(-) Krzysztof
Lipiec;
(-) Krzysztof
Maciejewski;
(-) Barbara Marianowska;
(-)
Gabriela
Masłowska;
(-)
Jerzy Materna;
(-)
Marek Matuszewski; (-) Wojciech
Mojzesowicz; (-) Kazimierz Moskal; (-) Anna Paluch; (-) Stanisław Pięta;
(-) Jacek Pilch; (-) Marek Polak; (-) Piotr Polak; (-) Jan Religa; (-) Jerzy
Rębek;
(-)
Adam Rogacki;
(-)
Józef Rojek; (-) Jarosław Rusiecki;
(-) Monika Ryniak; (-) Anna Sikora; (-) Kazimierz Smoliński; (-) Anna
Sobecka; (-) Krzysztof Sońta; (-) Piotr Stanke; (-) Stefan Strzałkowski;
(-) Andrzej Szlachta; (-) Robert Telus; (-) Ryszard Terlecki; (-) Krzysztof
Tołwiński; (-) Teresa Wargocka; (-) Jan Warzecha; (-) Waldemar
Wiązowski; (-) Jadwiga Wiśniewska; (-) Tadeusz Wita; (-) Sławomir
Worach; (-) Tadeusz Woźniak; (-) Marzena Dorota Wróbel; (-) Anna
Zalewska;
(-) Wojciech
Szczęsny Zarzycki;
(-)
Sławomir Zawiślak;
(-) Jarosław Zieliński; (-) Maria Zuba; (-) Jarosław aczek; (-) Wojciech
ukowski.
Projekt
USTAWA
z dnia……………………………….
o zmianie ustawy – o sejmowej komisji śledczej
Art. 1. W ustawie z dnia 21 stycznia 1999 r. – o sejmowej komisji śledczej
(Dz. U.99.35.321, z późn. zm.) art. 11h otrzymuje brzmienie:
„Art. 11h. 1. Przesłuchania, o których mowa w art. 11e ust. 1 i art. 11g ust.
1 odbywają się na posiedzeniu zamkniętym. Ta część posiedzenia, na której zapada
decyzja w sprawie zamknięcia posiedzenia jest również zamknięta. Komisja określa
osoby, których udział w posiedzeniu zamkniętym jest niezbędny.
2. Wiadomości uzyskane w toku przesłuchań, o których mowa w art. 11g ust.
1, stanowią tajemnicę służbową.”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
2
UZASADNIENIE
I. Uwagi ogólne
Prace komisji śledczej, jako organu konstytucyjnego państwa (art. 111
Konstytucji RP) a zarazem organu pomocniczego Sejmu RP, ze względu na
szczególne znaczenie dla wyjaśnienia działania organów państwa i wykonywania
funkcji kontrolnej Sejmu RP winny opierać się przede wszystkim na zasadzie
jawności. Respektowanie tej zasady pozwala bowiem zapoznać się opinii publicznej
z materią badaną przez konstytucyjny organ państwa jakim jest komisja, a tym
samym kształtować świadomość prawną społeczeństwa w sprawach i zagadnieniach
o doniosłym znaczeniu dla funkcjonowania państwa. Ponadto jawność zapewnia
kontrolę opinii publicznej nad pracą komisji, co zmniejsza m.in. niebezpieczeństwo
manipulowania wynikami jej pracy. Również dotychczasowa praktyka funkcjonowania
komisji śledczych ukazała, iż jawność jej prac stanowi jedną z naczelnych wartości
tej instytucji i ma niebagatelny oraz pozytywny wpływ na działanie władzy publicznej.
II. Art. 1 projektu – zmiana art. 11h ustawy o sejmowej komisji śledczej
Projektowana zmiana ma na celu znaczne poszerzenie zakresu jawności prac
komisji, utrzymując jednak ochronę informacji stanowiących tajemnicę państwową,
jak również tajemnicę, o której mowa w art. 11g, tj. tajemnicę notarialną, adwokacką,
radcy prawnego, lekarską lub dziennikarską. Usunięcie z art. 11h odesłania do
przepisu art. 11f pozwoli na odbywanie przesłuchań, o których mowa w art. 11f – po
zwolnieniu z obowiązku zachowania tajemnicy określonej w tym przepisie – na
posiedzeniu jawnym. Wobec projektowanej zmiany osoby zobowiązane do
zachowania tajemnicy ustawowo chronionej innej niż tajemnica państwowa oraz
tajemnica, o której mowa w art. 11g będą więc mogły, po zwolnieniu ich z tego
obowiązku przez komisję, być przesłuchiwane co do okoliczności, na które rozciąga
się obowiązek zachowania tej tajemnicy na posiedzeniu otwartym. Zasada jawności
winna bowiem w ocenie projektodawcy, tam gdzie właściwy organ (w tym wypadku
komisja śledcza) uzna za zasadne zwolnienie osoby przesłuchiwanej z obowiązku
zachowania tajemnicy określonej w art. 11f ustawy – brać prymat nad
nieupublicznieniem tych informacji. Ze względu na wagę spraw badanych przez
komisję śledczą, a także walor edukacyjny jej pracy należy bowiem uznać prymat
jawności nad ochroną informacji objętych tajemnicą inną niż ta, o której mowa w art.
3
11e oraz 11g ustawy o sejmowej komisji śledczej.
III. Ocena skutków regulacji
Projektowana ustawa nie wpływa bezpośrednio na gospodarkę, nie
spowoduje skutków na rynku pracy, w sferze konkurencyjności wewnętrznej i
zewnętrznej gospodarki, a także pozostanie bez wpływu na rozwój regionalny.
Wejście w życie projektowanej ustawy nie spowoduje skutków finansowych dla
budżetu państwa.
Można mieć natomiast przekonanie, iż umożliwienie prowadzenia prac
komisji w oparciu o zasadę jawności w szerszym zakresie niż to ma miejsce obecnie,
może przyczynić się do poprawy funkcjonowania organów państwa, w stosunku do
których Sejm RP posiada kompetencje kontrolne.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii
Europejskiej.