Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o sejmowej komisji śledczej
- projekt ma na celu aby osoby zeznajace przed komisją śledczą, zobowiązane do zachowania tajemnicy ustawowo chronionej innej niż tajemnica państwowa, które zgodnie z obecnym art. 11h ustawy są przesłuchiwane na posiedzeniu zamkniętym, były przesłuhiwane na przesłuchaniu otwartym, a wiadomości uzyskane do tego rodzaju osób w toku przesłuchań nie stanowiły, jak obecnie, tajemnicy służbowej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3608
- Data wpłynięcia: 2010-09-28
- Uchwalenie:
3608
BAS-WAPEiM-1692/10
Pan Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna o zgodności poselskiego projektu ustawy
o zmianie ustawy – o sejmowej komisji śledczej z prawem UE
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Beata Kempa)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. –
Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2009 r. Nr 5, poz. 47 ze zm.) sporządza się następującą
opinię:
I. Przedmiot projektu ustawy
Analizowany projekt ustawy o zmianie ustawy – o sejmowej komisji
śledczej, zwany dalej projektem ustawy, dotyczy trybu przesłuchiwania osób
przez komisje śledcze. Komisje śledcze, zgodnie z art. 111 Konstytucji RP,
mogą być powoływane przez Sejm do zbadania określonej sprawy, a tryb ich
działania określa nowelizowana ustawa z dnia 21 stycznia 1999 r. o sejmowej
komisji śledczej (tekst jednolity) (Dz. U. z 2009 r., Nr 151, poz. 1218), zwana
dalej ustawą. Komisje, zgodnie z art. 9 ust. 4 Regulamin Sejmu RR (M.P. z
2909, Nr 5, poz. 47, tekst jednolity) są organami Sejmu.
Przedmiotowa nowelizacja zmierza do tego, by osoby zeznające przed
komisją śledczą, zobowiązane do zachowania tajemnicy ustawowo chronionej
innej niż tajemnica państwowa (art. 11f ustawy), które zgodnie obecnym art.
11h ustawy są przesłuchiwane na posiedzeniu zamkniętym, były przesłuchiwane
na przesłuchaniu otwartym, a wiadomości uzyskane od tego rodzaju osób w
toku przesłuchań nie stanowiły, jak obecnie, tajemnicy służbowej.
Projekt ustawy dotyczy zatem trybu funkcjonowania sejmowej komisji
śledczej, w aspekcie odnoszącym się do trybu przesłuchiwania osób.
2
II. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Zasady wewnętrznego funkcjonowania parlamentów narodowych, w tym
ich organów wewnętrznych, jakimi są komisje parlamentarne, nie stanowią
przedmiotu regulacji prawa UE. Oznacza to, że kwestia będąca przedmiotem
projektu ustawy pozostaje w zakresie autonomii proceduralnej przysługującej
państwom członkowskim.
III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Projekt ustawy nie reguluje kwestii objętych prawem UE.
IV. Konkluzja
Opiniowany projekt ustawy – o sejmowej komisji śledczej nie jest objęty
prawem Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz
Sejmowych
Michał Królikowski
Warszawa, 4 października 2010 r.
BAS-WAPEiM-1693/10
Pan Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna dotycząca możliwości uznania poselskiego projektu ustawy
o zmianie ustawy – o sejmowej komisji śledczej za projekt ustawy
wykonującej prawo UE w rozumieniu art. 95 a ust. 1 Regulaminu Sejmu
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Beata Kempa)
Stosownie do art. 95a ust. 1 Regulaminu Sejmu, projektem ustawy wykonującej prawo
Unii Europejskiej jest projekt ustawy mającej na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.
Analizowany projekt ustawy o zmianie ustawy – o sejmowej komisji
śledczej, zwany dalej projektem ustawy, dotyczy trybu przesłuchiwania osób przez
komisje śledcze. Zmierza on do tego, by osoby zeznające przed komisją śledczą,
zobowiązane do zachowania tajemnicy chronionej ustawowo innej niż tajemnica
państwowa (art. 11f ustawy), które zgodnie obecnym art. 11h ustawy są
przesłuchiwane na posiedzeniu zamkniętym, były przesłuchiwane na przesłuchaniu
otwartym, a wiadomości uzyskane od tego rodzaju osób w toku przesłuchań nie
stanowiły, jak obecnie, tajemnicy służbowej.
Projekt ustawy dotyczy zatem trybu funkcjonowania sejmowej komisji
śledczej, a materia ta, podobnie jak inne kwestie dotyczące wewnętrznego
funkcjonowania parlamentów narodowych, nie jest regulowana prawem UE.
Zasadne jest wobec tego przyjęcie, że projekt ustawy nie ma na celu wykonania
prawa Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz
Sejmowych
Michał Królikowski