Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Straży Pożarnej
- znowelizowanie przepisów dotyczących okresu rozliczeniowego odnoszącego się do czasu służby strażaka, znowelizowanie przepisów dotyczących czasu służby w przypadku jej przedłużenia ponad 48 godzin tygodniowo;- określenie zasad obliczania i wypłacania dodatku rekompensacyjnego;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3549
- Data wpłynięcia: 2010-08-12
- Uchwalenie:
3549
Druk nr 3549
Warszawa, 12 sierpnia 2010 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan
Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o Państwowej Straży
Pożarnej.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Jarosława Zielińskiego.
(-) Andrzej Adamczyk; (-) Waldemar Andzel; (-) Iwona Arent; (-) Marek
Ast; (-) Zbigniew Babalski; (-) Piotr Babinetz; (-) Barbara Bartuś;
(-) Dariusz Bąk; (-) Andrzej Bętkowski; (-) Jan Bury s. Antoniego;
(-) Aleksander
Chłopek;
(-) Zbigniew
Chmielowiec;
(-) Daniela
Chrapkiewicz; (-) Witold Czarnecki; (-) Edward Czesak;
(-)
Zbigniew
Dolata; (-) Bartłomiej Dorywalski; (-) Marzenna Drab; (-) Zbigniew
Girzyński;
(-) Szymon
Stanisław Giżyński;
(-) Mieczysław Golba;
(-) Kazimierz Gołojuch; (-) Jerzy Gosiewski; (-) Artur Górski; (-) Krystyna
Grabicka; (-) Kazimierz Gwiazdowski; (-) Kazimierz Hajda; (-) Grzegorz
Janik; (-) Andrzej Jaworski; (-) Izabela Kloc; (-) Sławomir Kłosowski;
(-) Wojciech Kossakowski; (-) Bogusław Kowalski; (-) Leonard Krasulski;
(-) Marek Kwitek; (-) Tomasz Latos; (-) Krzysztof Lipiec; (-) Marek Łatas;
(-) Marzena Machałek; (-) Barbara Marianowska; (-) Gabriela Masłowska;
(-) Marek
Matuszewski;
(-) Kazimierz Matuszny;
(-) Krzysztof
Michałkiewicz; (-) Kazimierz Moskal; (-) Maria Nowak; (-) Jacek Osuch;
(-) Zbysław Owczarski; (-) Stanisław Ożóg; (-) Anna Paluch; (-) Jacek
Pilch; (-) Marek Polak; (-) Piotr Polak; (-) Krzysztof Popiołek; (-) Elżbieta
Rafalska; (-) Jan Religa; (-) Adam Rogacki; (-) Józef Rojek; (-) Jarosław
Rusiecki; (-) Małgorzata Sadurska; (-) Dariusz Seliga; (-) Kazimierz
Smoliński; (-) Krzysztof Sońta; (-) Stefan Strzałkowski; (-) Andrzej
Szlachta; (-) Stanisław Szwed; (-) Adam
nieżek; (-) Robert Telus;
(-) Ryszard
Terlecki;
(-) Krzysztof
Tołwiński;
(-) Jan
Warzecha;
(-) Waldemar Wiązowski; (-) Jadwiga Wiśniewska; (-) Tadeusz Wita;
(-) Elżbieta Witek; (-) Michał Wojtkiewicz; (-) Tadeusz Woźniak;
(-) Waldemar Wrona; (-) Anna Zalewska; (-) Wojciech Szczęsny Zarzycki;
(-) Sławomir Zawiślak; (-) Jarosław Zieliński; (-) Maria Zuba; (-) Wojciech
ukowski.
Projekt
USTAWA
z dnia 2010r.
o zmianie ustawy o Państwowej Straży Pożarnej
Art. 1
W ustawie z dnia 24 sierpnia 1991r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz.U.
z 2009 r. nr 12 poz. 68 z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 35:
a) ust.1 otrzymuje brzmienie:
„ 1. Czas służby strażaka nie może przekraczać przeciętnie 40 godzin
tygodniowo w przyjętym okresie rozliczeniowym, a w przypadku, gdy jest
to uzasadnione koniecznością zapewnienia ciągłości służby, może być
przedłużony do 48 godzin tygodniowo w przyjętym okresie rozliczeniowym, nie
przekraczającym 6 miesięcy.”
b) dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:
„1a. Za przedłużony ponad normę 40 godzin tygodniowo czas służby,
o którym mowa w ust. 1, strażakowi przysługuje czas wolny od służby w tym
samym wymiarze.
1b. W wypadku nieudzielania strażakowi czasu wolnego, o jakim mowa
w ust. 1a, strażakowi wypłaca się dodatek rekompensacyjny o charakterze
pieniężnym, o którym mowa w art. 87 ust. 1 pkt 2b).”
c)
skreśla się ust.9
d) ust. 10 otrzymuje brzmienie:
„ 10. W przypadku wprowadzenia podwyższonej gotowości operacyjnej
w Państwowej Straży Pożarnej, czas służby strażaka może być przedłużony
ponad wymiar 48 godzin tygodniowo, w przyjętym okresie rozliczeniowym.
W takim przypadku, w zamian za przedłużony ponad normę 40 godzin
tygodniowo czas służby strażakowi przysługuje czas wolny od służby w tym
samym wymiarze. Ustęp 1b) stosuje się odpowiednio.”
2) w art. 87:
a) w ust.1 po pkt. 2a) dodaje się pkt 2b) w brzmieniu:
„2b) dodatek rekompensacyjny, o charakterze pieniężnym za czas służby
przedłużony na podstawie art. 35 ust. 1 lub ust. 10 ponad normę 40 godzin
tygodniowo w przyjętym okresie rozliczeniowym,”,
b) po ust. 1 dodaje się ustępy 1a i 1b w brzmieniu:
„1a. Dodatek rekompensacyjny o charakterze pieniężnym, o którym
mowa w ust.1 pkt 2b, oblicza się dzieląc wysokość przeciętnego uposażenia,
o którym mowa w art. 85 ust.3 przez 172 i mnożąc otrzymaną wartość przez
liczbę godzin służby ponad normę 40 godzin tygodniowo w przyjętym okresie
rozliczeniowym.
1b. Należny dodatek rekompensacyjny o charakterze pieniężnym
za poprzedni okres rozliczeniowy, wypłaca się do 15 dnia pierwszego miesiąca
następnego okresu rozliczeniowego, a w wypadku zwolnienia strażaka ze służby
przed końcem okresu rozliczeniowego, nie później niż w dniu zwolnienia
strażaka ze służby.”
Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
Uwarunkowania ogólne
W dniu 6 maja 2005r. Parlament RP uchwalił szeroką nowelizację ustawy o Państwowej
Straży Pożarnej, która zaczęła obowiązywać od 1 lipca 2005r. (Dz.U. nr poz. z późn.zm.)
W wyniku nowelizacji art. 35 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, jako ostatniej służbie
mundurowej uregulowano normatyw czasu służby w wymiarze 40 godzin tygodniowo w
rozliczeniu sześciomiesięcznym. Nowelizacja była wynikiem konieczności dostosowania
prawa polskiego do norm Unii Europejskiej, jak też realizacją umów społecznych zawartych
pomiędzy kolejnymi ministrami właściwymi do spraw wewnętrznych a związkami
zawodowymi reprezentującymi funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej (strażaków).
Skutki nowelizacji art. 35 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej
Wprowadzenie zapisu o normatywie czasu służby doprowadziło do sytuacji w której „z dnia
na dzień” – bez okresu dostosowawczego, normatyw czasu służby formalnie zmniejszył się
z 52 godzin służby tygodniowo do 40 godzin tygodniowo tj. o 32,5%. Oznacza to, że aby
utrzymać stan gotowości bojowej jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej
na dotychczasowym poziome, należałoby zwiększyć stan etatowy w jednostkach ratowniczo-
gaśniczych o 32,5% tj. o około 6 300 etatów. Zakładając, że w dniu zmiany art. 35 w służbie
zmianowej służyło 21
000 strażaków po 52 godziny tygodniowo, to w służbie
po wprowadzeniu normatywu 40-sto godzinnego należałoby wprowadzić 27 300 strażaków:
1/ 21 000 strażaków x 52 godz. tyg. = 1 092 000 roboczogodzin / tydzień
2/ 1 113 000 r-g : 40 godz.tyg. = 27 300 strażaków
3/ 27 300 strażaków – 21 000 strażaków = 6 300 strażaków - niedobór
Przy przyjętej metodzie obliczeniowej wynika, że 1 lipca 2005r. niedobór etatowy wyniósł
6 300. Istnieją inne metody obliczeniowe oraz zmienne, które mogą wskazać inne wartości
wyliczeń, jednak, żadna z nich nie wskaże niższych wartości jak niedobór ok. 5 500 etatów.
Ponieważ Parlament w czasie uchwalania nowelizacji wyżej wymienionej ustawy zdawał
sobie sprawę z tego faktu, wprowadzono ustawową zasadę rozliczania czasu służby w okresie
rozliczeniowym sześciomiesięcznym, a także dopuszczono możliwość przedłużenia czasu
służby do 48 godzin tygodniowo.
Ponadto, żeby ten niewłaściwy stan rzeczy uregulować, Rząd RP i Sejm w 2006 r. przyznał
w ustawie budżetowej na rzecz Państwowej Straży Pożarnej środki finansowe na 1 100 etatów
funkcjonariuszy PSP.
Kolejnym krokiem do zwiększenia możliwości zniwelowania niedoboru etatowego było
przyznanie Państwowej Straży Pożarnej w ustawie modernizacyjnej na lata 2007-2009, 600
etatów korpusu służby cywilnej, na rzecz przeniesienia etatów funkcjonariuszy do systemu
zmianowego. Proces uzyskiwania faktycznego podzielono na trzy lata. W roku 2007
wprowadzono 150 etatów cywilnych, w roku 2008 - 200 etatów, a w roku 2009 – 250 etatów.
Jednocześnie, zdając sobie sprawę z ograniczonych możliwości budżetu państwa w roku 2007
w Państwowej Straży Pożarnej, przeprowadzono analizę wykorzystania etatów
funkcjonariuszy w służbie, analizę zadań jednostek organizacyjnych w administracji
i logistyce. W wyniku powyższych analiz, przeprowadzono reorganizację struktur służby
(wprowadzono normatywy etatowe, uregulowano schematy organizacyjne struktur komend
wojewódzkich, powiatowych i miejskich). W wyniku całego procesu reformowania struktur