eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

projekt ustawy dotyczy dostosowania " ustaw o CIT i PIT" do prawa wspólnotowego oraz doprecyzowania zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez podatników podatków dochodowych z tytułu udziału w spółkach niebędących osobami prawnymi

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3500
  • Data wpłynięcia: 2010-10-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • data uchwalenia: 2010-11-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 226, poz. 1478

3500

Business Centre Club zgłosił zastrzeżenia do zaproponowanego w projekcie założeń
opodatkowania otrzymanego przez wspólnika w formie niepieniężnej majątku w związku
z likwidacją spółki niebędącej osobą prawną. BCC podkreśla, że przez otrzymanie części
„majątku niepieniężnego” likwidowanej spółki, wspólnik nie realizuje faktycznego
przychodu. Z tego względu zaproponowano przesunięcie momentu powstania przychodu
u wspólnika z likwidacji spółki do momentu zbycia składnika majątku i opodatkowanie
faktycznie uzyskanego przychodu.
Alternatywnie BCC zaproponował – przy zachowaniu zakładanego w projekcie założeń
opodatkowania dochodu w momencie likwidacji spółki – uregulowanie kwestii kosztu
podatkowego w momencie zbycia składnika majątku otrzymanego w wyniku likwidacji
spółki. Koszt ten powinien odpowiadać wysokości przychodu wspólnika ustalonego na
moment otrzymania majątku likwidowanej spółki.
Analogiczne uwagi BCC zgłosił do propozycji opodatkowania majątku otrzymanego przy
wystąpieniu wspólnika ze spółki.
Ponadto BCC poddał w wątpliwość propozycję opodatkowania otrzymanych przez wspólnika
występującego ze spółki środków pieniężnych, ponieważ będzie to prowadzić do
opodatkowania dochodu, który już raz podlegał opodatkowaniu jako dochód z tytułu udziału
w spółce.
Odnosząc się do zgłoszonych uwag, za zasadną uznano propozycję przesunięcia momentu
powstania przychodu u wspólnika z likwidacji spółki do momentu zbycia składnika majątku i
opodatkowanie faktycznie uzyskanego przychodu. Rozwiązaniem tym objęto również
otrzymanie z tytułu udziału w spółce środków niepieniężnych przez wspólnika występującego
ze spółki.
Nie uwzględniono uwagi nieustalania dochodu z tytułu wystąpienia wspólnika ze spółki w
sytuacji otrzymania przez niego środków pieniężnych. Odmiennie niż przy likwidacji spółki,
otrzymane
środki pieniężne „zawierają w sobie” część dochodu uprzednio
nieopodatkowanego z tytułu udziału w spółce. Opodatkowaniu będzie podlegać nadwyżka
wartości rynkowej majątku nad jego wartością podatkową i ewentualny zysk z reinwestycji.
Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych „Lewiatan” zaproponowała, żeby w sytuacji
wniesienia wkładu przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, jego
wartość została określona na dzień wniesienia według wartości rynkowej. Rozwiązanie to
powinno objąć również przypadki, gdy odpłatne zbycie spółce przedmiotu wkładu przez
osobę fizyczną nie podlegałoby opodatkowaniu, z uwagi na upływ półrocznego lub
44


pięcioletniego okresu. Podkreślono, że z uwagi na takie „zwolnienie” po stronie osoby
fizycznej, w przypadku sprzedaży przedmiotu wkładu przez tę osobę spółce niebędącej osobą
prawną (zamiast wniesienia wkładu), wartość podatkowa przedmiotu wkładu byłaby równa
wartości rynkowej, a przychód uzyskany przez osobę fizyczną nie podlegałby
opodatkowaniu. Zatem skutki podatkowe w zakresie wyceny i amortyzacji przedmiotu
wkładu w przypadku wniesienia wkładu i sprzedaży przedmiotu wkładu na rzecz spółki
osobowej przez osobę fizyczną zwolnioną z opodatkowania z tytułu sprzedaży powinny
zostać zrównane. Wymaga to dokonania zmian w zakresie zasad ustalania kosztów
podatkowych przy zbyciu przedmiotu wkładu przez spółkę nieposiadającą osobowości
prawnej.
PKPP „Lewiatan” zwróciła również uwagę na brak w projekcie założeń zasad opodatkowania
wspólnika spółki osobowej, w przypadku gdy udział w zysku tego wspólnika zgodnie
z umową spółki jest inny niż udział w majątku likwidowanej spółki albo inny niż udział tego
wspólnika w stratach.
Ponadto PKPP „Lewiatan” uznała za niedopuszczalne różnicowanie konsekwencji
podatkowych w zależności od tego, czy w związku z likwidacją lub wystąpieniem wspólnika
ze spółki następuje zwrot środków pieniężnych czy zwrot innych składników majątku.
W konsekwencji zaproponowano nierozpoznawanie przychodu również przy otrzymaniu
innych niż pieniężne składników majątku. Zwracany majątek powinien być opodatkowany
dopiero w momencie jego odpłatnego zbycia.
Odnosząc się do zgłoszonych uwag, za niezasadną uznano uwagę dotyczącą ustalania
wartości początkowej wkładu niepieniężnego wniesionego przez osobę fizyczną
nieprowadzącą działalności gospodarczej w sytuacji, w której odpłatne zbycie spółce
przedmiotu wkładu przez osobę fizyczną nie podlegałoby opodatkowaniu, z uwagi na upływ
półrocznego lub pięcioletniego okresu.
W aktualnym stanie prawnym opodatkowanie dochodu uzyskanego z odpłatnego zbycia
składników majątku przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej jest
uzależnione od okresu, jaki upłynął między nabyciem a ich zbyciem (5 lat dla nieruchomości i
6 miesięcy dla innych rzeczy). W projekcie założeń proponuje się, że wartość początkowa
składnika majątku wniesionego do spółki przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności
gospodarczej będzie ustalana na dzień wniesienia według ceny rynkowej, gdy ustalenie ceny
nabycia lub wytworzenia przedmiotu wkładu przez tę osobę nie będzie możliwe. PKPP
„Lewiatan” proponuje, żeby ten sposób ustalania wartości początkowej dotyczył również tych
45


sytuacji, „gdy zbycie przedmiotu wkładu przez osobę fizyczną korzystałoby ze zwolnienia z
opodatkowania PIT”. Uwaga nie zasługuje na uwzględnienie. Należy mieć na uwadze, że
ustalanie wartości początkowej składników majątku wniesionych do spółki według wartości
rynkowej ma wyjątkowy charakter i odnosi się wyłącznie do sytuacji, kiedy nie można ustalić
ceny nabycia lub wytworzenia przedmiotu wkładu.
Niezasadna jest również uwaga dotycząca braku zasad opodatkowania wspólnika spółki
osobowej, w przypadku gdy udział w zysku tego wspólnika zgodnie z umową spółki jest inny
niż udział w majątku likwidowanej spółki albo inny niż udział tego wspólnika w stratach.
Obowiązujące przepisy określają zasady ustalania przychodu z udziału w spółce niebędącej
osobą prawną. Przychody te określa się proporcjonalnie do prawa wspólnika do udziału w
zysku. Zasada ta znajdzie również zastosowanie, w przypadku gdy udział w zysku wspólnika
zgodnie z umową spółki będzie inny niż udział w majątku likwidowanej spółki albo inny niż
udział wspólnika w stratach. W ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych będzie to
wymagało doprecyzowania przepisu określającego sposób ustalania przychodu z udziału w
spółce niebędącej osobą prawną, analogicznie jak w ustawie o podatku dochodowym od osób
fizycznych przez wskazanie, że przychód ten ustala się proporcjonalnie do posiadanego
udziału w zysku.
Uwaga dotycząca różnicowania konsekwencji podatkowych w zależności od tego, czy w
związku z likwidacją lub wystąpieniem wspólnika ze spółki następuje zwrot środków
pieniężnych czy zwrot innych składników majątku, została częściowo uwzględniona.
Zaakceptowano propozycję, żeby zwracany majątek był opodatkowany dopiero w momencie
jego odpłatnego zbycia zarówno w przypadku likwidacji, jak i wystąpienia wspólnika ze
spółki.
Nie można natomiast podzielić propozycji nieustalania dochodu z tytułu wystąpienia
wspólnika ze spółki w sytuacji otrzymania przez niego środków pieniężnych, z powodów
wskazanych w stanowisku do uwag zgłoszonych przez BCC.
46




10/41rch
47


strony : 1 ... 10 ... 16 . [ 17 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: