eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych

Rządowy projekt ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych

Rządowy projekt ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3491
  • Data wpłynięcia: 2010-10-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych
  • data uchwalenia: 2011-05-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 122, poz. 696

3491-001

felczer ubezpieczenia
zdrowotnego
174.
Trójnóg, albo czwórnóg
chirurg, ortopeda,
30%
trwałe upośledzenie sprawności
raz na 3 lata

neurolog, lekarz
chodu
rehabilitacji medycznej,
reumatolog, geriatra,
lekarz podstawowej
opieki zdrowotnej,
felczer ubezpieczenia
zdrowotnego
175.
Laska dla niewidomych (biała) chirurg,
ortopeda,

10%
osoby niewidome i niedowidzące raz
na
rok

neurolog, lekarz
rehabilitacji medycznej,
reumatolog, geriatra,
lekarz podstawowej
opieki zdrowotnej,
felczer ubezpieczenia
zdrowotnego
176. Balkonik
albo
chodzik
chirurg, ortopeda,
30%
trwałe upośledzenie sprawności
raz na 5 lat

ułatwiający chodzenie
neurolog, lekarz
chodu
rehabilitacji medycznej,
reumatolog, geriatra,
lekarz podstawowej
opieki zdrowotnej,
felczer ubezpieczenia
zdrowotnego
177.
Wózek inwalidzki ręczny ortopeda,
chirurg,
10%
znaczne
trwałe ograniczenie
raz na 5 lat

neurolog, lekarz
zdolności poruszania się
rehabilitacji medycznej,
178.
Wózek inwalidzki ręczny dla
ortopeda, chirurg,
10%
znaczne
trwałe ograniczenie
raz na 5 lat

osób z masą ciała powyżej 120
neurolog, lekarz
zdolności poruszania się
kg
rehabilitacji medycznej,
179.
Wózek inwalidzki aluminiowy
reumatolog 10%
dla
osób
dorosłych przy rozległych
raz na 5 lat

(lekki) z systemem szybkiego
porażeniach i niedowładach kończyn
demontażu kół, składany, dla
i tułowia wymagających stabilizacji
osób samodzielnie
pleców i głowy
poruszających się na wózku

Strona 22 z 27
180.
Wózek inwalidzki specjalny,
reumatolog 10%
dla
osób
dorosłych przy rozległych
raz na 5 lat

stabilizujący plecy i głowę
porażeniach i niedowładach kończyn
i tułowia wymagających stabilizacji
pleców i głowy
181.
Wózek inwalidzki dziecięcy
reumatolog 0%
schorzenia
uniemożliwiające
raz na 3 lata

stabilizujący plecy i głowę
samodzielne poruszanie się oraz stan
wymagający stabilizacji pleców i
głowy dla dzieci i młodzież od 3
roku życia do 18 roku życia
182.
Wózek inwalidzki dziecięcy reumatolog

0%
schorzenia
uniemożliwiające
raz na 3 lata

samodzielne poruszanie się dla
dzieci i młodzież od 3 roku życia do
18 roku życia
183. Fotelik
stabilizujący plecy i
ortopeda, neurolog,
0%
schorzenia
uniemożliwiające
raz na 2 lata

głowę dla dzieci do siedzenia
lekarz rehabilitacji
samodzielne poruszanie się oraz stan
medycznej
wymagający stabilizacji pleców i
głowy
184. Pełzak do raczkowania
ortopeda, neurolog,
0%
niedowłady mięśniowe u dzieci
raz na 2 lata

lekarz rehabilitacji
medycznej

*) Okres użytkowania przedmiotu ortopedycznego może ulec skróceniu, u dzieci i młodzieży do 18 roku życia, na wniosek lekarza zawierający wyczerpujące uzasadnienie medyczne.
**) Podstawowe kryteria przyznawania obuwia ortopedycznego
1. Wady stopy i goleni wrodzone lub nabyte, zaburzające funkcję chodu z wyłączeniem stopy płasko-koślawej statycznej:
a) nieprawidłowe ustawienie stopy zmniejszające jej naturalną powierzchnię podparcia (np. stopa końsko-szpotawa, piętowa), jeżeli powoduje to niewydolność statyczną nadmiernie
obciążonych tkanek;
b) rozległe zniekształcenia tkanek miękkich i kości lub rozległe owrzodzenia na naturalnych płaszczyznach podparcia stopy;
c) stopa olbrzymia wskutek rozrostu tkanek miękkich lub szkieletu (np. wrodzone połączenia tętniczo-żylne, słoniowatość) oraz stopa krótsza co najmniej o 3 cm, wymagająca zaopatrzenia
w obuwie różnej wielkości.
2. Skrócenie kończyny dolnej:
a) u osób dorosłych co najmniej 3 cm;
b) u dzieci i młodzieży do 18 roku życia co najmniej 2 cm.
3. Amputacja części stopy, tj.: ubytki szkieletu stopy ku tyłowi od głów kości śródstopia, a także inne ubytki, z wyjątkiem palców, utrudniające utrzymanie na stopie obuwia standardowego.
4. Utrwalone przykurcze stawów kolanowych lub biodrowych wymagające wyrównania ustawieniem końskim stóp co najmniej o 4 cm (zgięcie podeszwowe).
Strona 23 z 27



UZASADNIENIE


Zgodnie z art. 36 ust. 4 ustawy z dnia………2010 r.. o refundacji leków, środków spożywczych
specjalnego przeznaczenia oraz wyrobów medycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr …. poz.…….),
minister zdrowia właściwy do spraw zdrowia został zobowiązany do określenia wykazu wyrobów
medycznych wydawanych na zlecenie z określeniem limitów ich finansowania ze środków
publicznych i wysokości udziału własnego świadczeniobiorcy w tym limicie oraz kryteria ich
przyznawania, okresy użytkowania, a także limity cen ich napraw, uwzględniając skuteczność
i bezpieczeństwo ich stosowania, oraz sposób ich wytwarzania, a także możliwości płatnicze
podmiotu zobowiązanego do finansowania świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych.
Wydanie niniejszego rozporządzenia wynika z potrzeby dostosowania obowiązującej regulacji
prawnej do zaistniałych zmian w zapotrzebowaniu pacjentów na poszczególne wyroby medyczne.
Przedmiotowy projekt dokonuje klasyfikacji poszczególnych wyrobów medycznych oraz określa
limitu ceny dla tych wyrobów, a także limitu ich napraw.
Zaproponowane w projekcie przepisy w sposób pośredni wpłyną na sytuację prawną i finansową
świadczeniobiorców, świadczeniodawców jak również płatnika, gdyż poprawa standardu
świadczeń zdrowotnych rzeczowych poprzez uszczegółowienie klasyfikacji poszczególnych
wyrobów medycznych, biorąc pod uwagę metody wytwarzania. Proponowane zapisy umożliwią
właściwy dobór przez lekarzy zlecających zaopatrzenie. Nowy sposób klasyfikacji ułatwi
dopasowanie wyrobów medycznych do osób potrzebujących oraz ich potrzeb.
Przedmiotowy projekt zawiera zapisy dotyczące sposobu refundacji, które w konsekwencji
unormują faktyczne obciążenia finansowe będące w praktyce udziałem własnym w limicie ceny
oraz wyeliminują problemy z jednoznacznością identyfikacji świadczeń rzeczowych podczas
poświadczania przez pacjenta zlecenia refundacyjnego.
Zaproponowane zapisy dotyczące przede wszystkim nowej klasyfikacji wyrobów medycznych wraz
z ustaleniem nowych limitów dla tych wyrobów, rozróżniając je na produkowane seryjnie oraz
wykonywane na zamówieni. Limit cen w większości przypadkach został określony za sztukę
zgodnie z sugestiami płatnika świadczeń w tym zakresie, uwzględniające warunki jego realizacji
zgodnie z upoważnieniem ustawowym.
Projektowana regulacja nie jest objęta przepisami prawa Unii Europejskiej.
Przedmiot projektowanego rozporządzenia nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej, jak
również nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady
Strona 24 z 27
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597)
i w związku z tym nie podlega przedmiotowej notyfikacji.
Projekt rozporządzenia, w myśl art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337), zostanie
zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Zdrowia.
































Strona 25 z 27
Ocena Skutków Regulacji

1. Podmioty, na które oddziałuje regulacja prawna

Przepisy przedmiotowego projektu rozporządzenia będą miały wpływ na podmioty wykonujące
czynności z zakresu zaopatrzenia wyrobami medycznymi, jak również na świadczeniobiorców,
a także na płatnika, który będzie dokonywał refundacji.

2. Konsultacje społeczne

Równolegle z uzgodnieniami międzyresortowymi projekt rozporządzenia zostanie przesłany do
zaopiniowania następującym podmiotom:
1) Naczelnej Radzie Lekarskiej;
2) Ogólnopolskiej Izbie Gospodarczej Wyrobów Medycznych POLMED;
Polskiej Izbie Przemysłu Farmaceutycznego i Sprzętu Medycznego „POLFARMED”;
3) Konfederacji Pracodawców Polskich;
4) Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych;
5) Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych;
6) Business Centre Club;
7) Polskiemu Towarzystwu Ortoptyki i Protetyki Narządu Ruchu;
8) Polskiemu Towarzystwu Neurologicznemu;
9) Polskiemu Towarzystwu Ortopedycznemu i Traumatologicznemu;
10) Polskiemu Towarzystwu Neurologicznemu;
11) Polskiemu Towarzystwu Chirurgii Onkologicznej;
12) Polskiemu Towarzystwu Urologicznemu;
13) Federacji Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia „Porozumienie Zielonogórskie”;
14) organizacjom pacjentów.
Ponadto projekt rozporządzenia zostanie umieszczony na stronie internetowej Ministerstwa
Zdrowia w Biuletynie Informacji Publicznej, zgodnie z wymogami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r.
Nr 42, poz. 337).
Wyniki konsultacji społecznych zostaną omówione po ich zakończeniu.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżet
jednostek samorządu terytorialnego
Wydanie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje znaczących skutków finansowych dla
Narodowego Funduszu Zdrowia, W 2010 roku przeznaczone środki na ten cel w Narodowym
Strona 26 z 27
strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 16

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: