eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty

projekt ustawy dotyczy wprowadzenia zmian w systemie kształcenia lekarzy i lekarzy dentystów, rozszerzenia definicji zawodu lekarza, nowych wymagań co do studiów na kierunkach lekarskim i lekarsko-dentystycznym w tym likwidacji stażu podyplomowego i egzaminów państwowych oraz zmian zasad dotyczących lekarzy cudzoziemców i skrócenia procedur administracyjnych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3487
  • Data wpłynięcia: 2010-10-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty
  • data uchwalenia: 2011-04-28
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 113, poz. 658

3487-001

4. Staż zakończony jest kolokwium obejmującym swoim zakresem wiedzę teoretyczną
oraz umiejętności praktyczne. Kolokwium przeprowadza ordynator oddziału lub jego
zastępca.


2. Program stażu cząstkowego z zakresu medycyny ratunkowej
Czas trwania stażu: 3 tygodnie.
Cel stażu: pogłębienie wiedzy teoretycznej oraz poznanie, utrwalenie i przyswojenie
praktycznych umiejętności postępowania w zakresie medycznych czynności
ratunkowych i procedur klinicznych medycyny ratunkowej.

Miejsce odbywania stażu: kliniki medycyny ratunkowej, oddziały kliniczne medycyny
ratunkowej, szpitalne oddziały ratunkowe posiadające akredytację do
prowadzenia kształcenia podyplomowego

Program stażu obejmuje:
1. Utrwalenie współczesnych zasad zaawansowanej resuscytacji krążeniowo-
oddechowej i prowadzenia terapii poresuscytacyjnej.

2. Utrwalenie współczesnych zasad postępowania ratunkowego w urazach



wielonarządowych, w szczególności:
1)
wstępnej oceny chorego z mnogimi obrażeniami ciała;
2)
podtrzymania funkcji życiowych chorego z mnogimi obrażeniami ciała;
3) praktyczne opanowanie zasad transportu chorego z mnogimi obrażeniami
ciała;
4) prowadzenie oceny wtórnej pacjenta z mnogimi obrażeniami ciała;

5) poznanie zaawansowanych technik diagnostyki okołourazowej i zasad
różnicowania diagnostycznego w urazach;
6) postępowanie kliniczne we wstrząsie urazowym;


33
3. Poszerzenie umiejętności wykonywanie triagu śródszpitalnego w nagłym
zagrożeniu zdrowia lub życia
4. Poszerzenie umiejętności postępowania w nagłym zagrożeniu zdrowia lub życia
pochodzenia wewnętrznego, takim jak:
1) nagłe zatrzymanie krążenia;
2) ostra niewydolność krążenia różnej etiologii;
3) ostra niewydolność oddechowa różnej etiologii;
4) wstrząs o różnej etiologii;
5) nagłe stany utraty przytomności;
6) ostre schorzenia brzuszne;
7) ostre schorzenia ciężarnych;
8) ostre stany drgawkowe.
5. Postępowanie w nagłych zagrożeniach zdrowia lub życia u dzieci.

6. Postępowanie ratunkowe w nagłych zagrożeniach zdrowia lub życia pochodzenia
środowiskowego:
1) ostre zatrucia;
2) skażenia chemiczne;
3) uraz termiczny (oparzenie, udar cieplny, hipotermia);
4) utonięcia, uraz nurkowy;
5) porażenia elektryczne i rażenia piorunem;
6) pogryzienia, ukąszenia i użądlenia.

7. Opanowanie wykonywania następujących lekarskich umiejętności leczenia
ratunkowego :
1) z zakresu resuscytacji krążeniowo-oddechowej:
a) udrożnienia dróg oddechowych metodami bezprzyrządowymi,
b) intubacji dotchawiczej,
c) udrażniania dróg oddechowych technikami alternatywnymi (np. maski krtaniowe,
maski żelowe, rurki krtaniowe itp.);

34
d) udrażniania dróg oddechowych technikami chirurgicznymi, w tym konikotomii i
tracheotomii
e) wspomagania oddechu i sztucznej wentylacji zastępczej,
f) defibrylacji elektrycznej i kardiowersji,
g) pośredniego masażu serca,
h) wykonanie centralnego dostępu dożylnego,
i) resuscytacji płynowej,
j) odbarczenia odmy opłucnowej, w szczególności odmy prężnej;

2) z zakresu czynności ratunkowych w warunkach przedszpitalnych (medycznych
czynności ratunkowych):
a) zabezpieczania rannego pacjenta w czasie wyjmowania z uszkodzonego pojazdu,
b) podtrzymywania funkcji życiowych na miejscu zdarzenia lub wypadku i w czasie
transportu,
c) unieruchamiania kręgosłupa szyjnego i piersiowo-lędźwiowego,
d) unieruchamiania złamań na miejscu zdarzenia lub wypadku,
e) tamowania krwotoków;

3) monitorowania podstawowych funkcji życiowych w czasie transportu oraz w
szpitalnym oddziale ratunkowym.
4) zaopatrywania ran powierzchownych
5) zasad znieczuleń przewodowych i analgosedacji w szpitalnych procedurach
ratunkowych
6) zasad postępowania w porodzie nagłym

8. Utrwalenie zasad organizacji medycyny ratunkowej oraz zasad organizacyjnych i
funkcjonowania szpitalnych oddziałów ratunkowych, prowadzenia dokumentacji
medycznej właściwej dla szpitalnego oddziału ratunkowego oraz realizacji szpitalnego
planu zabezpieczenia katastrofy.


35
9. Poszerzenie umiejętności postępowania w stanach nagłego zagrożenia zdrowia lub
życia w warunkach przedszpitalnych.
10. Poszerzenie umiejętności postępowania w zdarzeniach masowych i katastrofach,
w tym w szczególności prowadzenia segregacji przedszpitalnej oraz organizacji i
prowadzenia akcji ratunkowej.

11. Staż uzupełniony dwudniowym kursem podsumowującym zagadnienia ujęte w
programie organizowanym przez jednostki akademickie prowadzące kształcenie w
zakresie medycyny ratunkowej.

STAŻ CZĄSTKOWY W DZIEDZINIE PSYCHIATRII
VI. Program stażu cząstkowego z zakresu psychiatrii
Czas trwania stażu: 4 tygodni.
Cel stażu:
poznanie, utrwalenie i przyswojenie praktycznych umiejętności rozpoznawania i
postępowania w zaburzeniach psychicznych w warunkach opieki stacjonarnej i
ambulatoryjnej.
Program stażu obejmuje:
1. Rozpoznawanie (ocena przyczyn, ryzyka), wybór postępowania i leczenia w
stanach naglących związanych z zaburzeniami psychicznymi, takimi jak:
1) zachowania samobójcze;
2) zachowania agresywne i inne zachowania zagrażające;
3) ostre zaburzenia psychotyczne;
4) zespół paniki lękowej;
5) naglące powikłania psychofarmakoterapii.
2.
Rozpoznawanie i leczenie zaburzeń psychicznych częściej spotykanych w
podstawowej opiece zdrowotnej, poznanie możliwości zapobiegania im:

36
1) zaburzenia psychiczne i somatyczne związane z alkoholem i innymi substancjami
uzależniającymi;
2) zespoły depresyjne;
3) zespoły nerwicowe;
4) reakcje na stres i reakcje adaptacyjne;
5) zaburzenia snu;
6) zaburzenia odżywiania;
7) dysfunkcje seksualne.
3. Rozpoznawanie oraz zasady rehabilitacji utrwalonych zaburzeń psychicznych i
umiejętności jej organizowania w środowisku rodzinnym i lokalnym:
1) upośledzenie umysłowe;
2) zespoły otępienne.
4. Zasady współpracy w specjalistycznym leczeniu i rehabilitacji przewlekłych lub
nawracających zaburzeń psychicznych:
1) psychoz schizofrenicznych i urojeniowych;
2) chorób afektywnych;
3) uzależnienia od alkoholu i innych substancji psychoaktywnych;
4) utrwalonych zespołów nerwicowych;
5) utrwalonych zaburzeń odżywiania, snu oraz dysfunkcji seksualnych.
5. Poznanie zasad oraz praktycznych możliwości wykorzystania dostępnych form
leczenia, rehabilitacji, pomocy społecznej i środowiskowej oraz oparcia społecznego dla
osób z zaburzeniami psychicznymi.
6. Opanowanie wykonywania umiejętności:

1) oceny stanu psychicznego z uwzględnieniem specyfiki wieku rozwojowego i
podeszłego;
2) oceny wpływu czynników somatycznych na stan psychiczny chorego;
3) oceny wpływu czynników psychicznych i środowiskowych na stan somatyczny
chorego;
4) oceny czynników patogennych w rodzinie chorego;

5)
oceny patogennego znaczenia kryzysów rozwojowych oraz doświadczeń
związanych z chorobą (ostrą, przewlekłą, terminalną) i leczeniem;

37
strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 20 ... 30 ... 33

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: