Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty
projekt ustawy dotyczy wprowadzenia zmian w systemie kształcenia lekarzy i lekarzy dentystów, rozszerzenia definicji zawodu lekarza, nowych wymagań co do studiów na kierunkach lekarskim i lekarsko-dentystycznym w tym likwidacji stażu podyplomowego i egzaminów państwowych oraz zmian zasad dotyczących lekarzy cudzoziemców i skrócenia procedur administracyjnych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3487
- Data wpłynięcia: 2010-10-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty
- data uchwalenia: 2011-04-28
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 113, poz. 658
3487-001
oraz umiejętności praktyczne. Kolokwium przeprowadza ordynator oddziału lub jego
zastępca.
2. Program stażu cząstkowego z zakresu medycyny ratunkowej
Czas trwania stażu: 3 tygodnie.
Cel stażu: pogłębienie wiedzy teoretycznej oraz poznanie, utrwalenie i przyswojenie
praktycznych umiejętności postępowania w zakresie medycznych czynności
ratunkowych i procedur klinicznych medycyny ratunkowej.
Miejsce odbywania stażu: kliniki medycyny ratunkowej, oddziały kliniczne medycyny
ratunkowej, szpitalne oddziały ratunkowe posiadające akredytację do
prowadzenia kształcenia podyplomowego
Program stażu obejmuje:
1. Utrwalenie współczesnych zasad zaawansowanej resuscytacji krążeniowo-
oddechowej i prowadzenia terapii poresuscytacyjnej.
2. Utrwalenie współczesnych zasad postępowania ratunkowego w urazach
wielonarządowych, w szczególności:
1)
wstępnej oceny chorego z mnogimi obrażeniami ciała;
2)
podtrzymania funkcji życiowych chorego z mnogimi obrażeniami ciała;
3) praktyczne opanowanie zasad transportu chorego z mnogimi obrażeniami
ciała;
4) prowadzenie oceny wtórnej pacjenta z mnogimi obrażeniami ciała;
5) poznanie zaawansowanych technik diagnostyki okołourazowej i zasad
różnicowania diagnostycznego w urazach;
6) postępowanie kliniczne we wstrząsie urazowym;
33
3. Poszerzenie umiejętności wykonywanie triagu śródszpitalnego w nagłym
zagrożeniu zdrowia lub życia
4. Poszerzenie umiejętności postępowania w nagłym zagrożeniu zdrowia lub życia
pochodzenia wewnętrznego, takim jak:
1) nagłe zatrzymanie krążenia;
2) ostra niewydolność krążenia różnej etiologii;
3) ostra niewydolność oddechowa różnej etiologii;
4) wstrząs o różnej etiologii;
5) nagłe stany utraty przytomności;
6) ostre schorzenia brzuszne;
7) ostre schorzenia ciężarnych;
8) ostre stany drgawkowe.
5. Postępowanie w nagłych zagrożeniach zdrowia lub życia u dzieci.
6. Postępowanie ratunkowe w nagłych zagrożeniach zdrowia lub życia pochodzenia
środowiskowego:
1) ostre zatrucia;
2) skażenia chemiczne;
3) uraz termiczny (oparzenie, udar cieplny, hipotermia);
4) utonięcia, uraz nurkowy;
5) porażenia elektryczne i rażenia piorunem;
6) pogryzienia, ukąszenia i użądlenia.
7. Opanowanie wykonywania następujących lekarskich umiejętności leczenia
ratunkowego :
1) z zakresu resuscytacji krążeniowo-oddechowej:
a) udrożnienia dróg oddechowych metodami bezprzyrządowymi,
b) intubacji dotchawiczej,
c) udrażniania dróg oddechowych technikami alternatywnymi (np. maski krtaniowe,
maski żelowe, rurki krtaniowe itp.);
34
d) udrażniania dróg oddechowych technikami chirurgicznymi, w tym konikotomii i
tracheotomii
e) wspomagania oddechu i sztucznej wentylacji zastępczej,
f) defibrylacji elektrycznej i kardiowersji,
g) pośredniego masażu serca,
h) wykonanie centralnego dostępu dożylnego,
i) resuscytacji płynowej,
j) odbarczenia odmy opłucnowej, w szczególności odmy prężnej;
2) z zakresu czynności ratunkowych w warunkach przedszpitalnych (medycznych
czynności ratunkowych):
a) zabezpieczania rannego pacjenta w czasie wyjmowania z uszkodzonego pojazdu,
b) podtrzymywania funkcji życiowych na miejscu zdarzenia lub wypadku i w czasie
transportu,
c) unieruchamiania kręgosłupa szyjnego i piersiowo-lędźwiowego,
d) unieruchamiania złamań na miejscu zdarzenia lub wypadku,
e) tamowania krwotoków;
3) monitorowania podstawowych funkcji życiowych w czasie transportu oraz w
szpitalnym oddziale ratunkowym.
4) zaopatrywania ran powierzchownych
5) zasad znieczuleń przewodowych i analgosedacji w szpitalnych procedurach
ratunkowych
6) zasad postępowania w porodzie nagłym
8. Utrwalenie zasad organizacji medycyny ratunkowej oraz zasad organizacyjnych i
funkcjonowania szpitalnych oddziałów ratunkowych, prowadzenia dokumentacji
medycznej właściwej dla szpitalnego oddziału ratunkowego oraz realizacji szpitalnego
planu zabezpieczenia katastrofy.
35
9. Poszerzenie umiejętności postępowania w stanach nagłego zagrożenia zdrowia lub
życia w warunkach przedszpitalnych.
10. Poszerzenie umiejętności postępowania w zdarzeniach masowych i katastrofach,
w tym w szczególności prowadzenia segregacji przedszpitalnej oraz organizacji i
prowadzenia akcji ratunkowej.
11. Staż uzupełniony dwudniowym kursem podsumowującym zagadnienia ujęte w
programie organizowanym przez jednostki akademickie prowadzące kształcenie w
zakresie medycyny ratunkowej.
STAŻ CZĄSTKOWY W DZIEDZINIE PSYCHIATRII
VI. Program stażu cząstkowego z zakresu psychiatrii
Czas trwania stażu: 4 tygodni.
Cel stażu:
poznanie, utrwalenie i przyswojenie praktycznych umiejętności rozpoznawania i
postępowania w zaburzeniach psychicznych w warunkach opieki stacjonarnej i
ambulatoryjnej.
Program stażu obejmuje:
1. Rozpoznawanie (ocena przyczyn, ryzyka), wybór postępowania i leczenia w
stanach naglących związanych z zaburzeniami psychicznymi, takimi jak:
1) zachowania samobójcze;
2) zachowania agresywne i inne zachowania zagrażające;
3) ostre zaburzenia psychotyczne;
4) zespół paniki lękowej;
5) naglące powikłania psychofarmakoterapii.
2.
Rozpoznawanie i leczenie zaburzeń psychicznych częściej spotykanych w
podstawowej opiece zdrowotnej, poznanie możliwości zapobiegania im:
36
1) zaburzenia psychiczne i somatyczne związane z alkoholem i innymi substancjami
uzależniającymi;
2) zespoły depresyjne;
3) zespoły nerwicowe;
4) reakcje na stres i reakcje adaptacyjne;
5) zaburzenia snu;
6) zaburzenia odżywiania;
7) dysfunkcje seksualne.
3. Rozpoznawanie oraz zasady rehabilitacji utrwalonych zaburzeń psychicznych i
umiejętności jej organizowania w środowisku rodzinnym i lokalnym:
1) upośledzenie umysłowe;
2) zespoły otępienne.
4. Zasady współpracy w specjalistycznym leczeniu i rehabilitacji przewlekłych lub
nawracających zaburzeń psychicznych:
1) psychoz schizofrenicznych i urojeniowych;
2) chorób afektywnych;
3) uzależnienia od alkoholu i innych substancji psychoaktywnych;
4) utrwalonych zespołów nerwicowych;
5) utrwalonych zaburzeń odżywiania, snu oraz dysfunkcji seksualnych.
5. Poznanie zasad oraz praktycznych możliwości wykorzystania dostępnych form
leczenia, rehabilitacji, pomocy społecznej i środowiskowej oraz oparcia społecznego dla
osób z zaburzeniami psychicznymi.
6. Opanowanie wykonywania umiejętności:
1) oceny stanu psychicznego z uwzględnieniem specyfiki wieku rozwojowego i
podeszłego;
2) oceny wpływu czynników somatycznych na stan psychiczny chorego;
3) oceny wpływu czynników psychicznych i środowiskowych na stan somatyczny
chorego;
4) oceny czynników patogennych w rodzinie chorego;
5)
oceny patogennego znaczenia kryzysów rozwojowych oraz doświadczeń
związanych z chorobą (ostrą, przewlekłą, terminalną) i leczeniem;
37
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3487 › Pobierz plik
- 3487-001 › Pobierz plik