Rządowy projekt ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia
Rządowy projekt ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3485
- Data wpłynięcia: 2010-10-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o systemie informacji w ochronie zdrowia
- data uchwalenia: 2011-04-28
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 113, poz. 657
3485-001
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
14
Ocena Skutków Regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie
Projekt oddziałuje na podmioty prowadzące bazy danych z zakresu ochrony zdrowia oraz
wytwarzające dokumentację medyczną.
Ponadto projekt oddziałuje na wytwórców systemów teleinformatycznych i na podmioty
prowadzące rejestry medyczne, pozostające w związku z systemem SIM.
Dotyczy to w szczególności:
1) usługobiorców;
2) usługodawców;
3) płatników;
4) podmioty prowadzące rejestry medyczne, o których mowa w art. 19 ustawy z dnia
................... o systemie informacji w ochronie zdrowia;
5) organów administracji rządowej i samorządowej w zakresie zadań z zakresu ochrony
zdrowia przypisanych im przepisami odrębnymi.
2. Konsultacje społeczne
Projekt będzie przesłany do zaopiniowania: Naczelnej Radzie Lekarskiej, Naczelnej Radzie
Pielęgniarek i Położnych, Naczelnej Radzie Aptekarskiej, Krajowej Radzie Diagnostów
Laboratoryjnych, Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych, Sekretariatowi
Ochrony Zdrowia Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, Federacji Związków
Zawodowych Pracowników Ochrony Zdrowia, Ogólnopolskiemu Związkowi Zawodowemu
Lekarzy, Ogólnopolskiemu Związkowi Zawodowemu Pielęgniarek i Położnych, Krajowemu
Sekretariatowi Ochrony Zdrowia NSZZ „Solidarność 80”, Forum Związków Zawodowych,
Unii Metropolii Polskich, Związkowi Powiatów Polskich, Związkowi Miast Polskich,
Związkowi Gmin Wiejskich RP, Unii Miasteczek Polskich, Konwentowi Marszałków RP,
Federacji Związków Gmin i Powiatów RP, Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego, Polskiemu Towarzystwu Informatycznemu, Polskiej Izbie Informatyki i
Telekomunikacji, Polskiemu Towarzystwu Społeczeństwa Informacyjnego, Krajowej Izbie
Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji, Naukowemu Towarzystwu Społeczeństwa
Informacyjnego, Krajowej Izbie Gospodarczej, Polskiej Izbie Komunikacji Elektronicznej,
15
Koalicji na rzecz Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, PKPP „Lewiatan” i Business
Centre Club.
Projekt rozporządzenia – stosownie do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42,
poz. 337) – zostanie opublikowany na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia oraz
udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministra Zdrowia.
3. Wpływ projektu na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Koszty wdrożenia projektowanego rozporządzenia pokrywane będą z projektów „Platforma
Udostępniania On-Line Usług i Zasobów Cyfrowych Rejestrów Medycznych”(P2) i
„Elektroniczna Platforma Gromadzenia Analizy i Udostępniania Zasobów Cyfrowych o
Zdarzeniach medycznych”(P1). Koszty finansowania działań wynikających z projektu
rozporządzenia będą, w związku z tym pokrywane ze środków przeznaczonych na
funkcjonowanie Platform P1 i P2, ponieważ ustawa obejmuje również funkcjonowanie SIM.
Skutki finansowe dla budżetu państwa wynikające z niniejszej regulacji są częścią kosztów
Platform. Koszty związane z projektowaną regulacją będą odnosiły się do wielu projektów
wynikających z ustawy. Regulacja ma charakter stricte techniczny i odnosi się m.in. do
systemów dziedzinowych. Koszty z nią związane będą powstawały w projektach, których ona
dotyczy.
b) rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
c) konkurencyjność wewnętrzną gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana regulacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, pośrednio natomiast wpłynie na pobudzenie
konkurencyjności wewnętrznej w obszarze ochrony zdrowia.
d) na ochronę zdrowia ludności
Projektowana regulacja będzie mieć wpływ na poprawę bezpieczeństwa zdrowotnego
obywateli oraz wzrost wiedzy na temat systemu ochrony zdrowia. Projekt zakłada
usprawnienie przepływu informacji pomiędzy podmiotami, na które regulacja ma wpływ, co
16
z kolei doprowadzi do zapewnienia niemalże w czasie rzeczywistym dostępu do danych o
stanie zdrowia leczonego.
e) sytuację i rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
8-11-dg
17
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia ......................................
w sprawie sposobu identyfikacji usługobiorców, pracowników medycznych i
usługodawców oraz sposobu i trybu przekazywania przez usługodawców informacji o
pracownikach medycznych udzielających świadczeń opieki zdrowotnej
Na podstawie art. 18 ustawy z dnia …… o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz. U.
Nr …, poz. …) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) sposób identyfikacji usługobiorców, pracowników medycznych i usługodawców;
2) sposób i tryb przekazywania przez usługodawców informacji o pracownikach
medycznych udzielających świadczeń opieki zdrowotnej.
§ 2. 1. Podstawą identyfikacji usługobiorcy w Systemie Informacji Medycznej (SIM) jest
identyfikator usługobiorcy.
2. Identyfikatorem usługobiorcy jest numer PESEL usługobiorcy, a w przypadku
obcokrajowców, którym nie nadano numeru PESEL - identyfikator kraju pochodzenia,
zgodny z normą ISO 3166-1:1997 oraz identyfikator usługobiorcy obowiązujący w danym
kraju.
3. Potwierdzeniem
tożsamości usługobiorcy w procesie jego identyfikacji jest:
1)
pozytywny rezultat uwierzytelniania przeprowadzonego z wykorzystaniem
Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego lub
2) zgodność deklarowanej tożsamości z danymi zawartymi w dowodzie osobistym, a
w przypadku obywateli innego kraju - w dokumencie będącym odpowiednikiem
dowodu osobistego, zawierającym identyfikator usługobiorcy obowiązujący w
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia
(Dz. U. Nr 216, poz. 1607).
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
14
Ocena Skutków Regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie
Projekt oddziałuje na podmioty prowadzące bazy danych z zakresu ochrony zdrowia oraz
wytwarzające dokumentację medyczną.
Ponadto projekt oddziałuje na wytwórców systemów teleinformatycznych i na podmioty
prowadzące rejestry medyczne, pozostające w związku z systemem SIM.
Dotyczy to w szczególności:
1) usługobiorców;
2) usługodawców;
3) płatników;
4) podmioty prowadzące rejestry medyczne, o których mowa w art. 19 ustawy z dnia
................... o systemie informacji w ochronie zdrowia;
5) organów administracji rządowej i samorządowej w zakresie zadań z zakresu ochrony
zdrowia przypisanych im przepisami odrębnymi.
2. Konsultacje społeczne
Projekt będzie przesłany do zaopiniowania: Naczelnej Radzie Lekarskiej, Naczelnej Radzie
Pielęgniarek i Położnych, Naczelnej Radzie Aptekarskiej, Krajowej Radzie Diagnostów
Laboratoryjnych, Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych, Sekretariatowi
Ochrony Zdrowia Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, Federacji Związków
Zawodowych Pracowników Ochrony Zdrowia, Ogólnopolskiemu Związkowi Zawodowemu
Lekarzy, Ogólnopolskiemu Związkowi Zawodowemu Pielęgniarek i Położnych, Krajowemu
Sekretariatowi Ochrony Zdrowia NSZZ „Solidarność 80”, Forum Związków Zawodowych,
Unii Metropolii Polskich, Związkowi Powiatów Polskich, Związkowi Miast Polskich,
Związkowi Gmin Wiejskich RP, Unii Miasteczek Polskich, Konwentowi Marszałków RP,
Federacji Związków Gmin i Powiatów RP, Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego, Polskiemu Towarzystwu Informatycznemu, Polskiej Izbie Informatyki i
Telekomunikacji, Polskiemu Towarzystwu Społeczeństwa Informacyjnego, Krajowej Izbie
Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji, Naukowemu Towarzystwu Społeczeństwa
Informacyjnego, Krajowej Izbie Gospodarczej, Polskiej Izbie Komunikacji Elektronicznej,
15
Koalicji na rzecz Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, PKPP „Lewiatan” i Business
Centre Club.
Projekt rozporządzenia – stosownie do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42,
poz. 337) – zostanie opublikowany na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia oraz
udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministra Zdrowia.
3. Wpływ projektu na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Koszty wdrożenia projektowanego rozporządzenia pokrywane będą z projektów „Platforma
Udostępniania On-Line Usług i Zasobów Cyfrowych Rejestrów Medycznych”(P2) i
„Elektroniczna Platforma Gromadzenia Analizy i Udostępniania Zasobów Cyfrowych o
Zdarzeniach medycznych”(P1). Koszty finansowania działań wynikających z projektu
rozporządzenia będą, w związku z tym pokrywane ze środków przeznaczonych na
funkcjonowanie Platform P1 i P2, ponieważ ustawa obejmuje również funkcjonowanie SIM.
Skutki finansowe dla budżetu państwa wynikające z niniejszej regulacji są częścią kosztów
Platform. Koszty związane z projektowaną regulacją będą odnosiły się do wielu projektów
wynikających z ustawy. Regulacja ma charakter stricte techniczny i odnosi się m.in. do
systemów dziedzinowych. Koszty z nią związane będą powstawały w projektach, których ona
dotyczy.
b) rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
c) konkurencyjność wewnętrzną gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana regulacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, pośrednio natomiast wpłynie na pobudzenie
konkurencyjności wewnętrznej w obszarze ochrony zdrowia.
d) na ochronę zdrowia ludności
Projektowana regulacja będzie mieć wpływ na poprawę bezpieczeństwa zdrowotnego
obywateli oraz wzrost wiedzy na temat systemu ochrony zdrowia. Projekt zakłada
usprawnienie przepływu informacji pomiędzy podmiotami, na które regulacja ma wpływ, co
16
z kolei doprowadzi do zapewnienia niemalże w czasie rzeczywistym dostępu do danych o
stanie zdrowia leczonego.
e) sytuację i rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
8-11-dg
17
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia ......................................
w sprawie sposobu identyfikacji usługobiorców, pracowników medycznych i
usługodawców oraz sposobu i trybu przekazywania przez usługodawców informacji o
pracownikach medycznych udzielających świadczeń opieki zdrowotnej
Na podstawie art. 18 ustawy z dnia …… o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz. U.
Nr …, poz. …) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) sposób identyfikacji usługobiorców, pracowników medycznych i usługodawców;
2) sposób i tryb przekazywania przez usługodawców informacji o pracownikach
medycznych udzielających świadczeń opieki zdrowotnej.
§ 2. 1. Podstawą identyfikacji usługobiorcy w Systemie Informacji Medycznej (SIM) jest
identyfikator usługobiorcy.
2. Identyfikatorem usługobiorcy jest numer PESEL usługobiorcy, a w przypadku
obcokrajowców, którym nie nadano numeru PESEL - identyfikator kraju pochodzenia,
zgodny z normą ISO 3166-1:1997 oraz identyfikator usługobiorcy obowiązujący w danym
kraju.
3. Potwierdzeniem
tożsamości usługobiorcy w procesie jego identyfikacji jest:
1)
pozytywny rezultat uwierzytelniania przeprowadzonego z wykorzystaniem
Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego lub
2) zgodność deklarowanej tożsamości z danymi zawartymi w dowodzie osobistym, a
w przypadku obywateli innego kraju - w dokumencie będącym odpowiednikiem
dowodu osobistego, zawierającym identyfikator usługobiorcy obowiązujący w
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia
(Dz. U. Nr 216, poz. 1607).