eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej

Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej

- znowelizowanie szeregu ustaw w związku z realizacją celów założonych w projekcie ustawy budżetowej na 2011 rok;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3430
  • Data wpłynięcia: 2010-09-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej
  • data uchwalenia: 2010-11-26
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 238, poz. 1578

3430

Projektowane w art. 16 rozwiązanie polegające na finansowaniu ze środków Narodowego
Funduszu Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej budowy zbiornika wodnego w winnej
Porębie zmniejszy wynik finansowy Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska
i Gospodarki Wodnej w 2011 r. o kwotę 325,3 mln zł, a w latach 2012 i 2013 o kwotę
zaplanowaną w planach finansowych załączanych do ustaw budżetowych w poszczególnych
latach.

Z uwagi na fakt, iż projekt wprowadza zmiany stawek podatku akcyzowego (art. 26), jego
wejście w życie powinno również pociągać za sobą zwiększenie wpływów budżetu państwa,
nie przewiduje się natomiast wpływu regulacji na budżety jednostek samorządu
terytorialnego.
Przewiduje się, że rezygnacja z ulg akcyzowych i stosowanie jednakowych stawek akcyzy dla
tradycyjnych paliw silnikowych oraz paliw z zawartością biokomponentów spowoduje
dodatkowy wpływ do budżetu państwa szacowany na ok. 1,5 mld zł w skali roku (w okresie
od maja do grudnia 2011 r. ok. 1,0 mld zł).
Założenie takie przyjęto opierając się na szacunkowych danych dotyczących wysokości ulg
akcyzowych z tytułu stosowania obniżonych stawek akcyzy dla paliw silnikowych
z zawartością biokomponentów, włącznie z biokomponentami stanowiącymi samoistne
paliwo przeznaczonymi do napędu silników spalinowych w 2010 r. i 2011 r., przy założeniu
dynamiki wzrostu wielkości sprzedaży na poziomie 104,7 % w stosunku do 2009 r.
Olej napędowy
sprzedaż – 13 313 000 tys. litrów
dopuszczalny dodatek biokomponentów – 5 %
ilość dodanych biokomponentów – 665 650 tys. litrów
podatek akcyzowy – 697,6 mln zł

Benzyna silnikowa
sprzedaż – 5 575 000 tys. litrów
dopuszczalny dodatek biokomponentów – 5 %
ilość dodanych biokomponentów – 278 750 tys. litrów
podatek akcyzowy – 436,2 mln zł

Biokomponenty stanowiące samoistne paliwa silnikowe
sprzedaż – 350 000 tys. litrów
podatek akcyzowy – 363,3 mln zł

32

Razem dodatkowe wpływy do budżetu państwa wyniosą 1 497,1 mln zł w skali roku,
a w okresie od 1 maja 2011 r. do 31 grudnia 2011 r. ok. 1 000 mln zł.
Z kolei zmiany w projektowanym art. 33 spowodują zmniejszenie wpłat województw
o 177 798 tys. zł, tj. z 805 691 tys. zł do 627 893 tys. zł. O tę samą kwotę ulegnie
zmniejszeniu kwota przeznaczona na część regionalną subwencji ogólnej dla województw.
Projektowane rozwiązania w zakresie zmiany stawek VAT przewidziane do wprowadzenia
z dniem 1 stycznia 2011 r., wpłyną na dodatkowy wzrost dochodów budżetu państwa z tytułu
podatku od towarów i usług w 2011 r. o kwotę ok. 5 mld zł oraz w 2012 r. o kwotę
ok. 0,5 mld zł (skutek przechodzący). W kwocie tej nie uwzględniono skutku wygaśnięcia
derogacji zapisanej w Traktacie Akcesyjnym z 2004 r. (przedłużonej w grudniu 2007 r. na
dalsze trzy lata, tj. do 31 grudnia 2010 r.), a w efekcie wzrostu stawek VAT na niektóre
nieprzetworzone i niskoprzetworzone artykuły spożywcze oraz książki i czasopisma
specjalistyczne, gdyż stawka na te towary musiała wzrosnąć do poziomu 5 %.
Nie planuje się skutków z tytułu podwyższenia stawki zryczałtowanego zwrotu podatku, ani
też skutków podwyższenia stawek na środki produkcji dla rolnictwa, ponieważ uwzględniając
zasadę, że podwyżka stawki zryczałtowanego zwrotu ma co do zasady rekompensować
podwyżkę stawek na środki produkcji dla rolnictwa, skutki te powinny się zbilansować.
Trudno jest oszacować wpływ podwyżek stawek VAT na budżety jednostek samorządu
terytorialnego z uwagi na okoliczność, że wzrost stawki podatku nie musi przekładać się
automatycznie na wzrost cen.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
Jak wynika z Kompleksowej informacji na temat realizacji Wieloletniego programu promocji
biopaliw lub innych paliw odnawialnych na lata 2008 – 2014, stosowanie pomocy publicznej
w postaci ulg w podatku akcyzowym dla paliw silnikowych z zawartością biokomponentów
i dla biokomponentów stanowiących samoistne paliwo przeznaczonych do napędu silników
spalinowych nie miało dotychczas przełożenia na wzrost zatrudnienia i zwiększenie liczby
miejsc pracy. W trakcie realizacji Wieloletniego programu (...) zostało utworzonych łącznie
90 nowych miejsc pracy związanych z wytwarzaniem biokomponentów, przy jednoczesnej
redukcji 115 miejsc pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Przewiduje się, że zaproponowane w projekcie rozwiązania mogą mieć wpływ na
przedsiębiorczość, ze względu na oddziaływanie regulacji na koszty transportu. W wyniku
33

rezygnacji z przewidzianych obecnie w ustawie ulg w podatku akcyzowym możliwy jest
wzrost cen na wprowadzane do obrotu paliwa silnikowe (benzynę i olej napędowy), co z kolei
może mieć wpływ na konkurencyjność gospodarki.
Zapewnienie co najmniej minimalnego (określonego w procentach jako Narodowy Cel
Wskaźnikowy) udziału biokomponentów i innych paliw odnawialnych w ogólnej ilości paliw
ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku w transporcie stanowi bowiem
obowiązek spoczywający na podmiotach realizujących NCW (wprowadzających paliwa do
obrotu), wynikający z ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Obowiązek ten jest
realizowany niezależnie od stosowanych ulg akcyzowych stanowiących pomoc publiczną
z tytułu wsparcia rynku biopaliw.
Podwyższenie stawek od podatku od towarów i usług może wpływać na przedsiębiorczość
w sytuacji, gdy przedsiębiorcy nie będą w stanie przerzucić podwyżki stawek (w całości lub
w części) na konsumentów. Należy jednak zwrócić uwagę, że podwyżki (oprócz tych
wynikających z wygaśnięcia derogacji) mają charakter tymczasowy, natomiast obniżka
stawki podatku z 7 % na 5 % na podstawowe artykuły żywnościowe ma charakter trwały.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Przedmiotowy projekt nie wywiera wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

7. Opinia o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej
Niniejszy projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.



57/09/KC
34

strony : 1 ... 12 . [ 13 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: