eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: transpozycji do polskiego systemu prawnego postanowień dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady: w sprawie oceny ryzyka powodziowego i zarządzania nim; w sprawie środowiskowych norm jakości w dziedzinie polityki wodnej; ustalającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej oraz zweryfikowania i poprawienia tych przepisów obowiązującej ustawy, które utrudniają prawidłowe stosowanie systemu gospodarowania wodami, w zakresie wprowadzonych zmian

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3425
  • Data wpłynięcia: 2010-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-01-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 32, poz. 159

3425

W ramach opracowywania map zagrożenia powodziowego z uwagi na cel, jakim jest
analiza przepływu wielkich wód oraz dla ograniczenia kosztów i czasu obliczeń dla obszarów
wskazanych dla modelowania 2D wykonywane będą modele hybrydowe (1D/2D), składające
się z jednowymiarowego modelu dla koryt cieków oraz modelu dwuwymiarowego dla analizy
obszarów zalewowych.
Rozporządzenie okre la również przedziały głęboko ci i prędko ci wody przedstawiane
na mapach zagrożenia powodziowego.
Przedziały głęboko ci zostały wybrane ze względu na zagrożenie ludzi

i potrzeby opracowania planów ewakuacyjnych. Takie kryteria w odniesieniu do map
zagrożenia powodziowego są powszechnie używane w krajach Unii Europejskiej Holandii,
Francji, Niemczech oraz w Szwajcarii:
 poniżej 0,5 m (h ≤ 0,5 m) – który wskazuje na niskie zagrożenie dla ludzi,
 od 0,5 do 2 m (0,5 m ‹ h ≤ 2 m) - który wskazuje na małe zagrożenie dla ludzi ze
względu na możliwo ć ucieczki na wyższe piętra,
 od 2 do 4 m (2 m ‹ h ≤ 4 m) - który wskazuje na podwyższone zagrożenie dla ludzi,
zalaniu mogą podlegać nie tylko partery, ale również pierwsze piętra budynków,
 powyżej 4 m (h > 4 m) - który wskazuje na wysokie zagrożenie dla ludzi i wysokie
zagrożenie wystąpienia szkód całkowitych.
W przypadku prędko ci wody przyjęte przedziały wynikają z klasyfikacji prędko ci
przepływu wody stosowanej w hydraulice koryt naturalnych i sztucznych, której celem jest
okre lenie stopnia niszczycielskiej siły oddziaływania wody na obiekty. Klasyfikacja ta
obejmuje następujące przedziały prędko ci:
 v
≤ 0,5 m/s – prędko ć mała – woda ma niewielką zdolno ć oddziaływania na obiekty,
 0,5 m/s < v ≤ 1 m/s – prędko ć rednia – woda ma umiarkowaną zdolno ć
oddziaływania na obiekty i jest w stanie przemieszczać obiekty o niewielkich
rozmiarach i masie, stanowi zagrożenie dla ludzi,
 1 m/s < v ≤ 2 m/s – prędko ć duża – woda ma silną zdolno ć oddziaływania na
obiekty i jest w stanie przemieszczać obiekty o stosunkowo dużych rozmiarach i
masie, stanowi poważne zagrożenie dla ludzi,
 v > 2.0 m/s – bardzo duża prędko ć – woda ma bardzo silną zdolno ć oddziaływania
na obiekty i jest w stanie przemieszczać obiekty o bardzo dużych rozmiarach i masie
oraz naruszać strukturę obiektów statycznych, stanowi bardzo poważne zagrożenie
dla ludzi.

 
29
Ryzyko powodziowe prezentowane na mapach ryzyka powodziowego wyrażane
będzie poprzez okre lenie następujących zmiennych społeczno-ekonomicznych:
 szacunkowa liczby mieszkańców potencjalnie dotkniętych powodzią,
 rodzaj
działalno ci gospodarczej,
 obszary
chronione,

instalacje mogące, w razie wystąpienia powodzi, spowodować znaczne
zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo rodowiska jako
cało ci.
Mapy ryzyka powodziowego będą pokazywać warto ci strat powodziowych
wyznaczonych dla 8 klas użytkowania terenu (1. osiedla mieszkaniowe, 2. tereny
przemysłowe, 3. komunikacja, 4. lasy, 5. tereny zielone i sportowe, 6. użytki rolne, 7. wody,
8. pozostałe), dla trzech scenariuszy wyznaczonych na mapach zagrożenia powodziowego.
Na mapach ryzyka powodziowego będą również uwzględnione głęboko ci zalewu
wyznaczone na mapach zagrożenia powodziowego. Okre lone zostaną rednie głęboko ci
zalewu dla obiektów powierzchniowych typu „budynki”. Pozwoli to okre lić stopień
zagrożenia ludno ci według poniższych klas.
 głęboko ć zalewu ≤ 2 m (niskie zagrożenie),
 głęboko ć > 2 m (wysokie zagrożenie).
Proponowany w rozporządzeniu sposób obliczania strat ma na celu przybliżenie
spodziewanych szkód. Ocena ryzyka powodziowego obejmuje wycenę
w jednostkach pieniężnych tych strat powodziowych, które dopuszczają takie ujęcie.
Natomiast te składniki ryzyka, których kwantyfikacja i wycena są bardzo trudne lub uznane
za kontrowersyjne, jak obszary chronione, na tym etapie wdrażania Dyrektywy Powodziowej
nie będą uwzględniane.
Opracowane mapy zagrożenia powodziowego i mapy ryzyka powodziowego będą
dostarczać pełniej informacji o zagrożeniu powodziowym, która może być wykorzystywana w
szerokim spektrum zastosowań.
Mapy posłużą ujednoliceniu polityki państwa w zakresie zarządzania ryzykiem
powodziowym. Będą wykorzystywane na dalszym etapie wdrażania Dyrektywy Powodziowej,
tzn. tworzenia planów zarządzania ryzykiem powodziowym. Posłużą za podstawę do
planowania niezbędnego zakresu działań o charakterze technicznym i nietechnicznym,
prowadzących do osiągnięcia celów zarządzania ryzykiem, jak również do oceny
funkcjonowania już istniejących związanych z techniczną ochroną przed powodzią (wały,
poldery, zbiorniki, kanały ulgi).
 
30
Mapy będą stanowiły podstawę dla racjonalnego planowania przestrzennego na
obszarach narażonych na niebezpieczeństwo powodzi, a tym samym dla zapobiegania
powstawaniu szkód powodziowych. Będą uwzględniane w studium uwarunkowań i
kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, miejscowym planie zagospodarowania
przestrzennego, planach zagospodarowania przestrzennego województwa oraz przy
wydawaniu decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego i decyzji o warunkach zabudowy.
Rozporządzenie okre la skalę, w jakiej mapy te muszą zostać wykonane

(1:10 000), aby mogły zostać wykorzystane do celów planowania przestrzennego.
Informacje zawarte na mapach będą szczególnie przydatne w reagowaniu

i zarządzaniu kryzysowym w sytuacji wystąpienia powodzi, w organizacji systemu
monitoringu (osłona przeciwpowodziowa na poziomie lokalnym i ogólnokrajowym), systemu
ostrzeżeń (docieranie z informacją o powodzi do jak największego kręgu odbiorców),
systemu reagowania na powódź (tworzenie planów reagowania z okre leniem dróg i
kolejno ci ewakuacji oraz wyłączeń ciągów komunikacyjnych, optymalizacja akcji
ratunkowej, identyfikacja obiektów niebezpiecznych).
Powyższe mapy z pewno cią mogą stanowić element wspomagający wprowadzenie
normatywów okre lających zasady ubezpieczenia ludzi i majątku trwałego oraz inwentarza
gospodarczego na obszarach narażonych na niebezpieczeństwo powodzi.
Zgodnie z wymogami Dyrektywy Powodziowej wszystkie mapy zostaną podane do
publicznej wiadomo ci. Ich udostępnienie nastąpi za po rednictwem Europejskiego Systemu
Informacji o Wodzie (WISE - Water Information System for Europe) oraz krajowego portalu
internetowego, który zostanie uruchomiony przez Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej.
Jako kraj członkowski UE Rzeczpospolita Polska jest obowiązana do składania
raportów Komisji Europejskiej z wykonania Dyrektywy. Konieczne będzie udostępnienie map
dla całego obszaru kraju. Będziemy zobowiązani do przedstawienia Komisji metod
stosowanych w skali kraju przy wyznaczaniu poszczególnych elementów zawartych na
mapach, formy ich prezentacji, skali, jak również ich wykorzystania. Jeste my również
zobowiązani do udostępnienia metodyk, na podstawie których mapy zostały wykonane. W
związku z tym jednolite podej cie w skali całego kraju do opracowania tych map jest
niezwykle ważne.
Wobec tak szerokiego i powszechnego zastosowania tych map w skali całej Polski,
muszą być one wykonane w jednolity sposób, zrozumiały dla wszystkich. Rozporządzenie
swym zakresem zagwarantuje spełnienie wszystkich powyższych celów.
Ponadto czytelne i wizualne odzwierciedlenie stopnia zagrożenia powodziowego dla
terenów zamieszkałych i silnie zurbanizowanych jest ważnym czynnikiem w u wiadomieniu
społeczeństwu stopnia zagrożenia. Będzie to szczególnie przydatne przy uzyskaniu poparcia
 
31
społecznego dla działań minimalizujących skutki powodzi o charakterze technicznym i
nietechnicznym.

Regulacja jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.



 
32
Ocena skutków regulacji


1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Przedmiotowy projekt rozporządzenia będzie miał wpływ na działalno ć Prezesa Krajowego
Zarządu Gospodarki Wodnej, dyrektorów regionalnych zarządów gospodarki wodnej,
dyrektorów urzędów morskich, Głównego Geodetę Kraju.

2. Konsultacje
Przedmiotowy projekt ustawy zostanie poddany konsultacjom społecznym
i uzgodnieniom międzyresortowym. Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony na
stronie internetowej Ministerstwa rodowiska i Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej.

3. Wpływ na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorz du terytorialnego
Wej cie w życie przedmiotowego rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla
sektora finansów publicznych, w tym budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu
terytorialnego.
Konieczno ć opracowania map zagrożenia powodziowego i map ryzyka powodziowego
wynika wprost z przepisów projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo wodne.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Nie przewiduje się wpływu projektu ustawy na rynek pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Nie przewiduje się wpływu rozporządzenia na konkurencyjno ć gospodarki

i przedsiębiorczo ć, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Nie przewiduje się wpływu rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny.
 
33
strony : 1 ... 30 ... 40 ... 46 . [ 47 ] . 48

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: