eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: transpozycji do polskiego systemu prawnego postanowień dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady: w sprawie oceny ryzyka powodziowego i zarządzania nim; w sprawie środowiskowych norm jakości w dziedzinie polityki wodnej; ustalającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej oraz zweryfikowania i poprawienia tych przepisów obowiązującej ustawy, które utrudniają prawidłowe stosowanie systemu gospodarowania wodami, w zakresie wprowadzonych zmian

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3425
  • Data wpłynięcia: 2010-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-01-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 32, poz. 159

3425

Tabela 4. Tabela symboli warstw map ryzyka powodziowego
– mapa działalno ci gospodarczej i przemysłowej oraz obszarów chronionych




 
24





 
25





 
26

UZASADNIENIE


Celem projektowanego rozporządzenia jest::
1) spełnienie wymagań dyrektywy 2007/60/WE Parlamentu Europejskiego

i Rady z dnia 23 października 2007 r. w sprawie oceny ryzyka powodziowego
i zarządzania nim, zwanej dalej „Dyrektywą Powodziową”,
2) spełnienie wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących opracowania map
zagrożenia powodziowego i map ryzyka powodziowego – raportowanie,
3) ujednolicenie sposobu wykonywania map zagrożenia powodziowego i map ryzyka
powodziowego w skali całego kraju, oraz
4) koordynacja działań we wspólnie zarządzanych dorzeczach międzynarodowych –
metodyki, na podstawie których opracowano wytyczne do opracowania map
zagrożenia i map ryzyka powodziowego uwzględniają uzgodnienia międzynarodowe.

W obowiązujących aktualnie przepisach działu V ustawy – Prawo wodne „Ochrona
przed powodzią oraz suszą” istnieje obowiązek sporządzenia studiów ochrony
przeciwpowodziowej ustalających granice zasięgu wód powodziowych

o okre lonym prawdopodobieństwie występowania powodzi oraz okre lenie kierunków
ochrony przed powodzią. Do tej pory nie było przepisów wykonawczych dotyczących
sporządzania studiów ochrony przeciwpowodziowej, co utrudniało korzystanie z wyników
jednostkom samorządowym i jednostkom zarządzania kryzysowego w wypełnianiu ich
zadań. Należy podkre lić, że wyznaczanie stref zagrożenia powodziowego wykonywane jest
w układzie zlewniowym, natomiast służby z nich korzystające pracują w granicach
administracyjnych, co utrudniało jednolite interpretowanie zagrożenia powodziowego
zobrazowanego w różny sposób na granicach regionów wodnych.

Rozporządzenie ma na celu zagwarantowanie jednolitego podej cia do
opracowywania map zagrożenia powodziowego i map ryzyka powodziowego na poziomie
krajowym.
Mapy opracowane na podstawie wymogów zawartych w rozporządzeniu będą
spełniały wymagania Dyrektywy Powodziowej oraz będą uwzględniały wytyczne Komisji
Europejskiej w zakresie wdrażania elementów Systemu Informacji Geograficznej w polityce
wodnej Unii Europejskiej.
 
27
Dyrektywa Powodziowa wymaga sporządzenia map zagrożenia powodziowego i map
ryzyka powodziowego do 22 grudnia 2013 r. Raport z wykonania map powinien zostać
przekazany do Komisji Europejskiej do dnia 22 marca 2014 r.

Na mapach zagrożenia powodziowego mają być wskazane obszary,

na których prawdopodobieństwo powodzi jest: niskie (w tym obszary, na których powódź
będzie miała charakter zdarzenia ekstremalnego), rednie (występowanie powodzi nie
czę ciej niż co 100 lat) oraz wysokie, jak również głęboko ci i prędko ci wody (w szczególnie
uzasadnionych przypadkach).
Rozporządzenie okre la typy modelowania hydraulicznego jakie należy zastosować
w celu wyznaczenia granic obszarów narażonych na niebezpieczeństwo powodzi, w tym
obszarów szczególnego zagrożenia powodzią. Rozporządzenie wskazuje obszary, na
których należy wykonać mapy z przypisaniem typu modelowania, jakie należy zastosować.
Na obszarach zurbanizowanych ze względu na potrzeby planowania przestrzennego
jest wymagana dokładniejsza symulacja zjawisk przepływu i odpływu. Przyjęto, że
modelowanie dwuwymiarowe wykonywane będzie dla wszystkich miast wojewódzkich i miast
na prawach powiatu oraz innych miast o liczbie mieszkańców przekraczającej 100 000 osób.
Jednak nie wyklucza się opracowania modeli dwuwymiarowych dla mniejszych miast
zlokalizowanych na zbiegu kilku cieków, dla których ryzyko powodziowe we wstępnej ocenie
ryzyka powodziowego okre lono jako wysokie.
Zastosowanie modelowania dwuwymiarowego oferuje możliwo ci i rodzaje wyników
obliczeń nie do uzyskania podczas procesu jednowymiarowego. Modelowanie
dwuwymiarowe, dostarcza szczegółowych informacji na temat rozkładu głęboko ci wody,
prędko ci oraz kierunku przepływu wody. Pozwala to na dokładniejszą ocenę sytuacji
związanej z zagrożeniem powodziowym.
Jednak pracochłonno ć tworzenia modeli 2D jest dużo większa niż modeli 1D. Odnosi się to
w szczególno ci do elementów tj.: wykonania NMT, przystosowywania NMT dla potrzeb
siatki obliczeniowej modelu 2D, wytworzenia NMT koryta, tworzenia warstwy przestrzennego
rozkładu szorstko ci, obsługi zapisu warunków brzegowych, ujęcia budowli
hydrotechnicznych w modelu. Wymaga to precyzyjnego odzwierciedlenia wszystkich
istotnych elementów modelu. Czas trwania obliczeń jest znacznie dłuższy niż w przypadku
modelu 1D.
Wobec powyższego nie na wszystkich obszarach możliwe będzie zastosowanie
modelowania dwuwymiarowego.
 
28
strony : 1 ... 30 ... 40 ... 45 . [ 46 ] . 47 . 48

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: