Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług
projekt dotyczy wykonania obowiązku dostosowania systemu prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 22 maja 2007 r., stwierdzającego niezgodność przepisu ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym z Konstytucją w zakresie rozliczenia podatku od towarów i usług przez rolników ryczałtowych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 338
- Data wpłynięcia: 2008-03-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług
- data uchwalenia: 2008-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 130, poz. 826
338-002
Warszawa, 27 maja 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów
DSPA-140-82(6)/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Przekazuję przyjęte przez Radę Ministrów stanowisko wobec
senackiego projektu ustawy
-
o zmianie ustawy o podatku od
towarów i usług (druk nr 338).
Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra
Finansów do reprezentowania Rządu w tej sprawie w toku prac parlamentarnych.
(-) Donald Tusk
Stanowisko Rządu
wobec senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów
i usług (druk nr 338)
Przedstawiony senacki projekt ustawy wprowadza zmiany do art. 116 ust. 6 pkt 3 ustawy z
dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.),
mające na celu wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 22 maja 2007 r. (sygn.
akt SK 36/06).
Rząd kierunkowo popiera zmianę zawartą w art. 1 senackiego projektu ustawy o zmianie
ustawy o podatku od towarów i usług.
W opinii Rządu zapis art. 2 budzi pewne wątpliwości interpretacyjne i w praktyce mogą
wystąpić problemy związane ze stosowaniem tej regulacji.
Z uwagi na pewne wątpliwości związane z zapisami ustawy oraz fakt, że w niedługim czasie
Rząd przedłoży Marszałkowi Sejmu RP projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od
towarów i usług, który wprowadza kompleksowe zmiany w przepisach ustawy o podatku od
towarów i usług - również w omawianym zakresie – wskazane byłoby rozpatrywanie zmian
zawartych w projekcie senackim łącznie z projektem rządowym.
Uzasadnienie
1. W wyroku sygn. SK 36/06 z dnia 22 maja 2007 r. Trybunał Konstytucyjny orzekł,
że art. 33b ust. 4 pkt 3 nieobowiązującej już ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku
od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) w
zakresie, w jakim pozbawia podatnika dokonującego przedpłaty rolnikowi ryczałtowemu
za nabywane produkty rolne przed wystawieniem faktury VAT RR uprawnień
przewidzianych w tym przepisie, jest niezgodny z art. 64 ust. 1 i 3 w związku z art. 21 ust.
1, art. 31 ust. 3, art. 32 ust. 1 i art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Stwierdzenie przez Trybunał niekonstytucyjności ww. normy prawnej spowodowało
potrzebę nowelizacji normy tożsamej zamieszczonej w art. 116 ustawy z dnia 11 marca
2004 r. o
podatku od towarów i usług. W wyroku sygn. SK 36/06 Trybunał
Konstytucyjny stwierdził, że „regulacja konstytucyjnie wadliwa zamieszczona w art. 116
ust. 6 pkt 3 ustawy z 11 marca 2004 r. pozostaje w porządku prawnym, czemu Trybunał
Konstytucyjny, związany granicami skargi konstytucyjnej (art. 66 ustawy o TK), zapobiec
obecnie nie może. Działania naprawcze w tym zakresie, zmierzające do usunięcia
niekonstytucyjnej normy z systemu prawnego, powinien niezwłocznie podjąć
ustawodawca”.
W Ministerstwie Finansów został przygotowany projekt nowelizacji ustawy z dnia 11
marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w którym również zawarta jest regulacja
mająca na celu dostosowanie ww. ustawy do wyroku Trybunału Konstytucyjnego sygn.
akt SK 36/06. Proponowana przez Ministra Finansów nowelizacja art. 116 ustawy o
podatku od towarów i usług zakłada zniesienie wymogu podawania na dokumencie
stwierdzającym dokonanie zapłaty w formie zaliczki, numeru i daty wystawienia faktury
stwierdzającej nabycie produktów rolnych. Zakładane zmiany przewidują również
rozwiązania dla tych sytuacji, w których przekazana zaliczka będzie obejmować całą
należność.
Regulacje zawarte w projekcie opracowanym w Ministerstwie Finansów umożliwią
podatnikom powiększenie podatku naliczonego o
wypłacony zryczałtowany zwrot
podatku w związku z przekazanymi zaliczkami, co zgodne jest z sentencją
przedmiotowego wyroku Trybunału Konstytucyjnego.
Propozycja przewidziana w art. 1 senackiego projektu ustawy jest - co do zasady -
zgodna z kierunkiem zmian zaproponowanych w projekcie przygotowanym przez
Ministerstwo Finansów.
2. W art. 1 senackiego projektu ustawy przewidziano nadanie art. 116 ust. 6 pkt 3 ustawy z
dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług następującego brzmienia: „3) w
dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne zostaną
podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie tych produktów albo na
fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne
dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty.”.
W opinii Rządu propozycja przewidziana w art. 1 senackiego projektu ustawy jest – co do
zasady - zgodna z kierunkiem zmian zaproponowanych w projekcie przygotowanym
przez Ministerstwo Finansów.
Natomiast propozycja przewidziana w art. 2 senackiego projektu ustawy zawiera
rozwiązania, które budzą pewne wątpliwości interpretacyjne i w efekcie mogą prowadzić
do problemów związanych ze stosowaniem przepisów ustawy.
Podstawową kwestią jest mało precyzyjny zapis art. 2. Przepis ten będzie mieć
zastosowanie do umów zarówno w trakcie realizacji jak i już zrealizowanych. W praktyce
jego stosowanie może być bardzo uciążliwe i budzić pewne wątpliwości. Postawione w
przepisie warunki wielokrotnie będą powodować konieczność wystawiania faktur
korygujących oraz uzyskania oświadczeń od rolników o ich statusie rolnika ryczałtowego.
Przede wszystkim jednak nie jest jasne do jakiego okresu podatnicy mogliby wstecz
korygować swoje rozliczenia. W opinii Ministra Finansów okres ten nie powinien sięgać
poza 1 maja 2004 r., kiedy ustawa o podatku od towarów i usług weszła w życie.
3. Wprowadzenie zmian zaproponowanych w senackim projekcie ustawy zasadniczo może
spowodować niewielkie skutki budżetowe, które są jednak trudne do oszacowania. Należy
2
zauważyć, że obecne brzmienie przepisu art. 116 ustawy, w przypadku gdy transakcje z
rolnikami ryczałtowymi nie są rozliczane zaliczkowo, umożliwia podatnikom rozliczenie
zryczałtowanego zwrotu podatku wypłaconego rolnikowi ryczałtowemu. A zatem jest
prawdopodobne, że w większości przypadków strony tak układają swoje relacje, aby
podatnik mógł odliczyć zryczałtowany zwrot podatku od swojego podatku należnego.
Reasumując Rząd kierunkowo popiera zmianę zawartą w art. 1 senackiego projektu ustawy o
zmianie ustawy o podatku od towarów i usług.
W opinii Rządu wskazane byłoby rozpatrywanie zmian dostosowujących przepisy ustawy z
dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług do wyroku Trybunału Konstytucyjnego
sygn. SK 36/06, zawartych w projekcie senackim łącznie z rządowym projektem ustawy
o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, który zostanie w niedługim czasie
przedłożony do Sejmu RP.
3