Poselski projekt ustawy o wspieraniu remontów i termomodernizacji
- projekt dotyczy zasad udzielania wsparcia w przypadku podstawowych form wspierania termomodernizacji oraz remontów i modernizacji (premia termomodernizacyjna i premia remontowa)
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 334
- Data wpłynięcia: 2008-02-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o wspieraniu termomodernizacji i remontów
- data uchwalenia: 2008-11-21
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 223, poz. 1459
334-002
Warszawa, 14 kwietnia 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów
DSPA–140 –83(4)/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Przekazuję przyjęte przez Radę Ministrów stanowisko wobec poselskiego
projektu ustawy:
-
o wspieraniu remontów i termo-
modernizacji (druk nr 334).
Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra
Infrastruktury do reprezentowania Rządu w tej sprawie w toku prac
parlamentarnych.
(-) Donald Tusk
Stanowisko Rządu wobec poselskiego projektu ustawy o wspieraniu remontów i
termomodernizacji (druk nr 334)
Przedłożony z inicjatywy poselskiej projekt ustawy o wspieraniu remontów i
termomodernizacji (druk nr 334) oparty został co do zasady na rządowym projekcie ustawy o
wspieraniu remontów i termomodernizacji przyjętym w dniu 4 września 2007 r. przez Radę
Ministrów i następnie skierowanym do Sejmu. Wskutek skrócenia kadencji Sejmu prace
legislacyjne nad projektem ustawy zostały przerwane.
Mając na względzie powyższe, na samym wstępie należy stwierdzić, że część rozwiązań
zawartych w projekcie ustawy przedłożonym obecnie z inicjatywy poselskiej nie jest
zgodna z obowiązującymi regulacjami systemowymi w zakresie finansów publicznych.
Przekazany do Sejmu RP poprzedniej kadencji rządowy projekt ustawy o wspieraniu
remontów i termomodernizacji, którego rozwiązania niemal w całości powiela obecna
inicjatywa poselska, zawierał bowiem rozwiązania w całości korespondujące z
rozwiązaniami, jakich wprowadzenie zakładał rządowy projekt ustawy Przepisy
wprowadzające ustawę o finansach publicznych, będący w tym czasie przedmiotem
niezależnej, równoległej koncepcji zmian systemowych. W warstwie dotyczącej
konsekwencji uznania nowego Funduszu Remontów i Termomodernizacji za państwowy
fundusz celowy, skierowany do Sejmu poprzedniej kadencji rządowy projekt ustawy został
więc potraktowany jako propozycja związana z rozwiązaniami zawartymi ówcześnie w druku
sejmowym nr 1913. Oznaczało to oczywiście, że jeżeli korespondujące rozwiązania
proponowane przez Rząd w odniesieniu do Funduszu Termomodernizacji w projekcie ustawy
Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych ulegną w trakcie prac
parlamentarnych zmianom, stosowne modyfikacje musiałyby również zostać wprowadzone
do projektu ustawy o wspieraniu remontów i termomodernizacji.
Obecna inicjatywa poselska różni się od projektu ustawy skierowanego do Sejmu poprzedniej
kadencji jedynie zapisami dotyczącymi zakresu przedmiotowego przedsięwzięć
remontowych. Zgodnie z tymi zapisami, przedmiotem przedsięwzięcia remontowego,
uprawniającego do ubiegania się o premię remontową, może być każdy budynek mieszkalny,
także jednorodzinny, nie zaś – tak jak to było w poprzednim projekcie – wyłącznie
wielorodzinny budynek mieszkalny, którego użytkowanie rozpoczęto przed dniem 14 sierpnia
1961 roku. Niezmienione pozostały natomiast rozwiązania wynikające z planowanego w II
połowie 2007 r. uznania Funduszu Termomodernizacji (konsekwentnie również
proponowanego Funduszu Remontów i Termomodernizacji) za państwowy fundusz celowy.
Ta część rozwiązań zawartych w aktualnym przedłożeniu poselskim jest więc bezzasadna.
Obecnie na etapie prac Sejmu RP znajduje się rządowy projekt ustawy o wspieraniu
termomodernizacji i remontów (druk nr 321), który w dniu 26 marca 2008 r. był
przedmiotem pierwszego czytania na posiedzeniu Komisji Infrastruktury. Podobnie jak to ma
miejsce w przypadku projektu poselskiego zawartego w druku sejmowym nr 334, aktualna
inicjatywa rządowa została również przygotowana przy wykorzystaniu dorobku prac
legislacyjnych prowadzonych w okresie kadencji poprzedniego Parlamentu.
W przeciwieństwie do rozpatrywanej inicjatywy poselskiej, rządowy projekt ustawy o
wspieraniu termomodernizacji i remontów uwzględnia jednak w całości ustanie przesłanek w
postaci równoległego prowadzenia prac legislacyjnych przekształcających istniejący Fundusz
Termomodernizacji w państwowy fundusz celowy. Konieczne w związku z tym zmiany w
stosunku do projektu ustawy przesłanego do Sejmu poprzedniej kadencji zostały oparte na
zapisach obecnie obowiązującej ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o wspieraniu przedsięwzięć
termomodernizacyjnych (Dz. U. Nr 162, poz. 1121, z późn. zm.). Zmiany te polegają na
ograniczonej do niezbędnego minimum modyfikacji zapisów dotyczących Funduszu
Termomodernizacji, dostosowujących tę część przepisów włącznie do potrzeb wynikających
z proponowanego poszerzenia zakresu przedsięwzięć wspieranych ze środków tego
Funduszu. Ewentualne zmiany polegające na przekształceniu Funduszu Termomodernizacji
w państwowy fundusz celowy mogłyby być natomiast uwzględnione w ramach
przygotowywanej reformy finansów publicznych, jeśli obejmowałaby ona fundusze
alokowane w Banku Gospodarstwa Krajowego
Należy podkreślić w tym miejscu, że aktualne prace legislacyjne podjęte przez Rząd w
omawianym obszarze znacząco wykraczają poza rządowy projekt ustawy skierowany do
Sejmu poprzedniej kadencji, uwzględniając również konsekwencje wyroku Wielkiej Izby
Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z dnia 19 czerwca 2006 roku w sprawie Hutten-
Czapska przeciwko Polsce w części, w jakiej wyrok ten odnosił się do tzw. środka ogólnego,
służącego załatwieniu spraw właścicieli budynków mieszkalnych znajdujących się w
podobnej sytuacji co skarżąca. W celu jak najszybszego przeprowadzenia procesu
legislacyjnego rządowy projekt ustawy zawarty w druku sejmowym nr 321 uwzględnia
wyłącznie dorobek legislacyjny poprzedniej kadencji parlamentu1, natomiast zakłada się, że
pozostałe rozwiązania zostaną już wkrótce przedłożone w formie rządowej autopoprawki do
rządowego projektu ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów.
1 W tej części zmiany wprowadzone w aktualnym przedłożeniu rządowym wiązały się wyłącznie z
wprowadzeniem rozwiązań zapewniających dalszy rozwój dobrze funkcjonującego programu
termomodernizacji, wychodząc w tym zakresie na przeciw zgłaszanym obawom co do ryzyka marginalizacji
tego programu.
2
Rząd jest zdecydowanie przeciwny zaproponowanemu w poselskim projekcie ustawy o
wspieraniu remontów i termomodernizacji (druk nr 334) poszerzeniu zakresu
przedmiotowego przedsięwzięć remontowych, stanowiącemu jedyną zmianę w stosunku do
projektu ustawy przesłanego do Sejmu poprzedniej kadencji. Propozycja ta nie została
poparta stosownym uzasadnieniem, nie liczy się ze skutkami budżetowymi oraz burzy spójną
koncepcję przyjętych w tym zakresie rozwiązań w rządowym projekcie ustawy o wspieraniu
termomodernizacji i remontów (jak również projekcie ustawy opracowanym w okresie
kadencji poprzedniego parlamentu). Ponadto, dołączenie do poselskiego projektu ustawy
uzasadnienia w kształcie niezmienionym w stosunku do dołączonego do projektu ustawy
opracowanego w okresie kadencji poprzedniego parlamentu sprawia, że treść tego
uzasadnienia jest niespójna z poselskim projektem ustawy w zakresie dotyczącym
proponowanego poszerzenia zakresu przedmiotowego przedsięwzięć remontowych.
Podsumowując, projekt poselski jest co do zasady zbieżny z aktualnym przedłożeniem
rządowym, będącym już przedmiotem prac Sejmu RP. W przeciwieństwie do propozycji
poselskiej rządowy projekt ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów (druk nr 321)
zawiera przy tym rozwiązania zgodne z aktualnym stanem prawnym, bardziej spójne oraz – w
swym ostatecznym kształcie uwzględniającym projekt autopoprawki będącej obecnie
przedmiotem uzgodnień międzyresortowych – będzie stanowił propozycje rozwiązań bardziej
kompleksowych w stosunku do propozycji poselskiej.
Uwzględniając powyższe, Rada Ministrów wnosi o nierozpoczynanie prac nad poselskim
projektem ustawy o wspieraniu remontów i termomodernizacji (druk nr 334), natomiast
o skoncentrowanie prac nad znajdującym się w Sejmie projektem rządowym ustawy o
wspieraniu termomodernizacji i remontów.
.
3
strony :
[ 1 ]