Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o państwowej kompensacie przysługującej ofiarom niektórych przestępstw umyślnych
- projekt dotyczy implementacji dyrektywy UE poprzez ograniczenie możliwości dochodzenia kompensaty tylko do przestępstw popełnionych po 30 czerwca 2005 r.
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 332
- Data wpłynięcia: 2008-03-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o państwowej kompensacie przysługującej ofiarom niektórych przestępstw umyślnych
- data uchwalenia: 2008-04-11
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 96, poz. 608
332
Druk nr 332
Warszawa, 18 marca 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM 10-37-08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
- o zmianie ustawy o państwowej
kompensacie przysługującej ofiarom
niektórych przestępstw umyślnych.
Projekt ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu w
tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Sprawiedliwości.
(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o państwowej kompensacie przysługującej ofiarom niektórych
przestępstw umyślnych
Art. 1. W ustawie z dnia 7 lipca 2005 r. o państwowej kompensacie
przysługującej ofiarom niektórych przestępstw umyślnych (Dz. U. Nr 169, poz.
1415) art. 23 otrzymuje brzmienie:
„Art. 23. Przepisy ustawy mają zastosowanie do przestępstw
popełnionych od dnia 1 lipca 2005 r.”.
Art. 2. Wniosek o kompensatę, o którym mowa w art. 8 ust. 5 ustawy
wymienionej w art. 1, dotyczący przestępstw popełnionych w okresie od dnia
1 lipca 2005 r. do dnia 20 września 2005 r. składa się w terminie dwóch lat od
dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, pod rygorem wygaśnięcia uprawnienia
do żądania kompensaty.
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1) Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy Rady
nr 2004/80/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r. odnoszącej się do kompensaty dla ofiar prze-
stępstw (Dz. U. UE 04.261.15).
3-15-dg
U Z A S A D N I E N I E
Ustawa z dnia 7 lipca 2005 r. o państwowej kompensacie przysługującej ofia-
rom niektórych przestępstw umyślnych (Dz. U. Nr 169, poz. 1415) weszła w ży-
cie w dniu 21 września 2005 r. Ustawa ta dokonuje implementacji dyrektywy
Rady nr 2004/80/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r. odnoszącej się do kompensaty
dla ofiar przestępstw (Dz. U. UE.04.261.15).
Zgodnie z art. 23 ustawy o państwowej kompensacie przysługującej ofiarom
niektórych przestępstw umyślnych, przepisy tej ustawy mają zastosowanie do
przestępstw popełnionych od dnia wejścia w życie ustawy, czyli od dnia
21 września 2005 r.
Tymczasem art. 18 pkt 2 powołanej dyrektywy stanowi, że „Państwa Członkow-
skie mogą postanowić, że przepisy niezbędne do zapewnienia zgodności po-
stanowieniami dyrektywy będą miały zastosowanie jedynie do wnioskodawców,
których uszczerbek powstał w wyniku przestępstwa popełnionego po dniu 30
czerwca 2005 r.”. Oznacza to, że implementując dyrektywę, państwa członkow-
skie mogą wprowadzić system kompensaty dla ofiar przestępstw, niezależnie
od tego, kiedy dane przestępstwo zostało popełnione, lub ograniczyć możliwość
dochodzenia kompensaty tylko do przestępstw popełnionych po 30 czerwca
2005 roku.
W świetle art.18 pkt 2 dyrektywy należy uznać, że obecna treść art. 23 ustawy
o państwowej kompensacie przysługującej ofiarom niektórych przestępstw
umyślnych w zestawieniu z datą wejścia w życie ustawy, niewątpliwie nie speł-
nia wymogów określonych w powołanym wyżej przepisie dyrektywy.
Z tych względów należy dokonać nowelizacji ustawy w kierunku zaproponowa-
nym w projekcie.
Proponowane stosowanie przepisów ustawy do przestępstw popełnionych od
dnia 1 lipca 2005 r. (art. 1 projektu) wypełni zobowiązanie zawarte w dyrektywie
Rady nr 2004/80/WE.
2
Przyjęcie wcześniejszej daty popełnienia przestępstwa – niż minimum wyzna-
czone przez dyrektywę – co do którego istnieje możliwość wystąpienia z wnio-
skiem o przyznanie kompensaty, stanowiłoby zbyt duże obciążenie dla budżetu
państwa polskiego.
Na marginesie należy przypomnieć, że centralny punkt kontaktowy,
o którym mowa w art. 16 dyrektywy, funkcjonuje w ramach Ministerstwa Spra-
wiedliwości. Rolę punktu kontaktowego pełni wyznaczony pracownik Departa-
mentu Wykonania Orzeczeń i Probacji Ministerstwa Sprawiedliwości.
3
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Cel wprowadzenia ustawy
Celem projektowanej regulacji jest zapewnienie zgodności przepisów usta-
wy z dnia 7 lipca 2005 r. o państwowej kompensacie przysługującej ofiarom
niektórych przestępstw umyślnych (Dz. U. Nr 169, poz. 1415) z prawem Unii
Europejskiej.
2. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje ustawa
Projekt ustawy oddziałuje na osoby pokrzywdzone przestępstwami, o któ-
rych mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o państwowej kom-
pensacie przysługującej ofiarom niektórych przestępstw umyślnych (Dz. U.
Nr 169, poz. 1415).
3. Konsultacje
Projekt został przekazany, w celu wyrażenia opinii, Pierwszemu Prezesowi
Sądu Najwyższego, Przewodniczącemu Krajowej Rady Sądownictwa, Pre-
zesowi Naczelnego Sądu Administracyjnego, Prezesowi Naczelnej Rady
Adwokackiej, Prezesowi Krajowej Rady Radców Prawnych.
Ponadto projekt ustawy przedstawiono, w ramach konsultacji, Helsińskiej
Fundacji Praw Człowieka, Ogólnopolskiemu Forum na rzecz Ofiar Prze-
stępstw, Ogólnopolskiemu Stowarzyszeniu Rodziców Zamordowanych
Dzieci, Stowarzyszeniu Pacjentów Primum Non Nocere, Społeczno-
Oświatowemu Stowarzyszeniu Pomocy Pokrzywdzonym i Niepełno-
sprawnym „Edukator”, Stowarzyszeniu „Katon” – Centrum Pomocy Ofiarom
Przestępstw oraz kilku innym stowarzyszeniom, które w ramach swej dzia-
łalności zajmują się obroną praw ofiar przestępstw.
Projektowana nowelizacja została również zamieszczona na stronie interne-
towej Ministerstwa Sprawiedliwości, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169,
poz. 1414).
Dokumenty związane z tym projektem:
-
332
› Pobierz plik