eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców

- znowelizowanie przepisów dotyczących kryterium, którego osiągnięcie umożliwia skorzystanie z przepisów ustawy;- znowelizowanie przepisów dotyczących okresu ochrony przed zwolnieniem z przyczyn niedotyczących pracownika, pracowników zatrudnionych u przedsiębiorców znajdujących się w przejściowych trudnościach finansowych, korzystających z ustawowej pomocy;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3240
  • Data wpłynięcia: 2010-05-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców
  • data uchwalenia: 2010-10-29
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 219, poz. 1445

3240

Warszawa, 31 maja 2010 r.
BAS-WAPEiM-887/10
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla
pracowników i przedsiębiorców (przedstawiciel wnioskodawców: poseł
Mieczysław Kasprzak)

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47, ze zm.) sporządza się następującą opinię:


1. Przedmiot projektu ustawy
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu
ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców przewiduje rozszerzenie
zakresu podmiotowego stosowania ustawy. Obecnie, jednym z kryteriów
umożliwiających skorzystanie z przepisów ustawy jest spadek obrotów
gospodarczych o nie mniej niż 25%. W projekcie proponuje się zmianę tego
kryterium na 10%. Proponuje się również ograniczenie – z 6 do 3 miesięcy –
okresu ochrony przed zwolnieniem z przyczyn niedotyczących pracownika,
pracowników zatrudnionych u przedsiębiorców w przejściowych trudnościach
finansowych, korzystających z pomocy przewidzianej w nowelizowanej
ustawie.
Ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z tym że
w 2010 r. przepisy ustawy byłyby stosowane od dnia ogłoszenia pozytywnej
decyzji Komisji Europejskiej o zgodności projektowanej pomocy publicznej ze
wspólnym rynkiem.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
W
związku z przedmiotem projektu ustawy należy zwrócić uwagę na
następujące akty prawa Unii Europejskiej:

a)
Przepisy art. 107 i art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii
Europejskiej. Zgodnie z art. 107 ust. 1 TfUE, wszelka pomoc przyznawana
przez państwo członkowskie lub przy użyciu zasobów państwowych w
jakiejkolwiek formie, która zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji poprzez
sprzyjanie niektórym przedsiębiorstwom lub produkcji niektórych towarów, jest
niezgodna z rynkiem wewnętrznym w zakresie, w jakim wpływa na wymianę
handlową między państwami członkowskimi. Stosownie natomiast do art. 108
ust. 3 TfUE Komisja jest informowana, w czasie odpowiednim do
przedstawienia swych uwag, o wszelkich planach przyznania lub zmiany
pomocy. W razie uznania, że plan nie jest zgodny z rynkiem wewnętrznym,
Komisja wszczyna procedurę wyjaśniającą. Państwo członkowskie nie może
wprowadzić w życie projektowanych środków, dopóki procedura ta nie
doprowadzi do wydania decyzji końcowej.
Tryb
postępowania związanego z notyfikowaniem pomocy uregulowany
jest w rozporządzeniu Rady (WE) nr 659/1999 z dnia 22 marca 1999 r.
ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE (Dz. Urz.
WE L 83 z 27 marca 1999 r., s. 1, ze zm.).


b) rozporządzenia Komisji (WE):
• nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88
Traktatu WE do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2006, s.
5),
• nr 875/2007 z dnia 24 lipca 2007 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88
Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis dla
sektora rybołówstwa i zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 1860/2004
(Dz. Urz. UE L 193 z 25.07.2007, s. 6),
• nr 1535/2007 z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie zastosowania art. 87 i
88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy de minimis w sektorze
produkcji rolnej (Dz. Urz. UE L 337 z 21.12.2007, s. 35);
Rozporządzenia określają, które środki pomocy nie spełniają wszystkich
kryteriów określonych w 107 ust. 1 TfUE i dlatego są zwolnione z wymogu
zgłoszenia przewidzianego w art. 108 ust. 3 TfUE.


c) Należy także zwrócić uwagę na przywoływany w zmienianej
ustawie komunikat Komisji – Tymczasowe wspólnotowe ramy prawne w
zakresie pomocy państwa ułatwiające dostęp do finansowania w dobie kryzysu
finansowego i gospodarczegolej: komunikat). Komunikat Komisji nie jest
aktem prawnym, lecz wyrazem czasowej zmiany podejścia Komisji do
udzielania pomocy publicznej, w związku z ogólnoświatowym kryzysem
gospodarczym. W komunikacie Komisja stwierdza m.in., że uzna za zgodną ze
wspólnym rynkiem pomoc przekraczającą pułap określony w rozporządzeniu w
sprawie pomocy de minimis, o ile nie przekroczy kwoty 500 000 euro (punkt
4.2.2.). Jednak środki pomocy państwa, o których mowa w komunikacie muszą
zostać zgłoszone Komisji (punkt 5.2.).




1 Dz. Urz. UE C 16 z 22 stycznia 2009 r., s. 1. Komunikat został opublikowany także w Dz. Urz. UE C 83 z dnia
7 kwietnia 2009 r., s. 1.

2
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
a) Zmieniana
ustawa
zawiera program pomocowy i w związku z tym
musiała być notyfikowana Komisji Europejskiej (por. Opinia Sekretarza
Komitetu Integracji Europejskiej z dnia 5 czerwca 2009 r., wyrażona w piśmie o
sygn. Min.MD/1394/2009/DP-pk, a także art. 36 zmienianej ustawy).
Nowelizacja ustawy przewiduje m.in. poszerzenie zakresu stosowania
ustawy. Wobec tego należy uznać, że również podlega notyfikacji w trybie art.
108 ust. 3 TfUE. Ponieważ, zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy zmienianej, pomoc, o
której mowa w ustawie: do dnia 31 grudnia 2010 r. jest pomocą udzielana na
zasadach, o których mowa w punkcie 4.2.2. komunikatu Komisji, a w okresie od
dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2011 r. jest pomocą publiczną
udzielaną na zasadach pomocy de minimis, projekt podlega notyfikacji jedynie
w zakresie pomocy, która ma być udzielana w 2010 r.

4. Konkluzje

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu
ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców przewiduje udzielanie
pomocy publicznej:
a) w 2010 r. – zgodnej z komunikatem Komisji – Tymczasowe wspólnotowe
ramy prawne w zakresie pomocy państwa ułatwiające dostęp do
finansowania w dobie kryzysu finansowego i gospodarczego,
b) w 2011 r. – zgodnej z rozporządzeniami Komisji (WE): nr 1998/2006 z
dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE do
pomocy de minimis), nr 875/2007 z dnia 24 lipca 2007 r. w sprawie
stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach
zasady de minimis dla sektora rybołówstwa i zmieniającym
rozporządzenie (WE) nr 1860/2004, nr 1535/2007 z dnia 20 grudnia 2007
r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do
pomocy de minimis w sektorze produkcji rolnej.
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej, jednak w zakresie w
jakim dotyczy pomocy udzielanej w 2010 r. wymaga notyfikowania Komisji
Europejskiej.


Dyrektor Biura Analiz Sejmowych

Michał Królikowski


3
Warszawa, 31 maja 2010 r.
BAS–WAPEiM–888/10
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i
przedsiębiorców (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Mieczysław
Kasprzak) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w
rozumieniu art. 95a Regulaminu Sejmu

Stosownie do art. 95a ust. 1 Regulaminu Sejmu, projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej jest projekt ustawy mającej na celu
wykonanie prawa Unii Europejskiej.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu
ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców przewiduje rozszerzenie
zakresu podmiotowego stosowania ustawy. Obecnie, jednym z kryteriów
umożliwiających skorzystanie z przepisów ustawy jest spadek obrotów
gospodarczych o nie mniej niż 25%. W projekcie proponuje się zmianę tego
kryterium na 10%. Proponuje się również ograniczenie – z 6 do 3 miesięcy –
okresu ochrony przed zwolnieniem z przyczyn niedotyczących pracownika,
pracowników zatrudnionych u przedsiębiorców w przejściowych trudnościach
finansowych, korzystających z pomocy przewidzianej w nowelizowanej
ustawie.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu
ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców zawiera przepisy zgodne z
prawem Unii Europejskiej. Projekt nie jest projektem ustawy wykonującej
prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a Regulaminu Sejmu.


Dyrektor Biura Analiz Sejmowych

Michał Królikowski

strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: