eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ratyfikacji Protokołu między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Danii o zmianie Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Danii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 6 grudnia 2001 roku, podpisanego w Warszawie dnia 7 grudnia 2009 roku

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Protokołu między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Danii o zmianie Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Danii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 6 grudnia 2001 roku, podpisanego w Warszawie dnia 7 grudnia 2009 roku

projekt dotyczy: wprowadzenia metody wyłączenia z progresją, jako właściwej dla unikania podwójnego opodatkowania w krajach Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3144
  • Data wpłynięcia: 2010-06-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o ratyfikacji Protokołu między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Danii o zmianie Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Danii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 6 grudnia 2001 roku, podpisanego w Warszawie dnia 7 grudnia 2009 roku
  • data uchwalenia: 2010-08-06
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 169, poz. 1137

3144


II. Krótka charakterystyka Protokołu

1. Polska stosowała metodę odliczenia proporcjonalnego w stosunku do wszystkich kategorii
dochodu uregulowanych w dotychczasowej Konwencji. W związku z polityką zmierzającą do
ujednolicenia stosowanych metod we wszystkich konwencjach zawartych przez Polskę,
w stosunku do dochodów z pracy najemnej, uzyskiwanych przez rezydentów polskich
świadczących pracę w Danii, zastosowanie znajdzie metoda wyłączenia z progresją, jako
właściwa dla unikania podwójnego opodatkowania.

W odniesieniu natomiast do dochodów z dywidend, odsetek, należności licencyjnych
i zysków majątkowych Polska będzie stosowała metodę zaliczenia proporcjonalnego.
Metoda proporcjonalnego zaliczenia polega na tym, że podatek zapłacony od dochodu
osiągniętego za granicą jest zaliczany na poczet podatku należnego w kraju rezydencji
podatkowej, obliczonego od całości dochodów w takiej proporcji, w jakiej dochód ze źródeł
zagranicznych pozostaje w stosunku do całości dochodu podatnika. Metoda wyłączenia
z progresją polega na tym, że dochód osiągnięty za granicą jest zwolniony z podatku w kraju
rezydencji podatkowej, natomiast jest brany pod uwagę jedynie przy ustalaniu stawki
podatkowej, według której podatnik będzie zobowiązany rozliczyć podatek od dochodów
uzyskanych w kraju rezydencji podatkowej.
2. Obowiązująca Konwencja przewiduje, iż wymiana informacji podatkowych może
obejmować wyłącznie przepisy wewnętrzne dotyczące podatków od dochodu i zysków
majątkowych w takim zakresie, w jakim są one zgodne z przepisami tej umowy. W art. 25
Konwencji zostanie rozszerzona klauzula wymiany informacji podatkowych na wszystkie
podatki bez względu na ich rodzaj i nazwę. Umożliwi to między innymi uzyskiwanie na
podstawie przepisów umowy informacji w zakresie podatku od wartości dodanej.
Zmiana ta jest zgodna z obowiązującą treścią art. 26 Modelowej Konwencji OECD.

III. Skutki wejścia w życie Protokołu

Szacuje się, iż zmiana metody unikania podwójnego opodatkowania nie będzie miała
ujemnego skutku dla dochodów sektora finansów publicznych w zakresie wpływów z podatku
dochodowego od osób fizycznych, z uwagi na wprowadzone ustawą z dnia 25 lipca 2008 r.

2
o szczególnych rozwiązaniach dla podatników uzyskujących niektóre przychody poza
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 143, poz. 894) zmiany w ustawie z dnia
26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, wprowadzające zwolnienie
z opodatkowania kwoty stanowiącej różnicę między podatkiem obliczonym zgodnie z art. 27
ust. 9 albo 9a a kwotą podatku obliczonego od dochodów ze źródeł, o których mowa w ust. 1,
przy zastosowaniu do tych dochodów zasad określonych w art. 27 ust. 8 (art. 27g ustawy
o podatku dochodowym od osób fizycznych), tj. różnicy między podatkiem wynikającym
z rozliczenia metodą odliczenia proporcjonalnego oraz metodą wyłączenia z progresją.

W odniesieniu do wpływów z podatku dochodowego od dochodów osiąganych przez osoby
prawne na terytorium Danii, zmiana metody unikania podwójnego opodatkowania będzie
neutralna dla budżetu. Dochody te podlegają w Danii, co do zasady, opodatkowaniu stawką
podatku dochodowego w wysokości 28 %. W Polsce dochody rezydentów mających siedzibę
na terytorium RP dla celów podatkowych podlegają zasadniczo 19 % podatkowi. Z uwagi na
to, że podatek dochodowy od osób prawnych jest obliczany w Danii przy zastosowaniu
wyższej stawki niż w Polsce, powoduje to, że zmiana metody unikania podwójnego
opodatkowania w odniesieniu do podatników podatku CIT będących rezydentami polskimi
i osiągających dochody także w Danii pozostanie obojętna dla wysokości uszczupleń we
wpływach budżetowych (podmioty te także w obecnym stanie prawnym nie odprowadzają
podatku z tytułu tego rodzaju dochodów – ze względu na stosowanie wyższej stawki podatku
dochodowego w Danii).

IV. Tryb związania Rzeczypospolitej Polskiej Protokołem


Zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach
międzynarodowych (Dz. U. Nr 39, poz. 443 oraz z 2002 r. Nr 216, poz. 1824) związanie
Protokołem nastąpi w drodze ratyfikacji, za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, ponieważ
Konwencja wraz z Protokołem spełnia przesłanki określone w art. 89 ust. 1 pkt 5 Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483, z późn. zm.).

Postanowienia Protokołu będą stosowane bezpośrednio.
Przyjęcie Protokołu nie spowoduje konieczności dokonania zmian w ustawodawstwie
wewnętrznym i nie wymaga przyjęcia żadnych dodatkowych środków prawnych. Zmiana
metody unikania podwójnego opodatkowania wprowadza dla polskich rezydentów zwolnienie

3
z opodatkowania dochodów osiągniętych na terytorium Danii. Z uwagi na fakt, iż metoda
wyłączenia z progresją funkcjonuje w wielu polskich umowach o unikaniu podwójnego
opodatkowania, przedmiotowe zwolnienie zostało również uwzględnione w art. 17 ust. 1
pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U.
z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.) oraz art. 27 ust. 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.
o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307, z późn. zm.).
Wymiana informacji podatkowych, której dotyczy zmieniony art. 25 umowy, jest prowadzona
zgodnie z zasadami określonymi w dziale VIIa (Wymiana informacji podatkowych z innymi
państwami) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8,
poz. 60, z późn. zm.). Postanowienia Protokołu dotyczą wszelkich osób, posiadających
miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, osiągających
dochody na terytorium Królestwa Danii.


Sposób w jaki Protokół dotyczy spraw uregulowanych w prawie wewnętrznym

Następujące akty prawne są związane z przedmiotowym Protokołem:
– ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r.
Nr 51, poz. 307, z późn. zm.),
– ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r.
Nr 54, poz. 654, z późn. zm.).

Postanowienia projektu Protokołu nie są sprzeczne z obowiązującym w Polsce
ustawodawstwem ani z prawem Unii Europejskiej.

Jednakże, biorąc pod uwagę Komunikat Komisji Europejskiej z dnia 19 grudnia 2006 r.
COM(2006)824, w świetle którego przy zastosowaniu w umowie o unikaniu podwójnego
opodatkowania metody wyłączenia, przedsiębiorstwo główne nie może odliczać strat
ponoszonych przez zakłady działające w drugim umawiającym się państwie, podczas gdy
straty ponoszone przez zakłady krajowe mogą być uwzględniane przez przedsiębiorstwo
główne – zasygnalizowana została przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej możliwość
wystąpienia problemów w przyszłości, w związku z nierównym traktowaniem ww. kategorii
zakładów w zakresie odliczania przez przedsiębiorstwo główne strat przez nie generowanych.

4
W opinii Ministra Finansów zastosowanie w umowie metody wyłączenia ma ten skutek, że
Polska rezygnuje z prawa do opodatkowania transgranicznych dochodów zakładów,
a w konsekwencji, zgodnie z zasadą symetrii, nie są także brane pod uwagę straty ponoszone
przez te zakłady. Jeżeli jednak Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wydanych
w przyszłości orzeczeniach zajmie negatywne stanowisko w ww. zakresie, a także
w przypadku zgłoszenia przez Komisję Europejską konieczności zapewnienia w prawie
polskim równego traktowania zakładów krajowych i zagranicznych w odniesieniu do
możliwości odliczania strat tych zakładów przez przedsiębiorstwo główne, należy liczyć się
z koniecznością dokonania stosownych zmian w ustawach: o podatku dochodowym od osób
fizycznych i o podatku dochodowym od osób prawnych, które zapewnią równe traktowanie
zakładów krajowych i zagranicznych.

05/33rch

5
strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: