Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o Służbie Celnej
- projekt przewidujedoprecyzowanie delegacji ustawowej dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do tworzenia i znoszenia izb i urzędów celnych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3132
- Data wpłynięcia: 2010-04-08
- Uchwalenie:
3132
Druk nr 3132
Warszawa, 7 kwietnia 2010 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o Służbie Celnej.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Ryszarda Gallę.
(-) Marek Ast; (-) Andrzej Buła; (-) Leszek Deptuła; (-) Ryszard Galla;
(-) Tomasz Garbowski; (-) Artur Gierada; (-) Tadeusz Jarmuziewicz;
(-) Jan Kochanowski; (-) Sławomir Kopyciński; (-) Leszek Korzeniowski;
(-) Adam Krupa; (-) Jan Łopata; (-) Janina Okrągły; (-) Andrzej Pałys;
(-) Mirosław Pawlak; (-) Elżbieta Rafalska; (-) Stanisław Rakoczy; (-) Jan
Religa; (-) Cezary Tomczyk; (-) Łukasz Tusk; (-) Krzysztof Tyszkiewicz;
(-) Robert
Węgrzyn;
(-) Edward
Wojtas;
(-) Bogusław Wontor;
(-) Sławomir Worach.
Projekt
USTAWA
z dnia ……………….2010 r.
o zmianie ustawy o Służbie Celnej
Art. 1. W ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 168, poz. 1323, Nr
201, poz. 1540) w art. 21:
1) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, tworzy
i znosi izby celne i urzędy celne oraz określa ich siedziby, uwzględniając zadania
Służby Celnej, konieczność sprawnej ich realizacji oraz zapewnienie ciągłości
wykonywanych zadań w przypadkach znoszenia izb celnych lub urzędów celnych,
biorąc pod uwagę administracyjny podział kraju”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
UZASADNIENIE
Projekt ustawy o zmianie ustawy o Służbie Celnej ma na celu zapewnienie
prawidłowego wykonywania zadań wynikających z ustawy o Służbie Celnej poprzez
zapewnienie właściwej struktury organizacyjnej organów w zakresie określenia ich siedzib
i zasięgu terytorialnego. W tym celu konieczne jest doprecyzowanie kompetencji ministra
właściwego do spraw finansów publicznych wynikającej z delegacji określonej w art. 21 ust.
1 ustawy o Służbie Celnej w zakresie kryteriów stanowiących podstawę tworzenia i znoszenia
izb i urzędów celnych polegające na zapewnieniu podstawy do powoływania organów
w sposób odpowiadający podziałowi terytorialnemu kraju.
W istocie projekt stanowi również realizację ogólnej zasady ustanawiania organów
niezespolonej administracji rządowej w sposób odpowiadający podziałowi administracyjnemu
kraju, a wynikającej z art. 57 ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji
rządowej w województwie (Dz. U. Nr 31, poz. 206). Przytoczona ustawa mająca na celu
między innymi wzmocnienie administracji rządowej w województwie w art. 57 wprowadziła
zasadę, że ustanowienie organów, których terytorialny zasięg działania przekracza obszar
jednego województwa możliwe jest wyłącznie w drodze ustawy. W związku z powyższym
konieczne jest dookreślenie zakresu regulacji objętej rozporządzeniem wydawanym na
podstawie art. 21 ust.1 ustawy o Służbie Celnej podobnie jak zostało to dokonane
np. w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (tj. Dz.U. z 2004 r.
Nr 8, poz. 65 ze zm.), zgodnie z którym minister określa siedziby i terytorialny zasięg
działania urzędów, biorąc pod uwagę podział administracyjny kraju.
Za wprowadzeniem zmian objętych projektem przemawia także potrzeba zapewnienia
obywatelem jak najlepszego dostępu do przedstawicieli organów, co ma bezpośredni wpływ
na skuteczność i prawidłowość prowadzonych przez organy postępowań oraz obsługi
w tak istotnym obszarze jak obsługa celna w zakresie np. podatku akcyzowego,
gier hazardowych, opłaty paliwowej. Wysoką jakość i krótkie terminy rozpoznawania spraw
mających istotne znaczenie dla przedsiębiorców gwarantuje prawne uregulowanie aktualnie
funkcjonującego w praktyce rozmieszczenia organów celnych na poziomie właściwości
wojewódzkich sądów administracyjnych, które po przeprowadzeniu reformy sądownictwa
administracyjnego na poziomie województwa rozpoznają sprawy w terminach
zapewniających prawidłowe funkcjonowanie podmiotów gospodarczych zlokalizowanych na
obszarze danego województwa.
Regulacja zapewniająca rozmieszczenie organów celnych zgodnie z podziałem
administracyjnym kraju zagwarantuje ponadto możliwość skutecznego współdziałania
z innymi organami administracji na poziomie województwa (w tym z komendantami
wojewódzkimi policji, strażą graniczną, wojewódzkimi inspektorów ochrony środowiska),
które jest niezbędne do skutecznej realizacji zadań służby celnej.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projektowana regulacja nie wpłynie na sektor finansów publicznych.
Projekt nie został poddany konsultacjom, o których mowa w art. 34 ust. 3 Regulaminu Sejmu
RP.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje regulacja:
1) dyrektorzy i naczelnicy izb celnych,
2) wojewódzkie sądy administracyjne,
3) przedsiębiorcy i pracodawcy.
2. Konsultacje społeczne
Z uwagi na fakt, iż projektowana materia dotyczy kwestii
gospodarczo-społecznych powinna zostać skierowana przed pierwszym czytaniem przez
Marszałka Sejmu, w szczególności, do konsultacji z następującymi podmiotami:
1) samorządy województw,
2) związki zawodowe służby celnej,
3) ogólnopolskie organizacje pracodawców,
4) Krajowa Izba Gospodarcza.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Projektowana regulacja nie wpłynie na sektor finansów publicznych.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projekt będzie miał wpływ na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projekt będzie miał wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projekt będzie miał wpływ na sytuację regionalną.
7. Wpływ regulacji na zdrowie społeczeństwa
Wejście w życie regulacji nie będą miały wpływu na zdrowie społeczeństwa.
8. Wpływ regulacji na środowisko
Regulacje zaproponowane w projekcie nie będą miały wpływu na środowisko.
Warszawa, 12 kwietnia 2010 r.
BAS-WAPEiM-611/10
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o Służbie Celnej (przedstawiciel wnioskodawców:
poseł Ryszard Galla)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz. 47,
ze zm.) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o Służbie Celnej przewiduje
doprecyzowanie delegacji ustawowej dla ministra właściwego do spraw
finansów publicznych do tworzenia i znoszenia izb i urzędów celnych.
Ustawa ma wejść w życie z dniem ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje spraw objętych projektem ustawy.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Projekt ustawy nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
4.
Konkluzje
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o Służbie Celnej nie jest objęty
zakresem regulacji prawa Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3132 › Pobierz plik