eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rybactwie śródlądowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rybactwie śródlądowym

projekt dotyczy: nowych obowiązków w zakresie rybactwa śródlądowego: ochrony i odbudowy zasobów węgorza europejskiego, wykorzystania gatunków obcych rybi gatunków nie występujących miejscowo w chowie i hodowli oraz zbierania danych statystycznych w zakresie chowu i hodowli ryb

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3109
  • Data wpłynięcia: 2010-04-01
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o rybactwie śródlądowym
  • data uchwalenia: 2010-09-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 200, poz. 1322

3109


UZASADNIENIE

Projektowane rozporządzenie jest wydawane na podstawie upoważnienia dla
ministra wła ciwego do spraw rybołówstwa zawartego w art. 3h ust. 4 ustawy z dnia
18 kwietnia 1985 r. o rybactwie ródlądowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 189, poz. 1471
oraz z 2010 r. Nr ..., poz. ...).
Projekt rozporządzenia okre la sposób wnoszenia opłaty za zezwolenia na
prowadzenie działań z wykorzystaniem ryb gatunku uznanego za nierodzimy. W
projekcie ustawy o zmianie ustawy o rybactwie ródlądowym w dodanym art. 3h ust.
1 i 2 ustalono różną wysoko ć opłaty za zezwolenia, o których mowa w art. 3 ust. 1,
ustawy, uzależniając ją od rodzaju tych zezwoleń. Wskazane rozróżnienie wynika z
nakładu pracy, którą należy włożyć w wydanie poszczególnego rodzaju zezwolenia.
W przypadku decyzji wydawanej na podstawie art. 3 ust. 1 zmienianej ustawy o
rybactwie ródlądowym, dotyczącej wprowadzania ryb gatunku obcego polegającego
na zarybieniu powierzchniowych wód ródlądowych lub wykorzystaniu w
akwakulturze, nazwanych działaniami z wykorzystaniem ryb gatunku uznanego za
nierodzimy, jest to uzależnione od opinii wydanej przez Zespół ekspertów,
okre lającej czy w danej sprawie niezbędne jest przeprowadzenie oceny ryzyka
ekologicznego. Wysoko ć opłaty za zezwolenie, w przypadku gdy z opinii wydanej
przez Zespół ekspertów wynika, że wymagane jest przeprowadzenie oceny ryzyka
ekologicznego, zgodnie z art. 3h ust. 1 pkt 1 ustawy o rybactwie ródlądowym,
wynosi jedną drugą przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce
narodowej w roku kalendarzowym ostatnio ogłaszanego przez Prezesa Głównego
Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor
Polski” na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych, ustalonego według stanu na dzień złożenia wniosku o wydanie tego
zezwolenia. Mając na względzie zapewnienie skutecznego uiszczania opłat,
ustalono, że obowiązek wniesienia opłaty za zezwolenia na działanie z
wykorzystaniem ryb gatunku uznanego za nierodzimy, o którym mowa w art. 3 ust. 1
ustawy o rybactwie ródlądowym, w wysoko ci okre lonej w art. 3h ust. 1 pkt 2 tej
ustawy (czyli połowy wysoko ci opłaty za wydanie zezwolenia w przypadku gdy
wymagane jest przeprowadzenie oceny ryzyka ekologicznego) powstaje z chwilą
złożenia wniosku o wydanie zezwolenia. W przypadku, gdy Zespół ekspertów ustali,
że do wydania decyzji, niezbędne jest przeprowadzenie oceny ryzyka ekologicznego,

2
pozostała czę ć należnej opłaty, również w wysoko ci jednej czwartej przeciętnego
wynagrodzenia miesięcznego, wnoszona jest niezwłocznie po przekazaniu
wnioskodawcy tej informacji.
Natomiast w przypadku ubiegania się o wydanie decyzji na przedłużenie
okresu ważno ci zezwolenia na prowadzenie działań z wykorzystaniem ryb gatunku
uznanego za nierodzimy, jeżeli nie stwierdzono niekorzystnych skutków dla
rodowiska lub innych populacji ryb, obowiązek uiszczenia opłaty powstaje
jednocze nie z chwilą złożenia wniosku o wydanie tej decyzji.
Ustalono, że opłaty stanowiąc dochód budżetu państwa, będą wnoszone na
rachunek bankowy lub w kasie urzędu obsługującego ministra wła ciwego do spraw
rybołówstwa, tj. organu wydającego zezwolenie.
W projekcie rozporządzenia wskazano również, że dowód potwierdzający
wniesienie opłat wymienionych w § 1 i 2, wnioskodawca będzie dołączał do wniosku.
Przedmiot regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Projektowane rozporządzenie nie zawiera przepisów technicznych i w związku
z tym nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65,
poz. 597).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalno ci lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz.
337) projekt niniejszego rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie
Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Projekt rozporządzenia stanowi projekt aktu wykonawczego, którego
obowiązek wydania przewiduje projekt ustawy o zmianie ustawy o rybactwie
ródlądowym, i który należy do niego dołączyć, zgodnie z § 10 ust. 7a uchwały Nr 49
Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. z
2002 r. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.).





3

OCENA SKUTKÓW REGULACJI:

1. Podmioty objęte projektem rozporz dzenia – projekt rozporządzenia dotyczy
podmiotów, w tym uprawnionych do rybactwa, zainteresowanych prowadzeniem
działań z wykorzystaniem ryb gatunku uznanego za nierodzimy na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej,
2. Dochody i wydatki budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorz du
terytorialnego – wej cie w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na dochody
i wydatki budżetu państwa. Projekt rozporządzenia okre la jedynie sposób
wnoszenia opłat za wydanie decyzji stanowiącej zezwolenie na prowadzenie
działań z wykorzystaniem ryb gatunku uznanego za nierodzimy. Wysoko ć opłat
ustalona została w projekcie ustawy o zmianie ustawy o rybactwie ródlądowym.
3. Rynek pracy – wej cie w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało
wpływu na rynek pracy.
4. Konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym wpływ na
funkcjonowanie przedsiębiorstw – wej cie w życie projektowanego
rozporządzenia nie będzie miało wpływ na rozwój przedsiębiorczo ci.
5. Sytuacja i rozwój regionalny - wej cie w życie rozporządzenia nie będzie miało
wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
6. Konsultacje – projekt rozporządzenia, w ramach konsultacji społecznych,
zostanie przekazany do wiadomo ci partnerów społecznych z zakresu rybactwa,
tj. do Organizacji Pracodawców – Producentów Ryb ródlądowych, Polskiego
Towarzystwa Rybackiego, Stowarzyszenia Producentów Ryb Łososiowatych,
Zarządu Głównego Polskiego Związku Wędkarskiego, Zrzeszenia Producentów
Ryb w Katowicach oraz Związku Producentów Ryb.
01/36rch


4
Projekt
ROZPORZ DZENIE

MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)

z dnia

w sprawie sposobu prowadzenia dokumentacji gospodarki rybackiej

Na podstawie art. 4a ust. 2 ustawy z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie
ródlądowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 189, poz. 1471 oraz z 2010 r. Nr …, poz. …)
zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie okre la sposób prowadzenia dokumentacji gospodarki
rybackiej przez uprawnionego do rybactwa w obwodzie rybackim, w tym:
1) wzory dokumentów, które należy stosować w tej dokumentacji;
2) terminy i sposób przygotowania i podawania informacji w dokumentacji
rybackiej oraz ich przekazywania.

§ 2. Dokumentami, które należy stosować w dokumentacji gospodarki rybackiej są
w obwodzie rybackim:
1) protokół zarybień, którego wzór jest okre lony w załączniku nr 1 do
rozporządzenia,
2) protokół połowu ryb i raków, którego wzór jest okre lony w załączniku nr 2
do rozporządzenia,
3) księga gospodarcza, której wzór jest okre lony w załączniku nr 3 do
rozporządzenia,
4) zestawienie roczne, którego wzór jest okre lony w załączniku nr 4 do
rozporządzenia,
− zwane dalej „dokumentacją gospodarki rybackiej”.

§ 3. 1. Wpisy dokonywane w dokumentacji gospodarki rybackiej powinny
odzwierciedlać stan faktyczny.
2. Uprawniony do rybactwa dokonuje wpisów w dokumentacji gospodarki
rybackiej w języku polskim, czytelnie i przy użyciu trwałego rodka, bez używania
skrótów, z wyjątkiem skrótów ogólnie przyjętych.
3. Wpisy w dokumentacji gospodarki rybackiej nie mogą być poprawiane, z
wyjątkiem błędów powstałych wskutek oczywistej pomyłki pisarskiej lub rachunkowej.

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rybołówstwo, na podstawie §
1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).

2
4. Błędy, o których mowa w ust. 3, powstałe w:

1) protokole zarybień oraz w protokole połowu ryb i raków, powinny być
poprawione przed potwierdzeniem zawartych w nich informacji przez
wła ciciela wody albo osobę przez niego upoważnioną;
2) księdze gospodarczej oraz zestawieniu rocznym, powinny być poprawione
przed podjęciem przez marszałka województwa czynno ci związanych z
dokonywaniem oceny wypełniania przez uprawnionego do rybactwa
obowiązku prowadzenia racjonalnej gospodarki rybackiej;

5. Błędy w dokumentacji gospodarki rybackiej poprawia się przez skre lenie
dotychczasowej tre ci i wpisanie nowej, z zachowaniem czytelno ci błędnego zapisu.

6. Dokonanie czynno ci, o której mowa w ust. 5, potwierdza podpisem złożonym
przy poprawionym wpisie, wraz z okre leniem daty:

1)
uprawniony do rybactwa – w przypadku księgi gospodarczej, zestawienia
rocznego;
2) uprawniony do rybactwa i wła ciciel wody albo osoba przez niego upoważniona
– w przypadku protokołu zarybień oraz protokołu połowu ryb i raków.

§ 4. 1. Uprawniony do rybactwa sporządza protokół zarybień niezwłocznie po
wprowadzeniu materiału zarybieniowego do wód obwodu rybackiego.
2. Uprawniony do rybactwa podaje w protokole zarybień informacje dotyczące
wyłącznie materiału zarybieniowego, który w chwili wprowadzenia do wód obwodu
rybackiego stanowił jego własno ć.
3. Jeżeli po dokonaniu wpisów w protokole zarybień pozostały niewypełnione
rubryki dotyczące gatunku, rodzaju, ilo ci, zdrowotno ci lub pochodzenia materiału
zarybieniowego, uprawniony do rybactwa, przed podpisaniem protokołu zarybień,
przekre la niewypełnione rubryki w sposób trwały.
4. Jeżeli umowa zawarta przez uprawnionego do rybactwa z wła cicielem wody
przewiduje potwierdzenie protokołu zarybień przez wła ciciela wody, uprawniony do
rybactwa przekazuje protokół zarybień do potwierdzenia wła cicielowi wody albo osobie
przez niego upoważnionej, w miejscu wprowadzenia materiału zarybieniowego do wód
obwodu rybackiego, niezwłocznie po dokonaniu zarybienia.
5. W razie niemożno ci przekazania protokołu zarybień wła cicielowi wody albo
osobie przez niego upoważnionej z powodu ich nieobecno ci, uprawniony do rybactwa
zamieszcza stosowną adnotację na tę okoliczno ć w protokole zarybień, wskazując
również sposób i termin powiadomienia wła ciciela wody albo osoby przez niego
upoważnionej o planowanym miejscu i terminie zarybienia.
6. Uprawniony do rybactwa przechowuje oryginał protokołu zarybień przez okres
pięciu lat od dnia jego sporządzenia.


§ 5. 1. Uprawniony do rybactwa sporządza protokół połowu ryb i raków
niezwłocznie po połowie dokonanym:
strony : 1 ... 13 . [ 14 ] . 15 ... 20

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: