Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw
- projekt ma na celu dostosowanie do polskiego porządku prawnego decyzji Rady i umozliwienie uczestniczenia policjantów i pracowników Policji we wspólnych operacjach poza granicami RP, na terytorium innego państwa czlonkowskiego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3107
- Data wpłynięcia: 2010-05-28
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2010-08-06
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 164, poz. 1108
3107
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach wspólnych operacji, o których
mowa w decyzji Rady 2008/615/WSiSW oraz kontyngentów Straży Granicznej
i zespołów szybkiej interwencji na granicy – nowe brzmienie pkt 1 w ust. 7 art. 9.
Analogicznie zmienia się pkt 2 w ust. 7 art. 9 odnoszący się do pełnienia służby
przez funkcjonariuszy, w tym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Proponuje
się dookreślenie zakresu swobody regulacyjnej poprzez wskazanie, że obejmuje ono
materię nieobjętą innymi przepisami wydanymi na podstawie ustawy oraz
przepisami prawa Unii Europejskiej.
4) zmiana zawarta w art. 2 pkt 4 projektu polega na nadaniu nowego brzmienia art. 40.
Nowa regulacja dotycząca przenoszenia oraz delegowania funkcjonariuszy
dostosowuje przepisy w tym zakresie do potrzeb Straży Granicznej, w tym poprzez
określenie zasad delegowania do wykonywania zadań poza terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, zachowując przepisy gwarancyjne dla funkcjonariuszy.
W projekcie przewidziano możliwość przenoszenia funkcjonariuszy do pełnienia
służby w tej samej miejscowości, w innej jednostce organizacyjnej Straży
Granicznej (ust. 1). Zgodnie z projektem czas delegowania wynosi 6 miesięcy,
w przypadku delegowania do pełnienia służby w innej jednostce organizacyjnej
Straży Granicznej, innej miejscowości lub poza terytorium państwa. Zachowana
zostaje regulacja, zgodnie z którą kolejne przeniesienie do pełnienia służby albo
delegowanie do czasowego pełnienia służby w okresie 2 lat od zakończenia
delegowania lub przeniesienia może nastąpić tylko za pisemną zgodą
funkcjonariusza (ust. 3). Przepisy dotyczące organów właściwych w sprawach
przenoszenia oraz delegowania dostosowane zostają do projektowanych regulacji
w zakresie użycia funkcjonariuszy na terytorium państw Unii Europejskiej (ust. 4),
w tym do nowych zadań wynikających ze współpracy określonej decyzjami Rady
2008/615/WSiSW i 2008/616/WSiSW. Zmienione zostały przepisy zawierające
upoważnienia do wydawania rozporządzeń. Zakres przedmiotowy upoważnienia
z art. 40 ust. 5 obejmuje określenie należności funkcjonariuszy delegowanych do
pełnienia służby poza granicami państwa, w ramach wykonywania zadań
określonych w umowach międzynarodowych (obowiązujący art. 40 ust. 3).
Upoważnienie ustawowe do wydania rozporządzenia zawarte w art. 40 ust. 6
(obowiązujący art. 40 ust. 4) dotyczące dodatkowych świadczeń opieki zdrowotnej
6
w związku z urazami nabytymi podczas wykonywania zadań poza granicami
państwa obejmuje wszystkich funkcjonariuszy wykonujących zadania poza
granicami państwa.
5) zmiana zawarta w art. 2 pkt 5 projektu polega na dodaniu rozdziału 14b „Udział
Straży Granicznej we wspólnych działaniach koordynowanych przez Europejską
Agencję Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw
Członkowskich Unii Europejskiej”.
Przyjęcie regulacji dotyczącej udziału Straży Granicznej w działaniach
koordynowanych przez Europejską Agencję Zarządzania Współpracą Operacyjną na
Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej
w proponowanym kształcie umożliwi pełne i płynne uczestnictwo Rzeczypospolitej
Polskiej w realizacji współpracy służb granicznych Unii Europejskiej prowadzonej
na podstawie przepisów prawa unijnego. Współpraca ta dotyczy zarówno udziału
we wspólnych działaniach, które mają charakter prewencyjny wobec zagrożeń
przewidzianych na podstawie analizy zagrożeń, jak również ewentualnych sytuacji
kryzysowych, których rozmiary przekraczałyby możliwości kadrowo-sprzętowe
krajowych służb granicznych.
Projektowane rozwiązania umożliwiają działania Straży Granicznej na terytorium
innych państw Unii Europejskiej, a także korzystanie z ewentualnego wsparcia
innych państw unijnych w sytuacji krytycznej, co ze względu na długość sektora
zewnętrznej granicy Unii Europejskiej, za którą bezpośrednią odpowiedzialność
ponosi Rzeczpospolita Polska, ma szczególne znaczenie.
Art. 3 projektu – zmiany w zakresie ustawy o ochronie granicy państwowej
Projektowana regulacja wprowadza zmiany w ustawie z dnia 12 października 1990 r.
o ochronie granicy państwowej w przepisie dotyczącym uprawnień funkcjonariuszy
straży granicznych państw członkowskich Unii Europejskiej, którzy wykonują,
w ramach działań prowadzonych przez Europejską Agencję Zarządzania Współpracą
Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej,
zadania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Obejmuje nim prowadzenie
wspólnych operacji w zakresie określonym w rozporządzeniu Rady (WE) nr 2007/2004
(nowe brzmienie art. 17d). Z powyższym łączy się powierzenie Komendantowi
Głównemu Straży Granicznej wykonywania zadań krajowego punktu kontaktowego
7
właściwego w sprawach komunikacji z Agencją Frontex w sprawach dotyczących
prowadzenia wspólnych operacji (nowe brzmienie art. 17e).
Art. 4 projektu – zmiany w zakresie ustawy o broni i amunicji
Projektowana regulacja wprowadza zmiany w ustawie z dnia 21 maja 1999 r. o broni
i
amunicji, poprzez nadanie nowego brzmienia art. 3 pkt 2a. Proponuje się
wprowadzenie rozwiązania, zgodnie z którym do funkcjonariuszy straży granicznych
państw UE stosowane będą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przepisy
obowiązujące funkcjonariuszy Straży Granicznej w zakresie dotyczącym
transportowania, przewozu oraz przesyłania broni i amunicji.
Art. 5 projektu – ma na celu utrzymanie w mocy dotychczasowych przepisów
wykonawczych wydanych na podstawie art. 40 ust. 3 i 4 ustawy o Straży Granicznej do
czasu wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych.
Przedmiotowa regulacja jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
8
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Cel wprowadzenia ustawy
Celem wprowadzenia ustawy jest włączenie do ustawodawstwa polskiego regulacji
dotyczących udziału:
1. funkcjonariuszy i pracowników Policji we wspólnych operacjach poza
granicami Rzeczypospolitej Polskiej na terytorium innego państwa
członkowskiego Unii Europejskiej, o których mowa w decyzjach Rady
2008/615/WSiSW, 2008/616/WSiSW i 2008/617/WSiSW;
2. funkcjonariuszy i pracowników Straży Granicznej we wspólnych operacjach
poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej na terytorium innego państwa
członkowskiego Unii Europejskiej, o których mowa w decyzjach Rady
2008/615/WSiSW i 2008/616/WSiSW.
Ponadto celem jest uregulowanie w ustawach: o Policji oraz o Straży Granicznej
współpracy z organami i instytucjami Unii Europejskiej oraz zapewnienie spójności
z przepisami dotyczącymi działania Straży Granicznej, w szczególności w zakresie
uczestnictwa Rzeczypospolitej Polskiej w realizacji współpracy służb granicznych
UE.
2. Podmioty, na które będzie oddziaływać akt prawny
Przedmiotowa regulacja będzie oddziaływać na realizację zadań przez
funkcjonariuszy i pracowników Policji oraz komórki organizacyjne Policji,
funkcjonariuszy i pracowników Straży Granicznej oraz jednostki organizacyjne
Straży Granicznej, jak również funkcjonariuszy straży granicznych państw
członkowskich Unii Europejskiej przebywających na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej w związku z wykonywaniem zadań określonych w przepisach prawa Unii
Europejskiej.
3. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy był zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, zgodnie z postanowieniami
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) – nie odnotowano
9
zgłoszeń zainteresowanych podmiotów. Projekt został przesłany do zaopiniowania
przez NSZZ Policjantów oraz NSZZ Funkcjonariuszy Straży Granicznej, które nie
zgłosiły uwag w przedmiotowym zakresie.
4. Wpływ regulacji na dochody i wydatki sektora publicznego
Wejście w życie projektowanej regulacji mającej na celu wdrożenie do polskiego
porządku prawnego przepisów decyzji Rady 2008/615/WSiSW oraz decyzji Rady
2008/617/ WSiSW w zakresie umożliwiającym udział polskich funkcjonariuszy lub
pracowników w realizacji wspólnych operacji lub udzielania pomocy przez specjalną
jednostkę interwencyjną na terytorium innych państw, należy rozpatrywać
w kategoriach dodatkowych możliwości współpracy polskich służb z partnerami
zagranicznymi. Od strony polskiej będzie zależało, czy funkcjonariusze i pracownicy
Policji czy Straży Granicznej będą uczestniczyć w danej wspólnej operacji lub
operacji jednostek specjalnych poza granicami RP. Jest to kwestia oceny możliwości
udzielenia pomocy innemu państwu oraz zasad jej udzielenia i rozliczenia.
Należy tutaj dokonać rozgraniczenia na realizacje wspólnych operacji i udzielania
pomocy przez specjalną jednostkę interwencyjną.
W przypadku wspólnych operacji wskazać należy, iż zgodnie z art. 34 decyzji Rady
2008/615/WSISW, każde państwo członkowskie ponosi koszty operacyjne
poniesione przez jego organy w związku ze stosowaniem niniejszej decyzji. Przepis
ten zakłada również, że w szczególnych przypadkach zainteresowane państwa
członkowskie mogą uzgodnić odmienne ustalenia. W tym miejscu należy również
zwrócić uwagę na art. 17 decyzji Rady 2008/616/WSiSW z dnia 23 czerwca 2008 r.
w sprawie wdrożenia decyzji Rady 2008/615/WSiSW w sprawie intensyfikacji
współpracy transgranicznej, szczególnie w zwalczaniu terroryzmu i przestępczości
transgranicznej, zgodnie z którym przed rozpoczęciem danej operacji właściwe
organy państw członkowskich dokonują pisemnych lub ustnych ustaleń, w których
można określić szczegóły, takie jak m.in. aspekt logistyczny działań w odniesieniu
do transportu, zakwaterowania i bezpieczeństwa oraz podział kosztów wspólnej
operacji, jeżeli jest inny niż określono w art. 34 zdanie pierwsze decyzji Rady
2008/615/WSiSW.
10