eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawKomisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty

- znowelizowanie przepisów dotyczących podstawu programowej wychowania przedszkolnego oraz dotyczących odpłatności za świadczenia udzielane przez przedszkola;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3105
  • Data wpłynięcia: 2010-05-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o systemie oświaty
  • data uchwalenia: 2010-08-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 148, poz. 991

3105


Druk nr 3105

Warszawa, 20 maja 2010 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży

ENM- 020- 2 - 2010


Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej



Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Edukacji, Nauki
i Młodzieży wnosi projekt ustawy:

- o zmianie ustawy o systemie oświaty.

Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
został upoważniony poseł Artur Ostrowski.


Przewodniczący Komisji


(-) Andrzej Smirnow



Projekt

USTAWA
z dnia
2010 r.

o zmianie ustawy o systemie oświaty



Art. 1.

W ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572,
z późn. zm.1)) wprowadza się następujące zmiany:

1) art. 6 otrzymuje brzmienie:

„Art. 6. 1. Przedszkolem publicznym jest przedszkole, które:
1) realizuje programy wychowania przedszkolnego obejmujące podstawę
programową wychowania przedszkolnego;
2) zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez
organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie;
3) przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
4) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych
przepisach.

2. Publiczna inna forma wychowania przedszkolnego, o której mowa w art. 14a ust. la,
zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ
prowadzący, nie krótszym jednak niż czas określony w przepisach wydanych na podstawie
art. 14a ust. 7.
3. Do publicznej innej formy wychowania przedszkolnego, o której mowa w art. 14a
ust. la, stosuje się przepisy ust. 1 pkt 1, 3 i 4.";

2) w art. 14:

a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Przedszkole realizuje programy wychowania przedszkolnego obejmujące podstawę
programową wychowania przedszkolnego.",

b) ust. 5 otrzymuje brzmienie:

„5. Wysokość opłat za świadczenia udzielane przez przedszkola publiczne prowadzone
przez gminę w czasie przekraczającym wymiar zajęć, o którym mowa w art. 6 ust. 1
pkt 2, oraz za korzystanie z wyżywienia w tych przedszkolach ustala rada gminy,

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz.
2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104,
z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz.
791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i
Nr 235, poz. 1618, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1705 oraz z
2010 r. Nr 44, poz. 250 i Nr 54, poz. 320.


1
a w przedszkolach publicznych prowadzonych przez inne organy - organy prowadzące
te przedszkola.";

3) w art.14a ust. 7 otrzymuje brzmienie:

„7. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze
rozporządzenia, rodzaje innych form wychowania przedszkolnego, warunki tworzenia
i organizowania tych form wychowania przedszkolnego, sposób ich działania oraz
minimalny dzienny wymiar godzin świadczonego przez te formy bezpłatnego
nauczania, wychowania i opieki, uwzględniając w szczególności konieczność
dostosowania form wychowania przedszkolnego do sytuacji i potrzeb lokalnych,
a także możliwość prowadzenia zajęć tylko w niektóre dni tygodnia.".


Art. 2.

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 września 2010 r.






2
Uzasadnienie

Proponowane zmiany w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty zmierzają
do doprecyzowania przepisów w związku z pojawiającymi się wątpliwościami dotyczącymi
interpretacji zakresu świadczeń udzielanych przez przedszkola, za które mogą być pobierane
opłaty.

Obecnie, na podstawie art. 14 ust. 5, opłaty za świadczenia w prowadzonych przez gminy
przedszkolach publicznych ustala rada gminy z uwzględnieniem art. 6 ust. 1 pkt. 1 ustawy
o systemie oświaty oraz § 10 ust. 2 pkt. 1 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 21 maja 2010r.w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz
publicznych szkół. Od roku 1995, w którym to wprowadzono do ustawy o systemie oświaty
ww. przepisy, zasadą było bezpłatne realizowanie programów wychowania przedszkolnego
uwzględniających treści i cele podstawy programowej (wcześniej minimum programowego)
w ciągu pięciu godzin dziennie oraz możliwość pobierania odpłatności za pozostały czas
pobytu dziecka w przedszkolu. Taka interpretacja zgodna była również z tym, że treści
podstawy programowej, obowiązującej obecnie jak i poprzednio, zostały skonstruowanie w
sposób umożliwiający ich realizację w przedszkolu w czasie 5 godzin dziennie.

W związku z pojawieniem się innej interpretacji ww. przepisów proponuje się wprowadzenie
zmian doprecyzowujących i uściślających, zgodnych ze stosowaną dotychczas praktyką.

W proponowanym brzmieniu art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty określa się,
że przedszkolem publicznym jest przedszkole, które zapewnia bezpłatne nauczanie,
wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin
dziennie. Zapewnia to osiągnięcie celów określonych w podstawie programowej wychowania
przedszkolnego. Analogiczne rozwiązanie proponuje się przyjąć w art. 6 ust. 2 i 3 w stosunku
do publicznych innych form wychowania przedszkolnego.

Zmiana w art. 14 ust. 2 jest konsekwencją nowego brzmienia art. 6 ust. 1 pkt. 1.

W art. 14 ust. 5 proponuje się, aby wysokość opłat za świadczenia udzielane przez przedszkola
publiczne prowadzone przez gminę w czasie przekraczającym wymiar określony art. 6 ust. 1
pkt. 2 oraz za korzystanie z wyżywienia w prowadzonych przez gminę przedszkolach
publicznych ustalała rada gminy, a w przypadku innych przedszkoli publicznych - organy
prowadzące te przedszkola.

W związku z propozycją zmiany art. 6 ust. 2 i 3 konieczna jest zmiana art. 14a ust.7
rozszerzająca dotychczasowe upoważnienie dla ministra właściwego do spraw oświaty
i wychowania o wskazanie minimalnego dziennego wymiaru godzin bezpłatnego nauczania,
wychowania i opieki w innych formach wychowania przedszkolnego.

Założenia projektu podstawowego aktu wykonawczego
Projekt ustawy przewiduje wydanie przez ministra właściwego do spraw oświaty
i wychowania rozporządzenia w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego,
warunków tworzenia i organizowania tych form wychowania przedszkolnego, sposobu ich
działania oraz minimalnego dziennego wymiaru godzin świadczonego przez te formy
bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki.

Powyższe upoważnienie nie jest całkowicie nowe, ponieważ w większości powtarza treść
dotychczasowego upoważnienia, zawartego w art. 14a ust. 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r.
o systemie oświaty, rozszerzając je jedynie o upoważnienie ministra do określenia

3
minimalnego dziennego wymiaru godzin bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki,
świadczonego przez inne formy wychowania przedszkolnego.

Rozporządzenie powinno uszczegółowić warunki tworzenia oraz zasady działania innych form
wychowania przedszkolnego. W szczególności rozporządzenie powinno uwzględnić
konieczność dostosowania form wychowania przedszkolnego do sytuacji i potrzeb lokalnych,
a także możliwość prowadzenia zajęć tylko w niektóre dni tygodnia. Minimalny dzienny
wymiar godzin bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki, świadczonego przez publiczne
inne formy wychowania przedszkolnego, powinien zostać ustalony z uwzględnieniem liczby
dzieci uczęszczających do tych form.

Ocena Skutków Regulacji

1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny

Projektowana regulacja będzie miała wpływ na dzieci (uczniów), nauczycieli, dyrektorów
publicznych szkół i przedszkoli, organy sprawujące nadzór pedagogiczny, organy prowadzące
szkoły, przedszkola oraz inne formy wychowania przedszkolnego, w tym jednostki samorządu
terytorialnego, a także rodziców uczniów. Wejście w życie projektowanych przepisów będzie
wymagało dostosowania uchwał organów prowadzących przedszkola oraz inne formy
wychowania przedszkolnego, jak i statutów wszystkich funkcjonujących w systemie oświaty
szkół i przedszkoli do nowego przepisu ustawy.

2. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
Dostosowanie uchwał oraz statutów szkół i przedszkoli zostanie wykonane w ramach środków,
jakimi dysponują dyrektorzy szkół i przedszkoli oraz organy prowadzące. Projektowana
regulacja nie powoduje dodatkowych kosztów.

3. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy.
Projektowana regulacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na rynek pracy.

4. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Projektowana regulacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

5. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny.
Projektowana regulacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na sytuację
i rozwój regionalny.

6. Źródła finansowania.
Projektowana regulacja nie będzie wymagała nowych, dodatkowych źródeł finansowania.

7. Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.

8. W stosunku do projektu ustawy nie przeprowadzono konsultacji.

4
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: