Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości
Projekt dotyczy zminimalizowania barier utrudniających prowadzenie działalności gospodarczej dla małych i średnich przedsiębiorców poprzez podniesienie wysokości progu przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych, po przekroczeniu którego osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie mają obowiązek prowadzenia pełnej rachunkowości. Projekt ustawy zawiera propozycję podwyższenia ustawowego progu przychodów z kwoty 800.000 euro na kwotę 1.2 tyś euro
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 302
- Data wpłynięcia: 2008-01-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o rachunkowości
- data uchwalenia: 2008-07-10
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 144, poz. 900
302
Druk nr 302
Warszawa, 22 stycznia 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o rachunkowości.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy panią poseł Bożenę Szydłowską.
(-) Tadeusz Arkit; (-) Paweł Arndt; (-) Roman Brodniak; (-) Jacek
Brzezinka; (-) Beata Bublewicz; (-) Andrzej Buła; (-) Marek Cebula;
(-) Janusz Chwierut; (-) Leszek Cieślik; (-) Zdzisław Czucha; (-) Alicja
Dąbrowska; (-) Grzegorz Dolniak; (-) Ewa Drozd; (-) Mirosław Michał
Drzewiecki;
(-)
Artur Dunin;
(-) Zenon Durka; (-) Janusz Dzięcioł;
(-) Waldy Dzikowski; (-) Jerzy Feliks Fedorowicz;
(-)
Arkady Fiedler;
(-) Krzysztof
Gadowski;
(-) Magdalena
Gąsior-Marek;
(-) Tomasz
Głogowski; (-) Andrzej Halicki; (-) Michał Jaros; (-) Roman Kaczor;
(-) Andrzej Kania; (-) Jarosław Katulski; (-) Małgorzata Kidawa-Błońska;
(-) Józef Piotr Klim; (-) Witold Kochan; (-) Domicela Kopaczewska;
(-) Jacek Kozaczyński; (-) Agnieszka Kozłowska-Rajewicz; (-) Jan Kulas;
(-) Tomasz Kulesza; (-)
Jan Kuriata;
(-)
Izabela Leszczyna; (-) Beata
Małecka-Libera; (-) Janusz Mikulicz; (-) Czesław Mroczek; (-) Jan Musiał;
(-) Witold Namyślak; (-) Sławomir Neumann; (-) Andrzej Nowakowski;
(-) Danuta Olejniczak; (-) Andrzej Orzechowski; (-) Maciej Orzechowski;
(-) Konstanty
Oświęcimski; (-) Witold Pahl; (-) Kazimierz Plocke;
(-) Sławomir Preiss; (-) Norbert Raba; (-) Damian Raczkowski; (-) Ireneusz
Raś; (-) Tadeusz Ross; (-) Wojciech Saługa; (-) Henryk Siedlaczek;
(-) Witold Sitarz; (-) Aleksander Skorupa; (-) Paweł Suski; (-) Michał
Szczerba; (-) Grzegorz Sztolcman; (-) Bożena Szydłowska; (-) Jan Walenty
Tomaka; (-) Irena Tomaszak-Zesiuk; (-) Łukasz Tusk;
(-)
Krzysztof
Tyszkiewicz; (-) Cezary Urban; (-) Jarosław Urbaniak;
(-)
Radosław
Witkowski; (-) Norbert Wojnarowski; (-) Marek Wojtkowski; (-) Adam
Wykręt; (-) Jacek Zacharewicz; (-) Hanna Zdanowska; (-) Marek Zieliński;
(-) Jerzy Ziętek.
Projekt
Ustawa
z dnia..................2008 r.
o zmianie ustawy o rachunkowości
Art. 1.
W ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z
późn. zm.1)) w art. 2 w ust. 1 w pkt 2 oraz w ust. 2 wyrazy „800 000 euro” zastępuje się
wyrazami „1 200 000 euro”.
Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
UZASADNIENIE
Projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości ma na celu zminimalizowanie barier
utrudniających prowadzenie działalności gospodarczej dla małych i średnich przedsiębiorców
poprzez podniesienie wysokości progu przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i
operacji finansowych, po przekroczeniu którego osoby fizyczne, spółki cywilne osób
fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie mają obowiązek
prowadzenia pełnej rachunkowości.
Zgodnie z obecnie obowiązującym przepisem art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości,
jeżeli przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni
rok obrotowy wyniosły u osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek
jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, co najmniej równowartość w walucie
polskiej 800.000 euro, to podmioty te mają obowiązek stosowania przepisów ustawy o
rachunkowości, a więc obowiązek prowadzenia tzw. pełnej rachunkowości w formie ksiąg
rachunkowych. Stosownie natomiast do treści art. 3 ust. 3 powołanej wyżej ustawy, wielkości
wyrażone w euro przelicza się na walutę polską po średnim kursie ustalonym przez
Narodowy Bank Polski, na dzień 30 września roku poprzedzającego rok obrotowy.
Obserwowany od kilku lat postępujący proces umacniania się złotego, w połączeniu ze
wzrostem gospodarczym o nienotowanym dotychczas poziomie, skutkują zwiększaniem się
grupy podmiotów tracących uprawnienie do prowadzenia tzw. uproszczonej rachunkowości w
formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Prowadzenie tzw pełnej księgowości
wiąże się z koniecznością zatrudnienia wyspecjalizowanych służb księgowo finansowych lub
powierzenia prowadzenia pełnej księgowości firmom zewnętrznym. Obsługa firmy
prowadzącej pełną księgowość jest bardziej czasochłonna, a przez to też i droższa. Tym
samym, ze względu na wzrost kosztów obsługi finansowo księgowej, rosną koszty
prowadzenia przedsiębiorstw (również w ich najprostszej formie organizacyjnej). Także w
bieżącym roku wielu małych i średnich przedsiębiorców może przekroczyć określony w art. 2
ust.1 pkt 2 ustawy o rachunkowości limit obrotów (800.000 euro). Tym samym utracą oni
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U z 2003r. Nr 60, poz. 535, Nr 124,
poz. 1152, Nr 139, poz. 1324 i Nr 229, poz. 2276, z 2004r. Nr 96, poz. 959, Nr 145, poz.1535, Nr 146, poz.
1546 i Nr 213, poz.2155, z 2005r. Nr 10, poz.66, Nr 184, poz. 1539 i Nr 267, poz. 2252 oraz z 2006r. Nr 157,
poz. 1119 i Nr 208, poz. 1540.
prawo prowadzenia uproszczonej rachunkowości firmy. Ze względu na aprecjację złotego
także przedsiębiorcy, którzy nie byli, w bieżącym roku, beneficjentami dużej dynamiki
wzrostu gospodarczego będą obowiązani do poniesienia wyższych kosztów prowadzonej
działalności. Nawet zatem osiągając niższe obroty niż w roku ubiegłym, wielu
przedsiębiorców stanie przed koniecznością założenia i prowadzenia ksiąg rachunkowych, co
znacznie zwiększy koszty prowadzenia działalności.
Powyższa sytuacja powoduje postulowaną także przez przedsiębiorców konieczność
podwyższenia ustawowego progu przychodów z kwoty 800.000 euro na kwotę 1.200.000
euro (nie był on podwyższany od ośmiu lat i w obecnej wysokości obowiązuje od roku 1999).
W tym czasie gospodarka uległa znacznym przeobrażeniom. Projektowana zmiana jest zatem
uzasadniona wprowadzaniem ułatwień w zakresie wykonywania działalności gospodarczej i
ma na celu zmniejszenie obciążeń związanych z dokumentowaniem transakcji gospodarczych
oraz uniknięcie dodatkowych kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. Jest ona
elementem sytemu znoszenia barier organizacyjno-prawnych dla rozwoju małych i średnich
przedsiębiorstw, w myśl zasady, która swój normatywny wyraz znalazła w art. 103 ustawy o
swobodzie działalności gospodarczej stanowiącym, iż „państwo stwarza, z poszanowaniem
zasad równości i konkurencji korzystne warunki dla funkcjonowania i rozwoju
mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców...”
Jednostki, którym, w myśl art. 2 ust.1 pkt 2, przysługuje prawo do prowadzenia
rachunkowości w formie uproszczonej, to podmioty zaliczane do tej właśnie grupy. Z uwagi
na nieskomplikowaną formę organizacyjną ustawodawca założył też istnienie pewnych
uproszczeń w ich funkcjonowaniu, przyjmując konieczność odformalizowania ich
działalności poprzez uproszczone obowiązki ewidencyjne i sprawozdawcze. Regulacje w
zakresie tych uproszczeń pozostają w zgodności z zaleceniami Grupy Ekspertów ds.
Międzynarodowych Standardów Rachunkowości i Sprawozdawczości przy ONZ, w myśl
których małe przedsiębiorstwa nie są przygotowane na stosowanie złożonych regulacji
finansowo księgowych. Nadto praktyka wskazuje, iż koszty prowadzenia ksiąg
rachunkowych są trzy- , czterokrotnie droższe. Obok utrudnień w prowadzeniu działalności,
rosną zatem znacząco koszty jej prowadzenia.
Pozytywnym skutkiem wprowadzenia projektowanej regulacji będzie:
1) odformalizowanie zasad prowadzenia działalności przez przedsiębiorców będących
osobami fizycznymi;
2) obniżenie (lub utrzymanie na niezmienionym poziomie) kosztów obsługi finansowo
księgowej, a zatem kosztów prowadzenia działalności;
3) ograniczenie szarej strefy związanej z nieujawnianiem całości przychodów, w celu
utrzymania uprawnienia do prowadzenia księgowości w formie księgi podatkowej
przychodów i rozchodów.
Należy zwrócić uwagę, iż stwarzanie uproszczeń ewidencyjnych nie musi prowadzić do
uchylania się od obowiązków podatkowych. Demokratyczne państwo prawne nie może
czynić założenia, że każdy obywatel jest potencjalnym przestępcą skarbowym. Nie może też
w myśl takich założeń tworzyć barier organizacyjno-prawnych. Nieuprawniony jest zatem
wniosek, iż stwarzanie uproszczeń ewidencyjnych w prosty sposób prowadzi do uchylania się
od obowiązków podatkowych. Samo zwiększenie limitu przychodów uprawniającego do
korzystania z uproszczonych form prowadzenia rachunkowości uchyli niebezpieczeństwo
powiększania się szarej strefy w zakresie, w jakim jej powstanie jest wynikiem obawy przed
nałożeniem obowiązku prowadzenia pełnej księgowości.
Projekt nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projektowana ustawa nie wymaga przedłożenia właściwym instytucjom i organom Unii
Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii, dokonania
konsultacji albo uzgodnienia.
Projektowana ustawa nie powoduje skutków finansowych dla budżetu państwa.
Warszawa, 29 stycznia 2008 r.
BAS-WAEM-188/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie zgodności poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o
rachunkowości (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Bożena Szydłowska)
z prawem Unii Europejskiej
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2002 r.,
Nr 23, poz. 398 z późn. zm.) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy zmierza do zmiany art. 2 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 ustawy z
dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. 2002, Nr 76, poz. 694 ze
zmianami). Przedmiotem projektu ustawy jest podniesienie, dla osób
fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych
oraz spółek partnerskich, z 800.000 euro do 1.200.000 euro, kwoty rocznych
przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych.
Osiągnięcie rocznego przychodu netto w kwocie, której dotyczy projekt ustawy,
oznacza dla wymienionych podmiotów objęcie zakresem obowiązywania
ustawy o rachunkowości, co w praktyce oznacza przejście z prowadzenia
uproszczonej na prowadzenie pełnej księgowości. Projektowana zmiana jest
uzasadniana wprowadzeniem ułatwień w prowadzeniu działalności gospodarczej
i ma na celu zmniejszenie obciążeń związanych z dokumentowaniem transakcji
gospodarczych oraz uniknięcie dodatkowych kosztów prowadzenia działalności
gospodarczej.
Zgodnie z art. 2 projektu, ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Materia, której dotyczy projekt pozostaje poza zakresem regulacji prawa
Unii Europejskiej.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Projekt nie reguluje kwestii objętych zakresem prawa Unii Europejskiej.