eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" (projekt III)

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" (projekt III)

- przepisy projektu ustawy regulują zasady przekazania spółce PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o. rekompensat z tytułu niepokrytych strat poniesionych przez PKP PR w związku ze świadczeniem pasażerskich usług przewozowych w ramach wykonywania obowiązku świadczenia usług publicznych w okresie od dnia 1 października 2001 r. do dnia 30 kwietnia 2004 r. Ponadto projekt ustawy określa zasady przeniesienia udziałów PKP PR do samorządów województw

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 301
  • Data wpłynięcia: 2008-03-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe"
  • data uchwalenia: 2008-04-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 97, poz. 624

301

Obowiązek jej zapłacenia wynika z braku dotowania przewozów międzywoje-
wódzkich przez ministra wła ciwego do spraw transportu, mimo że istniał w tym
okresie taki obowiązek ustawowy, oraz niepełnego dofinansowania deficyto-
wych pociągów regionalnych przez samorządy województw z uwagi na przy-
znawanie do dnia 31 grudnia 2003 r. w ustawach budżetowych mniejszych do-
tacji na ten cel niżby wynikało z ilo ci uruchamianych deficytowych pociągów.
Ponieważ rekompensata dotyczy okresu przedakcesyjnego, to nie podlega no-
tyfikacji Komisji Europejskiej.
Rekompensata została obliczona zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady
(EWG) nr 1191/69 z dnia 26 czerwca 1969 r. w sprawie działania Państw
Członkowskich dotyczącego zobowiązań związanych z pojęciem usługi publicz-
nej w transporcie kolejowym, drogowym i w żegludze ródlądowej, zmienionego
rozporządzeniem Rady (EWG) nr 1893/91.
Ponieważ jako źródło finansowania dotacji dla PKP PR tylko czasowo wykorzy-
sta się rodki przeznaczone na budowę, przebudowę, remonty, utrzymanie,
ochronę i zarządzanie infrastrukturą kolejową, o których mowa w art. 5 ustawy
z dnia 16 grudnia 2005 r. o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego,
będące w dyspozycji ministra wła ciwego do spraw transportu, dlatego nie jest
zmieniana ww. ustawa, aby nie utrwalać precedensu, że rodki te są przezna-
czone na inne cele niż infrastrukturalne, zatem art. 2 projektu ustawy stanowi
lex specialis.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalno ci lobbingowej w pro-
cesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt został umieszczony
w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej Ministerstwa Infra-
struktury. Organizacje o charakterze lobbingowym nie zgłosiły zainteresowania
pracami nad projektem ustawy w trybie art. 7 wymienionej ustawy.

8
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)


1. Podmioty, na które oddziałuje ustawa
Projektowana ustawa oddziałuje przede wszystkim na spółki PKP Przewozy
Regionalne sp. z o.o., PLK SA, PKP SA oraz inne spółki Grupy PKP SA,
a także samorządy województw.
2. Konsultacje społeczne
Rozwiązania zawarte w projekcie były do niedawna czę cią projektu zmiany
ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa
państwowego „Polskie Koleje Państwowe” oraz ustawy o transporcie kole-
jowym (projekt II), który został przyjęty przez Radę Ministrów w czerwcu
2007 r. Był wówczas konsultowany z marszałkami województw. Był rów-
nież przedmiotem obrad Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialne-
go w dniu 30 stycznia 2008 r., która nie zgłosiła uwag. Projekt był także kon-
sultowany ze związkami zawodowymi działającymi w Grupie PKP, jak rów-
nież omówiony przez Zespół Trójstronny do spraw Kolejnictwa.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalno ci lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt został
umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej Mi-
nisterstwa Infrastruktury.
Ze względu na uwagi zgłaszane w ramach uzgodnień międzyresortowych
projekt zmieniono w ten sposób, że rodki publiczne zostaną przekazane
bezpo rednio spółce PKP PR jako rekompensata z tytułu niepokrytych strat
poniesionych przez tę spółkę w związku z wykonywaniem obowiązku
wiadczenia usług publicznych w okresie od dnia 1 października 2001 r. do
dnia 30 kwietnia 2004 r. Ponieważ będą to rodki planowane na podstawie
art. 5 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o finansowaniu infrastruktury trans-
portu lądowego, to na finansowanie infrastruktury transportu kolejowego
zostaną skierowane rodki z pożyczek udzielonych przez Skarb Państwa dla

9
PKP SA, która przekaże je PLK SA poprzez podwyższenie kapitału zakła-
dowego.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Przekazanie rodków z tytułu rekompensaty spółce PKP Przewozy Regio-
nalne nie doprowadzi do zwiększenia wydatków budżetowych. Udzielona
w latach 2008 i 2009 pożyczka w kwocie nie większej niż 1 860 mln zł bę-
dzie rozchodem i zwiększy w tym zakresie dług publiczny. Koszty obsługi
zwiększonego długu publicznego będą wydatkiem budżetu państwa.
Natomiast przepisy art. 2 nie mają wpływu na wydatki budżetowe, dotyczą
jedynie podziału rodków będących w gestii ministra wła ciwego do spraw
transportu.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana ustawa nie zawiera przepisów, które w bezpo redni sposób
wpłynęłyby na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Z uwagi na to, że w wyniku wdrożenia ustawy rekompensata zostanie prze-
znaczona przez spółkę PKP PR na spłatę zadłużenia głównie wobec spółek
grupy kolejowej (m.in. PLK SA, PKP Cargo SA, PKP Energetyka sp. z o.o.),
nastąpi wzrost efektywno ci funkcjonowania tych spółek, poprawa ich ren-
towno ci, a co za tym idzie nastąpi wzrost konkurencyjno ci na rynku.
W szczególno ci wej cie w życie ustawy i jej realizacja będzie miało pożą-
dany wpływ na poprawę funkcjonowania spółki PKP PR.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Spółka PKP PR po oddłużeniu zostanie poddana procesowi usamorządo-
wienia, tj. udziały spółki zostaną przekazane samorządom wojewódzkim.
Tym samym nastąpi skupienie na poziomie samorządu wszystkich podsta-
wowych funkcji związanych z realizacją zadań przewozowych. Pozwoli to na
optymalizację oferty przewozowej w ramach województwa, stworzenie spój-

10
nego systemu transportu publicznego województwa, stopniową poprawę ja-
ko ci usług, zwłaszcza poprzez samorządowe inwestycje taborowe.
7. Ocena pod względem zgodno ci z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy nie jest sprzeczny z przepisami Unii Europejskiej.



31/02/BS

11
Projekt

ROZPORZ DZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia
w sprawie procentowego udziału samorz dów województw w kapitale zakładowym PKP Przewozy
Regionalne spółka z ograniczon odpowiedzialności


Na podstawie art. 33u ust. 3 ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i
prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" (Dz. U. Nr 84, poz. 948, z
późn. zm. )) zarządza się, co następuje:
§ 1. Ustala się następujący procentowy udział samorządów województw w kapitale zakładowym PKP
Przewozy Regionalne spółka z ograniczoną odpowiedzialnością:
1) dolnośląskie

- 7,5 % ;
2) kujawsko-pomorskie
- 5,9 %;
3) lubelskie


- 5,6 % ;
4) lubuskie


- 3,7 % ;
5) łódzkie


- 5,8 % ;
6) małopolskie

- 6,4 % ;
7) mazowieckie

- 11,7 % ;
8) opolskie


- 3,5 % ;
9) podkarpackie

- 4,9 % ;
10) podlaskie

- 3,8 % ;
11) pomorskie

- 7,4 % ;
12) śląskie


- 9,5 % ;
13) świętokrzyskie

- 3,1 % ;
14) warmińsko-mazurskie
- 5,4 % ;
15) wielkopolskie

- 9,9 % ;
16) zachodniopomorskie
- 5,9 % .

§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


PREZES RADY MINISTRÓW
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 100, poz. 1086 i Nr 154, poz. 1802, z 2002
r. Nr 205, poz. 1730 i Nr 240, poz. 2055, z 2003 r. Nr 6, poz. 63, Nr 80, poz. 720 i Nr 203, poz. 1966, z 2004 r. Nr
96, poz. 959 i Nr 120, poz. 1252, z 2005 r. Nr 157, poz. 1315 i Nr 184, poz. 1539, z 2006 r. Nr 12, poz. 63 i Nr 157,
poz. 1119 oraz z 2008 r. Nr ..., poz. ...


strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: