Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" (projekt III)
- przepisy projektu ustawy regulują zasady przekazania spółce PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o. rekompensat z tytułu niepokrytych strat poniesionych przez PKP PR w związku ze świadczeniem pasażerskich usług przewozowych w ramach wykonywania obowiązku świadczenia usług publicznych w okresie od dnia 1 października 2001 r. do dnia 30 kwietnia 2004 r. Ponadto projekt ustawy określa zasady przeniesienia udziałów PKP PR do samorządów województw
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 301
- Data wpłynięcia: 2008-03-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe"
- data uchwalenia: 2008-04-25
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 97, poz. 624
301
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie procentowego udziału samorządów
województw w kapitale zakładowym PKP Przewozy Regionalne spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością stanowi wykonanie upoważnia zawartego w art. 33u ust.3 ustawy z dnia 8
września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa
państwowego "Polskie Koleje Państwowe” (Dz. U. Nr 84, poz. 948, z późn. zm.). Stosownie do
postanowień ustawy, udziały w spółce PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o. objęte przez Skarb
Państwa stają się z mocy ustawy własnością samorządów zgodnie z art. 33u ust. 1 tej ustawy.
Udział samorządów województw w kapitale zakładowym spółki PKP Przewozy Regionalne sp. z
o.o. będzie zróżnicowany: od 3,1% do 11.7 %.
Określając udział poszczególnych samorządów województw w kapitale zakładowym spółki
uwzględniono:
1) wielkość województwa (największe: mazowieckie, wielkopolskie, lubelskie, najmniejsze:
opolskie, świętokrzyskie, śląskie),
2) liczbę ludności ( największa: mazowieckie, śląskie, wielkopolskie, najmniejsze: lubuskie,
opolskie),
3) długość linii kolejowych na obszarze danego województwa (największa: śląskie,
wielkopolskie, dolnośląskie, najmniejsza: podlaskie, świętokrzyskie),
4) wielkość wykonywanej pracy przewozowej z ostatnich 3 lat (największa: mazowieckie,
pomorskie, wielkopolskie, najmniejsza: świętokrzyskie, podlaskie).
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz.1414) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony na stronach Biuletynu
Informacji Publicznej Ministerstwa Infrastruktury.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1.Podmioty, na które oddziałuje rozporz dzenie
Projektowane rozporządzenie bezpośrednio odnosi się do samorządów województw, które staną
się właścicielami spółki PKP Przewozy Regionalne sp.z o.o.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia poddany zostanie konsultacjom z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu
Terytorialnego jak również z samorządami województw – przesłany zostanie do Związku
Województw.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorz dów terytorialnego
Brak wpływu.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Brak wpływu.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Brak wpływu.
6. Wpływ regulacji na sytuacje i rozwój regionów
Brak wpływu.
7. Ocena pod względem zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projektowana zmiana jest zgodna z rozwiązaniami stosowanymi w krajach Unii Europejskiej.
32/02/BS
2