eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" (projekt III)

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" (projekt III)

- przepisy projektu ustawy regulują zasady przekazania spółce PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o. rekompensat z tytułu niepokrytych strat poniesionych przez PKP PR w związku ze świadczeniem pasażerskich usług przewozowych w ramach wykonywania obowiązku świadczenia usług publicznych w okresie od dnia 1 października 2001 r. do dnia 30 kwietnia 2004 r. Ponadto projekt ustawy określa zasady przeniesienia udziałów PKP PR do samorządów województw

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 301
  • Data wpłynięcia: 2008-03-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe"
  • data uchwalenia: 2008-04-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 97, poz. 624

301

2) w pozostałej czę ci odpowiedniej ilo ci akcji
PKP SA w PLK SA.

3. Warunkiem wykonania zobowiązań w sposób,
o którym mowa w ust. 2, jest:
1) wykonanie w terminie okre lonym w umowie
zawartej w 2008 r., o której mowa w art. 33r
ust. 2, czynno ci niezbędnych do przeprowa-
dzenia przed objęciem przez samorządy wo-
jewództw udziałów w kapitale zakładowym
PKP PR, wskazanych w tej umowie,
2) spłata pożyczki, o której mowa w art. 33r
ust. 1 pkt 1, poprzez przeniesienie na Skarb
Państwa udziałów PKP PR lub akcji PLK SA.
4.

Przeniesienie
udziałów lub akcji, o których mowa
w ust. 2, nastąpi na podstawie umów zawartych
pomiędzy Skarbem Państwa reprezentowanym
przez ministra wła ciwego do spraw finansów
publicznych a PKP SA.
5.

Wykonanie
zobowiązań PKP SA w sposób,

o którym mowa w ust. 2, następuje po warto ci
nominalnej udziałów lub akcji.
6.

Prawa
i
obowiązki z udziałów i akcji objętych
przez Skarb Państwa wykonuje minister wła ciwy
do spraw transportu.

7. Z dniem wykonania zobowiązań, o których mowa
w ust. 1, zobowiązania PKP SA związane z po-
życzkami wygasają.
Art. 33u. 1. Należące do Skarbu Państwa udziały w kapitale
zakładowym PKP PR obejmują z mocy ustawy
samorządy województw w dniu nabycia przez
Skarb Państwa wszystkich udziałów w kapitale

5
zakładowym PKP PR, nie wcze niej jednak niż
w dniu wej cia w życie przepisów wydanych na
podstawie ust. 3.
2.

Samorządy województw obejmą udziały w kapi-
tale zakładowym PKP PR w liczbie okre lonej
w przepisach wydanych na podstawie ust. 3.

3. Rada Ministrów okre li, w drodze rozporządze-
nia, liczbę udziałów w kapitale zakładowym PKP
PR objętych z mocy ustawy przez poszczególne
samorządy województw, biorąc pod uwagę po-
wierzchnię województw, liczbę mieszkańców
i długo ć linii kolejowych na terenie wojewódz-
twa, według danych Głównego Urzędu Staty-
stycznego na dzień 31 grudnia 2006 r., oraz
rednią pracę przewozową w zakresie regional-
nych przewozów pasażerskich wykonywanych
przez PKP PR z ostatnich trzech lat kalendarzo-
wych.
4.

Minister
wła ciwy do spraw transportu nie-
zwłocznie zawiadomi zarządy województw o dniu
objęcia przez samorządy województw udziałów
w spółce PKP PR.

5. W terminie 30 dni od dnia, o którym mowa
w ust. 1, zarząd PKP PR zwoła pierwsze po
zmianie wła ciciela spółki zgromadzenie wspól-
ników, informując o tym jednocze nie ministra
wła ciwego do spraw transportu.
6.

Minister
wła ciwy do spraw transportu zwoła
pierwsze zgromadzenie wspólników PKP PR, je-
li zarząd spółki nie zwoła go w terminie okre lo-
nym w ust. 5.

6

7. W przypadku zbywania udziałów w kapitale za-
kładowym PKP PR, wspólnikom tej spółki przy-
sługuje prawo pierwokupu. W razie niezrealizo-
wania prawa pierwokupu przez wspólników, pra-
wo pierwokupu przysługuje Skarbowi Państwa.
Szczegółowe zasady oraz terminy wykonywania
prawa pierwokupu przez wspólników i Skarb
Państwa okre li umowa spółki.”.

Art.
2.

Dotacja, o której mowa w art. 33m ustawy wymienionej

w art. 1, wypłacana jest ze rodków, o których mowa w art. 5 ustawy z dnia
16 grudnia 2005 r. o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego (Dz. U.
Nr 267, poz. 2251 i z 2007 r. Nr 23, poz. 136).

Art. 3. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 100, poz. 1086 i Nr 154,
poz. 1802, z 2002 r. Nr 205, poz. 1730 i Nr 240, poz. 2055, z 2003 r. Nr 6, poz. 63, Nr 80,
poz. 720 i Nr 203, poz. 1966, z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 120, poz. 1252, z 2005 r. Nr 157,
poz. 1315 i Nr 184, poz. 1539 oraz z 2006 r. Nr 12, poz. 63 i Nr 157, poz. 1119.
30/02/BS

7
U Z A S A D N I E N I E

Przepisy ustawy regulują zasady przekazania spółce PKP Przewozy Regional-
ne sp. z o.o. (dalej „PKP PR”) rekompensat z tytułu niepokrytych strat ponie-
sionych przez PKP PR w związku ze wiadczeniem pasażerskich usług prze-
wozowych w ramach wykonywania obowiązku wiadczenia usług publicznych
w okresie od dnia 1 października 2001 r. do dnia 30 kwietnia 2004 r. Ponadto
ustawa okre la zasady przeniesienia udziałów PKP PR do samorządów woje-
wództw.
Zgodnie z przepisami wspólnotowymi, w tym rozporządzenia Rady (EWG)
nr 1191/69 z dnia 26 czerwca 1969 r. w sprawie działania Państw Członkow-
skich dotyczącego zobowiązań związanych z pojęciem usługi publicznej
w transporcie kolejowym, drogowym i w żegludze ródlądowej (Dz. Urz. WE L
z 28.06.1969, str. 1), przedsiębiorstwa kolejowe wiadczące usługi przewozowe
w ramach wykonywania obowiązku wiadczenia usług publicznych uprawnione
są do rekompensaty ponoszonych z tego tytułu, niepokrytych przychodami
strat.
Przedsiębiorstwem, które od dnia 1 października 2001 r. wiadczy w Polsce
usługi przewozowe w ramach obowiązku wiadczenia usług publicznych w ro-
zumieniu rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69, jest PKP PR.
Realizując postanowienia art. 14 ustawy z dnia 8 wrze nia 2000 r. o komercjali-
zacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie
Koleje Państwowe” w 2001 r. utworzone zostały dwie spółki przewozów pasa-
żerskich – spółka PKP PR, której przedmiotem działalno ci są przewozy: re-
gionalne, międzywojewódzkie, międzynarodowe przygraniczne i dalekobieżne,
i która miała działać w ogólnym interesie gospodarczym w celu prowadzenia
usług publicznych oraz – w przeciwieństwie do niej – spółka PKP Intercity
sp. z o.o., która prowadzi działalno ć o charakterze komercyjnym, która otrzy-
muje rekompensaty z budżetu państwa z tytułu wiadczenia usług przewozo-
wych międzynarodowych dopiero od dnia 1 stycznia 2006 r.
W okresie od dnia 1 października 2001 r. do dnia 30 kwietnia 2004 r. żadne
inne przedsiębiorstwo na terenie Polski (poza PKP PR) nie zapewniało i nie
byłoby w stanie zapewnić odpowiednich usług w zakresie kolejowych przewo-
zów pasażerskich i efektywnie konkurować ze Spółką w tym zakresie, pomimo
istnienia odpowiednich regulacji prawnych umożliwiających uzyskanie licencji
do wiadczenia tego rodzaju usług.
W powyższym okresie PKP PR wiadczyła więc usługi w omawianym zakresie
jako podmiot, który faktycznie jako jedyny mógł i musiał, z uwagi na interes pu-
bliczny i nałożony w związku z tym na PKP PR obowiązek wiadczenia, je wy-
konywać.
Podstawą do przekazania PKP PR dotacji (rekompensaty) są funkcjonujące od
2001 r. do 2004 r. początkowo przepisy art. 22 ust. 3 i 5 ustawy z dnia
27 czerwca 1997 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 96, poz. 591, z późn.
zm.), a następnie przepisy art. 40 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 28 marca 2003 r.
o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2003 r. Nr 86, poz. 789, z późn. zm.). Przepi-
sy te stanowiły, że organizowanie i dotowanie regionalnych przewozów pasa-
żerskich w ramach obowiązku służby publicznej należy do zadań własnych sa-
morządu województwa, a rodki finansowe na te zadania okre la corocznie
ustawa budżetowa. Natomiast organizowanie i dotowanie kolejowych przewo-
zów pasażerskich o zasięgu międzywojewódzkim (z wyjątkiem przewozów kwa-
lifikowanych) należy do zadań ministra wła ciwego do spraw transportu, działa-
jącego w tym zakresie w porozumieniu z ministrem wła ciwym do spraw finan-
sów publicznych i rodki na ten cel okre lała corocznie ustawa budżetowa.
Zgodnie z powyższymi przepisami oraz przepisami wykonawczymi do tych
ustaw, poszczególne samorządy województw zawierały z PKP PR w omawia-
nym okresie umowy o wykonywanie i dotowanie kolejowych regionalnych prze-
wozów pasażerskich w wybranych relacjach na obszarze województwa, w ra-
mach obowiązku wiadczenia usług publicznych.
Umowy te przewidywały, że wysoko ć wiadczeń na rzecz PKP PR stanowić
będzie kwota przyznana z budżetu samorządu województwa na dany rok
w formie dotacji na wykonywanie kolejowych regionalnych przewozów pasażer-
skich. Zgodnie z postanowieniami umów, wyliczenie kwoty dotacji za wykony-

2
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 5

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: