Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych
- znowelizowanie przepisów odnoszących się do obowiązków funduszu inwestycyjnego przekazywania uczestnikowi funduszu przez ten fundusz informacji i dokumentów dotyczących m. in. jednostek uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2997
- Data wpłynięcia: 2010-03-04
- Uchwalenie:
2997
Druk nr 2997
Warszawa, 4 marca 2010 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
-
o zmianie ustawy o funduszach
inwestycyjnych.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Wiesława Janczyka.
(-) Iwona Arent; (-) Antoni Błądek; (-) Edward Czesak; (-) Wiesław Janczyk;
(-) Mariusz
Kamiński;
(-) Leonard
Krasulski;
(-) Marek
Kwitek;
(-) Krzysztof Lipiec; (-) Mirosława Masłowska; (-) Marek Matuszewski;
(-) Jacek Pilch; (-) Piotr Polak; (-) Jarosław Rusiecki; (-) Andrzej Szlachta;
(-) Stanisław Szwed; (-) Tadeusz Woźniak; (-) Waldemar Wrona.
Projekt
Ustawa
z dnia …. 2010r.
o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych
Art. 1. W ustawie z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004r., Nr
146, poz. 1546 z póżn. zm.) po art. 222 dodaje się art. 222a w brzmieniu:
„Art. 222a. 1. Fundusz inwestycyjny obowiązany jest przekazać nieodpłatnie uczestnikowi
funduszu informację o ilości oraz łącznej wartości jednostek uczestnictwa lub certyfikatów
inwestycyjnych posiadanych przez uczestnika według stanu na 31 grudnia roku poprzedniego
w terminie do 31 marca każdego roku. Na wniosek uczestnika funduszu do informacji
fundusz inwestycyjny dołącza także wskazane przez niego dokumenty, o których mowa w art.
222 ust. 2.
2. Obowiązek określony w ust. 1 nie dotyczy funduszu inwestycyjnego zamkniętego
emitującego publiczne certyfikaty inwestycyjne.”
Art. 2 . Ustawa wchodzi w życie 1 stycznia 2011 r.
Uzasadnienie
Proponowana przez wnioskodawców regulacja zwiększy przejrzystość rynku funduszy
inwestycyjnych, co może sprzyjać popularyzacji tej formy oszczędzania i inwestowania oraz
podejmowaniu racjonalnych decyzji przez uczestników funduszy.
Fundusze inwestycyjne w obecnym stanie prawnym nie informują klientów o stanie
posiadanych jednostek uczestnictwa powoduje to coraz częściej kłopotliwe sytuacje,
ponieważ wiele osób przestaje się orientować w którym funduszu zdeponowało środki i jaką
one stanowią aktualnie wartość.
W przypadku, gdy ktoś nabył jednostki i zgubił dokumenty potwierdzające taką transakcję po
latach on sam lub np. jego spadkobiercy natrafią na trudności z ustaleniem w którym
funduszu i u jakiego dystrybutora nabył jednostki. Takich wszystkich z pozoru tylko
nieistotnych uciążliwości można uniknąć poprzez wprowadzenie proponowanej zmiany do
ustawy.
Warto nadmienić, iż regulacja nie powinna przynieść dużych dodatkowych kosztów, gdyż
niektóre fundusze inwestycyjne przekazują pocztą swoim klientom informacje handlowe i
marketingowe nawet kilka razy w roku, będą one o wiele bardziej użyteczne dla klientów jeśli
rozszerzy się je o stan i wycenę bieżącą posiadanych jednostek lub certyfikatów.
Przedmiotowy projekt ustawy rodzi pozytywne skutki społeczno-gospodarcze oraz
nie pociąga za sobą obciążenia budżetu państwa, ani budżetów jednostek samorządu
terytorialnego.
Projektowana regulacja nie jest objęta prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 11 marca 2010 r.
BAS – WAPEiM – 393/10
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Wiesław Janczyk)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r., Nr 5, poz. 47
oraz Nr 81, poz. 998) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt przewiduje dodanie nowego art. 222a w ustawie z dnia 27 maja
2004 r. o funduszach inwestycyjnych (dz. U. z 2004 r., Nr 146, poz. 1546, ze
zmianami), zgodnie z którym fundusz inwestycyjny będzie obowiązany
przekazać nieodpłatnie uczestnikowi funduszu informację o ilości oraz łącznej
wartości jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych posiadanych
przez uczestnika funduszu według stanu na 31 grudnia roku poprzedniego w
terminie do 31 marca każdego roku. Na wniosek uczestnika funduszu do
informacji fundusz inwestycyjny będzie dołączał także wskazane przez niego
dokumenty, o których mowa w art. 222 ust 3 ustawy. Określony powyżej
obowiązek nie będzie dotyczył funduszu inwestycyjnego zamkniętego
emitującego publiczne certyfikaty inwestycyjne.
Ustawa
miałaby wejść w życie 1 stycznia 2011 roku.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
W zakresie objętym proponowaną zmianą ustawy o funduszach
inwestycyjnych należy wskazać dyrektywę Rady z dnia 20 grudnia 1985 r. w
sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i
administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego
inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (Dz. Urz. WE L 375 z
31.12.1985, str. 3, ze zmianami; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne:
rozdział 6 Tom 1 str. 139; dalej dyrektywa UCITS).
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Zgodnie z art. 34 dyrektywy UCITS fundusze inwestycyjne muszą w
odpowiedni sposób podawać do wiadomości publicznej informacje na temat
emisji, sprzedaży, ceny odkupu lub umorzenia jednostek za każdym razem, gdy
je emituje, sprzedaje, odkupuje lub umarza, lecz nie rzadziej niż dwa razy w
miesiącu. Zgodnie z art. 1 ust 7 dyrektywy UCITS państwa członkowskie mogą
stosować do funduszy inwestycyjnych mających siedzibę na ich terytorium
surowsze i dodatkowe wymagania w stosunku do wymagań określonych w art. 4
i dalszych artykułach dyrektywy UCITS, pod warunkiem, że obowiązują one w
stosunku do wszystkich podmiotów i nie będą sprzeczne z przepisami
dyrektywy. Wprowadzenie dodatkowego wymogu przekazywania nieodpłatnie
uczestnikom wszystkich funduszy inwestycyjnych informacji określonych w
projekcie ustawy ma charakter niedyskryminacyjny i nie jest sprzeczne z
postanowieniami dyrektywy UCITS.
4.
Konkluzje
Projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych nie
narusza przepisów prawa Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
2