Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białorusi o zasadach małego ruchu granicznego, podpisanej w Warszawie dnia 12 lutego 2010 r.
- projekt dotyczy wyrażenia przez Sejm RP zgody na dokonanie przez Prezydenta RP ratyfikacji ww. dokumentu;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2990
- Data wpłynięcia: 2010-04-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białorusi o zasadach małego ruchu granicznego, podpisanej w Warszawie dnia 12 lutego 2010 r.
- data uchwalenia: 2010-05-20
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 122, poz. 823
2990
przepisów i procedur przewidzianych dla rozpatrywania wniosków o wydanie wizy, w tym
sprawdzeń w wykazie cudzoziemców, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
jest niepożądany oraz w Systemie Informacyjnym Schengen (SIS).
Stosowanie Umowy wiąże się z koniecznością poniesienia nakładów z budżetu
państwa. Szacowane koszty, które poniesie Minister Spraw Zagranicznych w związku
z dostosowaniem Konsulatów Generalnych Rzeczypospolitej Polskiej w Brześciu i Grodnie
do obsługi spraw związanych z małym ruchem granicznym (m.in. przyjmowanie wniosków
o wydanie zezwolenia na przekroczenie granicy w ramach małego ruchu granicznego
oraz wydawanie tych zezwoleń), będą się składać z:
– kosztów utworzenia nowych stanowisk pracy: wynagrodzenie złotowe, dodatek
zagraniczny, składki na ZUS i FP, wynagrodzenie walutowe, wydatki
rzeczowo-administracyjne, itp. (8 konsulów – 8 x 270 000 zł, 8 ryczałtów
miejscowych – 8 x 16 000 zł) – 2 300 000 zł rocznie,
– koszty remontu i modernizacji urzędów konsularnych (m.in. przygotowanie
dodatkowych okienek oraz poszerzenie pomieszczeń przeznaczonych do
obsługi interesantów, a także poszerzenie i przygotowanie dodatkowej
powierzchni biurowej, poprawa infrastruktury związanej
z bezpieczeństwem urzędów konsularnych) – 180 000 zł.
Wysokość ponoszonych przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji kosztów
wyprodukowania blankietów dokumentów na potrzeby małego ruchu granicznego
(100.000 x 30 zł) koszty przebudowy systemów informatycznych (OCD Kuźnica
i OC Bobrowniki – 60 000 zł), zakup dodatkowego serwera wraz z dodatkową macierzą
dyskową i oprogramowaniem, utworzenie i wyposażenie dodatkowych czterech miejsc pracy
(UdsC – 392 000 zł) szacowana jest na 752 000 zł.
Wysokość wpływów do budżetu państwa z tytułu pobierania opłat za przyjęcie
i rozpatrzenie wniosków o wydanie zezwolenia na przekraczanie granicy w ramach małego
ruchu granicznego będzie zależna od liczby mieszkańców białoruskiej strefy przygranicznej
zainteresowanych otrzymaniem takich zezwoleń; szacuje się, że liczba ta może wynosić
ok. 100.000 osób, co przy ustalonej w projekcie umowy kwocie 20 euro opłaty za wydanie
zezwolenia pozwala oceniać wpływy na 2 000 000 euro rocznie.
7
Skutki finansowe wynikające z realizacji Umowy powinny zostać sfinansowane
w ramach wydatków zaplanowanych na rok 2009 i 2010 w części 45 – sprawy zagraniczne
oraz w części 42 – sprawy wewnętrzne.
Wejście w życie Umowy nie spowoduje konieczności dokonania odpowiednich zmian
w prawie, jako że niezbędne regulacje zostały wprowadzone w związku z wejściem w życie
Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Gabinetem Ministrów Ukrainy
o zasadach małego ruchu granicznego, sporządzonej w Kijowie dnia 28 marca 2008 r.
Projekt Umowy został poddany konsultacji z Komisją Europejską, zgodnie z art. 13
ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1931/2006. Komisja Europejska w dniu 23 czerwca 2009 r.
pismem Dyrektora Generalnego p. Jonathana Faula, Nr JLS/C1/VED(2009) 9231 pozytywnie
zaopiniowała przedłożony jej projekt.
4. Tryb
związania Rzeczpospolitej Polskiej Umową
Zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach
międzynarodowych (Dz. U. Nr 39, poz. 443, z późn. zm.) związanie Rzeczypospolitej
Polskie Umową między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białorusi
o zasadach małego ruchu granicznego nastąpi w drodze ratyfikacji za uprzednią zgodą
wyrażoną w ustawie, ponieważ Umowa ta spełnia przesłanki określone w art. 89 ust. 1 pkt 5
Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483,
z późn. zm.). Postanowienia Umowy dotyczą bowiem regulacji związanych z zasadami
małego ruchu granicznego, które są zawarte w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r.
o cudzoziemcach ( tekst jednolity – Dz. U. z 2006 r. Nr 234, poz. 1694, z późn. zm.).
11-04-dg
8
sprawdzeń w wykazie cudzoziemców, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
jest niepożądany oraz w Systemie Informacyjnym Schengen (SIS).
Stosowanie Umowy wiąże się z koniecznością poniesienia nakładów z budżetu
państwa. Szacowane koszty, które poniesie Minister Spraw Zagranicznych w związku
z dostosowaniem Konsulatów Generalnych Rzeczypospolitej Polskiej w Brześciu i Grodnie
do obsługi spraw związanych z małym ruchem granicznym (m.in. przyjmowanie wniosków
o wydanie zezwolenia na przekroczenie granicy w ramach małego ruchu granicznego
oraz wydawanie tych zezwoleń), będą się składać z:
– kosztów utworzenia nowych stanowisk pracy: wynagrodzenie złotowe, dodatek
zagraniczny, składki na ZUS i FP, wynagrodzenie walutowe, wydatki
rzeczowo-administracyjne, itp. (8 konsulów – 8 x 270 000 zł, 8 ryczałtów
miejscowych – 8 x 16 000 zł) – 2 300 000 zł rocznie,
– koszty remontu i modernizacji urzędów konsularnych (m.in. przygotowanie
dodatkowych okienek oraz poszerzenie pomieszczeń przeznaczonych do
obsługi interesantów, a także poszerzenie i przygotowanie dodatkowej
powierzchni biurowej, poprawa infrastruktury związanej
z bezpieczeństwem urzędów konsularnych) – 180 000 zł.
Wysokość ponoszonych przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji kosztów
wyprodukowania blankietów dokumentów na potrzeby małego ruchu granicznego
(100.000 x 30 zł) koszty przebudowy systemów informatycznych (OCD Kuźnica
i OC Bobrowniki – 60 000 zł), zakup dodatkowego serwera wraz z dodatkową macierzą
dyskową i oprogramowaniem, utworzenie i wyposażenie dodatkowych czterech miejsc pracy
(UdsC – 392 000 zł) szacowana jest na 752 000 zł.
Wysokość wpływów do budżetu państwa z tytułu pobierania opłat za przyjęcie
i rozpatrzenie wniosków o wydanie zezwolenia na przekraczanie granicy w ramach małego
ruchu granicznego będzie zależna od liczby mieszkańców białoruskiej strefy przygranicznej
zainteresowanych otrzymaniem takich zezwoleń; szacuje się, że liczba ta może wynosić
ok. 100.000 osób, co przy ustalonej w projekcie umowy kwocie 20 euro opłaty za wydanie
zezwolenia pozwala oceniać wpływy na 2 000 000 euro rocznie.
7
Skutki finansowe wynikające z realizacji Umowy powinny zostać sfinansowane
w ramach wydatków zaplanowanych na rok 2009 i 2010 w części 45 – sprawy zagraniczne
oraz w części 42 – sprawy wewnętrzne.
Wejście w życie Umowy nie spowoduje konieczności dokonania odpowiednich zmian
w prawie, jako że niezbędne regulacje zostały wprowadzone w związku z wejściem w życie
Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Gabinetem Ministrów Ukrainy
o zasadach małego ruchu granicznego, sporządzonej w Kijowie dnia 28 marca 2008 r.
Projekt Umowy został poddany konsultacji z Komisją Europejską, zgodnie z art. 13
ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1931/2006. Komisja Europejska w dniu 23 czerwca 2009 r.
pismem Dyrektora Generalnego p. Jonathana Faula, Nr JLS/C1/VED(2009) 9231 pozytywnie
zaopiniowała przedłożony jej projekt.
4. Tryb
związania Rzeczpospolitej Polskiej Umową
Zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach
międzynarodowych (Dz. U. Nr 39, poz. 443, z późn. zm.) związanie Rzeczypospolitej
Polskie Umową między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białorusi
o zasadach małego ruchu granicznego nastąpi w drodze ratyfikacji za uprzednią zgodą
wyrażoną w ustawie, ponieważ Umowa ta spełnia przesłanki określone w art. 89 ust. 1 pkt 5
Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483,
z późn. zm.). Postanowienia Umowy dotyczą bowiem regulacji związanych z zasadami
małego ruchu granicznego, które są zawarte w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r.
o cudzoziemcach ( tekst jednolity – Dz. U. z 2006 r. Nr 234, poz. 1694, z późn. zm.).
11-04-dg
8
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2990 › Pobierz plik