Senacki projekt ustawy o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej
projekt ustawy określa zasady współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem RP w Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2949
- Data wpłynięcia: 2010-03-15
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 66 dn. 06-05-2010
2949
-4-
l. Rada Ministrów przekazuje Sejmowi i Senatowi na piśmie informacje o przebiegu procedur
stanowienia prawa Unii Europejskiej oraz o stanowiskach Rzeczypospolitej Polskiej
zajmowanych w trakcie tych procedur.
2. Organ właściwy na podstawie regulaminu Sejmu i organ właściwy na podstawie regulaminu
Senatu mogą wyrazić opinie o stanowiskach, o których mowa w ust. 1, w terminie 21 dni od
dnia przekazania tych stanowisk.
Art. 11.
1. Przed rozpatrzeniem projektu aktu prawodawczego w Radzie Unii Europejskiej Rada
Ministrów zasięga opinii organu właściwego na podstawie regulaminu Sejmu i opinii
organu właściwego na podstawie regulaminu Senatu, przedstawiając na piśmie informację o
stanowisku Rzeczypospolitej Polskiej, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas
rozpatrywania projektu w Radzie Unii Europejskiej.
2. Do informacji, o której mowa w ust. 1, Rada Ministrów dołącza uzasadnienie
stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej, a także ocenę przewidywanych skutków aktu
prawodawczego dla polskiego systemu prawa oraz skutków społecznych, gospodarczych
i finansowych dla Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Z uwagi na organizację pracy organów Unii Europejskiej, z wyjątkiem spraw, w których
Rada Unii Europejskiej stanowi jednomyślnie, oraz spraw, które pociągają za sobą
znaczne obciążenia dla budżetu państwa, Rada Ministrów może zająć stanowisko
Rzeczypospolitej Polskiej bez zasięgania opinii, o której mowa w ust. 1. W takim
przypadku członek Rady Ministrów ma obowiązek niezwłocznie przedstawić organowi
właściwemu na podstawie regulaminu Sejmu i organowi właściwemu na podstawie
regulaminu Senatu zajęte stanowisko oraz wyjaśnić przyczyny, dla których nie zasięgnięto
opinii.
Art. 12.
W przypadku, gdy stanowisko Rzeczypospolitej Polskiej nie uwzględnia opinii organu
właściwego na podstawie regulaminu Sejmu lub opinii organu właściwego na podstawie
regulaminu Senatu, wydanej na postawie art. 7 ust. 3, art. 10 ust. 2 lub art. 11 ust. 1, członek
Rady Ministrów ma obowiązek niezwłocznie wyjaśnić odpowiednio organowi właściwemu na
podstawie regulaminu Sejmu lub organowi właściwemu na podstawie regulaminu Senatu
przyczyny rozbieżności.
Art. 13.
-5-
1. Przed zajęciem stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej w Radzie Unii Europejskiej
w sprawach, o których mowa w:
1) art. 81 ust. 3 akapit drugi, art. 83 ust. 1 akapit trzeci, art. 153 ust. 2 akapit czwarty,
art. 192 ust. 2 akapit drugi, art. 333 ust 1 lub ust. 2, art. 352 ust. 1 Traktatu
o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
2) art. 1 albo art. 4 decyzji Rady odnoszącej się do wykonania art. 16 ust. 4 Traktatu o Unii
Europejskiej i art. 238 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w okresie
między 1 listopada 2014 r. a 31 marca 2017 r. i od 1 kwietnia 2017 r.
- Rada Ministrów zasięga opinii Sejmu i Senatu.
2. Przed zajęciem stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej w trybie:
1) art. 3 ust. 2 Protokołu (nr 36) w sprawie postanowień przejściowych dołączonego do
Traktatu o Unii Europejskiej, Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i Traktatu
ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
2) art. 48 akapit drugi zdanie pierwsze, art. 82 ust. 3 akapit pierwszy zdanie pierwsze lub
art. 83 ust. 3 akapit pierwszy zdanie pierwsze Traktatu o funkcjonowaniu Unii
Europejskiej
- Rada Ministrów zasięga opinii Sejmu i Senatu.
Art. 14.
1. Przed zajęciem stanowiska w Radzie Europejskiej w sprawach, o których mowa w art. 31
ust. 3, w art. 48 ust. 7 Traktatu o Unii Europejskiej oraz w art. 312 ust. 2 akapit drugi
Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Prezes Rady Ministrów zasięga opinii Sejmu
i Senatu.
2. Prezes Rady Ministrów przed zajęciem stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej w Radzie
Europejskiej i Rada Ministrów przed zajęciem stanowiska w Radzie Unii Europejskiej
w trybie Protokołu w sprawie decyzji Rady odnoszącej się do wykonania art. 16 ust. 4
Traktatu o Unii Europejskiej i art. 238 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
w okresie między 1 listopada 2014 r. a 31 marca 2017 r. i od 1 kwietnia 2017 r.,
dołączonego do Traktatu o Unii Europejskiej, Traktatu o funkcjonowaniu Unii
Europejskiej i Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, zasięga
opinii Sejmu i Senatu.
Art. 15.
-6-
W przypadku, gdy stanowisko Rzeczypospolitej Polskiej, w sprawie o której mowa w art. 13
lub 14, nie uwzględnia opinii Sejmu lub Senatu, Prezes Rady Ministrów ma obowiązek
niezwłocznie wyjaśnić odpowiednio Sejmowi lub Senatowi przyczyny rozbieżności.
Art. 16.
1. Przed podjęciem decyzji przez Radę Europejską o niezwoływaniu konwentu, o którym
mowa w art. 48 ust. 3 akapit drugi Traktatu o Unii Europejskiej, Prezes Rady Ministrów
zasięga opinii Sejmu i Senatu.
2. Jeżeli Sejm lub Senat wyraziły opinię o konieczności zwołania konwentu, opinia ta stanowi
podstawę stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej.
Rozdział 3
Współpraca w zakresie tworzenia prawa polskiego wykonującego prawo Unii
Europejskiej
Art. 17.
1. Rada Ministrów wnosi do Sejmu projekt ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej nie
później niż na 3 miesiące przed upływem terminu wykonania wynikającego z prawa Unii
Europejskiej.
2. Jeżeli termin wykonania, o którym mowa w ust. 1, przekracza 6 miesięcy, Rada Ministrów
wnosi do Sejmu projekt ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej nie później niż
na 5 miesięcy przed upływem tego terminu.
3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Rada Ministrów, po zasięgnięciu opinii organu
właściwego na podstawie regulaminu Sejmu, może wnieść projekt ustawy wykonującej
prawo Unii Europejskiej bez zachowania terminów, o których mowa w ust. 1 lub 2.
Rozdział 4
-7-
Współpraca w zakresie opiniowania kandydatów na niektóre stanowiska w Unii
Europejskiej
Art. 18.
Opiniowaniu przez organ właściwy na podstawie regulaminu Sejmu podlegają kandydatury na
stanowiska:
1) członka Komisji Europejskiej;
2) członka Trybunału Obrachunkowego;
3) sędziów Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej;
4) rzecznika generalnego Trybunału Sprawiedliwości;
5) członków Komitetu Ekonomiczno-Społecznego;
6) członków Komitetu Regionów;
7) dyrektora w Europejskim Banku Inwestycyjnym;
8) przedstawiciela Rzeczypospolitej Polskiej w Komitecie stałych przedstawicieli przy Unii
Europejskiej.
Art. 19.
1. Rada Ministrów przedkłada propozycje kandydatur na stanowiska, o których mowa
w art. 18, biorąc pod uwagę terminy wynikające z prawa Unii Europejskiej.
2. Organ właściwy na podstawie regulaminu Sejmu może wyrazić opinię w terminie 21 dni od
dnia przedłożenia przez Radę Ministrów propozycji kandydatur.
3. Rada Ministrów nie może desygnować kandydatów na stanowiska, o których mowa
w art. 18, przed upływem terminu na wyrażenie opinii przez organ właściwy na podstawie
regulaminu Sejmu, chyba że opinia w tej sprawie została wyrażona wcześniej.
Rozdział 5
Współpraca w zakresie wnoszenia przez Sejm i Senat skarg
do Trybunału Sprawiedliwości
Art. 20.
1. W przypadku otrzymania przez Prezesa Rady Ministrów przesłanej przez Marszałka Sejmu
uchwały Sejmu lub przesłanej przez Marszałka Senatu uchwały Senatu w sprawie
wniesienia do Trybunału Sprawiedliwości skargi w sprawie naruszenia przez akt
prawodawczy Unii Europejskiej zasady pomocniczości, wraz ze skargą, Prezes Rady
-8-
Ministrów, niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia ich otrzymania,
wnosi skargę do Trybunału Sprawiedliwości.
2. W postępowaniu przed Trybunałem Sprawiedliwości w sprawie skargi, o której mowa w
ust. 1, Rzeczpospolitą Polską reprezentuje Rada Ministrów.
Rozdział 6
Współpraca w zakresie podjęcia przez Rzeczpospolitą Polską decyzji
o wystąpieniu z Unii Europejskiej
Art. 21.
1. Notyfikowanie Radzie Europejskiej oświadczenia o zamiarze wystąpienia przez
Rzeczpospolitą Polską z Unii Europejskiej wymaga zgody Sejmu i Senatu.
2. Rada Ministrów wraz z wnioskiem o wyrażenie zgody, o której mowa w ust. 1, przedstawia
na piśmie:
1) uzasadnienie zamiaru wystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej z Unii Europejskiej;
2) informację o stanowisku Rzeczypospolitej Polskiej, jakie Rada Ministrów ma zamiar
zająć podczas negocjacji, które poprzedzają zawarcie umowy określającej warunki
wystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej z Unii Europejskiej;
3) ocenę przewidywanych skutków prawnych wystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej z Unii
Europejskiej dla polskiego systemu prawa oraz skutków społecznych,
gospodarczych i finansowych dla Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 22.
Wyrażenie zgody, o której mowa w art. 21, następuje w drodze uchwały podjętej w
jednakowym brzmieniu przez Sejm i Senat większością 2/3 głosów w obecności co najmniej
połowy ustawowej liczby odpowiednio posłów lub senatorów.
Rozdział 7
Przepisy końcowe
l. Rada Ministrów przekazuje Sejmowi i Senatowi na piśmie informacje o przebiegu procedur
stanowienia prawa Unii Europejskiej oraz o stanowiskach Rzeczypospolitej Polskiej
zajmowanych w trakcie tych procedur.
2. Organ właściwy na podstawie regulaminu Sejmu i organ właściwy na podstawie regulaminu
Senatu mogą wyrazić opinie o stanowiskach, o których mowa w ust. 1, w terminie 21 dni od
dnia przekazania tych stanowisk.
Art. 11.
1. Przed rozpatrzeniem projektu aktu prawodawczego w Radzie Unii Europejskiej Rada
Ministrów zasięga opinii organu właściwego na podstawie regulaminu Sejmu i opinii
organu właściwego na podstawie regulaminu Senatu, przedstawiając na piśmie informację o
stanowisku Rzeczypospolitej Polskiej, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas
rozpatrywania projektu w Radzie Unii Europejskiej.
2. Do informacji, o której mowa w ust. 1, Rada Ministrów dołącza uzasadnienie
stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej, a także ocenę przewidywanych skutków aktu
prawodawczego dla polskiego systemu prawa oraz skutków społecznych, gospodarczych
i finansowych dla Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Z uwagi na organizację pracy organów Unii Europejskiej, z wyjątkiem spraw, w których
Rada Unii Europejskiej stanowi jednomyślnie, oraz spraw, które pociągają za sobą
znaczne obciążenia dla budżetu państwa, Rada Ministrów może zająć stanowisko
Rzeczypospolitej Polskiej bez zasięgania opinii, o której mowa w ust. 1. W takim
przypadku członek Rady Ministrów ma obowiązek niezwłocznie przedstawić organowi
właściwemu na podstawie regulaminu Sejmu i organowi właściwemu na podstawie
regulaminu Senatu zajęte stanowisko oraz wyjaśnić przyczyny, dla których nie zasięgnięto
opinii.
Art. 12.
W przypadku, gdy stanowisko Rzeczypospolitej Polskiej nie uwzględnia opinii organu
właściwego na podstawie regulaminu Sejmu lub opinii organu właściwego na podstawie
regulaminu Senatu, wydanej na postawie art. 7 ust. 3, art. 10 ust. 2 lub art. 11 ust. 1, członek
Rady Ministrów ma obowiązek niezwłocznie wyjaśnić odpowiednio organowi właściwemu na
podstawie regulaminu Sejmu lub organowi właściwemu na podstawie regulaminu Senatu
przyczyny rozbieżności.
Art. 13.
-5-
1. Przed zajęciem stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej w Radzie Unii Europejskiej
w sprawach, o których mowa w:
1) art. 81 ust. 3 akapit drugi, art. 83 ust. 1 akapit trzeci, art. 153 ust. 2 akapit czwarty,
art. 192 ust. 2 akapit drugi, art. 333 ust 1 lub ust. 2, art. 352 ust. 1 Traktatu
o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
2) art. 1 albo art. 4 decyzji Rady odnoszącej się do wykonania art. 16 ust. 4 Traktatu o Unii
Europejskiej i art. 238 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w okresie
między 1 listopada 2014 r. a 31 marca 2017 r. i od 1 kwietnia 2017 r.
- Rada Ministrów zasięga opinii Sejmu i Senatu.
2. Przed zajęciem stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej w trybie:
1) art. 3 ust. 2 Protokołu (nr 36) w sprawie postanowień przejściowych dołączonego do
Traktatu o Unii Europejskiej, Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i Traktatu
ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
2) art. 48 akapit drugi zdanie pierwsze, art. 82 ust. 3 akapit pierwszy zdanie pierwsze lub
art. 83 ust. 3 akapit pierwszy zdanie pierwsze Traktatu o funkcjonowaniu Unii
Europejskiej
- Rada Ministrów zasięga opinii Sejmu i Senatu.
Art. 14.
1. Przed zajęciem stanowiska w Radzie Europejskiej w sprawach, o których mowa w art. 31
ust. 3, w art. 48 ust. 7 Traktatu o Unii Europejskiej oraz w art. 312 ust. 2 akapit drugi
Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Prezes Rady Ministrów zasięga opinii Sejmu
i Senatu.
2. Prezes Rady Ministrów przed zajęciem stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej w Radzie
Europejskiej i Rada Ministrów przed zajęciem stanowiska w Radzie Unii Europejskiej
w trybie Protokołu w sprawie decyzji Rady odnoszącej się do wykonania art. 16 ust. 4
Traktatu o Unii Europejskiej i art. 238 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
w okresie między 1 listopada 2014 r. a 31 marca 2017 r. i od 1 kwietnia 2017 r.,
dołączonego do Traktatu o Unii Europejskiej, Traktatu o funkcjonowaniu Unii
Europejskiej i Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, zasięga
opinii Sejmu i Senatu.
Art. 15.
-6-
W przypadku, gdy stanowisko Rzeczypospolitej Polskiej, w sprawie o której mowa w art. 13
lub 14, nie uwzględnia opinii Sejmu lub Senatu, Prezes Rady Ministrów ma obowiązek
niezwłocznie wyjaśnić odpowiednio Sejmowi lub Senatowi przyczyny rozbieżności.
Art. 16.
1. Przed podjęciem decyzji przez Radę Europejską o niezwoływaniu konwentu, o którym
mowa w art. 48 ust. 3 akapit drugi Traktatu o Unii Europejskiej, Prezes Rady Ministrów
zasięga opinii Sejmu i Senatu.
2. Jeżeli Sejm lub Senat wyraziły opinię o konieczności zwołania konwentu, opinia ta stanowi
podstawę stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej.
Rozdział 3
Współpraca w zakresie tworzenia prawa polskiego wykonującego prawo Unii
Europejskiej
Art. 17.
1. Rada Ministrów wnosi do Sejmu projekt ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej nie
później niż na 3 miesiące przed upływem terminu wykonania wynikającego z prawa Unii
Europejskiej.
2. Jeżeli termin wykonania, o którym mowa w ust. 1, przekracza 6 miesięcy, Rada Ministrów
wnosi do Sejmu projekt ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej nie później niż
na 5 miesięcy przed upływem tego terminu.
3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Rada Ministrów, po zasięgnięciu opinii organu
właściwego na podstawie regulaminu Sejmu, może wnieść projekt ustawy wykonującej
prawo Unii Europejskiej bez zachowania terminów, o których mowa w ust. 1 lub 2.
Rozdział 4
-7-
Współpraca w zakresie opiniowania kandydatów na niektóre stanowiska w Unii
Europejskiej
Art. 18.
Opiniowaniu przez organ właściwy na podstawie regulaminu Sejmu podlegają kandydatury na
stanowiska:
1) członka Komisji Europejskiej;
2) członka Trybunału Obrachunkowego;
3) sędziów Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej;
4) rzecznika generalnego Trybunału Sprawiedliwości;
5) członków Komitetu Ekonomiczno-Społecznego;
6) członków Komitetu Regionów;
7) dyrektora w Europejskim Banku Inwestycyjnym;
8) przedstawiciela Rzeczypospolitej Polskiej w Komitecie stałych przedstawicieli przy Unii
Europejskiej.
Art. 19.
1. Rada Ministrów przedkłada propozycje kandydatur na stanowiska, o których mowa
w art. 18, biorąc pod uwagę terminy wynikające z prawa Unii Europejskiej.
2. Organ właściwy na podstawie regulaminu Sejmu może wyrazić opinię w terminie 21 dni od
dnia przedłożenia przez Radę Ministrów propozycji kandydatur.
3. Rada Ministrów nie może desygnować kandydatów na stanowiska, o których mowa
w art. 18, przed upływem terminu na wyrażenie opinii przez organ właściwy na podstawie
regulaminu Sejmu, chyba że opinia w tej sprawie została wyrażona wcześniej.
Rozdział 5
Współpraca w zakresie wnoszenia przez Sejm i Senat skarg
do Trybunału Sprawiedliwości
Art. 20.
1. W przypadku otrzymania przez Prezesa Rady Ministrów przesłanej przez Marszałka Sejmu
uchwały Sejmu lub przesłanej przez Marszałka Senatu uchwały Senatu w sprawie
wniesienia do Trybunału Sprawiedliwości skargi w sprawie naruszenia przez akt
prawodawczy Unii Europejskiej zasady pomocniczości, wraz ze skargą, Prezes Rady
-8-
Ministrów, niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia ich otrzymania,
wnosi skargę do Trybunału Sprawiedliwości.
2. W postępowaniu przed Trybunałem Sprawiedliwości w sprawie skargi, o której mowa w
ust. 1, Rzeczpospolitą Polską reprezentuje Rada Ministrów.
Rozdział 6
Współpraca w zakresie podjęcia przez Rzeczpospolitą Polską decyzji
o wystąpieniu z Unii Europejskiej
Art. 21.
1. Notyfikowanie Radzie Europejskiej oświadczenia o zamiarze wystąpienia przez
Rzeczpospolitą Polską z Unii Europejskiej wymaga zgody Sejmu i Senatu.
2. Rada Ministrów wraz z wnioskiem o wyrażenie zgody, o której mowa w ust. 1, przedstawia
na piśmie:
1) uzasadnienie zamiaru wystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej z Unii Europejskiej;
2) informację o stanowisku Rzeczypospolitej Polskiej, jakie Rada Ministrów ma zamiar
zająć podczas negocjacji, które poprzedzają zawarcie umowy określającej warunki
wystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej z Unii Europejskiej;
3) ocenę przewidywanych skutków prawnych wystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej z Unii
Europejskiej dla polskiego systemu prawa oraz skutków społecznych,
gospodarczych i finansowych dla Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 22.
Wyrażenie zgody, o której mowa w art. 21, następuje w drodze uchwały podjętej w
jednakowym brzmieniu przez Sejm i Senat większością 2/3 głosów w obecności co najmniej
połowy ustawowej liczby odpowiednio posłów lub senatorów.
Rozdział 7
Przepisy końcowe
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2949 › Pobierz plik