Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym
- projekt ma na celu zastąpienie obowiązującego w ustawie sposobu wynagradzania osób wchodzacych w skład Rady Funduszu tj. za udział w posiedzeniu, wynagrodzeniem miesięcznym skladającym sie z dwóch części - stałej i zmiennej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2896
- Data wpłynięcia: 2010-03-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym
- data uchwalenia: 2010-06-10
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 140, poz. 943
2896
Druk nr 2896
Warszawa, 16 marca 2010 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM 10-28-10
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
- o zmianie ustawy o Bankowym
Funduszu Gwarancyjnym wraz z projektem
aktu wykonawczego.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Finansów.
Z poważaniem
(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym
Art. 1. W ustawie z dnia 14 grudnia 1994 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym
(Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 711 i Nr 144, poz. 1176) w art. 6:
1) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Osobom wchodzącym w skład Rady Funduszu przysługuje
miesięczne wynagrodzenie. Wynagrodzenie składa się z części
stałej oraz części zmiennej, której wysokość uzależniona jest od
udziału osoby wchodzącej w skład Rady Funduszu,
w posiedzeniach Rady Funduszu oraz częstotliwości zwoływania
posiedzeń Rady Funduszu w danym miesiącu.”;
2) dodaje się ust. 5a:
„5a. Wysokość miesięcznego wynagrodzenia osób wchodzących w skład
Rady Funduszu, ustala się jako wielokrotność przeciętnego
miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez
wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale roku poprzedniego,
ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.”;
3) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Minister właściwy do spraw instytucji finansowych, po zasięgnięciu
opinii Prezesa Narodowego Banku Polskiego i Przewodniczącego
Komisji Nadzoru Finansowego, określi, w drodze rozporządzenia,
maksymalną wysokość miesięcznego wynagrodzenia osób
wchodzących w skład Rady Funduszu obejmującą:
1) wysokość wynagrodzenia w części stałej,
2) sposób ustalenia wynagrodzenia w części zmiennej
– uwzględniając zakres wykonywanych zadań Rady Funduszu,
pełnioną funkcję oraz udział w posiedzeniach Rady Funduszu.”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po
upływie miesiąca od dnia ogłoszenia.
03_06zb
2
U Z A S A D N I E N I E
Projekt ustawy o zmianie ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym ma na celu
zastąpienie obecnie obowiązującego w ustawie sposobu wynagradzania osób wchodzących
w skład Rady Funduszu, tj. za udział w posiedzeniu, wynagrodzeniem miesięcznym
składającym się z dwóch części – stałej i zmiennej. Istotną zmianą projektowanej ustawy jest
nadanie nowego brzmienia art. 6 ust. 5 i 6 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o Bankowym
Funduszu Gwarancyjnym (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 711 i Nr 144, poz. 1176) oraz dodanie
w art. 6 ust. 5a.
W art. 6 ust. 5 projektu ustawy określa się wynagrodzenie osób wchodzących w skład Rady
Funduszu, które składa się z dwóch części: stałej i zmiennej. Projekt ustawy w ww. artykule
określa również wytyczną do ustalania wysokości wynagrodzenia w części zmiennej,
tj. obecność osób wchodzących w skład Rady Funduszu na posiedzeniach Rady Funduszu
oraz częstotliwość zwoływania posiedzeń Rady Funduszu w danym miesiącu. Wprowadzenie
podziału miesięcznego wynagrodzenia na dwie części jest uzasadnione:
1) w części zmiennej – udziałem w posiedzeniach osób wchodzących w skład Rady
Funduszu,
2) w części stałej – ponoszeniem odpowiedzialności przez osoby wchodzące w skład Rady
oraz za wykonywanie prac na rzecz Rady Funduszu poza posiedzeniami Rady.
Dodany zostaje art. 6 ust. 5a, w którym określa się zasadę ustalania wysokości miesięcznego
wynagrodzenia osób wchodzących w skład Rady Funduszu.
Zgodnie z art. 6 ust. 6 ustawy minister właściwy do spraw instytucji finansowych, po
zasięgnięciu opinii Prezesa Narodowego Banku Polskiego i Przewodniczącego Komisji
Nadzoru Finansowego, określi, w drodze rozporządzenia, maksymalną wysokość
miesięcznego wynagrodzenia osób wchodzących w skład Rady Funduszu obejmującą:
a) wysokość wynagrodzenia w części stałej,
b) sposób ustalenia wynagrodzenia w części zmiennej
– uwzględniając zakres wykonywanych zadań Rady Funduszu, pełnioną funkcję oraz udział
w posiedzeniach Rady Funduszu.
Zaproponowana w projekcie ustawy baza stanowiąca podstawę do ustalenia wysokości
miesięcznego wynagrodzenia osób wchodzących w skład Rady Funduszu jest analogiczna
z rozwiązaniami uregulowanymi w ustawie z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób
kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. z 2000 r. Nr 26, poz. 306, z późn.
zm.).
Dotychczas obowiązujące w ustawie wynagrodzenie członków Rady Bankowego Funduszu
Gwarancyjnego wyłącznie za udział w posiedzeniu nie wydaje się być rozwiązaniem
najwłaściwszym w stosunku do kolegialnego organu nadzorczego, prowadzącego swoje prace
w sposób ciągły. Ponadto system taki może stanowić przyczynę do nadmiernego
wynagradzania członków Rady Funduszu w przypadku zwołania więcej niż jednego
posiedzenia Rady w miesiącu. Należy również zaznaczyć, że nawet całkowity brak
uczestnictwa w posiedzeniach Rady nie zwalnia członka Rady z odpowiedzialności za
działania organu kolegialnego, dlatego też zaproponowano podział wynagrodzenia członków
Rady Bankowego Funduszu Gwarancyjnego na stałe i zmienne – zależne od udziału
w posiedzeniach Rady Funduszu. Projektowane rozwiązanie przejawia aspekt ekonomiczny,
ponieważ może się przyczynić do zmniejszenia wydatków Bankowego Funduszu
Gwarancyjnego.
Projekt ustawy, stosownie do przepisu art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), został
udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej. adna z instytucji lobbingowych nie
zgłosiła zainteresowania wzięciem udziału w pracach legislacyjnych nad projektem
powyższej ustawy.
2
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2896 › Pobierz plik