Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym
- projekt ma na celu zastąpienie obowiązującego w ustawie sposobu wynagradzania osób wchodzacych w skład Rady Funduszu tj. za udział w posiedzeniu, wynagrodzeniem miesięcznym skladającym sie z dwóch części - stałej i zmiennej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2896
- Data wpłynięcia: 2010-03-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym
- data uchwalenia: 2010-06-10
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 140, poz. 943
2896
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowana ustawa oddziałuje na Bankowy Fundusz Gwarancyjny i podmioty sektora
bankowego wnoszące wpłaty na rzecz Bankowego Funduszu Gwarancyjnego.
2. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy został przygotowany przez Ministerstwo Finansów i w ramach konsultacji
społecznych został przekazany do Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, Związku
Banków Polskich, Krajowego Związku Banków Spółdzielczych. aden z ww. podmiotów
nie zgłosił uwag do powyższego projektu ustawy.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie ustawy nie spowoduje zmniejszenia dochodów lub zwiększenia
wydatków budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Ustawa może
jednocześnie przyczynić się do zmniejszenia wydatków w przypadku nieobecności na
posiedzeniu któregokolwiek członka Rady Funduszu.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie ustawy nie spowoduje zmian na rynku pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie przepisów ustawy nie ma wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość. Projektowana ustawa nie wpłynie negatywnie na sposób
wynagradzania osób wchodzących w skład Rady Bankowego Funduszu Gwarancyjnego
z punktu widzenia efektywności funkcjonowania Rady oraz na częstotliwość zwoływania
posiedzeń Rady BFG. W dalszym ciągu posiedzenia Rady BFG będą zwoływane nie
rzadziej niż raz w miesiącu, jednakże brak obecności na posiedzeniach osób wchodzących
w skład Rady Funduszu będzie skutkować wypłatą jedynie wynagrodzenia w części stałej,
które jest uzasadnione ciągłym charakterem prac Rady Funduszu.
3
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie ustawy nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
7. ródła finansowania
Zakres przedmiotowy ustawy jest neutralny z punktu widzenia obciążeń budżetu państwa
i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
8. Ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projekt przedmiotowej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
03_05zb
4
Projekt
Rozporządzenie
Ministra Finansów
w sprawie wynagrodzenia osób wchodzących w skład Rady Bankowego Funduszu
Gwarancyjnego
Na podstawie art. 6 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o Bankowym Funduszu
Gwarancyjnym (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 711, Nr 144, poz. 1176 i Nr …, poz.…),
zarządza się, co następuje:
§ 1. 1.Osobom wchodzącym w skład Rady Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, zwanej
dalej „Radą”, przysługuje miesięczne wynagrodzenie w części stałej i zmiennej.
2. Maksymalna wysokość miesięcznego wynagrodzenia osób wchodzących w skład Rady
nie może przekraczać:
1) 4,5 krotności – dla przewodniczącego Rady,
2) 3 krotności – dla pozostałych członków Rady
– przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z
zysku w czwartym kwartale roku poprzedniego, ogłoszonego przez Prezesa Głównego
Urzędu Statystycznego.
3. Wynagrodzenie w części stałej wynosi, odpowiednio:
1) 1,5 krotność – dla przewodniczącego Rady,
2) 1 krotność – dla pozostałych członków Rady
– przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 2, i przysługuje bez
względu na udział w posiedzeniu Rady.
4. Wynagrodzenie w części zmiennej wynosi, odpowiednio:
1) 3 krotność – dla przewodniczącego Rady,
2) 2 krotność – dla pozostałych członków Rady
– przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 2, i przysługuje
wyłącznie za udział w posiedzeniu Rady w danym miesiącu.
5. W przypadku gdy w miesiącu odbędzie się więcej niż jedno posiedzenie Rady,
wynagrodzenie w części zmiennej oblicza się jako iloczyn liczby posiedzeń w tym miesiącu,
w których członek Rady brał udział oraz ilorazu wynagrodzenia, określonego w ust. 4 i liczby
wszystkich posiedzeń Rady w danym miesiącu.
6. Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1, jest wypłacane w terminie do 20 dnia
miesiąca następującego po miesiącu, w którym odbyło się posiedzenie Rady.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem
er Finansów
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt
3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 216, poz. 1592).
2) Niniejsze rozporządzenie poprzedzone było rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18 listopada 2009 r. w
sprawie sposobu ustalania wynagrodzeń osób wchodzących w skład Rady Bankowego Funduszu, które traci moc
z dniem wejścia w życie ustawy z dnia …. 2010 r. o zmianie ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym
(Dz. U. Nr …, poz. …).
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia w sprawie wysokości wynagradzania osób wchodzących w skład Rady
Bankowego Funduszu Gwarancyjnego ma na celu zastąpienie obowiązującego obecnie
rozporządzenia z dnia 18 listopada 2009 r., w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia osób
wchodzących w skład Rady Bankowego Funduszu Gwarancyjnego (Dz. U. z 2009 r. Nr 196,
poz. 1513). W związku z nowelizacją ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o Bankowym
Funduszu Gwarancyjnym (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 711 i Nr 144, poz. 1176), zmianie
uległy zasady wynagradzania osób wchodzących w skład Rady Funduszu. Wynagrodzenie
przysługujące za udział w posiedzeniu zostało zastąpione miesięcznym wynagrodzeniem,
składającym się z części stałej oraz zmiennej, wprowadzono także wytyczne służące
do obliczania wynagrodzenia.
W związku z powyższym zaistniała konieczność wydania nowego rozporządzenia w sprawie
wysokości wynagradzania osób wchodzących w skład Rady Bankowego Funduszu
Gwarancyjnego.
Zgodnie z delegacją ustawową, określoną w art. 6 ustawy, minister właściwy do spraw
instytucji finansowych, po zasięgnięciu opinii Prezesa Narodowego Banku Polskiego i
Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego, określi, w drodze rozporządzenia,
maksymalną wysokość miesięcznego wynagrodzenia osób wchodzących w skład Rady
Funduszu obejmującą:
a) wysokość wynagrodzenia w części stałej,
b) sposób ustalenia wynagrodzenia w części zmiennej
- uwzględniając zakres wykonywanych zadań Rady Funduszu, pełnioną funkcję oraz udział w
posiedzeniach Rady Funduszu.
Zaproponowana w projekcie ustawy baza stanowiąca podstawę do ustalenia wysokości
miesięcznego wynagrodzenia osób wchodzących w skład Rady Funduszu jest analogiczna z
rozwiązaniami uregulowanymi w ustawie z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób
kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. z 2000 r. Nr 26, poz. 306, z późn.
zm.).
Istotną zmianą projektowanego rozporządzenia jest zmiana charakteru wynagradzania osób
wchodzących w skład Rady Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. Dotychczas obowiązujące
w rozporządzeniu wynagrodzenie przyznawane za udział w posiedzeniu Rady Funduszu
zostaje zastąpione, zgodnie z § 1 ust. 1 projektu rozporządzenia, wynagrodzeniem
miesięcznym składającym się z części stałej i zmiennej.
2
W § 1 ust. 2 projektu rozporządzenia zostało określone maksymalne miesięczne
wynagrodzenie osób wchodzących w skład Rady Funduszu.
W § 1 ust. 3 projektu rozporządzenia została ustalona wysokość części stałej wynagrodzenia,
która przysługuje osobom wchodzącym w skład Rady Funduszu, bez względu na ich udział w
posiedzeniach Rady.
W § 1 ust. 4 projektu rozporządzenia została ustalona wysokość części zmiennej
wynagrodzenia, która przysługuje osobom wchodzącym w skład Rady Funduszu za udział
w posiedzeniu Rady, w przypadku jednego posiedzenia w miesiącu.
Jednocześnie w § 1 ust. 5 projektu rozporządzenia określono sposób obliczania wysokości
wynagrodzenia w części zmiennej w przypadku, gdy w miesiącu odbędzie się więcej niż
jedno posiedzenie Rady. Wynagrodzenie w części zmiennej obliczane byłoby jako iloczyn
liczby posiedzeń w danym miesiącu, w których członek Rady brał udział oraz ilorazu
maksymalnego wynagrodzenia w części zmiennej i liczby wszystkich posiedzeń Rady w
danym miesiącu.
W związku z powyższym należy zaznaczyć, że w przypadku braku obecności osoby
wchodzącej w skład Rady Bankowego Funduszu Gwarancyjnego na wszystkich
posiedzeniach Rady Funduszu w danym miesiącu, nieobecnemu członkowi Rady Funduszu
przysługiwałoby wynagrodzenie tylko w wysokości części stałej. Natomiast w przypadku
uczestnictwa w niektórych posiedzeniach Rady Funduszu osobom wchodzącym w skład Rady
Funduszu przysługiwałaby część stała wynagrodzenia oraz część zmienna wynagrodzenia
ustalona proporcjonalnie do faktycznego udziału danej osoby w posiedzeniach Rady
Funduszu.
Zaproponowane w projekcie rozporządzenia maksymalne miesięczne wynagrodzenie osób
wchodzących w skład Rady Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, składające się z części
stałej i zmiennej jest tożsame z wysokością wynagrodzenia za udział w jednym posiedzeniu
Rady Funduszu, określonego w obecnie obowiązującym rozporządzeniu Ministra Finansów z
dnia 18 listopada 2009 r., w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia osób wchodzących w
skład Rady Bankowego Funduszu Gwarancyjnego (Dz. U. z 2009 r. Nr 196, poz. 1513) oraz
we wcześniejszej regulacji prawnej tj. zarządzeniu Prezesa Narodowego Banku Polskiego z
dnia 5 czerwca 1995 r., w sprawie zasad i wysokości wynagradzania osób wchodzących w
skład Rady Bankowego Funduszu Gwarancyjnego (M. P. Nr 29, poz. 342).
Projekt rozporządzenia, stosownie do przepisu art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o
działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 z późn.
zm.), zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej.
3
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2896 › Pobierz plik