eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych

projekt ustawy dotyczy obniżenia stawki podatku od nieruchomości dla budynków zajmowanych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług medycznych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2876
  • Data wpłynięcia: 2009-12-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych
  • data uchwalenia: 2010-09-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 225, poz. 1461

2876-s



Warszawa, 26 maja 2010 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

DSPA-140-41 (4)/10






Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej




Przekazuję przyjęte przez Radę Ministrów stanowisko wobec poselskiego
projektu ustawy:
- o zmianie ustawy o podatkach i
opłatach lokalnych (druk nr 2876).

Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra
Finansów do reprezentowania Rządu w tej sprawie w toku prac parlamentarnych.


(-) Donald Tusk


Stanowisko Rady Ministrów wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy
o podatkach i opłatach lokalnych (druk nr 2876)


Przedłożony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r.
o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 ze zm.), jak wynika
z uzasadnienia, ma na celu umożliwienie stosowania preferencyjnej stawki podatku
od nieruchomości od budynków zajętych na działalność gospodarczą w zakresie udzielania
świadczeń zdrowotnych w szerszym zakresie niż to ma miejsce obecnie.
Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. d ustawy o podatkach i opłatach lokalnych stawkę stosuje
się do budynków lub ich części zajętych na udzielanie świadczeń zdrowotnych,
zdefiniowanych w art. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.
U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 ze zm.). Stawka nie obejmuje natomiast pomieszczeń
administracyjnych, socjalnych, gastronomicznych i innych będących częścią zakładów opieki
zdrowotnej, niezajętych bezpośrednio na wykonywanie świadczeń zdrowotnych. Interpretacja
powyższa znajduje potwierdzenie w jednolitej linii orzecznictwa sądów administracyjnych.
Proponowana zmiana ustawy o podatkach i opłatach lokalnych ma umożliwić
stosowanie obniżonej stawki również do ww. pomieszczeń niezajętych bezpośrednio
na wykonywanie świadczeń zdrowotnych.
Dokonując merytorycznej oceny treści przepisu, który przewiduje stosowanie
obniżonej stawki do budynków lub ich części „zajętych na prowadzenie działalności
w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych, w tym przez szpitale i sanatoria – 4,16 zł
od 1 m2 powierzchni użytkowej”
należy stwierdzić, że projektowane jego brzmienie nie
gwarantuje rozszerzenia zakresu przedmiotowego stosowania stawki, które wskazano jako cel
nowelizacji w uzasadnieniu do projektu. Samo wymienienie w przepisie szpitali i sanatoriów
jako budynków, w których stosuje się stawkę nie wpłynie na rozszerzenie zakresu jej
stosowania o powierzchnie, które obecnie nie są nią objęte (czyli bazę noclegową, stołówki,
kuchnie, recepcje itd.). Powierzchnie budynków w szpitalach i sanatoriach, które są zajęte na
wykonywanie świadczeń zdrowotnych są opodatkowane preferencyjną stawką na podstawie
art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. d również w obecnym brzmieniu. Objęcie pozostałych powierzchni tych
obiektów preferencyjną stawką wymagałoby rozszerzenia zakresu przedmiotowego przepisu.
Powierzchnie zajęte na świadczenia zdrowotne, zgodnie z orzecznictwem oznaczają
powierzchnie bezpośrednio zajęte na wykonywanie tych świadczeń.

Odnosząc się do kwestii legislacyjnych, należy wskazać, że w art. 1 projektu błędnie
powołano tytuł zmienianej ustawy, nie powołano zmian do ustawy oraz błędnie powołano
zmieniany przepis. Nie jest również właściwe wpisywanie do projektu obecnie obowiązującej
górnej granicy stawki kwotowej w wysokości 4,16 zł od 1m2 powierzchni, biorąc pod uwagę
przewidywaną w art. 2 datę wejścia w życie ustawy, ponieważ od 1 stycznia każdego roku
podatkowego zaczynają obowiązywać stawki podatku od nieruchomości zwaloryzowane
o wskaźnik inflacji. W sytuacji, gdy w ustawie zostanie zapisana wysokość stawki
obowiązującej w bieżącym roku, stawka ta nie będzie mogła być zwaloryzowana na zasadach
określonych w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych.

W uzasadnieniu do projektu użyto pojęć usług medycznych i usług zdrowotnych, które
nie występują w treści projektu, ani w obecnie obowiązującej treści przepisu.
Nie zawarto również informacji o wpływie przepisu na budżety gminne. Jego wejście
w życie spowoduje uszczuplenie wpływów z podatku od nieruchomości ze względu na
rozszerzenie preferencji podatkowych w stosunku do obecnie obowiązujących.
Projekt, jako powodujący obciążenie budżetów jednostek samorządu terytorialnego,
zgodnie z art. 34 i art. 36 ust. 6 Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, wymaga
wskazania w uzasadnieniu źródła finansowania. Rozpatrywanie ustaw, których przyjęcie
może powodować zmiany w funkcjonowaniu samorządu terytorialnego, obejmuje zasięganie
opinii organizacji samorządowych, tworzących stronę samorządową Komisji Wspólnej Rządu
i Samorządu Terytorialnego.


Popierając kierunek zaproponowanych zmian ustawy o podatkach i opłatach lokalnych
w zakresie rozszerzenia stosowania stawki podatku od nieruchomości od budynków zajętych
na działalność w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych, Rada Ministrów proponuje
dopracowanie projektu pod względem legislacyjnym w toku dalszych prac z uwzględnieniem
przedstawionych uwag.


























strony : [ 1 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: