eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy prawo o ruchu drogowym

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy prawo o ruchu drogowym

projekt dotyczy: rozszerzenia możliwości przeprowadzenia egzaminów na prawo jazdy i utworzenia terenowych oddziałów WORD w każdym mieście, w których organem wykonawczym jest prezydent (nie tylko w tych na prawach powiatu

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2655
  • Data wpłynięcia: 2009-12-02
  • Uchwalenie:

2655


Druk nr 2655

Warszawa, 1 grudnia 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:


- o zmianie ustawy prawo o ruchu
drogowym.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Krzysztofa Brejzę.



(-) Krzysztof Brejza; (-) Jacek Brzezinka; (-) Beata Bublewicz; (-) Bożenna
Bukiewicz; (-) Janusz Cichoń; (-) Grzegorz Dolniak; (-) Rafał Grupiński;
(-) Mirosław Koźlakiewicz; (-) Jan Kuriata; (-) Izabela Leszczyna;
(-) Katarzyna Matusik-Lipiec; (-) Antoni Mężydło; (-) Aldona Młyńczak;
(-) Witold Namyślak; (-) Andrzej Orzechowski; (-) Sławomir Piechota;
(-) Elżbieta Pierzchała;
(-) Sławomir
Rybicki;
(-) Marek
Rząsa;
(-) Grzegorz Schetyna; (-) Witold Sitarz; (-) Bożena Szydłowska; (-) Jan
Walenty Tomaka; (-) Cezary Tomczyk; (-) Robert Tyszkiewicz; (-) Cezary
Urban; (-) Renata Zaremba; (-) Hanna Zdanowska.
PROJEKT

USTAWA
z dnia ……….. 2009 r.
o zmianie ustawy prawo o ruchu drogowym

art. 1
W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005r. Nr 108 poz.
908 z późniejszymi zmianami) wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 109 ust.3 otrzymuje brzmienie:
„3. Egzamin państwowy w zakresie wszystkich kategorii prawa jazdy jest przeprowadzany w
mieście wojewódzkim lub w zależności od potrzeb w mieście na prawach powiatu, albo w
mieście, w którym do dnia 31 grudnia 1998 r. funkcjonował wojewódzki ośrodek ruchu
drogowego. Egzamin państwowy w zakresie prawa jazdy kategorii A, A1, B i B1 może być
przeprowadzany w miastach nie posiadających praw powiatu, w których organem
wykonawczym jest prezydent.”
2) art. 116 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
,,1. Sejmik województwa tworzy, po uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw
transportu, wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego oraz ich oddziały terenowe na obszarze
województwa. W miastach nie posiadających praw powiatu, w których organem
wykonawczym jest prezydent, tworzy się wyłącznie oddziały terenowe wojewódzkich
ośrodków ruchu drogowego.”
art. 2
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

UZASADNIENIE

Obecnie istnieje możliwość przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy w miastach na
prawach powiatu. Ośrodki te liczą często mniej mieszkańców niż duże miasta nie posiadające
praw powiatu, gdzie organem wykonawczym jest prezydent miasta i gdzie nie można obecnie
przeprowadzać państwowego egzaminu na prawo jazdy.
Proponowany projekt ustawy rozszerza możliwość przeprowadzania egzaminów
wprowadzając możliwość utworzenia oddziałów terenowych WORD w każdym mieście, w
którym organem wykonawczym jest prezydent. W miastach liczących przeciętnie ok. 60-70
tysięcy mieszkańców występują właściwe układy komunikacyjne – istnieją duże ronda,
przebiegają przez nie drogi krajowe, występują ulice złożone z kilku pasów ruchu.
Status praw powiatu nie jest obiektywnym wyznacznikiem potencjału danego ośrodka
miejskiego. Wyznacznikiem wielkości miasta o charakterze obiektywnym jest status
prezydencki. Prawa powiatu bowiem wiążą się z tym, czy miasto w układzie 49 województw
miało charakter stolicy województwa, czy też nie.
Innymi słowy w obecnym stanie prawnym mogą funkcjonować ośrodki ruchu drogowego w
miastach 40-tysięcznych (które posiadają prawa powiatu). Egzaminy nie mogą być
przeprowadzane w miastach często 70-80 tysięcznych dysponujących znacznie większym
potencjałem i zapotrzebowaniem na przeprowadzanie egzaminów państwowych na prawo
jazdy.
Proponowany projekt ustawy doprowadzi do zmniejszenia korków i natłoku samochodów
szkół jazdy na ulicach miasta, w których istnieją obecnie ośrodki WORD.
Z drugiej strony zmiany wpłyną korzystnie na dostępność do egzaminu na prawo jazdy dla
mieszkańców miast 50-70 tysięcznych, ale też – co warte podkreślenia - dla mieszkańców
sąsiednich gmin, dla których miasta, których dotyczy proponowany projekt ustawy, pełnią
funkcję subregionalną.
Proponowane zmiany są korzystne dla ok. 4 mln. obywateli - mieszkańców miast
prezydenckich nie posiadających praw powiatu, jak też mieszkańców okolicznych gmin
wiejskich i miejsko-wiejskich.
Zmiany zbliżają administrację i ułatwiają dostęp do uzyskania prawa jazdy. Zmiany likwidują
nieobiektywną kategoryzacje miast w obrębie przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy –
kategoryzację opartą nie na liczebności mieszkańców miasta, ale na posiadaniu, bądź też nie,
przez miasto podobnej wielkości, praw powiatu.
Omawiana ustawa wprowadza jedynie możliwość tworzenia, cyt. z ustawy w zależności od
potrzeb, ośrodków egzaminowania. Nie będzie więc ustawowego zobligowania do tworzenia
dodatkowych ośrodków w miejscowościach, w których nie jest to potrzebne.
Projekt ustawy uwzględnia zasadę decentralizacji, albowiem o możliwości przeprowadzania
egzaminów decydować będzie sejmik województwa.
Jednocześnie warto podkreślić, iż ustawa przewiduje w miastach prezydenckich nie
posiadających praw powiatu przeprowadzanie egzaminu jedynie w kategoriach A, A1, B, B1.
W miastach tych nie będzie możliwości tworzenia wojewódzkich ośrodków ruchu
drogowego, a jedynie ich oddziałów terenowych.
Ustawa nie pociąga za sobą kosztów finansowych dla budżetu.
Projekt ustawy nie jest projektem wykonującym prawo Unii Europejskiej.

Warszawa, 7 grudnia 2009 r.
BAS-WAL-2569/09



Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Krzysztof Brejza)



Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47) sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Przedstawiony projekt ustawy przewiduje zmianę art. 109 ust. 3 oraz art.
116 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U.
z 2005 r. Nr 108, poz. 908, ze zmianami). Zmiana dotyczy trybu tworzenia na
obszarze województwa oddziałów terenowych wojewódzkich ośrodków ruchu
drogowego, a także możliwości przeprowadzania egzaminu państwowego w
zakresie prawa jazdy kategorii A, A1, B i B1 w miastach nieposiadających praw
powiatu, w których organem wykonawczym jest prezydent. Zgodnie z
projektem w miastach tych mają być tworzone wyłącznie odziały terenowe
wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy

Ze względu na przedmiot projektu można wskazać dyrektywę Rady
91/439/EWG z dnia 29 lipca 1991 r. w sprawie praw jazdy (Dz. U. WE L 237 z
24.8.1991 r., str. 1, ze zmianami; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz.
7, t. 1, str. 317, ze zmianami). Dyrektywa zawiera postanowienia określające
minimalne wymagania w zakresie egzaminów na prawo jazdy. Dyrektywa nie
reguluje kwestii dotyczących miejsca przeprowadzania egzaminów na prawo
jazdy oraz tworzenia ośrodków upoważnionych do ich przeprowadzania.

strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: