eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej

projekt ustawy dotyczy umożliwienia rozwoju na polskich obszarach morskich energetyki wiatrowej, poprzez dostosowanie przepisów regulujących wydawanie pozwoleń na wznoszenie i wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń do uwarunkowań procesu inwestycyjnego w energetyce wiatrowej na morzu

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2564
  • Data wpłynięcia: 2009-10-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej
  • data uchwalenia: 2011-05-26
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 134, poz. 778

2564-s



Warszawa, 30 czerwca 2010 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

DSPA-140-196(5)/09

Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej




Przekazuję przyjęte przez Radę Ministrów stanowisko wobec
komisyjnego projektu ustawy


-
o zmianie ustawy o obszarach
morskich Rzeczypospolitej Polskiej i
administracji morskiej
(druk nr 2564).


Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra
Infrastruktury do reprezentowania Rządu w tej sprawie w toku prac
parlamentarnych.


(-) Donald Tusk



Stanowisko Rządu wobec, wniesionego przez Komisję Nadzwyczajną „Przyjazne
Państwo”, projektu ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej
Polskiej i administracji morskiej
(Druk nr 2564)


Zmiany zaproponowane przez Komisję Nadzwyczajną „Przyjazne Państwo” do spraw
związanych z ograniczaniem biurokracji, zwaną dalej „Komisją”, polegają na:

1) ustaleniu terminu 60 dni dla ministrów opiniujących pozwolenie na wznoszenie
i wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń w polskich obszarach
morskich, zwane dalej „pozwoleniem” [art. 1 pkt 1 lit. a) projektu Komisji dot.
dodanego w art. 23 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich
Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz.
1502, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, ust. 2a],
2) określeniu nowego maksymalnego 30 letniego terminu ważności pozwolenia, który
obecnie wynosi 5 lat [art. 1 pkt 1 lit. b) projektu Komisji dot. art. 23 ust. 6 ustawy
w nowym brzmieniu],
3) dodaniu przepisu określającego możliwość stwierdzenia przez organ administracji
wygaśnięcia decyzji o pozwoleniu w przypadku, gdy pozwolenie na budowę nie
zostało wydane z przyczyn leżących po stronie wnioskodawcy [art. 1 pkt 1 lit. c)
projektu Komisji dot. dodanego w art. 23 ustawy ust. 6a],
4) dodaniu przepisów określających możliwość i przesłanki (odpowiednio brak podjęcia
eksploatacji inwestycji lub niezgodnej z pozwoleniem realizacji lub wykorzystania
przedsięwzięcia) stwierdzenia przez organ administracji wygaśnięcia decyzji
o pozwoleniu [art.1 pkt 1 lit. c) projektu Komisji ust. dot. dodanych w art. 23 ustawy
ust. 6b i 6c],
5) dodaniu przepisów określających możliwość nakazania podmiotowi, któremu wydano
pozwolenie, usunięcie szkód w środowisku morskim i zbędnych konstrukcji oraz
sposób egzekucji tego obowiązku [art. 1 pkt 1 lit. c) projektu Komisji dot. dodanych
w art. 23 ustawy ust. 6d i 6e],

1
6) dodaniu przepisów określających możliwość przedłużenia ważności pozwolenia oraz
pobrania opłaty za zajęcie wyłącznej strefy ekonomicznej [art. 1 pkt 1 lit. c) projektu
Komisji dot. dodanych w art. 23 ustawy ust. 6f i 6g],
7) dodaniu przepisu o rozłożeniu na raty dodatkowej opłaty 1 % wartości planowanej
inwestycji za zajęcie wyłącznej strefy ekonomicznej [art. 1 pkt 2 lit. a) projektu
Komisji dot. art. 27b ust. 1 ustawy w nowym brzmieniu],
8) dodaniu przepisu o uznaniu braku opłaty jako podstawy utraty ważności pozwolenia
[art. 1 pkt 2 lit. b) projektu Komisji dot. dodanego w art. 27b ust. 1a]

W pierwszej kolejności należy podkreślić, że zakres zmian zaproponowanych w wyżej
wymienionym projekcie Komisji pokrywa się w dużej części ze zmianami do tej samej
ustawy zaproponowanymi w projekcie ustawy o zmianie ustawy o planowaniu
i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (KRM-10-74-09),
przygotowanym przez Ministerstwo Infrastruktury, zwanym dalej „projektem rządowym”.
Projekt rządowy w odniesieniu do ustawy (ustawy o
obszarach morskich
Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej – art. 6 projektu rządowego), zawiera
propozycje zmian polegających na:
1) nowym określeniu obszarów morskich Rzeczypospolitej Polskiej, obejmujących także
morską strefę przyległą,
2) upoważnieniu dyrektorów urzędów morskich do wydawania pozwoleń na wznoszenie
i wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń na obszarze morskich
wód wewnętrznych i wód przybrzeżnych w przypadku braku planu zagospodarowania
przestrzennego [art. 6 pkt 5 lit. a) i b) projektu rządowego dot. art. 23 ust. 1 i 2
ustawy],
3) określeniu nowego maksymalnego 30 letniego terminu ważności pozwolenia, który
obecnie wynosi 5 lat [art. 6 pkt 5 lit. c) projektu rządowego dot. art. 23 ust. 6 ustawy],
4) dodaniu przepisów o utracie przez pozwolenie ważności z mocy prawa w przypadku
niedotrzymania terminów odnośnie rozpoczęcia wznoszenia lub wykorzystywania
sztucznej wyspy, konstrukcji i urządzeń [art. 6 pkt 5 lit. d) projektu rządowego dot.
dodanych w art. 23 ustawy ust. 6a i 6b],
5) dodaniu przepisu o możliwości unieważnienia przez organ administracji pozwolenia
w przypadku wniesienia lub wykorzystywania sztucznej wyspy, konstrukcji i urządzeń
w sposób niezgodny z pozwoleniem [art. 6 pkt 5 lit. d) projektu rządowego dot.
dodanego w art. 23 ustawy ust. 6c],

2
6) dodaniu przepisów nakazujących podmiotowi, któremu wydano pozwolenie, usunięcie
konstrukcji, urządzeń i elementów oraz sposób egzekucji tego obowiązku [art. 6 pkt 5
lit. d) projektu rządowego dot. dodanych w art. 23 ustawy ust. 6d i 6e],
7) nałożeniu na dyrektorów właściwych urzędów morskich obowiązku prowadzenia
rejestrów wydanych pozwoleń [art. 6 pkt 5 lit. e) i f) projektu rządowego dot.
dodanego w art. 23 ustawy, po zmienionym ust. 7, ust. 7a],
8) nadaniu nowego brzmienia przepisowi regulującemu sytuację powstałą w przypadku
opracowywania lub braku zatwierdzenia planu zagospodarowania przestrzennego
morskich wód wewnętrznych i morza terytorialnego lub planu zagospodarowania
przestrzennego morskiej strefy przyległej i wyłącznej strefy ekonomicznej; przepis
umożliwia zawieszenie postępowania o wydanie pozwolenia do czasu wejścia w życie
danego planu [art. 6 pkt 5 lit. g) projektu rządowego dot. art. 23 ust. 8 ustawy],
9) nadaniu w art. 6 pkt 6 projektu rządowego nowego brzmienia przepisowi art. 23a
ustawy, zawierającemu podział kompetencji pomiędzy organami administracji
morskiej w zakresie wydawania pozwoleń w przypadku zatwierdzenia planu
zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych i morza
terytorialnego lub planu zagospodarowania przestrzennego morskiej strefy przyległej i
wyłącznej strefy ekonomicznej,
10) dodaniu przepisu zawierającego odesłanie do przepisów prawa wodnego [art. 6 pkt 7
projektu rządowego dot. dodanego w art. 27b ustawy nowego ust. 4],
11)
nadaniu nowego brzmienia przepisowi regulującemu współpracę organów
administracji morskiej i gmin nadmorskich dotyczącą projektów związanych z
zagospodarowaniem morskich wód wewnętrznych i morza terytorialnego [art. 6 pkt 8
projektu rządowego dot. art. 37 ust. 4 ustawy],
12) uchyleniu przepisów rozdziału 9 w dziale II ustawy (art. 37a i 37b), regulujących
przyjmowanie w drodze wydania, w porozumieniu z innymi ministrami,
rozporządzenia przez właściwego ministra, planu zagospodarowania przestrzennego
morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej
oraz tryb przygotowywania takiego planu,
13) dodaniu przepisu zawierającego odesłanie do przepisów prawa wodnego [art. 6 pkt 10
projektu rządowego dot. dodania w art. 42 ust. 2 ustawy nowego pkt 11a].

Zakres zmian proponowanych w projekcie Komisji (art. 1) dotyczy wyłącznie przepisów
działu II rozdziału 4 ustawy (ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej

3
i administracji morskiej – art. 23 i nast. tej ustawy) i w zasadzie odpowiada kierunkowi zmian
proponowanych w art. 6 pkt 5 projektu rządowego. Rada Ministrów podkreśla, iż projekt
Komisji zawiera podobne przepisy jak projekt rządowy, a ponadto wprowadza dodatkowe
rozwiązania polegające na rozłożeniu dodatkowej opłaty 1 % na raty oraz na możliwości
przedłużenia ważności pozwolenia na wznoszenie i wykorzystywanie sztucznych wysp,
konstrukcji i urządzeń w polskich obszarach morskich.

Rada Ministrów popiera określenie terminu 60 dni na zajęcie stanowiska przez organy
opiniujące pozwolenie, zaproponowanego w art. 1 pkt 1 lit. a) projektu Komisji. Takie
rozwiązanie jest zgodne z art. 106 § 3 kpa, gdzie dopuszcza się możliwość określenia przez
inne przepisy prawa, innego terminu na zajęcie stanowiska przez obowiązany do tego organ.
W praktyce, ze względu na różnorodność spraw i dużą ilość obowiązków nałożonych na
resorty, kodeksowy termin 2 tygodni na zajęcie stanowiska w sprawie trudno było zachować.
Termin 60 dni jest terminem racjonalnym i właściwym w celu prawidłowego zaopiniowania
pozwoleń przez resorty.

Treść przepisu art. 1 pkt 1 lit. b) projektu Komisji jest w zasadzie identyczna z treścią
przepisu art. 6 pkt 5 lit. c) projektu rządowego (dot. art. 23 ust. 6 ustawy w nowym
brzmieniu), przy czym przepis proponowany w projekcie rządowym wydaje się być bardziej
precyzyjny.

Obaj projektodawcy, przedkładający odpowiednio projekt Komisji (art. 1 pkt 1 lit. c)
i projekt rządowy, dostrzegają konieczność doprecyzowania postanowień art. 23 ustawy.
Można byłoby nawet stwierdzić, że przepisy projektu Komisji regulują to, co zostało już
uregulowane w przepisach projektu rządowego, o czym świadczy przedstawiona poniżej treść
art. 6 pkt 5 lit. d) projektu rządowego, w zakresie obejmującym dodawane w art. 23 ustawy
przepisy ust. 6a-6e:
„6a. Pozwolenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, traci ważność, jeżeli w ciągu 4
lat od dnia jego wydania nie zostanie rozpoczęte wznoszenie sztucznej wyspy,
konstrukcji, urządzeń.
6b. Pozwolenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, traci ważność, jeżeli w ciągu 7 lat
od dnia jego wydania nie zostanie rozpoczęte wykorzystywanie sztucznej wyspy,
konstrukcji i urządzeń, z wyłączeniem sytuacji, w których powody nierozpoczęcia ich
wykorzystywania wynikają z czynników, na które podmiot, który otrzymał pozwolenie,
nie ma wpływu.

4
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: