eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o Agencji Badań Poznawczych

Poselski projekt ustawy o Agencji Badań Poznawczych

projekt określa zasady tworzenia, zadania, organy, strukturę, zasady finansowania Agencji Badań Poznawczych, a także zasady kwalifikowania i rozliczania projektów badawczych finansowanych przez Agencję

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 253
  • Data wpłynięcia: 2007-12-05
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o Narodowym Centrum Nauki
  • data uchwalenia: 2010-04-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 96, poz. 617

253

4) sprawozdania Dyrektora z działalności Agencji;
5) wniesionych przez Dyrektora lub ministra.

2. Szczegółowy tryb pracy Rady określa statut Agencji.

Art. 16. 1. Przewodniczący oraz członkowie Rady otrzymują wynagrodzenie za udział w
posiedzeniach Rady.

2. Minister właściwy do spraw nauki określi, w drodze rozporządzenia, wysokość
wynagrodzenia Przewodniczącego oraz członków Rady, mając na uwadze zakres wykonywanych
zadań oraz ich znaczenie dla efektywnego funkcjonowania Agencji z tym, że wysokość
wynagrodzenia nie może przekraczać minimalnej miesięcznej stawki wynagrodzenia
zasadniczego przewidzianego dla stanowiska profesora zwyczajnego zatrudnionego w uczelni
publicznej.

3. Zamiejscowi członkowie Rady otrzymują zwrot kosztów podróży i zakwaterowania na
zasadach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 775 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca
1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.2)).

Art. 17.1. Obsługę administracyjną Agencji prowadzi Biuro Agencji, zwane dalej
„Biurem”.

2. Minister właściwy do spraw nauki, w drodze zarządzenia, tworzy i przekształca Biuro.

3. Szczegółową strukturę organizacyjną oraz sposób działania
Biura określa Regulamin organizacyjny nadawany przez Dyrektora.

4. Minister właściwy do spraw nauki określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe
zasady wynagradzania pracowników Biura, mając na uwadze zakres zadań tych pracowników i
kwalifikacje niezbędne do ich wykonywania.

Rozdział 3
Kwalifikowanie projektów badawczych

Art. 18. 1. Wybór projektów badawczych do finansowania przez Agencję następuje w
drodze konkursu, spośród propozycji nadesłanych przez zainteresowane osoby i zespoły
badawcze.

2. Konkursy na realizację projektów badawczych ogłasza Dyrektor, po zasięgnięciu opinii
Rady w sprawie warunków ich przeprowadzania.

3. Warunki przeprowadzania konkursów, w tym kryteria oceny oraz indykatywna pula
środków na sfinansowanie projektów, są ogłaszane publicznie, co najmniej 3 miesiące przed
ostateczną datą nadsyłania zgłoszeń.

4. Dyrektor przed podjęciem decyzji o przyznaniu środków na realizację projektu zasięga
opinii ekspertów, będących wybitnymi przedstawicielami środowisk naukowych, gospodarczych
i finansowych, krajowych oraz zagranicznych, w sprawach należących do zakresu zadań Agencji.

5. Wnioski zgłaszane w ramach konkursu są kwalifikowane do realizacji na podstawie
ocen sporządzonych przez ekspertów. Przy sporządzaniu oceny uwzględnia się oceny wyników
badań uprzednio prowadzonych przez wnioskodawcę. Od uzgodnionej oceny ekspertów nie służy
odwołanie.

6. Szczegółowe obowiązki oraz warunki ich wykonania przez eksperta, w tym jego
wynagrodzenie, określa Dyrektor w umowie.

Art. 19. Przy ocenie propozycji projektów badawczych, o których mowa w art. 18 ust. 1,
uwzględnia się w szczególności:

1) wartość naukową projektu;
2) wpływ realizacji projektu na rozwój cywilizacyjny i społeczny kraju;
3) nowatorski charakter problemu naukowego, który jest proponowany do rozwiązania;
4) kompetencje naukowe zespołu wykonawców, z uwzględnieniem możliwości ich
uzyskania w przypadku osób rozpoczynających samodzielną pracę badawczą;
5) zasadność planowanych kosztów w stosunku do przedmiotu i zakresu badań.

Art. 20. Dyrektor przed podjęciem decyzji o przyznaniu środków na realizację projektu
może zasięgnąć opinii Rady.

Art. 21. 1. Warunki realizacji i sposób rozliczenia projektu badawczego, w tym wysokości
środków finansowych przyznanych na ten cel przez Agencję oraz termin przedstawienia
sprawozdania finansowego, określa umowa na realizację projektu badawczego, zwana dalej
„umową”.

2. Umowa jest zwierana między Agencją, jednostką naukową, w której projekt ma być
realizowany i kierownikiem projektu badawczego.

Art. 22. Rozliczenia projektu badawczego finansowanego przez Agencję dokonuje Dyrektor po
przyjęciu sprawozdania finansowego przedłożonego przez jednostkę naukową oraz po uzyskaniu
pozytywnej oceny ekspertów.

Rozdział 4
Finansowanie działalności Agencji
Art. 23. Przychodami Agencji mogą być:

1) dotacja celowa na finansowanie zadań, o których mowa w art. 2, przekazywana na
wniosek Dyrektora;
2) dotacja podmiotowa na pokrycie bieżących kosztów zarządzania wykonywanymi przez
Agencję zadaniami, o których mowa w pkt 1, przekazywana na wniosek Dyrektora;
3) dotacja celowa na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji dotyczących
obsługi realizacji tych zadań;
4) środki przekazane przez krajowe i zagraniczne podmioty finansujące programy
badawcze;
5) odsetki od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych Agencji, z wyjątkiem
odsetek od środków pochodzących z dotacji budżetowych;
6) zapisy i darowizny.

Art. 24. W ramach dotacji, o których mowa w art. 23 pkt 1, wyodrębnia się środki na
pokrycie kosztów:

1) realizacji projektów badawczych;
2) udziału w międzynarodowych projektach badawczych;
3) osobowych i majątkowych;
4) realizacji zadań zleconych przez ministra.

Art. 25. Wydatkowanie środków finansowych przez Agencję jest dokonywane w
szczególności zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych
(Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.3)) oraz z przepisami niniejszej ustawy.

Art. 26. 1. Agencja prowadzi gospodarkę finansową na podstawie rocznego planu
finansowego, ustalanego na okres roku obrotowego. Rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy.

2. Projekt planu finansowego na następny rok obrotowy opracowuje Dyrektor, z
uwzględnieniem terminów określanych przez ministra właściwego do spraw finansów
publicznych dla materiałów do projektu ustawy budżetowej.

3. Plan finansowy Agencji zatwierdza minister na wniosek Dyrektora.

4. Podstawę gospodarki finansowej Agencji w okresie od dnia 1 stycznia do dnia ustalenia
planu finansowego Agencji stanowi projekt tego planu.

Art. 27. Roczny plan finansowy Agencji zawiera w szczególności:

1) zobowiązania wynikające z realizacji umów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 3
ustawy;
2) przewidywane wielkości wydatków na realizację poszczególnych tytułów zobowiązań
powstających w roku, na który plan jest sporządzany;
3) zobowiązania powstałe w roku, na który plan jest sporządzany, przewidziane do
realizacji w następnych 3 latach;
4) stan należności Agencji na początek i koniec roku kalendarzowego;
5) stan środków pieniężnych na początek i na koniec roku kalendarzowego.

Art. 28. 1. Realizacja poszczególnych tytułów wydatków jest dokonywana w granicach
kwot ustalonych w planie finansowym.

2. Zwiększenie wydatków i zobowiązań w poszczególnych tytułach oraz zwiększenie
zobowiązań przewidzianych do realizacji w kolejnych 3 latach może nastąpić wyłącznie po
zatwierdzeniu zmiany planu finansowego.

Art. 29. 1. Agencja tworzy następujące fundusze:

1) fundusz statutowy;
2) fundusze określone w odrębnych ustawach.

2. Fundusz statutowy Agencji odzwierciedla równowartość netto środków trwałych,
wartości niematerialnych i prawnych oraz innych składników aktywów, stanowiących
wyposażenie Agencji na dzień rozpoczęcia przez nią działalności.

3. Fundusz statutowy ulega zwiększeniu o wartość:

1) aktywów trwałych, będącą skutkiem aktualizacji wyceny środków trwałych;
2) zysku netto Agencji.

4. Fundusz statutowy ulega zmniejszeniu o wartość:

1) aktywów trwałych, będącą skutkiem aktualizacji wyceny środków trwałych;
2) straty netto Agencji.

Art. 30. 1. Minister powołuje biegłego rewidenta uprawnionego do badania sprawozdania
finansowego Agencji w trybie przepisów o zamówieniach publicznych.

2. Koszty postępowania o zamówienie publiczne oraz koszty badania sprawozdania
finansowego ponosi Agencja.

Rozdział 5
Nadzór

Art. 31. 1. Minister sprawuje nadzór nad działalnością Agencji oraz pracą Dyrektora pod
względem legalności, gospodarności i rzetelności.

2. W ramach nadzoru minister:

1) uchyla sprzeczne z prawem decyzje Dyrektora;
2) sprawuje kontrolę finansową Agencji i w tym celu powołuje własnych kontrolerów
oraz biegłych rewidentów;
3) rozpatruje sprawozdania Dyrektora z działalności Agencji oraz dokonuje oceny tej
działalności.


Rozdział 6
Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe



Art. 32. W ustawie z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U.
Nr 238, poz. 2390, z późn. zm.4)) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 2 uchyla się pkt 13;

2) w art. 2 dodaje się pkt 20 w brzmieniu:

„20) Agencja – Agencja Badań Poznawczych.”;

3) w art. 7 w ust. 1:

a) po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

„1a) projekty badawcze finansowane przez Agencję;”,

b) pkt 2 otrzymuje brzmienie:

„2) projekty rozwojowe i projekty celowe finansowane przez ministra;";

4) art. 9 otrzymuje brzmienie:

„Art. 9. Minister przekazuje Agencji środki finansowe w formie:
1) dotacji celowej na finansowanie zadań, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia
...................... o Agencji Badań Poznawczych (Dz. U. Nr ......, poz. ......);
2) dotacji podmiotowej na pokrycie bieżących kosztów zarządzania wykonywanymi
przez Agencję zadaniami określonymi w art. 2 ustawy
z dnia .................... o Agencji Badań Poznawczych;
3) dotacji celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji
dotyczących obsługi realizacji zadań określonych w art. 2 ustawy z dnia
.................... o Agencji Badań Poznawczych.”;


5) w art. 18 w ust. 3 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

„2) tytuły projektów rozwojowych i celowych lub nazwy innych zadań, programów i
przedsięwzięć oraz imię i nazwisko kierownika projektu;”;

6) w art. 29 w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

„3) sporządzanie ocen wniosków o finansowanie projektów celowych w formie list
rankingowych tych wniosków;”.

strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 7

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: