eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym

- projekt dotyczy harmonizacji polskich regulacji z zakresu podatku akcyzowego z przepisami wspólnotowymi w sprawach związanych z opodatkowaniem produktów energetycznych i energii elektrycznej i możliwości stosowania czasowych zwolnień lub obniżek poziomu opodatkowania na produkty energetyczne i energię elektryczną

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2507
  • Data wpłynięcia: 2009-11-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku akcyzowym
  • data uchwalenia: 2009-12-02
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 215, poz. 1667

2507

– węgiel i koks przeznaczone do celów opałowych do dnia 1 stycznia 2012 r. są zwolnione od
akcyzy na podstawie art. 163 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym implementującej
w tym zakresie postanowienia art. 18a ust. 9 dyrektywy Rady 2003/96/WE,
– paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21, przy zachowaniu odpowiednich
warunków wynikających z ustawy o podatku akcyzowym, będzie mogło nadal korzystać ze
zwolnienia z podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie, wynikające z art. 32 ust. 1
pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym implementującym w tym zakresie art. 14 ust. 1 lit. b
dyrektywy Rady 2003/96/WE,
– na gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe objęte pozycją CN 2711 w stanie
gazowym przeznaczone do napędu silników spalinowych do dnia 31 października 2013 r.
stosuje się zerową stawkę akcyzy, co wynika z art. 164 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym
implementującym art. 15 ust. 1 lit. i dyrektywy Rady 2003/96/WE,
– gaz ziemny (mokry) przeznaczony do celów opałowych w okresie do dnia 31 października
2013 r. albo do czasu, gdy udział gazu ziemnego w konsumpcji energii na terytorium kraju
osiągnie 25 %, zwolniony został od akcyzy. Jednakże w momencie, gdy udział gazu
ziemnego w konsumpcji energii osiągnie 20 %, do dnia 31 października 2013 r. stosuje się
stawkę akcyzy stanowiącą 50 % wyżej określonej stawki. Powyższe zwolnienie wynika
z art. 163 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym implementującej w tym zakresie art. 15 ust. 1
lit. g dyrektywy Rady 2003/96/WE.
W stosunku do obecnego stanu prawnego, w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a tiret drugie
zaproponowano zmianę podstawy opodatkowania gazów w stanie gazowym przeznaczonych
do napędu silników spalinowych (jednostek, w jakich jest wyrażana ilość tego wyrobu
energetycznego) z jednostek masy wyrażonych w 1.000 kilogramów na jednostki wartości
energetycznej brutto wyrażone w gigadżulach. Zmiana została podyktowana zachowaniem
pełnej zgodności z dyrektywą Rady 2003/96/WE. W tabeli A załącznika I do tej dyrektywy
minimalne poziomy opodatkowania mające zastosowanie do paliw silnikowych dla gazu
ziemnego o kodach CN 2711 11 00 i 2711 21 00 zostały wyrażone w euro za gigadżul
wartości kalorycznej brutto.
Stawka akcyzy na papierosy została ustalona w oparciu o przewidywaną na 2010 r. NKC,
która powinna wynieść 397,50 zł/1.000 szt., tj. 7,95 zł/20 szt. papierosów. Przewidywana na
2010 r. NKC została wyliczona przez przemysł tytoniowy w oparciu o stawki akcyzy i ceny
papierosów notowane w okresie pierwszych siedmiu miesięcy 2009 roku. Całkowita akcyza,
w wyrażeniu kwotowo-procentowym dla tak wyliczonej NKC, przy zastosowaniu

3
proponowanych stawek: kwotowej 146,83 zł/1.000 szt. i procentowej 31,41 % wyniesie więc
273,88 zł/1.000 szt. Oznacza to, iż przy obowiązującym na 2010 r. kursie euro do złotego
z dnia 1 października 2009 r. w wysokości 4,2450 zł za 1 euro, znacznie wyższym od
obowiązującego w 2009 r. (3,3819 zł), całkowita akcyza w wyrażeniu kwotowo-procentowym
od NKC wyniesie 64 euro za 1.000 szt. Zatem zostanie osiągnięty wymagany poziom
minimum unijnego, przy jednoczesnym zachowaniu poziomu opodatkowania akcyzą na
poziomie nie niższym niż 57 % detalicznej ceny sprzedaży. Przechodząc na średnie ceny
detaliczne papierosów, od których wyliczone zostały wpływy budżetowe, z części
procentowej podatku akcyzowego – do wyliczeń przyjęto, zakładając pełne przeniesienie
wzrostu obciążenia podatkowego, przewidywaną w 2010 r. średnią cenę detaliczną
papierosów w wysokości 404,50 zł/1.000 szt., tj. 8,09
zł/ 20 szt. Przy zastosowaniu
proponowanych na 2010 r. podwyższonej stawki podatku akcyzowego, tj. stawki kwotowej
na poziomie 146,83 zł/1.000 szt., i stawki procentowej w wysokości 31,41 %, łączna akcyza
na papierosy powinna według założeń wzrosnąć do poziomu 273,88 zł/1.000 szt., tj. o 5,19 %.

2009 r.
2010 r.
rednia cena detaliczna papierosów w zł/1.000 szt. 388,00
404,50
i w zł/20 szt.
7,76
8,09
Część kwotowa stawki akcyzy w zł/1.000 szt.
138,50
146,83
Część procentowa stawki akcyzy liczona w % od ceny
31,41 %
31,41 %
detalicznej
Akcyza ogółem w zł/1.000 szt.
260,37
273,88
% wzrostu
-
5,19 %

Przy założeniu pełnego przeniesienia wzrostu obciążenia podatkowego w 2010 r.
przewidywana średnia cena detaliczna papierosów wyniesie 8,09 zł/20 szt., co oznacza wzrost
o ok. 33 gr/20 szt. w stosunku do 2009 r.
Szacuje się, iż zmiana stawki akcyzy na papierosy, zakładając spowodowany zmianą cen
spadek wielkości ich sprzedaży o ok. 1,5 %, przyczyni się do wzrostu wpływów z akcyzy
z tego tytułu o ok. 530 mln zł w skali roku. Natomiast zmiany stawek akcyzy na wyroby
energetyczne, biorąc pod uwagę szczegółowo omówione powyżej zakresy zwolnień od

4
akcyzy lub możliwości stosowania zerowej stawki od przedmiotowych wyrobów, powinny
być dla budżetu państwa neutralne.


5
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny

Projekt oddziałuje bezpośrednio na producentów i przedsiębiorców uczestniczących
w obrocie przedmiotowymi wyrobami energetycznymi i tytoniowymi. Ponadto, ze względu
na cenotwórczy charakter podatku akcyzowego, należy liczyć się ze zwiększonymi
wydatkami ponoszonymi przez konsumentów tych wyrobów.
Ceny detaliczne zarówno wyrobów tytoniowych jak i energetycznych należą do kategorii cen
umownych, tj. ustalanych w oparciu o mechanizmy rynkowe. Jakkolwiek wpływ podatku
akcyzowego na poziom cen jest bezsporny, to nie jest on jedynym elementem
determinującym ich zmianę. Mnogość i złożoność czynników warunkujących wysokość cen
wyrobów energetycznych i tytoniowych, zwłaszcza tych pozostających po stronie
producentów i podmiotów biorących udział w ich obrocie handlowym, utrudniają precyzyjne
określenie ich poziomu. Przewiduje się, iż wejście w życie ustawy spowoduje niewielki
wzrost cen detalicznych papierosów. Ostateczna weryfikacja przyjętego poziomu cen
wyrobów odbywa się na poziomie konsumenta, zatem producenci i podmioty uczestniczące
w obrocie tymi wyrobami muszą brać pod uwagę również element akceptacji tych cen przez
konsumentów.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
W celu przeprowadzenia konsultacji społecznych projekt ustawy został przesłany do
konsultacji ogólnopolskim związkom pracodawców i ogólnopolskim związkom zawodowym.
O publikacji projektu ustawy w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów
poinformowano producentów wyrobów akcyzowych, organizacje zbiorowego zarządzania,
stowarzyszenia producentów i handlowców oraz inne organizacje i podmioty zrzeszające
przedsiębiorców dokonujących obrotu wyrobami akcyzowymi.
W trybie przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) zgłoszenie
zainteresowania pracami nad projektem przesłały następujące podmioty: Zakłady Tytoniowe
w Lublinie S.A. (zgłoszenie z dnia 4 października 2009 r.), Orion Jerzy Czernek (zgłoszenie
z dnia 5 października 2009 r.), Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Tytoniowego (zgłoszenie
z
dnia 5 października 2009 r.), Imperial Tobacco Polska S.A. (zgłoszenie z dnia

6
5 października 2009 r.), Koalicja na Rzecz Autogazu Związek Pracodawców (zgłoszenie
z dnia 5 października 2009 r.), Philip Morris Polska Distribution Sp. z o.o. (zgłoszenie z dnia
6 października 2009 r.).
Z uwagi na brak zastrzeżeń do zaproponowanych zmian (zgłoszone propozycje wykraczały
poza merytoryczny zakres projektowanej regulacji) nie było potrzeby organizowania
konferencji uzgodnieniowej z przedstawicielami zainteresowanych branż paliwowej
i tytoniowej.
W zakresie wyrobów energetycznych uwagi zgłosiła jedynie Koalicja na Rzecz Autogazu
Związek Pracodawców. Związek wystąpił o wprowadzenie zwolnienia od podatku
akcyzowego lub zerowej stawki akcyzy dla gazu ziemnego w stanie gazowym (CNG)
i skroplonym (LNG), przeznaczonego do napędu silników spalinowych bez względu na kod
CN. W opinii związku zastosowanie zerowej stawki akcyzy dla CNG wynikającej z art. 164
ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, czasowo do dnia 31 października 2013 r., jest terminem
zbyt krótkim, aby pobudzić rozwój tego segmentu rynku paliw silnikowych. Związek
postuluje jego znaczne wydłużenie oraz objęcie zerową stawką akcyzy konsekwentnie także
LNG (skroplonego gazu ziemnego), zwracając uwagę na walory ekologiczne paliw gazowych
LPG, CNG i LNG charakteryzujących się niższymi, w stosunku do tradycyjnych paliw
ciekłych, wskaźnikami emisji CO2, co w dalszej perspektywie stworzyłoby większe szanse
Polski na rynku handlu prawami do emisji CO2 przyznanymi przez Komisję Europejską.
Propozycja związku nie została uwzględniona, bowiem wykracza poza merytoryczny zakres
zmiany. Celem projektowanej regulacji jest wyłącznie wypełnienie wymogów unijnych
w zakresie minimum podatkowego dla wyrobów akcyzowych.
W zakresie wyrobów tytoniowych żaden z opiniujących podmiotów nie zakwestionował
proponowanych stawek akcyzy na papierosy. Wszystkie zgłoszone uwagi dotyczyły kwestii
zmiany opodatkowania tytoniu do palenia. Jednak podmioty reprezentujące branżę tytoniową
nie wypracowały wspólnego stanowiska w tym zakresie, bowiem każdy z nich ma inne
podejście do sposobu opodatkowania tytoniu do palenia, które uzależnione jest od konkretnej
sytuacji firmy w kraju i jej pozycji rynkowej.
Zakłady Tytoniowe w Lublinie S.A., Orion Jerzy Czernek i Polskie Stowarzyszenie
Przemysłu Tytoniowego wnioskowały o obniżenie stawki kwotowej dla tytoniu do palenia do
wysokości 71,00 zł/kg (obecnie 95,00 zł/kg), co pozwoliłoby obniżyć cenę detaliczną tytoniu
o ok. 17,6 % i w efekcie zwiększyć jego sprzedaż kosztem szarej strefy, co przełożyłoby się
na zwiększenie wpływów budżetowych. Obecne stawki podatku akcyzowego dla tytoniu do

7
strony : 1 . [ 2 ] . 3 . 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: