eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych

projekt dotyczy: zatrudniania osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności przez pracodawców nie zapewniających warunków pracy chronionej bez konieczności uzyskania wstępnej pozytywnej opinii PIP o przystosowaniu przez pracodawcę stanowiska pracy do potrzeb osoby niepełnosprawnej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2486
  • Data wpłynięcia: 2009-09-28
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
  • data uchwalenia: 2010-01-08
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 40, poz. 223

2486


Druk nr 2486

Warszawa, 23 września 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna „Przyjazne

Państwo” do spraw związanych
z ograniczaniem biurokracji
NPP-020-119-2009



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej



Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Nadzwyczajna
„Przyjazne Państwo” do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy:

- o zmianie ustawy o rehabilitacji
zawodowej i społecznej oraz
zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.


Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
został upoważniony poseł Piotr Tomański.


Przewodniczący Komisji


(-) Mirosław Sekuła




projekt


USTAWA
z dnia ......................2009 r.

o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób
niepełnosprawnych


Art. 1. W ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92, Nr 223, poz. 1463, Nr
227, poz. 1505, Nr 237, poz. 1652 oraz z 2009 r. Nr 6, poz. 33) w art. 4:
1) w ust. 5 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) przystosowania przez pracodawcę stanowiska pracy do potrzeb osoby
niepełnosprawnej;”;
2) po ust. 5 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:
„6. Kontrolę w zakresie spełniania warunku, o którym mowa w ust. 5 pkt 1,
przeprowadza Państwowa Inspekcja Pracy.”.

Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.




UZASADNIENIE

1. Wyjaśnienie celu ustawy.


Celem projektu ustawy jest umożliwienie zatrudniania osób zaliczonych do znacznego
albo umiarkowanego stopnia niepełnosprawności przez pracodawców niezapewniających
warunków pracy chronionej bez konieczności uzyskania wstępnej pozytywnej opinii
Państwowej Inspekcji Pracy o przystosowaniu przez pracodawcę stanowiska pracy do potrzeb
osoby niepełnosprawnej, przy jednoczesnym pozostawieniu obowiązku dostosowania tego
stanowiska pracy.

2. Przedstawienie stanu obecnego.

W obecnym stanie prawnym, art. 4 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r.
o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych stanowi, że
zaliczenie do znacznego albo umiarkowanego stopnia niepełnosprawności osoby, o której
mowa w ust. 1 lub 2, nie wyklucza możliwości zatrudnienia tej osoby u pracodawcy
niezapewniającego warunków pracy chronionej, w przypadkach:
- uzyskania pozytywnej opinii Państwowej Inspekcji Pracy o przystosowaniu przez
pracodawcę stanowiska pracy do potrzeb osoby niepełnosprawnej;
- zatrudnienia w formie telepracy.

3. Różnice między dotychczasowym a przewidywanym stanem prawnym.
Proponowane brzmienie art. 4 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji
zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych stanowi, że zaliczenie do
znacznego albo umiarkowanego stopnia niepełnosprawności osoby, o której mowa w ust. 1
lub 2, nie wyklucza możliwości zatrudnienia tej osoby u pracodawcy niezapewniającego
warunków pracy chronionej, w przypadkach:
- przystosowania przez pracodawcę stanowiska pracy do potrzeb osoby niepełnosprawnej;
- zatrudnienia w formie telepracy.
Różnica w stosunku do obowiązującego stanu prawnego sprowadza się do usunięcia
obowiązku uzyskania pozytywnej opinii Państwowej Inspekcji Pracy o przystosowaniu przez
pracodawcę stanowiska pracy do potrzeb osoby niepełnosprawnej, przy jednoczesnym
pozostawieniu obowiązku ustawowego dostosowania przez pracodawcę tego stanowiska do
potrzeb zatrudnianego niepełnosprawnego. Oznaczać to będzie możliwość kontroli
wykonania tego obowiązku już w okresie zatrudnienia, a nie przed jego rozpoczęciem.
W
związku z wątpliwościami, czy Państwowa Inspekcja Pracy będzie miała
możliwość kontrolowania obowiązku dostosowania stanowiska pracy przez pracodawcę na
podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji
Pracy, proponuje się dodanie nowego ust. 6 w art. 5, zgodnie którym kontrolę w zakresie
spełniania warunku, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, przeprowadza Państwowa Inspekcja
Pracy.

4. Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne
Należy zakładać, że wejście w życie niniejszej nowelizacji ustawy spowoduje
pozytywne skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne. Przede wszystkim umożliwi
pracodawcom zatrudnianie niepełnosprawnych pracowników bez konieczności uzyskania
wstępnej pozytywnej opinii Państwowej Inspekcji Pracy o przystosowaniu przez pracodawcę
stanowiska pracy do potrzeb osoby niepełnosprawnej, co może skutkować większym
zainteresowaniem pracodawców w zatrudnianiu niepełnosprawnych. Niepełnosprawni
pracownicy w konsekwencji mogą stać się bardziej atrakcyjni na rynku pracy.
Likwidacja obowiązku wydawania opinii Państwowej
Inspekcji
Pracy
o przystosowaniu przez pracodawcę stanowiska pracy do potrzeb osoby niepełnosprawnej nie
wpłynie znacząco na zakres zadań PIP, a tym samym nie będzie miała skutków finansowych
dla budżetu państwa.
Proponowana zmiana przepisów nie będzie miała także wpływu na budżety jednostek
samorządu terytorialnego.
Projekt ustawy nie wymaga wydawania aktów wykonawczych, a więc wymóg
określony w art. 34 ust. 1 pkt 6 Regulaminu Sejmu nie wymaga w przedmiotowym przypadku
spełnienia.
Należy zakładać, że zgodnie z art. 34 ust. 3 regulaminu Sejmu Marszałek Sejmu przed
skierowaniem do pierwszego czytania skieruje niniejszy projekt ustawy do konsultacji
w trybie i na zasadach określonych w odrębnych ustawach.

5. Ocena zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej.
Przedmiot projektu ustawy nie narusza prawa Unii Europejskiej.
Warszawa, 5 października 2009 r.
BAS-WAL-1999/09


Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej komisyjnego projektu
ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (przedstawiciel wnioskodawców:
poseł Piotr Tomański)



Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47) sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt przewiduje zmianę art. 4 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r.
o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób
niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92, ze zmianami). Zmiana
dotyczy możliwości zatrudnienia osoby ze znacznym albo umiarkowanym
stopniem niepełnosprawności u pracodawcy niezapewniającego warunków
pracy chronionej. Zatrudnienie takiej osoby nie będzie uzależnione od
uzyskania pozytywnej opinii Państwowej Inspekcji Pracy o przystosowaniu
przez pracodawcę stanowiska pracy do potrzeb osoby niepełnosprawnej.
Pracodawca będzie jednak miał obowiązek przystosowania stanowiska pracy do
potrzeb osoby niepełnosprawnej, a spełnienie tego obowiązku będzie podlegało
kontroli Państwowej Inspekcji Pracy.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.

2.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
W prawie UE należy wskazać dyrektywę Rady 2008/78/WE z dnia 27
listopada 2000 r. ustanawiającą ogólne warunki ramowe równego traktowania w
zakresie zatrudnienia i pracy (Dz. Urz. WE L 306 z 2.12.2000 r., str. 16, Dz.
Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 5, t. 4, str. 79). Artykuł 5 dyrektywy
zobowiązuje państwa członkowskie do wprowadzenia regulacji, zgodnie z którą
pracodawca podejmuje właściwe środki (proporcjonalne do rekompensaty
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: