eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o sporcie

Poselski projekt ustawy o sporcie

- projekt ma stanowić kompleksową regulację w dziedzinie sportu i zastąpić ustawy o kulturze fizycznej z dnia 18 stycznia 1996 r. oraz o sporcie kwalifikowanym z dnia 29 lipca 2005 r. Projekt określa zasady prowadzenia działalności w zakresie sportu, organizację i zasady uczestnictwa we współzawodnictwie sportowym, zadania administracji publicznej i innych podmiotów w zakresie wspierania uprawiania sportu i organizacji współzawodnictwa sportowego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2374
  • Data wpłynięcia: 2009-05-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o sporcie
  • data uchwalenia: 2010-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 127, poz. 857

2374


10
regulaminy tego związku lub międzynarodowej organizacji sportowej działającej w danej
dyscyplinie sportu.
4. W przypadkach, o których mowa w ust. 1,2 i 3, nie mają zastosowania przepisy art. 81 ust. 1
ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr
90, poz. 631, z późn. zm.).



Art. 26.
Polski związek sportowy działa z uwzględnieniem następujących wymogów:

1) organem wykonawczym związku jest zarząd,

2) kadencja
władz polskiego związku sportowego wynosi nie więcej niż 4 lata;

3) zarząd sporządza coroczne sprawozdanie finansowe, które podlega ocenie biegłego
rewidenta , zatwierdzeniu przez organ stanowiący związku oraz powinno być przekazane do
ministra wła ciwego do spraw sportu w terminie 30 dni od jego zatwierdzenia

4) członkowie organów dyscyplinarnych posiadają wykształcenie prawnicze oraz co najmniej 2-
letnie do wiadczenie zawodowe jako adwokat, radca prawny, notariusz, sędzia , nauczyciel
akademicki lub doradca prawny

5) członek zarządu nie może być jednocze nie członkiem rady nadzorczej a także organów
dyscyplinarnych tego związku

6) zasady przyznawania licencji wydawanych przez ten związek oraz ich wykaz są jawne

7) członek zarządu i rady nadzorczej przy wykonywaniu swoich obowiązków dokładają
staranno ci wynikającej z zawodowego charakteru swojej działalno ci

8) członek zarządu i rady nadzorczej, wykonujący swoje obowiązki społecznie, zobowiązany jest
dokładać przy tym należytej staranno ci

9) sędzia sportowy w danej dyscyplinie sportu, posiadający aktualną licencję uprawniającą do
wykonywania tej funkcji a także osoba uprawniona do oceny pracy sędziów w trakcie
zawodów sportowych nie może być członkiem zarządu ani pracownikiem związku


Art. 27.
1. Organ
stanowiący polskiego związku sportowego niebędącego spółką akcyjną powołuje
radę nadzorczą, zwaną dalej „radą”.
2. Rada
działa w składzie od 3 do 5 osób.
3. Członkiem rady nadzorczej może być wyłącznie osoba posiadająca wyższe
wykształcenie prawnicze, ekonomiczne lub z zakresu zarządzania lub posiadająca
uprawnienia do wykonywania funkcji członka rady nadzorczej w spółkach z udziałem
Skarbu Państwa
4.
Rada sprawuje stały nadzór nad działalno cią polskiego związku sportowego we
wszystkich dziedzinach jego działalno ci.
5.
W celu wykonania swoich obowiązków rada może badać wszystkie dokumenty
polskiego związku sportowego, żądać od zarządu sprawozdań i wyja nień oraz
dokonywać oceny stanu majątku związku.
6.
Do kompetencji rady należy, w szczególno ci:

11
1) wyrażanie zgody na zaciąganie przez zarząd zobowiązań i rozporządzanie
majątkiem związku powyżej kwoty ustalonej uchwałą organu stanowiącego
tego związku;
2) wyrażanie zgody na zaciąganie kredytów i pożyczek;
3) wyrażanie zgody na nabycie i zbycie nieruchomo ci;
4) wyrażanie zgody na utworzenie lub przystąpienie związku do spółki prawa
handlowego;
5) ocena sprawozdania z działalno ci związku i sprawozdania finansowego
w zakresie ich zgodno ci z księgami i dokumentami, jak i ze stanem
faktycznym;
6) wnioskowanie o udzielenie zarządowi absolutorium;
7) wnioskowanie o zwołanie walnego zebrania członków lub delegatów.
8) wnioskowanie do sądu o zastosowanie wobec związku
rodków
przewidzianych w art. 24

7.
Rada nadzorcza nie jest uprawniona do wydawania zarządowi wiążących poleceń
dotyczących prowadzenia spraw związku.

Art. 28.
1. Polski
związek sportowy podlega wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego na
zasadach okre lonych odrębnymi przepisami.
2.
Do wniosku o zarejestrowanie polskiego związku sportowego należy dołączyć ponadto:
1) zgodę ministra wła ciwego do spraw sportu na utworzenie polskiego związku
sportowego;
2) opinię ministra wła ciwego do spraw sportu w sprawie statutu polskiego
związku

Rozdział 5
Nadzór nad polskim związkiem sportowym

Art. 29.
1.
Nadzór nad działalno cią polskich związków sportowych sprawuje minister wła ciwy do
spraw sportu.
2. Organ
sprawujący nadzór ma prawo żądać dostarczenia przez władze polskiego związku
sportowego pisemnych wyja nień dotyczących działalno ci polskiego związku sportowego
a także odpisów uchwał i decyzji jego organów.
3.
Nadzorem ministra wła ciwego do spraw sportu nie są objęte decyzje, o których mowa w
art. 22 ust.1 pkt 9.

Art. 30.
1. Jeżeli działalno ć polskiego związku sportowego jest niezgodna z prawem,
postanowieniami statutu lub regulaminów, organ sprawujący nadzór może:

12
1) udzielić władzom polskiego związku sportowego upomnienia i zażądać podjęcia
działań mających na celu zapewnienie stanu zgodnego z prawem;
2) uchylić decyzję władz polskiego związku sportowego wydanej z rażącym
naruszeniem prawa
3) wystąpić do sądu o zastosowanie rodka, o którym mowa w art.31 ust.1
4) cofnąć zgodę na utworzenie polskiego związku sportowego i wystąpić do sądu o
zastosowanie rodka, o którym mowa w art. 31 ust.2
2. Organ
nadzorujący może cofnąć zgodę na utworzenie polskiego związku sportowego
także w przypadku, gdy polski związek sportowy został postawiony w stan likwidacji.

Art. 31.
1. Sąd, na wniosek organu sprawującego nadzór, może, w drodze postanowienia, rozwiązać
polski związek sportowy, jeżeli swoją działalno cią w sposób rażący narusza on przepisy
prawa.

2. Sąd, na wniosek organu sprawującego nadzór, może również, w drodze postanowienia,
rozwiązać polski związek sportowy, jeżeli organ sprawujący nadzór cofnął zgodę na
utworzenie polskiego związku sportowego.

Art. 32.
W przypadku rozwiązania polskiego związku sportowego sąd:
1) zarządza jego likwidację, wyznaczając likwidatora, oraz w przypadku braku
stosownych postanowień statutu lub uchwały statutowych organów okre la
przeznaczenie jego majątku;
2) wykre la go z Krajowego Rejestru Sądowego.

Rozdział 6
Narodowy ruch olimpijski

Art. 33
1. Polski Komitet Olimpijski jest związkiem stowarzyszeń zrzeszającym polskie związki sportowe
oraz inne osoby prawne lub fizyczne związane z narodowym ruchem olimpijskim.

2. Polski Komitet Olimpijski jest niezależną organizacją pozarządową, która samodzielnie
wyznacza i realizuje swoje cele związane z ruchem olimpijskim, w granicach obowiązującego
prawa.

3. Celem
działania Polskiego Komitetu Olimpijskiego jest w szczególno ci :

1) zapewnienie
udziału reprezentacji kraju w igrzyskach olimpijskich

2) propagowanie zasad olimpizmu

3) reprezentowanie polskiego ruchu olimpijskiego w Międzynarodowym Komitecie
Olimpijskim i wobec narodowych komitetów olimpijskich


13
4) reprezentowanie interesów polskiego sportu wobec organów administracji rządowej i
samorządowej a także organizacji , których cel działania jest istotny dla
upowszechniania, popularyzacji i rozwoju sportu


Art. 34

1. Polski Komitet Olimpijski współpracuje z Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej, Sejmem i
Senatem Rzeczypospolitej Polskiej oraz organami administracji we wszystkich sprawach
dotyczących sportu, w tym w szczególno ci przy opracowaniu i realizacji strategii rozwoju
sportu a także programu rozwoju inwestycji o szczególnym znaczeniu dla rozwoju sportu w
Rzeczypospolitej Polskiej jak również programu przygotowań olimpijskich.
2. Rząd Rzeczypospolitej Polskiej jest zobowiązany do zasięgnięcia opinii Polskiego Komitetu
Olimpijskiego co do projektu budżetu państwa w czę ci dotyczącej sportu.
3. Minister wła ciwy do spraw sportu zobowiązany jest zasięgać opinii Polskiego Komitetu
Olimpijskiego we wszystkich sprawach istotnych dla upowszechniania, popularyzacji i rozwoju
sportu.
4. Polski Komitet Olimpijski opiniuje projekty aktów prawnych, z zakresu, o którym mowa w ust.
1.
5. Polski Komitet Olimpijski ustala skład reprezentacji olimpijskiej.
6. Polski Komitet Olimpijski jest wyłącznie uprawniony do wykorzystywania symboliki olimpijskiej
okre lonej w Karcie olimpijskiej oraz nazw „Igrzyska Olimpijskie” i „Komitet Olimpijski”.


Art. 35.

1. Przy Polskim Komitecie Olimpijskim działa Trybunał Arbitrażowy do Spraw Sportu, zwany dalej
„Trybunałem”.

2. W skład Trybunału wchodzi 24 arbitrów, w tym jego Prezes, których powołuje i odwołuje
Zarząd Polskiego Komitetu Olimpijskiego, spo ród osób posiadających udokumentowaną
wiedzę i do wiadczenie w dziedzinie sportu, etyki lub prawa i dających rękojmię prawidłowego
wykonywania zadań arbitra Trybunału.

3. Kadencja Prezesa i arbitrów Trybunału, o którym mowa w ust. 2, wynosi 4 lata.

4. Zarząd Polskiego Komitetu Olimpijskiego okre la, w drodze uchwały, szczegółową organizację
oraz zasady funkcjonowania oraz postępowania Trybunału.

5. Trybunał Arbitrażowy do Spraw Sportu działa jako stały sąd polubowny.

6. Działalno ć Trybunału, związana z rozstrzyganiem spraw, o których mowa w art. 39 jest
finansowana ze rodków budżetu państwa, z czę ci będącej w dyspozycji ministra wła ciwego
do spraw sportu.


Art. 36.

1. Polski Komitet Paraolimpijski, działający w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń,
organizuje narodowy ruch paraolimpijski osób niepełnosprawnych.

2. Do Polskiego Komitetu Paraolimpijskiego stosuje się odpowiednio przepisy art. 33 i art. 34.



14
Rozdział 7

Odpowiedzialność dyscyplinarna i rozstrzyganie sporów w sporcie.

Art. 37.
1. Kluby sportowe, zawodnicy, trenerzy, sędziowie sportowi i inne osoby biorące udział we
współzawodnictwie sportowym, ponoszą odpowiedzialno ć dyscyplinarną za naruszenie
reguł i obowiązków wynikających z udziału w tym współzawodnictwie.

2. Polski
związek sportowy jest obowiązany do wydania regulaminu dyscyplinarnego.
3. Regulamin, o którym mowa w ust. 2, okre la:
1) przewinienia, za których popełnienie ponosi się odpowiedzialno ć dyscyplinarną;
2) organy dyscyplinarne uprawnione do orzekania i ich kompetencje;
3) tryb postępowania;
4) rodzaje wymierzanych kar dyscyplinarnych.

Art. 38.

1. Kara
dyscyplinarna
może być wymierzona jedynie za przewinienia wymienione w regulaminie
dyscyplinarnym, o którym mowa w art. 37 ust. 2

2. Organy orzekające kary dyscyplinarne są obowiązane do przestrzegania zasady, że kara
dyscyplinarna powinna być adekwatna do wagi naruszenia obowiązków wynikających z
udziału we współzawodnictwie sportowym oraz stopnia zawinienia.

3. Wydanie orzeczenia dyscyplinarnego jest poprzedzone wyja nieniem okoliczno ci faktycznych
sprawy.

4. Organ prowadzący postępowanie dyscyplinarne umożliwia aktywny udział stron w każdym
stadium postępowania.

5. Postępowanie dyscyplinarne jest jawne i dwuinstancyjne, za w toku postępowania strony
mogą być reprezentowane przez pełnomocników ustanowionych zgodnie z przepisami
Kodeksu postępowania cywilnego.

6. Kara dyscyplinarna podlega wykonaniu po wyczerpaniu toku instancji okre lonego w art. 38
ust. 5 i – o ile orzeczenia dyscyplinarne zostało zaskarżone do Trybunału Arbitrażowego do
Spraw Sportu – po wydaniu orzeczenia przez Trybunał.


Art. 39.

1. Do Trybunału Arbitrażowego do Spraw Sportu mogą być zaskarżone orzeczenia
dyscyplinarne wła ciwych organów polskich związków sportowych, których przedmiotem
jest:

1) pozbawienie licencji wydanej klubowi sportowemu, zawodnikowi, trenerowi lub
sędziemu sportowemu;
2) wykluczenie ze związku sportowego;
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 19

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: