Poselski projekt ustawy o sporcie
- projekt ma stanowić kompleksową regulację w dziedzinie sportu i zastąpić ustawy o kulturze fizycznej z dnia 18 stycznia 1996 r. oraz o sporcie kwalifikowanym z dnia 29 lipca 2005 r. Projekt określa zasady prowadzenia działalności w zakresie sportu, organizację i zasady uczestnictwa we współzawodnictwie sportowym, zadania administracji publicznej i innych podmiotów w zakresie wspierania uprawiania sportu i organizacji współzawodnictwa sportowego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2374
- Data wpłynięcia: 2009-05-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o sporcie
- data uchwalenia: 2010-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 127, poz. 857
2374
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia……………………………….2009 r.
w sprawie zasad finansowania i organizacji sportu uprawianego w jednostkach
podległych Ministrowi Obrony Narodowej
Na podstawie art. 5 ust. 3 ustawy z dnia……….o sporcie (Dz. U. Nr…… poz……) zarządza
się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa
1) zadania z zakresu sportu realizowane w jednostkach podległych Ministrowi Obrony
Narodowej ,
2) formy organizacyjne realizowanych zadań z sportu;
3) sposoby finansowania zadań z zakresu sportu.
§ 2. W jednostkach podległych Ministrowi Obrony Narodowej realizowane są zadania z
zakresu sportu, zwane dalej "zadaniami", zmierzające do doskonalenia uzdolnień w zakresie
sprawności fizycznej oraz prawidłowego rozwoju psychomotorycznego i zdrowia żołnierzy
oraz pracowników cywilnych a także do umożliwienia udziału tym osobom we
współzawodnictwie sportowym, w tym organizowanym przez polskie związki sportowe i
międzynarodowe federacje sportowe.
§ 3. Zadania obejmują:
1) szkolenie zapewniające odpowiednie przygotowanie do wykonywania zadań
służbowych, w tym:
a) doskonalenie cech psychomotorycznych,
b) przygotowanie do pracy w warunkach zmuszających do maksymalnego wysiłku fizycznego,
c) przygotowanie do pracy z udziałem specjalistycznego wyposażenia, w tym broni palnej
d) rozwijanie wszechstronnej sprawności fizycznej, jako czynnika profilaktyki zdrowotnej;
e) rozwijanie umiejętności osób szczególnie uzdolnionych sportowo i umożliwienie osiągania im
jak najlepszych wyników sportowych we współzawodnictwie sportowym, w tym organizowanym
przez polskie związki sportowe i międzynarodowe federacje sportowe.
2) tworzenie warunków sprzyjających działalności klubów sportowych , zarówno w
zakresie prowadzenia zajęć treningowych i udziału tych klubów we współzawodnictwie
sportowym, w tym organizowanym przez polskie związki sportowe i międzynarodowe
federacje sportowe.- ze szczególnym uwzględnieniem dyscyplin sportowych doskonalących
sprawność fizyczną żołnierzy i pracowników cywilnych;
3) działalność na rzecz upowszechniania sportu
4) tworzenie, utrzymywanie i udostępnianie bazy sportowo-rekreacyjnej.
§ 4. Realizacja zadań odbywa się w następujących formach organizacyjnych:
1) szkolenie i doskonalenie zawodowo-sprawnościowe;
2) zajęcia wychowania fizycznego;
3) działalność resortowych klubów sportowych
4) udział resortowych klubów sportowych we współzawodnictwie sportowym, w tym
organizowanym przez polskie związki sportowe i międzynarodowe federacje sportowe.
5) organizacja obozów, zgrupowań i zawody sportowe;
6) imprezy rekreacyjno-sportowe.
§ 5. W jednostkach podległych Ministrowi Obrony Narodowej zadania realizowane są przez
właściwe komórki organizacyjne tych formacji zajmujące się szkoleniem oraz przez kluby
sportowe powołane przez właściwe organy.
§ 6. 1. Zadania mogą być realizowane we współpracy z innymi klubami sportowymi i
związkami sportowymi.
2. Zasady współpracy innych niż resortowe klubów sportowych i związków sportowych z
jednostkami podległymi Ministrowi Obrony Narodowej określają porozumienia zawarte z
kierownikami tych jednostek.
3. Zadania realizowane przez kluby sportowe i związki sportowe na podstawie porozumień, o
których mowa w ust. 2, mogą być finansowane z dotacji udzielanej z budżetu państwa, z
części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw obrony narodowej,
§ 7. Realizacja zadań finansowana jest z budżetu państwa, z części, której dysponentem jest
minister właściwy do spraw obrony narodowej , z wydatków pozostających odpowiednio w
dyspozycji jednostek podległych ministrowi obrony narodowej.
§ 8. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER SPORTU I TURYSTYKI
UZASADNIENIE
Na podstawie art. 5 ust. 3 ustawy z dnia …….2009 r. o sporcie (Dz. U. Nr …, poz. …)
minister właściwy do spraw obrony narodowej , w porozumieniu z ministrem właściwym
do spraw sportu, został zobowiązany do określenia, w drodze rozporządzenia, zasad
finansowania i organizacji sportu uprawianego jednostkach podległych ministrowi ds.
spraw obrony narodowej, w tym programy obowiązkowych zajęć sportowych oraz
warunki działania klubów sportowych w tych jednostkach.
.
Projekt rozporządzenia określa obowiązki służb podległych ministrowi właściwemu do spraw
obrony narodowej w zakresie rozwoju sportu, jego promocji, organizacji zajęć sportowych a
także tworzenia i wspierania działalności resortowych klubów sportowych.
Projekt umożliwia w szczególności rozwój tych dyscyplin sportu, które stanowić mogą
wsparcie szkolenia specjalistycznego w jednostkach podległych ministrowi właściwemu do
spraw obrony narodowej.
Projekt zakłada możliwość działalności klubów sportowych finansowanych przez te
jednostki, wraz z udziałem tych klubów we współzawodnictwie sportowym organizowanym
przez polskie związki sportowe i międzynarodowe organizacje sportowe.
Projektowane rozporządzenie nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004
r., Nr 65, poz. 597) i w związku z tym nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu tego
rozporządzenia.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa
Sportu i Turystyki, co umożliwi zainteresowanym podmiotom zapoznanie się z jego treścią i
zgłoszenie ewentualnych uwag.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt rozporządzenia
Projektowane rozporządzenie dotyczy żołnierzy i pracowników cywilnych służb podległych
ministrowi właściwemu do spraw obrony narodowej. .
2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Projektowana regulacja nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla budżetu
państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
3. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana regulacja ma pozytywny wpływ na rynek pracy.
4. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość.
5. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.