Poselski projekt ustawy o sporcie
- projekt ma stanowić kompleksową regulację w dziedzinie sportu i zastąpić ustawy o kulturze fizycznej z dnia 18 stycznia 1996 r. oraz o sporcie kwalifikowanym z dnia 29 lipca 2005 r. Projekt określa zasady prowadzenia działalności w zakresie sportu, organizację i zasady uczestnictwa we współzawodnictwie sportowym, zadania administracji publicznej i innych podmiotów w zakresie wspierania uprawiania sportu i organizacji współzawodnictwa sportowego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2374
- Data wpłynięcia: 2009-05-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o sporcie
- data uchwalenia: 2010-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 127, poz. 857
2374
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA SPORTU i TURYSTYKI1)
z dnia……………………………….2009 r.
w sprawie zasad wsparcia medycznego i zakres opieki medycznej nad zawodnikami
zakwalifikowanymi do kadry narodowej w olimpijskich dyscyplinach sportu,
Na podstawie art. 46 ust. 4 ustawy z dnia……….o sporcie (Dz. U. Nr…… poz……)
zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa zasady wsparcia medycznego i zakres opieki medycznej nad
zawodnikami zakwalifikowanymi do kadry narodowej w olimpijskich dyscyplinach sportu, w
tym zakres potrzeb w zakresie opieki medycznej, zakres badań lekarskich oraz częstotliwość
ich przeprowadzania.
§ 2. 1. Polski związek sportowy prowadzący kadrę narodową w olimpijskiej dyscyplinie
sportu zobowiązany jest do powołania zespołu medycznego składającego się co najmniej z
lekarza kadry oraz osób odpowiedzialnych za współpracę z lekarzem kadry, w tym w
szczególności fizjologa i masażystów.
2. Lekarza kadry lub inny lekarz wskazany przez lekarza kadry uczestniczy w każdym
zgrupowaniu , obozie lub innej formie przygotowań kadry narodowej, o ile trwają więcej niż
trzy dni.
3. Finansowanie kosztów związanych z pracą zespołu medycznego , o którym mowa w pkt. 1
odbywa się ze środków przekazanych ramach otrzymanej dotacji z budżetu państwa.
1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna i sport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Sportu i Turystyki (Dz. U. Nr 216, poz. 1602 oraz z 2008 r. Nr 24, poz. 146).
§ 3 Centralny Ośrodek Medycyny Sportowej przeprowadza co najmniej raz na sześć miesięcy
kompleksowe badania członków kadry narodowej, co najmniej w zakresie , jaki wymagany
jest do uzyskania zaświadczenia o braku przeciwwskazań do uprawiania określonej
dyscypliny sportu.
§ 4. 1. Centralny Ośrodek Medycyny Sportowej przekazuje cyklicznie zespołom medycznym
polskich związków sportowych informacje o najnowszych dopuszczalnych
farmakologicznych środkach wsparcia procesu treningowego dostępnych w danej dyscyplinie
sportu lub grupie dyscyplin .
2. Centralny Ośrodek Medycyny Sportowej przekazuje cyklicznie zespołom medycznym
polskich związków sportowych informacje o najnowszych technologiach , instrumentach i
innych technicznych środkach wsparcia procesu treningowego dostępnych w danej
dyscyplinie sportu lub grupie dyscyplin .
3. Zespoły medyczne polskich związków sportowych zobowiązane są do przekazywania
ministrowi właściwemu do spraw sportu, w formie rocznych sprawozdań, informacji o
najnowszych, dostępnych metodach wsparcia medycznego procesu treningowe, o których
dowiedzieli się w trakcie pracy z kadra narodową.
§ 5. Centralny Ośrodek Medycyny Sportowej w porozumieniu z Polskim Towarzystwem
Medycyny Sportowej oraz Polskim Związkiem Olimpijskim organizuje co najmniej raz w
roku seminarium w zakresie najnowszych osiągnięć wsparcia medycznego w sporcie.
§ 6. Finansowanie działań Centralnego Ośrodka Medycyny Sportowej, o których mowa w § 4
i 5, odbywa się z przekazanej na ten cel przez ministra właściwego do spraw sportu dotacji
celowej.
§ 7. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia
MINISTER SPORTU I TURYSTYKI
UZASADNIENIE
Na podstawie art. 46 ust. 4 ustawy z dnia …….2009 r. o sporcie (Dz. U. Nr …, poz. …)
minister właściwy do spraw sportu, został zobowiązany do określenia, w drodze
rozporządzenia, szczegółowych zasad wsparcia medycznego i zakres opieki medycznej nad
zawodnikami zakwalifikowanymi do kadry narodowej w olimpijskich dyscyplinach sportu, w
tym zakres potrzeb w zakresie opieki medycznej, zakres badań lekarskich oraz częstotliwość
ich przeprowadzania.
Projekt rozporządzenia określa warunki wsparcia medycznego dla członków kadry
narodowej. Rozporządzenie wprowadza obowiązek powołania zespołów medycznych w
polskich związkach sportowych prowadzących kadry narodowe w olimpijskich dyscyplinach
sportu .
Projekt wskazuje także zakres i częstotliwość niezbędnych badań lekarskich członków kadry
narodowej.
Ponadto rozporządzenie wprowadza obowiązek wymiany informacji pomiędzy polskimi
związkami sportowymi a Centralnym Ośrodkiem Medycyny Sportowej, celem podnoszenia
poziomu wiedzy o najnowszych dostępnych metodach wsparcia medycznego w sporcie.
Projektowane rozporządzenie nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004
r., Nr 65, poz. 597) i w związku z tym nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu tego
rozporządzenia.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa
Sportu i Turystyki, co umożliwi zainteresowanym podmiotom zapoznanie się z jego treścią i
zgłoszenie ewentualnych uwag.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt rozporządzenia
Projektowane rozporządzenie dotyczy zawodników powołanych do kadry narodowej w
olimpijskich dyscyplinach sportu.
2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Projektowana regulacja nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla budżetu
państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
3. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana regulacja nie ma wpływu na rynek pracy.
4. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość.
5. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.