eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich

projekt ma na celu wprowadzenie do porządku prawnego przepisów dyrektywy Rady 2008/73WE z dnia 15 lipca 2008 r. upraszczającej procedury dotyczace podawania i publikowania informacji z dziedziny weterynarii i zootechniki oraz zmieniającej niektóre dyrektywy w zakresie dotyczącym zootechniki

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2363
  • Data wpłynięcia: 2009-09-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich
  • data uchwalenia: 2009-11-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 223, poz. 1775

2363

będąca podstawą do wydania przez ministra właściwego do spraw rolnictwa zgody na
wykorzystanie danego buhaja lub jego nasienia, ma potwierdzać spełnienie przez buhaja
warunków określonych w programie hodowlanym lub programie krzyżowania zwierząt.
Nowe brzmienie ust. 5 w art. 35 ustawy (art. 1 pkt 15 projektu ustawy) ma na celu
cofnięcie przez ministra właściwego do spraw rolnictwa decyzji zezwalającej na prowadzenie
działalności w zakresie przechowywania i dostarczania nasienia w przypadku, gdy podmiot
ten przechowuje lub wprowadza do obrotu nasienie, które nie spełnia wymagań określonych
w ustawie. Zgodnie z dotychczas obowiązującymi przepisami zezwolenie na prowadzenie
takiej działalności było cofane jedynie w przypadku, gdy powiatowy lekarz weterynarii po
stwierdzeniu naruszenia przez podmiot przepisów o ochronie zdrowia zwierząt oraz
zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt cofnął decyzję stwierdzającą spełnienie wymagań
weterynaryjnych określonych dla tego typu działalności. Działalność w zakresie
przechowywania i dostarczania nasienia mogła być zatem prowadzona również wtedy, gdy
Krajowe Centrum Hodowli Zwierząt w trakcie kontroli stwierdziło, że podmiot ten,
naruszając przepisy ustawy, przechowywał lub wprowadzał do obrotu nasienie, które nie
spełniało wymagań określonych w ustawie.
Nowe brzmienie pkt 2 w art. 44 ust. 5 ustawy (art. 1 pkt 16 lit. a projektu ustawy) oraz
nowe brzmienie ust. 8 w tym artykule (art. 1 pkt 16 lit. b projektu ustawy) ma na celu
wdrożenie postanowień dyrektywy 2008/73/WE, która nakłada na państwa członkowskie
obowiązek informowania innych państw członkowskich oraz opinii publicznej
o planowanych w danym roku zawodach konnych, w których organizator zawodów ma
zamiar skorzystać z odstępstwa od obowiązku równego traktowania koniowatych wpisanych
do ksiąg prowadzonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i koniowatych wpisanych do
ksiąg prowadzonych na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej
w
zakresie warunków udziału w tych zawodach, kryteriów sędziowania oraz nagród
pieniężnych lub zysków, które pochodzą z tych zawodów. Po wprowadzeniu proponowanej
zmiany organizator zawodów będzie obowiązany do poinformowania ministra właściwego do
spraw rolnictwa, do dnia 31 marca, o planowanych w danym roku zawodach, w których nie
będzie zastosowana powyższa zasada wraz z podaniem przyczyn uzasadniających odstępstwa
od jej stosowania, a minister właściwy do spraw rolnictwa przekaże uzyskane informacje
innym państwom członkowskim i opinii publicznej.
Dodanie pkt 12 w art. 47 ustawy (art. 1 pkt 17 projektu ustawy) jest konsekwencją
nadania nowego brzmienia ust. 5 w art. 35 ustawy, zgodnie z którym minister właściwy do

8
spraw rolnictwa cofa zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie przechowywania
i dostarczania nasienia podmiotom, które przechowują i wprowadzają do obrotu nasienie
niespełniające wymagań określonych w ustawie. W takim przypadku właściwe jest, aby
podmiot, który narusza przepisy ustawy i przechowuje oraz oferuje do sprzedaży nasienie
rozpłodników, które nie powinno być wykorzystywane w sztucznym unasiennianiu, był
zagrożony karą za popełnienie wykroczenia. Wprowadzenie tego przepisu pozwoli również
pokrzywdzonym hodowcom, którzy w dobrej wierze kupili i wykorzystali to nasienie, na
dochodzenie swoich roszczeń na drodze sądowej. Potomstwo urodzone po ojcach
niespełniających wymagań określonych w niniejszej ustawie nie może być bowiem wpisane
do ksiąg hodowlanych.
Proponuje się, aby dokumenty handlowe dołączane do przesyłek materiału
biologicznego wprowadzonego do obrotu przed wejściem w życie nowych przepisów nie
musiały być uzupełniane o informacje, których zamieszczenia wymagać będą nowe przepisy
ustawy (art. 2 projektu ustawy).
Proponuje się, aby do postępowań w sprawach o uznanie związków hodowców lub
innych podmiotów, o których mowa w art. 17, 18, 21 lub 22 ustawy, do prowadzenia ksiąg
lub rejestrów, wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie projektowanej
ustawy, miały zastosowanie przepisy dotychczasowe (art. 3 projektu ustawy). Przepis ten ma
na celu ochronę organizacji hodowców lub innych podmiotów, które zostały uznane do
prowadzenia ksiąg hodowlanych dla bydła, świń, owiec, kóz i koniowatych oraz rejestrów
świń na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów ustawy. Podmioty te nie będą
obowiązane do uzupełnienia swoich wniosków o uznanie o dokumenty, których złożenia
wymagać będą nowe przepisy ustawy.

Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy został udostępniony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej
Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz
z 2009 r. Nr 42, poz. 337). Od dnia udostępnienia projektu ustawy w Biuletynie Informacji
Publicznej nie zgłoszono zainteresowania pracami nad projektem ustawy (zgłoszenie
w rozumieniu art. 7 wyżej wymienionej ustawy).
Projekt ustawy nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania

9
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz
z 2004 r. Nr 65, poz. 597), ponieważ nie zawiera norm o charakterze technicznym.
Projekt ustawy został zgłoszony do programu prac legislacyjnych Rady Ministrów na
okres lipiec – wrzesień 2009 r.


10
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana ustawa
Projekt ustawy będzie miał wpływ na związki hodowców lub inne podmioty, które
będą ubiegały się o zezwolenie na prowadzenie ksiąg hodowlanych oraz rejestrów. Podmioty
te będą zobowiązane do złożenia dokumentów, które potwierdzą, w przypadku podmiotów
ubiegających się o uznanie ksiąg dla bydła, świń, owiec, kóz lub koniowatych oraz rejestrów
dla świń, że dany związek hodowców lub inny podmiot ubiegający się o to uznanie, spełnia
wymagania określone w przepisach Komisji Europejskiej dotyczących uznawania organizacji
prowadzących lub zakładających księgi hodowlane.
W przypadku związków hodowców lub innych podmiotów, które ubiegają się
o prowadzenie ksiąg hodowlanych dla drobiu, zwierząt futerkowych i pszczół oraz rejestrów
dla zwierząt gospodarskich innych niż świnie będą one dodatkowo, w porównaniu
z dotychczas obowiązującymi przepisami, obowiązane do przedłożenia statutu lub umowy,
na podstawie której działa dany związek hodowców lub inny podmiot, oraz odpisu z KRS,
jeżeli podmiot podlega obowiązkowi wpisu do KRS. Wprowadzenie tych przepisów
spowoduje, że związki hodowców lub inne podmioty ubiegające się o uznanie lub zezwolenie
na prowadzenie określonej księgi lub rejestru będą musiały ponieść jedynie minimalne koszty
związane z wykonaniem dodatkowej kopii posiadanych dokumentów, tj. statutu i odpisu
z KRS.

Projekt ustawy będzie miał również wpływ na działalność podmiotów
wprowadzających do obrotu nasienie buhajów, gdyż w przypadku stwierdzenia, że podmioty
te przechowują lub wprowadzają do obrotu nasienie niespełniające wymagań określonych
w ustawie, zezwolenie na prowadzenie przez te podmioty takiej działalności może zostać
cofnięte.
Wejście w życie projektu ustawy będzie miało wpływ również na organizatorów
zawodów konnych, którzy będą obowiązani do informowania ministra właściwego do spraw
rolnictwa o planowanych w danym roku zawodach, w których organizator zawodów ma
zamiar skorzystać z odstępstwa od obowiązku równego traktowania koniowatych wpisanych
do ksiąg prowadzonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i koniowatych wpisanych do
ksiąg prowadzonych na terenie innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej w zakresie
warunków udziału w tych zawodach, kryteriów sędziowania oraz nagród pieniężnych lub
zysków, które pochodzą z tych zawodów, wraz z uzasadnieniem zastosowania tego

11
odstępstwa. Projekt ustawy nie wprowadza dodatkowych obowiązków poza obowiązkiem
podania uzasadnienia zastosowania odstępstwa od wyżej wymienionych zasad, co nie
spowoduje dodatkowych kosztów dla organizatorów zawodów konnych.

2. Wpływ projektowanej ustawy na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanej ustawy nie będzie miało wpływu na dochody
i wydatki budżetu państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.

3. Wpływ projektowanej ustawy na rynek pracy
Wejście w życie projektowanej ustawy nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

4. Wpływ projektowanej ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu ustawy nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

5. Wpływ projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanej ustawy nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.

6. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy był konsultowany z organizacjami społeczno-zawodowymi hodowców
zwierząt i instytucjami działającymi w obszarze objętym projektowaną ustawą, między
innymi: Polską Federacją Hodowców Bydła i Producentów Mleka, Polskim Związkiem
Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego, Polskim Związkiem Hodowców i Producentów
Trzody Chlewnej „POLSUS”, Polskim Związkiem Hodowców Koni, Polskim Klubem
Wyścigów Konnych, Związkiem Hodowców i Przyjaciół Wschodniopruskiego Konia
Pochodzenia Trakeńskiego w Polsce, Stowarzyszeniem Hodowców i Użytkowników
Kłusaków, Polskim Towarzystwem Kuce Szetlandzkie, Polskim Związkiem Owczarskim,
Krajową Radą Drobiarską – Izbą Gospodarczą w Warszawie oraz związkami hodowców

12
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: