eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz niektórych innych ustaw

projekt przewiduje wzmocnienie mechanizmów prawnego oddziaływania wojewody w zakresie nadzoru i kontroli pomocy społecznej polegającej na prowadzeniu przez osoby fizyczne lub prawne placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2316
  • Data wpłynięcia: 2009-08-31
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-02-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 40, poz. 229

2316


§ 19.

1. Dom zobowiązany jest do prowadzenia dokumentacji zbiorczej oraz indywidualnej
każdego uczestnika.

2. Dokumentacja zbiorcza zawiera w szczególności:
1) ewidencję:
a) uczestników, do której wpisuje się:
- imiona i nazwiska,
- daty i miejsca urodzenia,
- adresy zamieszkania,
- imiona i nazwiska – prawnych opiekunów,
- adresy zamieszkania prawnych opiekunów,
- daty przyjęcia poszczególnych uczestników do domu,
- datę i przyczynę dłuższej niż 2 - tygodniowej nieobecności lub opuszczenia,
b) obecności uczestników na zajęciach, w której umieszcza się:
- imiona i nazwiska,
- dni miesiąca,
- miejsce na zaznaczenie obecności lub nieobecności na zajęciach;

2) dzienniki dokumentujące pracę pracowników zespołu wspierająco – aktywizującego,
w których dokumentuje się przebieg aktywności uczestników w danym roku lub
w dłuższym przedziale czasu, zgodnie z ustaleniami kierownika domu, do których
wpisuje się:
a) nazwiska i imiona uczestników,
b) przyjęty w określonym przedziale czasowym plan zajęć wspierająco -
aktywizujących, zgodny z indywidualnym planem wspierająco– aktywizującym
uczestnika,
c) imiona i nazwiska osób prowadzących poszczególne zajęcia,
d) czas obecności uczestników na zajęciach,
e) tematykę zajęć,
f) uwagi o realizacji zajęć i aktywności uczestników, ważne z punktu widzenia
przebiegu planów postępowania wspierająco - aktywizującego poszczególnych
uczestników.

3. Uczestnicy potwierdzają swoją obecność podpisem, a w przypadku braku takiej
możliwości obecność uczestnika potwierdza podpisem upoważniony pracownik.

4. Przeprowadzenie zajęć wspierająco – aktywizujących osoba prowadząca potwierdza
podpisem w odpowiednim dzienniku.

5. Wpisów w ewidencji uczestników dokonuje się chronologicznie według dat przyjęcia
uczestników, na podstawie dowodów osobistych lub innych dokumentów tożsamości lub
informacji przekazanych w dokumentacji indywidualnej.

6. Wgląd do dokumentacji ma kierownik domu, pracownik socjalny lub inni pracownicy
uprawnieni przez kierownika.


6
7. Dokumentacja, o której mowa w ust. 2 stanowi dokumentację wewnętrzną domu
i gromadzona jest do celów realizacji przyjętego dla uczestnika postępowania
wspierająco – aktywizującego oraz okresowej oceny jego wyników i udostępniona może
być uczestnikom lub opiekunom prawnym lub po wyrażeniu przez nich zgody, osobom
trzecim albo osobom uprawnionym do kontroli domu zgodnie z przepisami prawa oraz
innym podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.


§ 20.

1. Gmina właściwa ze w względu na położenie domu zapewnia uczestnikom jeden gorący
posiłek dziennie na podstawie odrębnych przepisów.

2. Miejsce spożywania posiłków przez uczestników ustalają wspólnie kierownik ośrodka
pomocy społecznej właściwego ze względu na położenie domu i kierownik domu.

3. W razie spożywania posiłku, o którym mowa w ust. 1, w domu należy zapewnić możliwość
wspólnego ich spożywania.

§ 21.

W ramach działalności domu, za zgodą kierownika domu, w wyznaczonych przez niego
dniach i godzinach, mogą odbywać się także zajęcia klubowe przeznaczone dla osób
oczekujących na przyjęcie do domu oraz byłych uczestników.

§ 22.

Dom, w szczególności o zasięgu ponadlokalnym, może zapewniać dodatkowo uczestnikom
usługi transportowe, polegające na dowożeniu na zajęcia z miejsca zamieszkania lub z innego
miejsca, uzgodnionego z kierownikiem domu i odwożeniu po zajęciach.

§ 23.

1. Dom działa co najmniej 5 dni w tygodniu po 8 godzin dziennie, w tym co najmniej przez 6
godzin dziennie prowadzi się zajęcia z uczestnikami.

2. Pozostałe 2 godziny przeznacza się na czynności porządkowe, przygotowanie do zajęć,
uzupełnianie niezbędnej dokumentacji, zapewnienie opieki uczestnikom w trakcie dowożenia
na zajęcia lub odwożenia do miejsca zamieszkania, jeżeli dom zapewnia usługi transportowe.

3. Po uzgodnieniu z uczestnikami lub ich opiekunami dopuszcza się możliwość zamknięcia
domu prowadzącego dzienną działalność w czasie ferii lub wakacji na okres nie dłuższy niż
15 dni roboczych, po uprzednim poinformowaniu, z dwutygodniowym wyprzedzeniem,
jednostki prowadzącej lub jednostki zlecającej i wydziału polityki społecznej odpowiedniego
urzędu wojewódzkiego.


§ 24.


7
Kierownik domu lub osoba przez niego upoważniona organizuje co najmniej raz na kwartał
zajęcia
i
szkolenie
dla
pracowników
w
zakresie
tematycznym
wynikającym
ze zgłoszonych potrzeb.


§ 25.

1. Kierownik domu opracowuje roczne sprawozdanie z działalności domu.

2. W sprawozdaniu zamieszcza się w szczególności informacje dotyczące:
1) form i efektów prowadzonej działalności;
2) zasobów domu, przeznaczonych na jego funkcjonowanie, w tym w zakresie:
a) infrastruktury i wyposażenia,
b) środków finansowych z budżetu wojewody, a także innych pozyskanych na
działalność bieżącą lub wydatki inwestycyjne,
c) liczby kadry stałej i zatrudnianej doraźnie w podziale na stanowiska pracy;
3) ogólnej liczby uczestników, którzy opuścili dom, wraz z podaniem przyczyn odejścia;
4) liczby uczestników poszczególnych zajęć;
5) współpracy z podmiotami wymienionymi w § 17 i jej efektach;
6) oceny realizacji zadań i ewentualne wnioski, w tym informacje o planowanych
zmianach w zakresie funkcjonowania domu.

3. Sprawozdanie przesyła się jednostce prowadzącej lub jednostce zlecającej, a także
właściwemu wydziałowi polityki społecznej urzędu wojewódzkiego w terminie do dnia 15
lutego po okresie sprawozdawczym.

4. Wnioski wynikające ze sprawozdania oraz ewentualne uwagi zgłoszone przez podmioty, o
których
mowa
w
ust.
3,
należy
wykorzystać
w
usprawnianiu
organizacji
i funkcjonowania domu.

§ 26.

Standardy usług bytowych ś wiadczonych przez dom niezbędne do prawidłowej realizacji
zadań określa załącznik do rozporządzenia.



§ 27.

Termin dostosowania domów do wymogów standardów, określonych w niniejszym
rozporządzeniu upływa z dniem 31 grudnia 2012 r.


§ 28.

1. Osoby zatrudnione na stanowisku kierownika domu w dniu wejścia w ż ycie niniejszego
rozporządzenia, niespełniające wymogu wykształcenia, o którym mowa w § 8 mogą nadal
pełnić tę funkcję.


8
2. Pracownicy niespełniający wymogów, o których mowa w § 11, zobowiązani są do ich
uzupełnienia do dnia 31 grudnia 2012 r.

§ 29.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

MINISTER PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
1 Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej – zabezpieczenie społeczne, na
podstawie §1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 marca 2007 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 38, poz. 243).

2 Zmiany tekstu jednolitego ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r., Nr 171, poz. 1056, Nr 216, poz. 1367,
Nr 223, poz. 1458 oraz z 2009 r., Nr 6, poz. 33.

3 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r., Nr 169, poz. 1420, z 2006 r., Nr 45 poz.
319, Nr 104, poz. 708, Nr 187, poz. 1381, Nr 170, poz.1217 i poz. 1218, Nr 249, poz. 1832, z 2007 r., Nr 88 poz.
587, Nr 115, poz. 791, Nr 140, poz. 984, z 2008 r., nr 180, poz. 1112, Nr 209, poz. 1317, Nr 216, poz. 1370 i z
2009 r., Nr 19, poz. 100 oraz 227, poz. 1505.

4 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203 i Nr 210,
poz. 2135, z 2005 r. Nr 155, poz. 1298, Nr 169, poz. 1420, Nr 175, poz. 1462 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r., Nr
94, poz. 651, z 2008 r., Nr 209, poz. 1316 oraz z 2009 r., Nr 19, poz. 100 i Nr 22, poz. 120.
9
Uzasadnienie

Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 51a ust. 5
ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2008 r., Nr 115, poz. 728, z
późn. zm.).
Projekt rozporządzenia ma na celu ujednolicenie w skali kraju zasad świadczenia
specjalistycznych
usług
opiekuńczych
dla
osób
z
zaburzeniami
psychicznymi
w środowiskowych domach samopomocy.
Prowadzenie ś rodowiskowych domów samopomocy jest zadaniem z zakresu
administracji rządowej realizowanym przez gminy i powiaty. Dotychczas prowadzenie
i rozwój infrastruktury ś rodowiskowych domów samopomocy określał wojewoda na
podstawie przepisu art. 22 pkt 1 ustawy o pomocy społecznej, w drodze odrębnego
zarządzenia, bądź w dokumencie porozumienia, co do wykonywania przez jednostki
samorządu terytorialnego zadań zleconych z zakresu administracji rządowej. Jednak
realizacja tego zadania w każdym województwie wygląda inaczej, także z uwagi na bardzo
zróżnicowany poziom finansowania. Wejście w życie tego rozporządzenia i standardy usług
w nim zawarte wymuszą zmiany, w tych jednostkach, gdzie realizacja usług odbywa się na
niższym poziomie, niż określa to projekt rozporządzenia. Wiązać się to będzie także
z koniecznością zatrudnienia odpowiedniej liczby pracowników, w tym także z odpowiednimi
kwalifikacjami zawodowymi. Wymusi także tam, gdzie będzie to konieczne poprawę
infrastruktury i wyposażenia, szczególnie w tych jednostkach, które powstały jako pierwsze
już w 1994 roku.


Głównym celem do osiągnięcia poprzez specjalistyczne usługi opiekuńcze świadczone
w ś rodowiskowych domach samopomocy jest, w miarę możliwości, usamodzielnienie osób
z zaburzeniami psychicznymi, w funkcjonowaniu na co dzień w ś rodowisku rodzinnym
i lokalnym. Dzięki takiej formie wsparcia wiele rodzin zdecyduje się na zatrzymanie
członków swoich rodzin dotkniętych zaburzeniami psychicznym w domu rodzinnym.
W niektórych przypadkach ś rodowiskowy dom samopomocy będzie więc dla rodzin i osób
alternatywą domu pomocy społecznej, w innych, możliwością zdobycia nowych umiejętności,
a w dalszej kolejności także możliwością skorzystania z innych form wsparcia w celu
kontynuacji procesu usamodzielnienia i rehabilitacji, w szczególności poprzez odpowiednie
formy rehabilitacji zawodowej lub zatrudnienia.
Projekt rozporządzenia w § 3 wprowadza podział ś rodowiskowych domów
samopomocy na 3 typy (A, B i C), w zależności od tego dla kogo są przeznaczone. Dopuszcza
także łączenie różnych typów domów.
W § 4 określa się dokumenty na podstawie których domy funkcjonują.
Projekt rozporządzenia w § 5 określa minimalną oraz maksymalną liczbę miejsc w
domach.

10
strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: