eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz niektórych innych ustaw

projekt przewiduje wzmocnienie mechanizmów prawnego oddziaływania wojewody w zakresie nadzoru i kontroli pomocy społecznej polegającej na prowadzeniu przez osoby fizyczne lub prawne placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2316
  • Data wpłynięcia: 2009-08-31
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-02-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 40, poz. 229

2316

W § 6 wskazuje tryb kierowania oraz określa, że skierowanie osoby do uczestnictwa
w zajęciach prowadzonych w tych jednostkach, następuje w drodze decyzji administracyjnej.
Projekt rozporządzenia w § 7 wskazuje tryb przyjmowania do domów.
W § 8 projekt wskazuje, jakie dodatkowe wymogi oprócz wynikających z przepisów
ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej musi spełniać kierownik jednostki.
W § 9 i § 10 ustala katalog podstawowych kwalifikacji zawodowych pracowników
tych jednostek, odpowiedzialnych za działania wspierająco-aktywizujące na rzecz
mieszkańców i określa minimalne wskaźniki zatrudnienia w poszczególnych typach domów.
W § 11 wskazuje ponadto na konieczność spełniania przez pracowników
dodatkowych wymogów, w zakresie stażu pracy w bezpośrednim kontakcie z osobami
z zaburzeniami psychicznymi.
W § 12 projekt rozporządzenia wskazuje kierownika domu jako osobę odpowiedzialną
za przygotowanie programu działalności domu oraz planów pracy, które wymagają
zatwierdzenia przez podmiot prowadzący, lub podmiot zlecający jego prowadzenie, po
uzgodnieniu z właściwym wojewodą. Dodatkowo w przypadku domów obejmujących
pomocą więcej niż jedną kategorię osób wymóg przygotowania takiej dokumentacji dotyczy
każdego z typów.
W § 13 projekt rozporządzenia określa sposób organizacji zajęć w domu.
W § 14 określa podstawowe formy usług w ramach postępowania wspierająco-
aktywizującego, które powinny być stosowane w odniesieniu do uczestników, jednak
ostateczny plan oddziaływań na uczestnika ustalany będzie w indywidualnym planie
wspierania, w uzgodnieniu z uczestnikiem lub jego opiekunem, mając na uwadze możliwości
i potrzeby osoby.
Dodatkowo w § 15 wskazuje, iż w ramach w/w działań dom powinien umożliwić
uczestnikom korzystanie z treningów umiejętności samoobsługi i zaradności życio wej,
prowadzonych m.in. w pomieszczeniach dostosowanych do całodobowego pobytu.
W § 16 projekt rozporządzenia wskazuje także na konieczność okresowej oceny
realizacji planów wspierająco - aktywizujących, minimum raz na pół roku, a także
w przypadku osiągnięcia przez uczestnika poziomu samodzielności umożliwiającej mu
uczestnictwo w innych formach wsparcia, wnioskowania do organu kierującego, o zmianę
decyzji i skierowanie osoby do uczestnictwa w innych formach wsparcia, w szczególności
poprzez odpowiednie formy rehabilitacji zawodowej lub zatrudnienia.
W § 17 projekt rozporządzenia określa katalog osób i podmiotów, z którymi
zobowiązani są współpracować pracownicy tych jednostek w celu zapewnienia integracji
społecznej uczestników.
W § 18 projekt rozporządzenia wskazuje ponadto podstawowe obowiązki i zasady
jakimi kierować się muszą pracownicy tych jednostek.

11
W § 19 projekt rozporządzenia nakłada obowiązek prowadzenia dokumentacji
zbiorczej i indywidualnej każdego uczestnika zajęć. Określa wykaz niezbędnych informacji,
które winny być zawarte w powyższej dokumentacji.
W § 20 projekt rozporządzenia wskazuje na konieczność zapewnienia wszystkim
uczestnikom jednego gorącego posiłku dziennie, wspólnie z właściwymi ośrodkami pomocy
społecznej oraz zapewnienia możliwości wspólnego ich spożywania.
W § 21 projekt rozporządzenia dopuszcza możliwość prowadzenia w domu zajęć
klubowych dla byłych uczestników zajęć oraz osób oczekujących na przyjęcie.
W § 22 projekt rozporządzenia daje także możliwość ś wiadczenia usług
transportowych dla uczestników, szczególnie w domach o zasięgu ponadlokalnym.
W § 23 projekt rozporządzenia określa minimalny wymiar pracy merytorycznej
z uczestnikami i dopuszcza możliwość zamknięcia domu w czasie ferii lub wakacji, na okres
nie dłuższy niż 15 dni roboczych.
W § 24 projekt rozporządzenia wskazuje na konieczność dokształcania/szkolenia
pracowników, min. raz na kwartał, które organizuje kierownik lub osoba przez niego
wskazana.
W § 25 projekt rozporządzenia zobowiązuje kierownika domu do corocznego
opracowania sprawozdania z działalności jednostki i przedstawienia go jednostce
prowadzącej lub zlecającej prowadzenie domu, a także właściwemu wydziałowi polityki
społecznej urzędu wojewódzkiego.
W § 26 wskazuje, ż e standardy usług bytowych ś wiadczonych przez dom określa
załącznik do rozporządzenia.
W § 27 projekt określa termin dostosowania jednostek do obowiązującego standardu
usług na dzień 31 grudnia 2012 roku.
W § 28 projekt wskazuje, że kierownicy domów, zatrudnieni w dniu wejścia w życie
rozporządzenia, niespełniający wymogu wykształcenia, o których mowa w § 8 mogą nadal
pełnić tę funkcję, zaś pracownicy niespełniający wymogów, o których mowa
w § 11 projektu zobowiązani są do ich uzupełnienia do dnia 31 grudnia 2012 r.
Minimalne standardy bytowe, w tym standard powierzchniowy oraz standard
wyposażenia w sprzęty i minimalne standardy określające ilość danych pomieszczeń w tych
jednostkach, niezbędne do realizacji zadań wspierająco – aktywizujących, określone zostały
w załączniku do rozporządzenia.
Przewiduje się, że rozporządzenie powinno wejść w życie w terminie 14 dni od jego
ogłoszenia.






12


Ocena Skutków Regulacji (OSR)


1. Podmioty, na które oddziałuje projekt regulacji:
Projekt rozporządzenia oddziałuje bezpośrednio na uczestników i pracowników
środowiskowych domów samopomocy i pośrednio na rodziny uczestników i podmioty
prowadzące takie jednostki. Dla uczestników jest gwarantem realizacji usług na poziomie
określonego standardu usług i procedur. Dla pracowników określa wymogi w zakresie
kwalifikacji zawodowych i standardów ilościowych.

2. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu państwa:
Rozporządzenie będzie miało wpływ na dochody i wydatki budżetu państwa, a także
jednostek samorządu terytorialnego, które już realizują zadanie prowadzenia środowiskowych
domów samopomocy lub podejmą się realizacji tego zadnia. Prowadzenie środowiskowych
domów samopomocy i ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi, jest
zadaniem administracji rządowej zleconym do realizacji jednostkom samorządu gminnego lub
powiatowego, realizowanym od 1994 roku (wejście w ż ycie ustawy o ochronie zdrowia
psychicznego). Corocznie wojewodowie, w części budżetu, której są dysponentami, planują
środki finansowe na bieżące finansowanie takich jednostek, a minister właściwy ds.
zabezpieczenia społecznego w części 83-rezerwy celowe środki na tworzenie nowych miejsc
lub tworzenie nowych jednostek. Dostosowanie tych jednostek do wymogów standardów
określonych w projekcie rozporządzenia, finansowane będzie ze ś rodków części budżetu,
której dysponentami są wojewodowie oraz rezerwy celowej budżetu państwa w kolejnych
latach do końca 2012 roku.

3. Wpływ regulacji na rynek pracy:
Brak znaczącego wpływu. W przypadku tworzenia nowych jednostek, czy też uruchamiania
dodatkowych miejsc są to również nowe miejsca pracy.

4. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw:
Brak wpływu

5. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny:
Brak wpływu



13
6. Konsultacje społeczne

Projekt rozporządzenia zostanie przekazany do konsultacji społecznych:
1) Konfederacja Pracodawców Polskich
ul. Kredytowa 3, 00-056 Warszawa
2) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych
ul. Klonowa 6, 00-591 Warszawa
3) Busines Center Club – Związek Pracodawców
Plac Żelaznej Bramy 10, 00 – 136 Warszawa
4) Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarność”
Wały Piastowskie 24, 80-855 Gdańsk
5) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych
ul. Kopernika 36/40, 00-924 Warszawa
6) Federacja Związków Zawodowych Pracowników Ochrony Zdrowia
Al. Jerozolimskie 30, 00-024 Warszawa
7) Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych
Al. Ujazdowskie 22, 00 – 478 Warszawa

8) Rada Pomocy Społecznej przy Ministrze Pracy i Polityki Społecznej.

7. Opinia wstępna o zgodności projektu rozporządzenia z prawem Unii Europejskiej
Rozwiązania prawne regulowane w projekcie rozporządzenia nie są objęte zakresem prawa
Unii
Europejskiej.
Projekt
rozporządzenia
nie
podlega
procedurze
notyfikacji
w rozumieniu przepisów dotyczących notyfikacji norm i aktów prawnych.

Tekst projektu rozporządzenia został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej,
zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. z 2005 r., Nr 169, poz. 1414 i z 2009 r., Nr 42, poz. 337).



24-08-dg

14
strony : 1 ... 8 . [ 9 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: