eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o nasiennictwie

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o nasiennictwie

projekt ustawy dotyczy dostosowania przepisów prawa polskiego do dyrektywy Komisji przewidując pewne odstępstwa w odniesieniu do rejestracji populacji miejscowych i odmian rolniczych przystosowanych naturalnie do warunków lokalnych i regionalnych i zagrożonych erozją genetyczną oraz obrót materiałem siewnym i sadzeniakami ziemniaka tych populacji

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2312
  • Data wpłynięcia: 2009-08-31
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o nasiennictwie
  • data uchwalenia: 2009-11-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 215, poz. 1665

2312

Projekt nie zawiera przepisów przejściowych, ponieważ obecnie w obrocie nie znajdują
się odmiany, które spełniałyby wymagania dla odmian dla zachowania bioróżnorodności
roślin rolniczych, a proponowane rozwiązania będą dotyczyły wyłącznie odmian dla
zachowania bioróżnorodności roślin rolniczych rejestrowanych po raz pierwszy. W związku
z tym już od dnia wejścia w życie projektowanej ustawy podmiot, który wytwarza materiał
siewny odmian dla zachowania bioróżnorodności roślin rolniczych w regionie innym niż
region pochodzenia określony w decyzji, o której mowa w art. 7a ust. 1 ustawy, lub
w regionie innym niż dodatkowy region wytwarzania określony w decyzji, o której mowa
w art. 48b ust. 3 ustawy, lub prowadzi obrót tym materiałem siewnym bez wymaganej zgody
wydanej w drodze decyzji, o której mowa w art. 57b ust. 1 ustawy, lub prowadzi obrót tym
materiałem poza regionem pochodzenia albo dodatkowym regionem obrotu określonym
w decyzji, o której mowa w art. 57c ust. 1 ustawy, lub wprowadza do obrotu ten materiał
w ilościach przekraczających ilości określone w decyzji, o której mowa w art. 57b ust. 1
ustawy, będzie podlegał karze grzywny zgodnie z art. 70 ust. 1 ustawy o nasiennictwie.
Z uwagi na to, że materiał siewny odmian dla zachowania bioróżnorodności roślin
rolniczych stanowi materiał siewny roślin rolniczych, mają do niego zastosowanie ogólne
przepisy dotyczące wytwarzania, obrotu i etykietowania materiału siewnego roślin rolniczych.
Kwestie stanowiące różnice między wymaganiami odnośnie materiału siewnego roślin
rolniczych i materiału siewnego odmian dla zachowania bioróżnorodności roślin rolniczych
zostaną uregulowane przez nowelizacje obowiązujących rozporządzeń Ministra Rolnictwa
i Rozwoju Wsi:
1) z dnia 1 lutego 2007 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących wytwarzania
i jakości materiału siewnego (Dz. U. Nr 29, poz. 189, z pó n. zm.),
2) z dnia 23 stycznia 2007 r. w sprawie szczegółowego sposobu oraz zakresu etykietowania
i plombowania materiału siewnego, rodzajów opakowań materiału siewnego oraz sposobów
ich zabezpieczania (Dz. U. Nr 23, poz. 140, z pó n. zm.),
3) z dnia 5 lipca 2007 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia dokumentacji
dotyczącej materiału siewnego oraz zakresu i terminów składania informacji o obrocie
materiałem siewnym (Dz. U. Nr 133, poz. 928).
Ponadto wydane zostanie przez ministra właściwego do spraw rolnictwa rozporządzenie
w sprawie terminów składania wniosków o wyrażenie zgody na wprowadzenie do obrotu
materiału siewnego odmian ważnych dla zachowania bioróżnorodności roślin rolniczych

4
poszczególnych grup roślin lub gatunków. Ustalenie tych terminów jest niezbędne dla
określenia limitów materiału siewnego, który będzie można wprowadzić do obrotu.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337)
niniejszy projekt został zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej
Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Od dnia udostępnienia projektu ustawy

w Biuletynie Informacji Publicznej żaden podmiot nie zgłosił zainteresowania pracami nad
projektem stosownie do art. 7 ww. ustawy.
Przepisy zawarte w projektowanej ustawie nie są przepisami technicznymi
w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597) i w związku z tym projekt ustawy
nie podlega notyfikacji.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy nie jest ujęty w Planie Prac Rządu na II półrocze 2009 r.

5
OCENA SKUTKÓW REGULACJI


1. Podmioty, na które będzie oddziaływać projektowana ustawa

Projektowana ustawa będzie oddziaływać na podmioty zgłaszające odmiany do
krajowego rejestru oraz prowadzące obrót materiałem siewnym.

2. Wpływ projektowanej ustawy na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projektowane przepisy dotyczące możliwości rejestracji i wprowadzania do obrotu
materiału siewnego odmian dla zachowania bioróżnorodności roślin rolniczych są nowymi
przepisami, które wprowadzają wiele ograniczeń, takich jak np. wytwarzanie i obrót
materiałem siewnym takich odmian wyłącznie w regionie pochodzenia. Obecnie niemożliwe
jest określenie znaczenia gospodarczego materiału siewnego odmian dla zachowania
bioróżnorodności roślin rolniczych. Trudno jest również przewidzieć, jak duże będzie
zainteresowanie rejestracją takich odmian, wytwarzaniem i obrotem materiałem siewnym
tych odmian.
W związku z tym szacować można, że roczne przychody związane z wejściem w życie
projektowanej ustawy wyniosą od kilku do kilkunastu tysięcy zł.

3. Wpływ projektowanej ustawy na rynek pracy
Wejście w życie projektowanej ustawy nie wpłynie na rynek pracy.

4. Wpływ projektowanej ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanej ustawy umożliwi podmiotom zgłaszającym odmiany
do krajowego rejestru oraz prowadzącym obrót materiałem siewnym odmian dla zachowania
bioróżnorodności roślin rolniczych swobodny obrót między państwami członkowskimi Unii
Europejskiej oraz ochronę zasobów genowych. Na podmioty, które będą prowadziły obrót

6
materiałem siewnym odmian dla zachowania bioróżnorodności roślin rolniczych, nałożony
zostanie obowiązek składania Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa informacji o ilościach
tego materiału wprowadzonego do obrotu.

5. Wpływ projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny
Odmiany dla zachowania bioróżnorodności roślin rolniczych:
1) zwiększają różnorodność gatunkową i odmianową upraw, co zapobiega uproszczeniu
płodozmianu i zapewnia zróżnicowanie siedlisk,
2) z reguły mają mniejsze wymagania uprawowe, co pozwala na ograniczenie nawożenia oraz
stosowania środków ochrony roślin,
3) są szczególnie przydatne w systemach produkcji ekstensywnej oraz do utrzymywania
produkcji rolniczej na terenach marginalnych.
Zachowanie zasobów genowych roślin jest jedynym sposobem gwarantującym ich
dostępność obecnie i w przyszłości. Niemożliwe są do przewidzenia zmiany środowiska oraz
wszystkie potrzeby człowieka, dlatego też jest konieczne zachowanie jak najszerszej
genetycznej zmienności roślin. Im bardziej będzie zróżnicowany genetycznie materiał
roślinny, tym większa będzie szansa na znalezienie form o cechach użytecznych w hodowli
roślin oraz produkcji roślinnej.
W związku z powyższym wejście w życie projektowanej ustawy będzie miało pozytywny
wpływ na sytuację i rozwój regionalny.

6. Konsultacje społeczne
W ramach prowadzonych konsultacji, projekt ustawy został skierowany do organizacji
społeczno-zawodowych i związków zawodowych, działających w obszarze regulowanym
projektowaną ustawą, a w szczególności do: Krajowego Związku Rolników, Kółek
i Organizacji Rolniczych, Krajowej Komisji NSZZ „Solidarność”, Sekcji Krajowej
Pracowników Administracji Rządowej i Samorządowej NSZZ „Solidarność”, NSZZ
„Solidarność” Rolników Indywidualnych, Rady Krajowej Związku Zawodowego Rolników
„Samoobrona”, Krajowej Rady Izb Rolniczych oraz Polskiej Izby Nasiennej. Wymienione
organizacje i związki nie zgłosiły uwag do projektu ustawy.
16-08-dg

7
Dyrektywa Komisji 2008/62/WE

przewidującej pewne odstępstwa w odniesieniu do rejestracji populacji miejscowych i odmian roślin rolniczych przystosowanych naturalnie do
warunków lokalnych i regionalnych i zagrożonych erozja genetyczną oraz obrót materiałem siewnym i sadzeniakami ziemniaka tych populacji
miejscowych i odmian.


Tabela zgodności.

Prawo polskie

Dyrektywa
Ustawa o nasiennictwie
Rozporządzenia
Projekt ustawy o zmianie ustawy o
Artykuł 1 pkt 1a)

nasiennictwie Art. 5 ust. 3a
Projekt ustawy o zmianie ustawy o
Artykuł 1 pkt 1b)

nasiennictwie Art. 57 b
Artykuł 1 pkt 2
Zgodnie z procedura stanowienia prawa

Projekt ustawy o zmianie ustawy o
Artykuł 2
nasiennictwie Art. 2 ust. 1 pkt 4a i 4b, art. 5 ust.

3a pkt 1
Projekt ustawy o zmianie ustawy o
Artykuł 3

nasiennictwie Art. 5 ust. 3a
Projekt ustawy o zmianie ustawy o
Artykuł 4 pkt 1

nasiennictwie Art. 5 ust. 3a pkt 1
Projekt ustawy o zmianie ustawy o
Artykuł 4 pkt 2
nasiennictwie

Art. 5 ust. 3a pkt 5, Art. 13a
Projekt ustawy o zmianie ustawy o
Artykuł 5

nasiennictwie Art. 5 ust. 3a
Projekt ustawy o zmianie ustawy o
Artykuł 6

nasiennictwie Art. 5 ust. 3a
Projekt ustawy o zmianie ustawy o
Artykuł 7 pkt 1

nasiennictwie Art. 5 ust. 3a pkt 6
Artykuł 7 pkt 2
Projekt ustawy o zmianie ustawy o

strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 9

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: