eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt dotyczy: uporządkowania stanu prawnego związanego z użytkowaniem bocznic kolejowych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2269
  • Data wpłynięcia: 2009-06-22
  • Uchwalenie:

2269

budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typu pojazdów
kolejowych, gdzie wprowadza sie odpisy świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu.


Projektowana zmiana art. 21 i dodanie art. 21 a ustawy zmienianej (art.1 pkt 9
i 10 ustawy zmieniającej) – propozycja wynikająca z tego, że użytkownik bocznicy, jako nie
prowadzący ruchu kolejowego, nie może występować o odstępstwo od warunków
prowadzenia ruchu kolejowego, gdyż warunki te tego podmiotu nie dotyczą.


Projektowana zmiana art. 23 ustawy zmienianej (art.1 pkt 11 ustawy
zmieniającej) ma na celu doprecyzowanie, iż świadectwo dopuszczenia typu do eksploatacji
wydaje się jedno na każdy typ budowli, urządzenia przeznaczonego do prowadzenia ruchu
kolejowego oraz pojazdu kolejowego, a nie jak to interpretuje się obecnie - na każdy
egzemplarz i imiennie dla każdego podmiotu eksploatującego dany typ budowli, urządzenia
i pojazdu.


Definicje zawarte w nowelizowanych przepisach precyzują, co oznacza pojęcie „typu
pojazdów kolejowych” oraz „typu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu
kolejowego” oraz co oznacza pojęcie „świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu
kolejowego” a także „świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu budowli albo typu
urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego”. Zmiany te mają na celu
przecięcie niedopuszczalnej praktyki żądania posiadania świadectwa dopuszczenia typu do
eksploatacji wydawanego na każdy egzemplarz budowli, urządzenia i pojazdu oraz imiennie
na każdą firmę eksploatującą ten typ budowli, urządzenia i pojazdu. Według przedstawionej
jednoznacznej propozycji świadectwo dopuszczenia typu do eksploatacji powinien uzyskiwać
producent danego typu budowli, urządzenia, pojazdu, nie natomiast podmioty eksploatujące.
Jedynie w przypadku budowli, urządzeń i pojazdów, których producenci już nie istnieją, lub
które zostały wprowadzone do użytku po dniu 14 listopada 1997r. a przed wejściem w życie
niniejszej ustawy, o wydanie świadectwa może wystąpić podmiot eksploatujący tj. zarządca,
przewoźnik kolejowy oraz użytkownik bocznicy kolejowej.

Projektowane zmiany przewidują, że podmioty eksploatujące dane typy budowli,
urządzeń, pojazdów wnioskują o wydanie odpisu świadectwa dopuszczenia do eksploatacji,
jeśli świadectwo zostało wcześniej na dany typ przez Prezesa UTK wydane. Wiedzę w tym
zakresie umożliwi wprowadzony obowiązek publikowania rejestru wydanych przez Prezesa
UTK świadectw. Jedynym natomiast warunkiem uzyskania odpisu świadectwa jest złożenie
wraz z wnioskiem oświadczenia o posiadaniu tego samego typu pojazdu, budowli czy
urządzenia. Odpowiedzialność w tym zakresie spoczywa na podmiocie występującym o odpis
świadectwa, gdyż to ten podmiot w przypadku kontroli będzie musiał udowodnić, że posiada
ten typ pojazdu, budowli i urządzenia, na który uzyskał odpis świadectwa dopuszczenia do
eksploatacji. Intencją wprowadzenia tego zapisu jest odbiurokratyzowanie Urzędu Transportu
Kolejowego oraz umożliwienie przedsiębiorcom działającym na rynku transportu kolejowego
normalnego funkcjonowania, bez konieczności składania w Urzędzie stosów takich samych
dokumentów przez wszystkie podmioty eksploatujące dany typ budowli, urządzenia czy
pojazdu.
Wprowadza
się także zmianę upoważnienia do wydania rozporządzenia, o którym
mowa w nowelizowanych przepisach związaną z jednoznacznym wprowadzeniem odpisów
świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu.


Projektowana zmiana art. 53 ustawy zmienianej (art.1 pkt 12 ustawy
zmieniającej) - zmiana będąca konsekwencją wyłączenia stosowania wobec użytkowników
bocznic kolejowych (w art. 2 pkt. 2 ustawy zmienianej) przepisów rozdziału 9, jako
przepisów niedotyczących bocznic kolejowych.


Projektowana zmiana art. 66 ustawy zmienianej (art.1 pkt 13 ustawy
zmieniającej) - konsekwencja zmiany art. 18 ust. 1 pkt 3 ustawy zmienianej, w którym
uchylono obowiązek posiadania przez użytkownika bocznicy kolejowej świadectwa
bezpieczeństwa.


Art. 2 i art. 3 ustawy zmieniającej – przepisy przejściowe; zawierają
uporządkowanie spraw związanych z wejściem w życie nowelizacji.


Art. 4 i art. 5 ustawy zmieniającej – przepisy przejściowe; zmiany dotyczą
umorzenia wszczętych i niezakończonych postępowań w zakresie wydania świadectw
dopuszczenia do eksploatacji typu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu
kolejowego oraz typu pojazdu kolejowego oraz świadectw bezpieczeństwa dla użytkowników
bocznic kolejowych i są konsekwencją zmian wprowadzonych w art. 1 pkt. 7, 8 lit.c i 11
projektu ustawy zmieniającej.


Art. 6 - przepisy przejściowe; zawierają uporządkowanie spraw związanych z
wejściem w życie nowelizacji.
Art.
7 – proponuje się wejście projektowanej ustawy w życie, w terminie
wynikającym z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych
i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 449).

Założenia podstawowych projektów aktów wykonawczych do projektu ustawy o zmianie
ustawy o transporcie kolejowym.


Zakres projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym wprowadza
konieczność dokonania zmian czterech dotychczasowych aktów wykonawczych do ustawy
o transporcie kolejowym wydanych na podstawie delegacji art. 17 ust. 7 oraz art. 23 ust. 4
ustawy zmienianej, które utracą moc w związku z wejściem w życie projektowanej ustawy.

W miejsce dotychczasowych aktów wykonawczych Minister właściwy do spraw
transportu na podstawie delegacji art. 17 ust. 7 i art. 23 ust. 4 projektowanej ustawy powinien
wydać nowe akty wykonawcze, które w stosunku do dotychczasowych będą zawierały
niewielkie zmiany tj:
1. Projekt nowego rozporządzenia wykonawczego na podstawie delegacji art. 17 ust. 7
projektowanej ustawy w stosunku do dotychczasowego rozporządzenia Ministra
Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu
kolejowego i sygnalizacji winien obejmować zmiany wynikające ze zmian zawartych
w projektowanej ustawie, polegające na pominięciu obowiązków użytkowników bocznic
kolejowych związanych z zasadami prowadzenia ruchu kolejowego i koniecznością
opracowania przepisów wewnętrznych w tym zakresie.
2. Projekt nowego rozporządzenia wykonawczego na podstawie delegacji art. 23 ust. 4 pkt. 1
projektowanej ustawy w stosunku do dotychczasowego rozporządzenia Ministra
Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie świadectw dopuszczenia do eksploatacji
typu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typu
pojazdu kolejowego winien obejmować zmiany wynikające ze zmian zawartych
w projektowanej ustawie, polegające na:
• wprowadzeniu nowych podmiotów w miejsce obecnie zobowiązanych do uzyskania
świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu budowli i urządzeń przeznaczonych do
prowadzenia ruchu kolejowego oraz typu pojazdu kolejowego,
• określeniu podmiotów zobowiązanych do uzyskania odpisu świadectw dopuszczenia
do eksploatacji typu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu
kolejowego oraz typu pojazdu kolejowego,
• określeniu dokumentów, które należy złożyć występując o uzyskanie odpisu
świadectwa,
• określeniu wzorów odpisów świadectw.
3. Projekt nowego rozporządzenia wykonawczego na podstawie delegacji art. 23 ust. 4 pkt. 2
projektowanej ustawy w stosunku do dotychczasowego rozporządzenia Ministra
Infrastruktury z dnia 12 października 2005 r. w sprawie zakresu badań koniecznych do
uzyskania świadectw dopuszczenia do eksploatacji typów budowli i urządzeń
przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typów pojazdów kolejowych winien
obejmować zmiany wynikające ze zmian zawartych w projektowanej ustawie, polegające na
jednoznacznym stwierdzeniu, iż zgodnie z projektowaną ustawą zakres badań koniecznych
do uzyskania świadectwa dopuszczenia do eksploatacji dotyczy typów budowli i urządzeń
przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typów pojazdów kolejowych, na
które dotychczas nie wydano świadectwa dopuszczenia do eksploatacji.
4. Projekt nowego rozporządzenia wykonawczego na podstawie delegacji art. 23 ust. 4 pkt. 3
projektowanej ustawy winien być w identycznym kształcie, jak dotychczasowe
rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 września 2003 r. w sprawie w sprawie
wykazu typów budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz
typów pojazdów kolejowych, na które wydawane są świadectwa dopuszczenia do
eksploatacji.

Projektowana ustawa nie pociągnie za sobą skutków budżetowych, za wyjątkiem
związanych ze zmniejszeniem wpływów z opłat za wydanie świadectw dopuszczenia do
eksploatacji typu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz
typów pojazdów kolejowych, w związku z wprowadzonym w art. 23 ustawy
doprecyzowaniem, że świadectwo dopuszczenia do eksploatacji wydaje się na typ budowli,
urządzenia, pojazdu oraz wprowadzeniem odpisów świadectw, za które pobierana będzie
opłata nie wyższa niż opłata za dokonanie czynności urzędowej polegającej na wydaniu
duplikatu zezwolenia (pozwolenia, koncesji) określona w załączniku do ustawy z dnia 16
listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2006r. Nr 225, poz. 1635 z późniejszymi
zmianami).

Projekt ustawy nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.



Warszawa, 1 lipca 2009 r.


BAS-WAL-1342/09


Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej komisyjnego projektu
ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Hanna Zdanowska)

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2009 r.,
Nr 5, poz. 47) sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy przewiduje dokonanie szeregu zmian w ustawie z dnia 28
marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, ze
zmianami). Projekt ustawy wprowadza zmiany w przepisach dotyczących
bocznic kolejowych oraz obowiązków zarządców, przewoźników kolejowych i
użytkowników bocznic, a także przepisach dotyczących uprawnień Prezesa
Urzędu Transportu kolejowego. Projekt ma na celu uporządkowanie stanu
prawnego w zakresie dotyczącym bocznic kolejowych. W szczególności zmiany
mają zapewnić bezpieczeństwo działalności na bocznicach kolejowych.
Zgodnie z art. 7 projektu, ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od
dnia jej ogłoszenia.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Materia, której dotyczy projekt pozostaje poza zakresem regulacji prawa
Unii Europejskiej.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej

Projekt nie reguluje kwestii objętych zakresem prawa Unii Europejskiej.



4. Konkluzje
Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym nie
jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.

Opracował: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych



Michał Królikowski







Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, projekt ustawy, transport kolejowy


2
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: