eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ratyfikacji Układu o stabilizacji i stowarzyszeniu między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Bośnią i Hercegowiną, z drugiej strony, sporządzonego w Luksemburgu dnia 16 czerwca 2008 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Układu o stabilizacji i stowarzyszeniu między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Bośnią i Hercegowiną, z drugiej strony, sporządzonego w Luksemburgu dnia 16 czerwca 2008 r.

projekt dotyczy: pogłębienia i przyspieszenia integracji Bośni i Hercegowiny z Unią Europejską, co jest istotnym elementem realizacji perspektywy europejskiej dla państw Bałkanów Zachodnich

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2247
  • Data wpłynięcia: 2009-08-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o ratyfikacji Układu o stabilizacji i stowarzyszeniu między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Bośnią i Hercegowiną, z drugiej strony, sporządzonego w Luksemburgu dnia 16 czerwca 2008 r.
  • data uchwalenia: 2009-09-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 202, poz. 1549

2247

4. Jeśli wyjątkowe i poważne okoliczności wymagające podjęcia natychmiastowych działań
uniemożliwiają, w zależności od przypadku, wcześniejsze poinformowanie lub zbadanie,
odpowiednio Wspólnota lub Bośnia i Hercegowina może, w sytuacjach wyszczególnionych
w niniejszym artykule, zastosować środki tymczasowe niezbędne do zaradzenia danej sytuacji,
o czym zawiadamia niezwłocznie drugą Stronę.

5.
Rada Stabilizacji i Stowarzyszenia jest niezwłocznie powiadamiana o wszelkich środkach
stosowanych zgodnie z niniejszym artykułem, które są przedmiotem okresowych konsultacji
w ramach tego organu, zwłaszcza w celu ustalenia harmonogramu ich znoszenia, gdy tylko
okoliczności na to pozwolą.


ARTYKUŁ 41

Monopole państwowe

Bośnia i Hercegowina przekształci monopole państwowe tak aby zagwarantować, że po wejściu
w życie niniejszego układu nie będzie dyskryminacji w zakresie warunków nabywania i zbywania
towarów w stosunku do obywateli państw członkowskich w porównaniu z obywatelami Bośni
i Hercegowiny.



CE/BA/pl 44


ARTYKUŁ 42

Reguły pochodzenia

O ile w niniejszym układzie nie postanowiono inaczej, protokół 2 ustanawia reguły pochodzenia do
celów stosowania postanowień niniejszego układu.


ARTYKUŁ 43

Dopuszczalne ograniczenia

Niniejszy układ nie wyklucza stosowania zakazów lub ograniczeń przywozowych, wywozowych
lub tranzytowych, uzasadnionych względami moralności publicznej, porządku publicznego lub
bezpieczeństwa publicznego; ochrony zdrowia i życia ludzi, zwierząt lub roślin; ochrony skarbów
dziedzictwa narodowego o wartości artystycznej, historycznej lub archeologicznej, ochrony praw
własności intelektualnej, przemysłowej i handlowej lub regulacjami dotyczącymi złota i srebra.
Jednakże takie zakazy lub ograniczenia nie mogą stanowić środka arbitralnej dyskryminacji ani
ukrytego ograniczenia w wymianie handlowej między Stronami.



CE/BA/pl 45


ARTYKUŁ 44

Brak współpracy administracyjnej

1. Strony
uzgadniają, że współpraca administracyjna jest niezbędna do wdrażania i kontroli
preferencyjnego traktowania przyznanego w niniejszym tytule i podkreślają zdecydowaną wolę
zwalczania nieprawidłowości i oszustw w dziedzinie ceł dziedzinach powiązanych z cłami.

2.
W przypadku gdy Strona stwierdziła na podstawie obiektywnych informacji brak współpracy
administracyjnej i/lub nieprawidłowości lub oszustwa, o których mowa w niniejszym tytule, Strona
ta może tymczasowo zawiesić czasowo zastosowane traktowanie preferencyjne dla danego
produktu lub produktów zgodnie z niniejszym artykułem.

3.
Do celów niniejszego artykułu brak współpracy administracyjnej oznacza m.in.:

a) powtarzające się przypadki niedopełnienia obowiązku weryfikacji statusu pochodzenia
danego produktu lub produktów;

b) powtarzające się przypadki odmowy lub nieuzasadnionego opóźnienia w przeprowadzaniu
późniejszych weryfikacji dowodów pochodzenia i/lub przekazywaniu ich wyników;

c) powtarzające się przypadki odmowy lub nieuzasadnionego opóźnienia w wydawaniu
zezwolenia na przeprowadzenie w ramach współpracy administracyjnej misji służących
weryfikacji autentyczności dokumentów lub prawidłowości informacji mających znaczenie
dla przyznania danego traktowania preferencyjnego.


CE/BA/pl 46


Do celów niniejszego artykułu ustalenie istnienia nieprawidłowości lub oszustw może mieć miejsce
między innymi w przypadku gdy, bez zadowalającego wyjaśnienia, doszło do gwałtownego
wzrostu ilości przywożonych towarów, przekraczającego zwykłe możliwości produkcyjne
i wywozowe drugiej Strony, jeżeli można to powiązać z posiadanymi obiektywnymi informacjami
na temat nieprawidłowości lub nadużyć.

4.
Warunki tymczasowego zawieszenia są następujące:

a) jeżeli Strona stwierdziła na podstawie obiektywnych informacji brak współpracy
administracyjnej i/lub występowanie nieprawidłowości lub oszustw, wówczas bezzwłocznie
powiadamia o tym Radę Stabilizacji i Stowarzyszenia, przekazując jednocześnie obiektywne
informacje, oraz rozpoczyna konsultacje w ramach Komitetu Stabilizacji i Stowarzyszenia
w oparciu o wszelkie stosowne informacje i obiektywne wnioski, celem znalezienia
rozwiązania odpowiadającego obu Stronom;

b)
w przypadku gdy Strony rozpoczęły konsultacje w ramach Komitetu Stabilizacji
i Stowarzyszenia i nie osiągnęły zadowalającego rozwiązania w ciągu trzech miesięcy od
powiadomienia, wówczas zainteresowana Strona może tymczasowo zawiesić odpowiednie
traktowanie preferencyjne danego produktu lub produktów. O tymczasowym zawieszeniu
bezzwłocznie zawiadamia się Komitet Stabilizacji i Stowarzyszenia;

c)
tymczasowe zawieszenie przewidziane w niniejszym artykule ogranicza się do minimum
niezbędnego do ochrony interesów finansowych danej Strony. rodki te mogą obowiązywać
przez okres do sześciu miesięcy, który może zostać przedłużony. O przypadkach
tymczasowego zawieszenia bezzwłocznie po wprowadzeniu zawiadamia się Komitet
Stabilizacji i Stowarzyszenia. Stanowią one przedmiot okresowych konsultacji w Komitecie
Stabilizacji i Stowarzyszenia, zwłaszcza w celu ich zniesienia, gdy tylko okoliczności na to
pozwolą.


CE/BA/pl 47


5. Równocześnie z powiadomieniem Komitetu Stabilizacji i Stowarzyszenia, zgodnie z ust. 4
lit. a) niniejszego artykułu, dana Strona powinna opublikować zawiadomienie dla importerów
w swoim dzienniku urzędowym. W zawiadomieniu dla importerów powinna być zawarta
informacja, że w odniesieniu do danego produktu stwierdzono, na podstawie obiektywnych
informacji, brak współpracy administracyjnej i/lub istnienie nieprawidłowości lub oszustw.


ARTYKUŁ 45

Odpowiedzialność finansowa

W przypadku popełnienia przez właściwe organy błędu we właściwym zarządzaniu systemem
preferencyjnym dotyczącym wywozu, a zwłaszcza w stosowaniu postanowień protokołu 2, który to
błąd wywiera skutki w zakresie ceł przywozowych, Strona, której dotyczą takie skutki, może
zwrócić się do Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia o zbadanie możliwości podjęcia wszelkich
możliwych środków celem zaradzenia tej sytuacji.


ARTYKUŁ 46

Stosowanie niniejszego układu pozostaje bez uszczerbku dla stosowania postanowień prawa
wspólnotowego wobec Wysp Kanaryjskich.

CE/BA/pl 48


strony : 1 ... 11 . [ 12 ] . 13 ... 20 ... 60 ... 182

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: