eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa

Rządowy projekt ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa

- wprowadzenie przepisów określających zadania i organizację Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, a take zasady umarzania w całości lub w części, rozkładania naraty, odraczania terminu spłat oraz sprzedaży wierzytelności Agencji;- wprowadzenie przepisów stwierdzających utratę mocy dotychczasowej ustawy określającej zadania i organizację Agencji - ustawy z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu AgencjiRestrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 223
  • Data wpłynięcia: 2008-02-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
  • data uchwalenia: 2008-05-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 98, poz. 634

223

UZASADNIENIE


Projektowane rozporządzenie Rady Ministrów stanowi wykonanie upoważnienia
zawartego w art. 33 ust. 5 ustawy dnia o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji
Rolnictwa (Dz. U. Nr , poz. ) i określa szczegółowy tryb sprzedaży wierzytelności
Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zarówno przejętych od byłego
Funduszu Restrukturyzacji i Oddłużenia Rolnictwa jak i mogących pojawiać się w
Agencji w wyniku prowadzonej działalności ustawowej.
Konieczność wydania nowego rozporządzenia w miejsce aktualnie
obowiązującego wynika z uchwalenia przez Sejm RP ustawy o Agencji Restrukturyzacji i
Modernizacji Rolnictwa.
Przepisy
rozporządzenia stwarzają podstawy prawne umożliwiające dochodzenie
przez Agencję swoich wierzytelności w inny sposób niż egzekucja z majątku tj. poprzez
sprzedaż, co jest niewątpliwie korzystniejszą formą odzyskiwania długów niż długotrwała
i kosztowna egzekucja komornicza. Ponadto sprzedaż wierzytelności jest niekiedy
jedyną szansą na odzyskanie choćby części zaangażowanych środków finansowych
zwłaszcza w przypadku, gdy wyczerpane zostały inne formy windykacji, a kredytobiorca
nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej. Według danych Agencji Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa największą grupę umów w windykacji stanowią umowy
kredytowe zawarte w latach 1994-2001. Dochodzone dopłaty podlegające zwrotowi
wynoszą 168.511 tys. zł, natomiast odsetki od tych dopłat na dzień 31.01.2006 r.
wynosiły 176.445 tys. zł.

W projektowanym rozporządzeniu przewiduje się, że Agencja będzie dokonywać
sprzedaży wierzytelności samodzielnie zamiast jak to miało miejsce dotychczas za
pośrednictwem banków. Uwzględniając zasadę racjonalnego gospodarowania środkami
finansowymi będącymi w dyspozycji Agencji, w projekcie rozporządzenia zobowiązuje
się Agencję do dokonywania sprzedaży jej wierzytelności w pierwszej kolejności w
drodze przetargu pisemnego lub ustnego w celu uzyskania jak najwyższej ceny. W
przypadku braku możliwości zbycia wierzytelności Agencji w drodze przetargu, także po
obniżeniu ceny wywoławczej, w projekcie przewidziano, iż sprzedaż takiej wierzytelności
może być dokonana na postawie oferty ogłoszonej publicznie. W projekcie
rozporządzenia została również przewidziana możliwość sprzedaży wierzytelności
Agencji w drodze rokowań na podstawie publicznego zaproszenia, w przypadku
wyczerpania możliwości sprzedaży wierzytelności w drodze przetargu lub w drodze
oferty ogłoszonej publicznie.

7

W projekcie rozporządzenia przewiduje się również, że sprzedaży wierzytelności
dokonywać będzie komisja, składająca się z trzech członków, w tym przewodniczącego,
powoływana przez Agencję. Z czynności związanych ze sprzedażą wierzytelności
komisja sporządzać będzie każdorazowo protokół, który podpisywany będzie przez
wszystkich członków komisji. Wymogi co do treści protokółu w zależności od trybu
sprzedaży wierzytelności regulują szczegółowo projektowane przepisy.

W projekcie rozporządzenia szczegółowo określa się także wymogi, jakie
powinny spełniać ogłoszenia o sprzedaży wierzytelności Agencji w drodze przetargu,
oferty ogłoszonej publicznie oraz zaproszenia do rokowań.


Projekt rozporządzenia nie zawiera norm technicznych w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz.U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.), dlatego nie podlega notyfikacji.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia
zostanie zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa
Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Ocena skutków regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuje akt prawny
Projekt rozporządzenia umożliwi skuteczniejsze odzyskiwanie wierzytelności przez
Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, a tym samym umożliwi bardziej
prawidłowe zarządzanie środkami finansowymi będącym w jej dyspozycji. A zatem
projektowane rozporządzenie dotyczy Agencji, która będzie dokonywała sprzedaży
wierzytelności.
2. Konsultacje społeczne
Projekt ww. rozporządzenia zostanie przekazany do zaopiniowania przez
następujące organizacje: NSZZ Rolników Indywidualnych „Solidarność”,
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, Zarząd Główny Zawodowego
Związku Pracowników Rolnictwa w RP, Związek Zawodowy Rolnictwa

8
„Samoobrona”, Związek Zawodowy Rolników „Ojczyzna”, Krajowy Związek
Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych, Krajową Radę Izb Rolniczych, Federację
Związków Producentów Rolnych.
3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu i sektora publicznego
Niniejszy projekt rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych po stronie
wydatków budżetu państwa, natomiast wpłynie na zwiększenie możliwości
odzyskiwania wierzytelności Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Przepisy rozporządzenia nie będą miały wpływu na sytuację i rozwój regionów.



12-25-iw

9
Projekt

ROZPORZADZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia……................
w sprawie szczegółowego sposobu zbycia akcji w spółkach akcyjnych
rolniczych rynków hurtowych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji
Rolnictwa

Na podstawie art. 37 ust. 2 ustawy z dnia ......o Agencji Restrukturyzacji i
Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. Nr …., poz. ….) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenia określa szczegółowy sposób zbywania akcji rolniczych
rynków hurtowych należących do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa,
zwanej dalej „Agencją”, w tym sposób zapłaty za te akcje.

§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o :
1) spółce – należy przez to rozumieć spółkę akcyjną lub spółkę z ograniczoną
odpowiedzialnością, w której Agencja objęła akcje, w ramach zaakcepto-
wanego przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi programu budowy
rolniczych rynków hurtowych i giełd rolnych;
2) osobach uprawnionych – należy przez to rozumieć:
a) producentów rolnych, grupy producentów rolnych i ich związki utworzone
na podstawie przepisów o grupach producentów rolnych i ich związkach,
wstępnie uznane grupy producentów owoców i warzyw, uznane
organizacje producentów i ich zrzeszenia utworzone na podstawie
przepisów o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku
tytoniu oraz rynku suszu paszowego, prowadzących sprzedaż produktów
rolnych na terenie spółki co najmniej jeden rok od dnia ogłoszenia oferty
zbycia akcji, udokumentowaną kopiami umów najmu powierzchni
handlowej na terenie spółki lub biletami wjazdu dla sprzedających na teren
spółki,
b) producentów rolnych, grupy producentów rolnych i ich związki utworzone
na podstawie przepisów o grupach producentów rolnych i ich związkach,
wstępnie uznane grupy producentów owoców i warzyw, uznane

organizacje producentów i ich zrzeszenia utworzone na podstawie
przepisów o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku
tytoniu oraz rynku suszu paszowego, będących akcjonariuszami spółki,
c) akcjonariuszy spółki prowadzących sprzedaż towarów rolnych na terenie
spółki udokumentowaną kopiami umów najmu powierzchni handlowej na
terenie spółki lub biletami wjazdu dla sprzedających na teren spółki,
d) inne grupy producentów rolnych utworzone na podstawie przepisów o
grupach producentów rolnych i ich związkach, wstępnie uznane grupy
producentów owoców i warzyw, uznane organizacje producentów
utworzone na podstawie przepisów o organizacji rynków owoców i warzyw,
rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego.

§ 3. 1. Zbycie akcji Agencji następuje w trybie ograniczonym.
2. Osoby uprawnione, o których mowa w § 2 pkt 2 lit. a i b, mają prawo do
nabycia .....% akcji oferowanych do zbycia.

§ 4. Zbycie akcji Agencji w spółce następuje po wyrażeniu zgody przez
ministra właściwego do spraw finansów publicznych oraz ministra właściwego do
spraw rozwoju wsi.

§ 5. 1. W terminie 30 dni od dnia wyrażenia zgody, o której mowa w § 4,
Prezes Agencji ogłosi ofertę zbycia akcji spółki osobom uprawnionym przez za-
mieszczenie ogłoszenia w dzienniku o zasięgu ogólnokrajowym, w dziennikach
o zasięgu lokalnym oraz przez wywieszenie tego ogłoszenia w siedzibie spółki.
2. Ogłoszenie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać:
1) nazwę, siedzibę i adres oferenta;
2) podstawę prawną zbycia akcji;
3) informację o zakresie oferty ograniczonym wyłącznie do osób uprawnionych;
4) firmę, siedzibę i adres spółki;
5) miejsce i termin wyłożenia listy osób uprawnionych do nabycia akcji spółki;
6) pouczenie o sposobie i terminie wnoszenia oraz rozpatrzenia reklamacji,
w przypadku niezamieszczenia na liście osób uprawnionych lub wadliwego
określenia ich danych osobowych;

2
strony : 1 ... 10 ... 22 . [ 23 ] . 24 . 25

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: