eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym

projekt ustawy dotyczy zmiany beneficjenta z systemowego, którym obecnie jest Minister Zdrowia, na beneficjentów indywidualnych, którymi będą centra urazowe

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2122
  • Data wpłynięcia: 2009-06-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym
  • data uchwalenia: 2009-07-17
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 122, poz. 1007

2122

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt ustawy dotyczy jednostek systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne, szpitali,
w tym szpitali klinicznych, oraz podmiotów, które utworzyły zakłady opieki zdrowotnej.
2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wej cie w życie projektowanej ustawy nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla
sektora finansów publicznych, w tym dla budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu
terytorialnego. Projekt nie zakłada budowy centrów urazowych, lecz wyłonienie 10 – 12
centrów urazowych w już działających szpitalach, w których nastąpi reorganizacja
funkcjonalna udzielanych w nich wiadczeń zdrowotnych skierowanych do pacjentów
urazowych. Obecnie wiadczenia udzielane pacjentom urazowym są realizowane w sposób
rozproszony, co wymusza konieczno ć wielokrotnej hospitalizacji w różnych zakładach
opieki zdrowotnej. Finansowanie wiadczeń opieki zdrowotnej udzielanych pacjentom
urazowym odbywać się będzie oddzielnie dla każdego zakresu wiadczeń, na zasadach
i w trybie okre lonym w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o wiadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze rodków publicznych, w ramach rodków okre lonych w planie
finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia, z uwzględnieniem funkcjonowania w szpitalu
centrum urazowego. Oznacza to, że oddziały szpitalne wchodzące w obszar funkcjonowania
centrum urazowego będą finansowane za bieżące udzielanie wiadczeń, uzupełnione
dodatkowo (w momencie pojawienia się „pacjenta urazowego” spełniającego kryteria
kwalifikacji do centrum urazowego) o finansowanie procedur okre lonych przez Narodowy
Fundusz Zdrowia skierowanych do pacjenta urazowego. Nastąpi przesunięcie do centrów
urazowych
rodków finansowych za udzielanie wiadczeń pacjentom urazowym
z dotychczasowych rozproszonych miejsc (szpitali). Koszty leczenia pacjenta nie będą
bowiem obciążały finansowo innych szpitali, bowiem pacjent zostanie przewieziony
bezpo rednio do centrum urazowego.
W Priorytecie XII Programu Operacyjnego Infrastruktura i rodowisko przewidziane są
rodki finansowe w wysoko ci 34,8 mln euro (w tym 29,6 mln euro z EFRR) na
dofinansowanie rozbudowy, remonty i wyposażenie centrów urazowych, a także rodki
finansowe w wysoko ci 104,1 mln euro (w tym alokacja 101 mln zł z EFRR na 2012 r.)

7

przeznaczone na przebudowę, rozbudowę i remont szpitalnych oddziałów ratunkowych oraz
budowę i remont lądowisk dla helikopterów służących dostępno ci do nich. Ponadto
w Priorytecie XII w ramach Działania 12.2 występuje alokacja rodków w wysoko ci
176, 5 mln euro (w tym 235 mln zł ze rodków EFRR na 2010 r.) na inwestycje związane
z infrastrukturą ochrony zdrowia o znaczeniu ponadregionalnym.
3. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wej cie w życie przedmiotowego projektu nie ma wpływu na rynek pracy.
4. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wej cie w życie projektu ustawy nie ma wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wej cie w życie projektowanej regulacji nie ma wpływu na konkurencyjno ć gospodarki
i przedsiębiorczo ć, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ na ochronę zdrowia ludno ci
Wej cie w życie ustawy poprawi bezpieczeństwo zdrowotne ludno ci. Zabezpieczy ciągło ć
szybkiego postępowania diagnostycznego oraz kompleksowe leczenie w
jednym,
wysokospecjalistycznym szpitalu zaopatrującym ciężkie, mnogie lub wielonarządowe
obrażenia ciała, przyczyniając się do zmniejszenia powikłań, a także do obniżenia wysokiej
miertelno ci i kalectwa pourazowego. Współpraca z publiczną uczelnią medyczną lub
publiczną uczelnią prowadzącą działalno ć dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk
medycznych w zakresie kształcenia przedyplomowego i podyplomowego kadr medycznych
zapewni rozwój wiedzy medycznej i szkolenie kadr medycznych, zbliżając działania
medyczne do leczenia w standardach wiatowych.
7. Konsultacje społeczne
W toku uzgodnień projekt ustawy został przedłożony w celu zaopiniowania przez:
organizacje reprezentujące jednostki samorządu terytorialnego, Naczelną Izbę Lekarską,
Naczelną Izbę Pielęgniarek i Położnych, Ogólnopolski Związek Zawodowy Lekarzy,
Ogólnopolski Związek Zawodowy Pielęgniarek i Położnych, Federację Związków
Pracowników Ochrony Zdrowia, Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
NSZZ Solidarno ć, Związek Pracodawców Ratownictwa Medycznego SP ZOZ, Polskie
Stowarzyszenie Ratowników Medycznych, Stowarzyszenie Zawodowe Ratowników

8

Medycznych, Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych, Polskie
Towarzystwo Ratownictwa Medycznego, Instytut Ratownictwa Medycznego, Polskie
Towarzystwo Medycyny Ratunkowej, Polskie Towarzystwo Medycyny Stanów Nagłych
i Katastrof oraz uczelnie medyczne.
W toku konsultacji społecznych zostały zgłoszone uwagi przez: Naczelną Radę Lekarską,
Ogólnopolski Związek Zawodowy Pracowników Służb Ratowniczych, Konsultanta
Krajowego ds. chirurgii dziecięcej, Uniwersytety Medyczne: ląski i Warszawski, Polskie
Towarzystwo Medycyny Ratunkowej, Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników
Medycznych oraz Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego. Uwagi dotyczyły:
1) wprowadzenia definicji centrum urazowego do słowniczka zawartego w art. 3 ustawy
o Państwowym Ratownictwie Medycznym, jak również zawarcia precyzyjnej definicji.
Uwaga została uwzględniona przez wprowadzenie w art. 3 pkt 11 i zmianę definicji (centrum
urazowe jako wydzielona funkcjonalnie czę ć szpitala…);
2) finansowania wiadczeń udzielanych przez centra urazowe poprzez dookre lenie, że są one
finansowane na zasadach okre lonych w ustawie o wiadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze rodków publicznych w ramach rodków okre lonych w planie
finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia, z uwzględnieniem funkcjonowania w szpitalu
centrum urazowego;
3) funkcjonowania szpitalnego oddziału ratunkowego w centrum urazowym poprzez
wprowadzenie zasady funkcjonowania szpitalnego oddziału ratunkowego kategorii III
w zakładzie opieki zdrowotnej, w którym funkcjonuje centrum urazowe.
Uwaga nie została uwzględniona, ponieważ założenia projektu ustawy nie dotyczą
odmiennego regulowania organizacji szpitalnych oddziałów ratunkowych.
4) rozszerzenia katalogu zadań dyspozytora medycznego o powiadamianie centrów
urazowych o zdarzeniu w przypadku takiej konieczno ci;
5) funkcjonowania centrum urazowego, jako oddzielnego zakładu opieki zdrowotnej.
Uwaga nie została uwzględniona, gdyż założenia projektu ustawy dotyczą centrów urazowych
jako wydzielonej funkcjonalnie czę ci szpitala;
6) wprowadzenia szczegółowych przepisów dla okre lenia dziecięcych centrów urazowych.
Przedmiotowy wniosek nie został uwzględniony z uwagi na fakt, że ustawa o Państwowym
Ratownictwie Medycznym nie odnosi się w sposób szczególny do ratownictwa medycznego

9

dotyczącego dzieci. Wszystkie wymagania w niej okre lone nie wykluczają wiadczeń dla
dzieci;
7) uszczegółowienia funkcjonowania specjalistycznych oddziałów zabiegowych przez
zapewnienie gotowo ci co najmniej 2 stanowisk intensywnej terapii, dodania do zapisów
projektu ustawy oddziału obrażeń wielonarządowych, neurochirurgii lub chirurgii ogólnej
z profilem neurotraumatologii, chirurgii naczyń lub chirurgii ogólnej z profilem chirurgii
naczyń;
8) zapewnienia dostępno ci w czasie nie dłuższym niż 30 minut lekarza posiadającego tytuł
specjalisty w dziedzinie kardiochirurgii lub torakochirurgii;
9) dookre lenia wymagań dotyczących okresu przej ciowego w zakresie centrów urazowych.
W celu realizacji obowiązku okre lonego w art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalno ci lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz
z 2009 r. Nr 42, poz. 337) projekt został umieszczony na stronie internetowej Ministerstwa
Zdrowia w Biuletynie Informacji Publicznej. W trybie okre lonym tą ustawą podmioty nie
zgłosiły zainteresowania pracami nad projektem ustawy.
8. Wpływ regulacji na warunki życia ludno ci
Wej cie w życie projektu ustawy nie ma wpływu na warunki życia ludno ci.
9. Zgodno ć z prawem Unii Europejskiej
Regulacja nie jest objęta prawem Unii Europejskiej.
06/20rch

10

Projekt

ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia .....................

w sprawie centrum urazowego

Na podstawie art. 39d ustawy z dnia 8 wrze nia 2006 r. o Państwowym Ratownictwie
Medycznym (Dz. U. Nr 191, poz. 1410, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

§ 1.
Rozporządzenie okre la:
1) szczegółowe wymagania organizacyjne centrum urazowego, w zakresie minimalnego
wyposażenia diagnostycznego oraz technicznego;
2) minimalne zasoby kadrowe zespołu urazowego;
3) kryteria kwalifikacji osoby w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego do leczenia w
centrum urazowym;
4) sposób postępowania z pacjentem urazowym.

§ 2.
1. Centrum urazowe dysponuje wyposażeniem technicznym umożliwiającym łączno ć
z:
1) centrum powiadamiania ratunkowego;
2) regionalnymi centrami krwiodawstwa i krwiolecznictwa;
3) zakładami opieki zdrowotnej innymi niż okre lone w pkt 2.
2. Centrum urazowe dysponuje wyposażeniem technicznym zapewniającym:
1) niezwłoczne zawiadomienie członków zespołu urazowego;

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr
216, poz. 1607).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 89, poz. 590 i Nr 166, poz. 1172, z 2008 r. Nr
17, poz. 101 i Nr 237, poz. 1653 oraz z 2009 r. Nr 11, poz. 59.
Strona 1 z 1
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 . 6

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: