eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym

projekt ustawy dotyczy zmiany beneficjenta z systemowego, którym obecnie jest Minister Zdrowia, na beneficjentów indywidualnych, którymi będą centra urazowe

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2122
  • Data wpłynięcia: 2009-06-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym
  • data uchwalenia: 2009-07-17
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 122, poz. 1007

2122

2) przekazywanie dokumentacji medycznej pacjentów urazowych pomiędzy
szpitalnym oddziałem ratunkowym a innymi jednostkami organizacyjnymi
zakładu opieki zdrowotnej oraz pomiędzy tymi jednostkami;
3) przekazywanie pomiędzy jednostkami, o których mowa w pkt 2, w formie
elektronicznej wyników badań, w tym także wyników diagnostyki obrazowej.
3. Centrum urazowe dysponuje aparaturą i sprzętem medycznym zapewniającymi
kompleksowe zdiagnozowanie pacjenta urazowego, w szczególno ci wykonanie badań:
1) RTG;
2) USG, USG – Doppler;
3) echo-kardiografii;
4) tomografii komputerowej (spiralnej, wielorzędowej);
5) angiografii i radiologii interwencyjnej;
6) diagnostyki
laboratoryjnej, w tym enzymatycznej, bakteriologicznej,
immunologicznej, histopatologicznej;
7) endoskopii, w tym chirurgii miniinwazyjnej.

§ 3.
W skład zespołu urazowego wchodzą, co najmniej:
1) lekarz systemu zatrudniony w szpitalnym oddziale ratunkowym;
2) lekarz lub lekarze zatrudnieni w oddziałach zabiegowych i pracowniach
diagnostycznych, o których mowa w art. 39b pkt 3 lit. b-d ustawy z dnia 8
wrze nia 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym;
3) lekarz posiadający tytuł specjalisty w dziedzinie anestezjologii i intensywnej
terapii.

§ 4.
Kwalifikacja osoby w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego do leczenia w centrum
urazowym odbywa się z zastosowaniem kryteriów:
1) bezwzględnych, obejmujących wszystkie stany nagłego zagrożenia
zdrowotnego spowodowanego działaniem czynnika zewnętrznego, którego
Strona 2 z 2
następstwem są ciężkie, mnogie lub wielonarządowe obrażenia ciała, którym
towarzyszy:
a) utrata przytomno ci,
b) wstrząs urazowy,
c) niewydolno ć oddechowa;
2) względnych, obejmujących w szczególno ci:
a) mechanizm urazu, w tym:
- stwierdzenie czy w tym samym zdarzeniu nastąpiła mierć innej
osoby,
- stwierdzenie czy nastąpiło wypadnięcie z pojazdu mechanicznego lub
przygniecenie,
- ustalenie czasu wydobywania poszkodowanego z pojazdu,
gruzowiska, zawaliska, trwającego powyżej 20 minut,
- stwierdzenie czy upadek nastąpił z wysoko ci powyżej 6 metrów,
b) parametry fizjologiczne, w tym:
- ci nienie krwi poniżej 90 mm Hg,
- często ć oddechu poniżej 10 lub powyżej 29 na minutę,
- warto ć skali piączki (GCS) poniżej 13,
c) obrażenia anatomiczne, w tym:
- penetrujące rany głowy, kończyn lub tułowia,
- amputację kończyny powyżej nadgarstka lub kostek,
- uszkodzenie rdzenia kręgowego,
- niestabilno ć klatki piersiowej,
- dwa lub więcej złamań ko ci długich.

§ 5.
1. Przyjęcie pacjenta urazowego dokonywane jest w szpitalnym oddziale ratunkowym
szpitala, w którym funkcjonuje centrum urazowe.
2. W szpitalnym oddziale ratunkowym przeprowadza się wstępną diagnostykę pacjenta
urazowego, wdraża leczenie w zakresie niezbędnym dla stabilizacji funkcji
życiowych oraz podejmuje decyzję o dalszym postępowaniu z pacjentem urazowym.
Strona 3 z 3
3. Kierownik zespołu urazowego wskazuje jednostkę organizacyjną zakładu opieki
zdrowotnej do dalszego leczenia pacjenta urazowego w centrum urazowym.

§ 6.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


MINISTER ZDROWIA




Strona 4 z 4
Uzasadnienie
Projektowane rozporządzenie stanowi realizację upoważnienia ustawowego
zawartego w art. 39d ustawy z dnia 8 wrze nia 2006 r. o Państwowym Ratownictwie
Medycznym (Dz. U. Nr 191, poz. 1410, z późn. zm.).
Okre la ono wymagania w zakresie minimalnego wyposażenia diagnostycznego oraz
technicznego centrum urazowego tak, aby zabezpieczyć ciągło ć szybkiego
postępowania diagnostycznego oraz kompleksowe leczenie w jednym,
wysokospecjalistycznym szpitalu osób w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego
spowodowanego działaniem czynnika zewnętrznego, którego następstwem są ciężkie,
mnogie lub wielonarządowe obrażenia ciała. W projektowanym rozporządzeniu
okre lono również kryteria kwalifikowania osób w stanie nagłego zagrożenia
zdrowotnego do leczenia w centrum urazowym jako pacjentów urazowych oraz sposób
postępowania z pacjentem urazowym. Należy zauważyć, że centrum urazowe będzie
działać już na poziomie szpitalnego oddziału ratunkowego, w którym nastąpi wstępna
diagnostyka i leczenie osób, wobec których stwierdzono, że spełniają przesłanki
uznania za pacjenta urazowego.
wiadczenia zdrowotne będą udzielane w oparciu o działania interdyscyplinarne
realizowane i konsultowane w jednym szpitalu przez zespół lekarzy posiadających tytuł
specjalisty z odpowiednich dziedzin medycyny - w zależno ci od stanu zdrowia pacjenta
urazowego oraz specjalistycznych oddziałów zabiegowych i pracowni diagnostycznych,
znajdujących się w strukturze centrum urazowego. Projektowane rozporządzenie
okre la minimalne zasoby kadrowe zespołu urazowego (TRAUMA TEAM).
Projekt nie wymaga notyfikacji oraz przedstawienia wła ciwym instytucjom i organom
Unii Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu celem uzyskania opinii,
dokonania konsultacji albo uzgodnienia.
W celu realizacji obowiązku okre lonego w art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalno ci lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. 169, poz. 1414 oraz z
2009 r. Nr 42, poz. 337) projekt zostanie umieszczony na stronie internetowej
Ministerstwa Zdrowia w Biuletynie Informacji Publicznej.
Projektowana regulacja nie jest objęta prawem Unii Europejskiej.

Strona 5 z 5
Ocena Skutków Regulacji

1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt rozporządzenia dotyczy jednostek systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne,
szpitali, które zostaną wyłonione jako centra urazowe, pacjentów urazowych oraz
lekarzy wchodzących w skład zespołów urazowych.

2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wej cie w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych skutków
finansowych dla budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego
ponieważ zakłada się, że centra urazowe zostaną wyłonione spo ród istniejących
szpitali, które spełniają wymagania okre lone w projekcie ustawy. W Priorytecie XII
Programu Operacyjnego Infrastruktura i rodowisko przewidziane są rodki finansowe
w wysoko ci 34,8 mln euro ( w tym 29,6 mln euro z EFRR) na dofinansowanie
rozbudowy, remonty i wyposażenie centrów urazowych, a także rodki finansowe w
wysoko ci 104,1 mln euro (w tym alokacja 101 mln zł z EFRR na 2012 r.) przeznaczone
na przebudowę, rozbudowę i remont szpitalnych oddziałów ratunkowych oraz budowę i
remont lądowisk dla helikopterów służących dostępno ci do nich. Ponadto w Priorytecie
XII w ramach Działania 12.2 występuje alokacja rodków w wysoko ci 176, 5 mln euro
(w tym 235 mln zł ze rodków EFRR na 2010 r.) na inwestycje związane z infrastrukturą
ochrony zdrowia o znaczeniu ponadregionalnym.

3. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wej cie w życie przedmiotowego projektu nie ma wpływu na rynek pracy.

4. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wej cie w życie projektu rozporządzenia nie ma wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
rozwój przedsiębiorstw
Strona 6 z 6
strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: