eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113-akty-wykonawcze

późn. zm.3)), obowiązującego na podstawie oświadczenia rządowego z dnia 20 sierpnia
2003 r. (Dz. U. Nr 146, poz. 1413), z wyłączeniem rozdziału 2;
2) decyzją nr 2003/4/RM Dyrektora Wykonawczego Europejskiej Agencji
Bezpieczeństwa Lotniczego z dnia 17 października 2003 r. w sprawie specyfikacji
certyfikacyjnych zapewniających akceptowalne środki spełnienia dla hałasu statków
powietrznych (CS-36) wydaną na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i
Rady nr 1592/2002/WE z dnia 15 lipca 2002 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie
lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego
(EASA) (Dz.Urz. WE L 240 z 7.09.2002) zmienionego rozporządzeniem nr
1643/2003/WE z dnia 22 lipca 2003 r. zmieniającym rozporządzenie (WE) nr
1592/2002 (Dz. Urz. WE L 245 z 29.09.2003) oraz rozporządzeniem nr 1701/2003/WE
z dnia 24 września 2003 r. dostosowującym art. 6 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002
(Dz.Urz. WE L 243 z 27.09.2003).
2. Spełnienie przez statki powietrzne wymagań ze względu na ochronę środowiska przed
zanieczyszczeniami ziemi, wody i powietrza ocenia się zgodnie z:
1) tomem II Załącznika 16 do Konwencji, o której mowa w ust. 1 pkt 1,
obowiązującego na podstawie oświadczenia rządowego, o którym mowa w ust. 1 pkt 1;
2) decyzją nr 2003/3/RM Dyrektora Wykonawczego Europejskiej Agencji
Bezpieczeństwa Lotniczego z dnia 17 października 2003 r. w sprawie specyfikacji
certyfikacyjnych zapewniających akceptowalne środki spełnienia dla emisji z silników
lotniczych i drenażu paliwa (CS-34) wydaną na podstawie rozporządzenia, o którym
mowa w ust. 1 pkt 2.

§ 4. Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie
wymagań, jakie powinny spełniać statki powietrzne ze względu na ochronę środowiska (Dz.
U. Nr 122, poz. 1271 oraz z 2005 r. Nr 189, poz. 1597).

§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


MINISTER INFRASTRUKTURY

3) Zmiany wymienionej Konwencji zostały ogłoszone w Dz. U. z 1963 r. Nr 24, poz. 137 i 138, z 1969 r. Nr 27,
poz. 210 i 211, z 1976 r. Nr 21, poz. 130 i 131, Nr 32, poz. 188 i 189 i Nr 39, poz. 227 i 228, z 1984 r. Nr 39,
poz. 199 i 200, z 2000 r. Nr 39, poz. 446 i 447, z 2002 r. Nr 58, poz. 527 i 528 oraz z 2003 r. Nr 8, po. 700 i 701.

2
Uzasadnienie

Projekt rozporządzenia z art. 53b ust. 5 ustawy - Prawo lotnicze określa wymagania, jakie
powinny spełniać statki powietrzne ze względu na ochronę środowiska przed hałasem oraz
zanieczyszczeniami ziemi, wody i powietrza.
Projektowana regulacja jest zgodna z rozporządzeniami unijnymi, a w szczególności z:
- rozporządzeniem nr 1592/2002/WE z dnia 15 lipca 2002 r. w sprawie wspólnych
zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego oraz ustanowienia Europejskiej Agencji
Bezpieczeństwa Lotniczego (Dz. Urz. WE L 240 z 7.9.2002),
- rozporządzeniem nr 1702/2003/WE z dnia 24 września 2003 r. ustanawiającym
zasady wykonawcze dla certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi
wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz
dla certyfikacji organizacji projektujących i produkujących (Dz. Urz. WE L 243 z
27.09.2003).
Ponadto projektowana regulacja będzie zgodna z decyzją nr 2003/4/RM Dyrektora
Wykonawczego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego z dnia 17 października
2003 r. w sprawie specyfikacji certyfikacyjnych zapewniających akceptowalne środki
spełnienia dla hałasu statków powietrznych (CS-36) oraz decyzją nr 2003/3/RM Dyrektora
Wykonawczego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego z dnia 17 października
2003 r. w sprawie specyfikacji certyfikacyjnych zapewniających akceptowalne środki
spełnienia dla emisji z silników lotniczych i drenażu paliwa (CS-34).

Biuletyn Informacji Publicznej.
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony na stronach
urzędowego informatora teleinformatycznego - Biuletynu Informacji Publicznej.

Ocena skutków regulacji (OSR)
Regulacja zawarta w projekcie nie ustanawia wymogów surowszych niż wynikające z
obowiązujących przepisów UE. Regulacja zawarta w rozporządzeniu nie będzie miała
wpływu na rynek pracy, rozwój regionalny oraz konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną
gospodarki. Rozporządzenie nie spowoduje również skutków finansowych dla budżetu
państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.

3
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w
przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i
aktów prawnych oraz nie wymaga przedstawienia właściwym instytucjom i organom Unii
Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu.
Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie skierowany do konsultacji z zainteresowanymi partnerami
społecznymi[t4].


22-05-tg

4
Projekt

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1)
z dnia .......................................2009 r.

w sprawie statków powietrznych kategorii specjalnej



Na podstawie art. 53e ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100,
poz. 696, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:


Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1. Rozporządzenie określa:
1) rodzaje statków powietrznych kategorii specjalnej, o których mowa w Aneksie II rozporządzenia
(WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa
cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę
Rady 91/670/EWG, rozporządzenia (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE (Dz. Urz. UE L 79
z 19.03.2008), z wyłączeniem statków powietrznych, dla których przepisy o zdatności od lotu są
określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25 kwietnia 2005 r. w sprawie wyłączenia
zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków
powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz. U. Nr
107 poz. 904);
2) sposób i warunki prowadzenia budowy, odbudowy lub modyfikacji statków powietrznych kategorii
specjalnej, w tym przepisy techniczne i eksploatacyjne dotyczące tej kategorii statków powietrznych;
3) sposób postępowania przy wydawaniu i odnawianiu ważności oraz zawieszaniu i cofaniu pozwoleń
na wykonywanie lotów;
4) zakres obsługi statków powietrznych kategorii specjalnej;
5) zatwierdzone podmioty projektujące, produkujące i obsługujące statki powietrzne kategorii
specjalnej;
6) sposób postępowania przy certyfikowaniu podmiotów projektujących, produkujących i
obsługujących statki powietrzne kategorii specjalnej;
7) sposób prowadzenia inspekcji statków powietrznych kategorii specjalnej;

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury
(Dz. U. Nr 216, poz. 1594).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141,
poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r. Nr 97, poz. 625, Nr
144, poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 42, poz. 340.



8) sposób prowadzenia ewidencji podmiotów produkujących i obsługujących statki powietrzne
kategorii specjalnej lub ich części składowe;
9) wzór pozwolenia na wykonywanie lotów statków powietrznych w kategorii specjalnej, wniosku
o jego wydanie oraz wniosku o odnowienie ważności pozwolenia na wykonywanie lotów statków
powietrznych w kategorii specjalnej.



§ 2. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają :
1) ULC – Urząd Lotnictwa Cywilnego;
2) Prezes
Urzędu – Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
3) zgłaszający – osoba fizyczna lub prawna będąca właścicielem statku powietrznego lub jego
użytkownikiem, która złożyła do Prezesa Urzędu wniosek o wydanie pozwolenia na wykonywanie
lotów w kategorii specjalnej;
4) statki powietrzne kategorii specjalnej – rozumie się przez to statki powietrzne wymienione w § 1
pkt 1, które nie spełniają wymagań określonych w Załączniku 8 do Konwencji o
międzynarodowym lotnictwie cywilnym (Dz. U. z 1959 r. Nr 35, poz. 212 i 214, z 1963 r. Nr 24,
poz. 137 i 138, z 1969 r. Nr 27, poz. 210 i 211, z 1976 r. Nr 21, poz. 130 i 131, Nr 32, poz. 188 i
189 i Nr 39, poz. 227 i 228, z 1984 r. Nr 39, poz. 199 i 200, z 2000 r. Nr 39, poz. 446 i 447 oraz z
2002 r. Nr 58, poz. 527 i 528), a w związku z tym nie mogą służyć do komercyjnego przewozu
lotniczego, jednakże mogą być dopuszczone do użytkowania, po wprowadzeniu dodatkowych
ograniczeń, z przeznaczeniem w szczególności do celów edukacyjnych, sportowych,
rekreacyjnych, eksperymentalnych, demonstracyjnych oraz uczestnictwa w pokazach;
5) pozwolenie na wykonywanie lotów – dokument, wydawany przez Prezesa Urzędu, potwierdzający
zdatność do lotu statku powietrznego w kategorii specjalnej, wystawiany indywidualnie dla
egzemplarza statku powietrznego. Pozwolenie nie jest świadectwem zdatności do lotu w
rozumieniu Załącznika nr 8 ICAO, a jedynie dokumentem dopuszczającym do lotu dla tej
kategorii, zawierającym podstawowe dane o statku powietrznym, jego właścicielu lub
użytkowniku oraz obowiązujących ten statek powietrzny ograniczeniach, umożliwiający wpisanie
egzemplarza statku powietrznego do rejestru cywilnych statków powietrznych;
6) dokument równoważny – wydany przez zagraniczny nadzór lotniczy lub Prezesa Urzędu
dokument dopuszczający do użytkowania statek powietrzny, wydany zgodnie ze standardami
EASA dla tej kategorii, równoważny do pozwolenia na wykonywanie lotów;
7) podkategorie – rozumie się przez to wyodrębnione z grupy statków powietrznych kategorii
specjalnej podgrupy tych statków powietrznych;
8) modyfikacja – każda wprowadzana przez zgłaszającego zmiana poważna do dokumentacji statku
powietrznego, zgodnie z którą jest on następnie poddawany przebudowie. Każda taka przebudowa
podlega obowiązkowi zgłoszenia do nadzorowania Prezesowi Urzędu na podstawie wniosku;
9) ustawa - ustawa z dnia 2 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;
10) rozporządzenie w sprawie wykonywania lotów próbnych-kontrolnych - rozporządzenie Ministra
Infrastruktury z dnia 29 sierpnia 2003 r. w sprawie wykonywania lotów próbnych oraz wydawania
świadectwa oględzin statków powietrznych (Dz. U. Nr 173, poz.1678).
11) rozporządzenie – niniejsze rozporządzenie;
12) EASA – Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego.


Rozdział 2

Rodzaje statków powietrznych kategorii specjalnej

§ 3. 1. Wyróżnia się następujące rodzaje statków powietrznych kategorii specjalnej:

1) statki powietrzne mające czysto historyczne odniesienie wynikające z:

- uczestnictwa w ważnych wydarzeniach historycznych; lub
-
stanowiące ważny krok w rozwoju lotnictwa; lub

2
strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14 ... 20 ... 60 ... 150

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: