eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: umożliwienia obywatelom składania dokumentów do urzędów za pośrednictwem internetu bez potrzeby opatrywania podań "bezpiecznym podpisem elektronicznym", stworzenia podstaw prawnych dla funkcjonowania elektronicznej administracji i ułatwienia współpracy systemów teleinformatycznych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2110
  • Data wpłynięcia: 2009-06-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-02-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 40, poz. 230

2110

§ 15. Dysponent ePUAP oraz usługodawcy gromadzą i przetwarzają dane i dokumenty w
zakresie niezbędnym do realizacji przepisów rozporządzenia.

§ 16. Dysponent ePUAP ma obowiązek zapewnić bezpieczeństwo danych użytkowników.

§ 17. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.




5
UZASADNIENIE

Rozporządzenie zostało przygotowane na podstawie delegacji zawartej w art. 19a ust. 2
ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne i określa
zakres i warunki korzystania z Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej,
zwanej dalej „ePUAP”, z uwzględnieniem roli ePUAP w procesie realizacji zadań
publicznych drogą elektroniczną oraz potrzeby określenia zasad przetwarzania i ochrony
danych osobowych.

W § 3 rozporządzenia określono krąg podmiotów uprawnionych do korzystania z
Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej, w szczególności wskazano, iż będą
to osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnych, podmioty, tj. osoby
prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej oraz podmiot
publiczny. Posłużono się przy tym pojęciem „podmiot publiczny” zdefiniowanym w ustawie
o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

W kolejnym paragrafie wskazano, iż warunkiem korzystania z platformy jest
rejestracja w systemie, tj. wypełnienie obowiązkowych pól formularza rejestracyjnego. W
kolejnych ustępach określono prawa użytkowników do usunięcia danych z systemu, co
oznacza również zamknięcie konta na platformie ePUAP.
W rozporządzeniu podzielono zakres i warunki korzystania z platformy w odniesieniu
do 3 grup „podmiotów”: użytkowników, dysponenta ePUAP, usługodawców.
W szczególności wskazano, iż użytkownik może posiadać tylko jedno konto,
wprowadzono zakaz korzystania z kont innych użytkowników. Ponadto za działania
podejmowane na platformie odpowiedzialność poniesie, ten kto działa.

W § 8 znajdują się zapisy dotyczące możliwości zawieszenia przez dysponenta
ePUAP konta użytkownika w określonych przypadkach np. podjęcie działań szkodliwych dla
platformy, niedozwolone korzystanie z usług wspólnych oraz usług administracji publicznej.

Dysponent ePUAP zgodnie z zapisami rozporządzenia nie będzie odpowiadał za
nadzór nad poprawnością świadczonych przez usługodawców usług, gdyż za konfigurację
usług na platformie oraz ich jakość odpowiadają usługodawcy, w szczególności są oni
zobowiązani do zapewnienia najwyższej jakości świadczonych usług. Wskazano ponadto, iż
to usługodawca jest stroną postępowania dotyczącego załatwiania spraw z użytkownikami,
jak również to na usługodawcach ciążą obowiązki określone przepisami prawa, np. obowiązki

6
wynikające z terminowego załatwienia sprawy wynikające z Kodeksu postępowania
administracyjnego. Sama platforma to miejsce, gdzie usługodawcy świadczą usługi
podmiotów publicznych za pomocą pojedynczego punktu kontaktowego.
Usługodawca ma również obowiązek dokonania wpisu w katalogu usług oraz
dysponuje wpisem oraz ofiarowaną za jego pomocą usługą. Ponadto ma obowiązek
aktualizować wpisy w katalogu.
Określono katalog usług wspólnych, do których zostały zaliczone m.in. usługi
tworzenia i obsługi dokumentów użytkowników ePUAP, usługi przekazywania transakcji
do/z systemów podmiotów publicznych, usługi podpisu elektronicznego.

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1.
Podmioty, na które wpływa projekt aktu prawnego
Projektowane rozporządzenie wywiera skutki przede wszystkim na te organy administracji,
które chcą wykorzystać platformę ePUAP, do świadczenia usług, które mogą być
świadczone drogą elektroniczną. Ponadto określa warunki korzystania z platformy przez
jednostki indywidualne.

2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia będzie konsultowany z Polskim Towarzystwem Informatycznym,
Polską Izbą Informatyki i Telekomunikacji, Krajową Izbą Gospodarczą Elektroniki i
Telekomunikacji, Polskim Towarzystwem Społeczeństwa Informacyjnego.

W ramach konsultacji społecznych i w celu wykonania obowiązku wynikającego z art. 5
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz.
U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) projekt rozporządzenia zostanie
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej Ministerstwa Spraw
Wewnętrznych i Administracji.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych
Koszt wdrożenia projektowanej regulacji będzie związany głównie z dostosowaniem
podmiotów publicznych do świadczenia usług za pomocą platformy ePUAP, biorąc pod
uwagę fakt, iż platforma funkcjonuje już od pewnego czasu i szereg podmiotów udostępnia
swoje usługi za jej pomocą koszt ten nie powinien być wysoki.

7

4. Wpływ regulacji na rynek pracy; wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw; wpływ regulacji na
sytuację i rozwój regionów.

Projektowane rozwiązania dotyczą funkcjonującej już platformy ePUAP i mają zapewnić jej
prawne podstawy. Fakt szerszego korzystania przez użytkowników z usług podmiotów
publicznych za pomocą platformy może wpłynąć na szybkość załatwianych za jej pomocą
spraw a w przyszłości umożliwi załatwianie wszystkich spraw „urzędowych” bez
wychodzenia z domu.

5. Zgodność z prawem Unii Europejskiej.
Problematyka uregulowana w projekcie rozporządzenia nie jest objęta prawem Unii
europejskiej.

8

projekt

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia …………………................. r.
w sprawie szczegółowych warunków organizacyjnych i technicznych dla systemu
teleinformatycznego służącego identyfikacji jego użytkownika oraz trybu tworzenia i
dystrybucji profilu zaufanego ePUAP


Na podstawie art. 20a ust. 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności
podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 656, z późn. zm.)) zarządza
się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowe warunki organizacyjne i techniczne, które winien spełniać system
teleinformatyczny służący do wydania certyfikatów oraz technologii, o których
mowa w art. 20a ust. 1 i 2 ustawy;
2) tryb tworzenia i dystrybucji profilu zaufanego ePUAP;
3) podmioty publiczne upoważnione do potwierdzenia profilu zaufanego ePUAP.


§ 2. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:

1) kwalifikowany certyfikat – kwalifikowany certyfikat w rozumieniu ustawy z dnia
18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. Nr 130, poz. 1450,
z późn.zm.));
2) bezpieczny podpis elektroniczny – bezpieczny podpis elektroniczny w rozumieniu
ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym;
3) usługi certyfikacyjne – usługi certyfikacyjne określone w ustawie z dnia 18 września
2001 r. o podpisie elektronicznym, których świadczenie jest przedmiotem regulacji w
niniejszym rozporządzeniu;
4) system certyfikacyjny – system teleinformatyczny służący do świadczenia usług
certyfikacyjnych i realizujące zadania określone w art. 20a ust. 2 ustawy;
5) system obsługi tożsamości – system teleinformatyczny przetwarzający informacje
o tożsamości użytkowników, realizujący zadania określone w art. 20a ust. 2 ustawy;
6) system uwierzytelniający – system weryfikujący tożsamość użytkownika;
7) przedsiębiorca – przedsiębiorcę w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r.
o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095,
z późn.zm.);

1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej – informatyzacja, na podstawie § 1
ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 216, poz.1604)
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 12, poz. 65 i Nr 73, poz. 501 oraz
z 2008 r. Nr 127, poz. 817 oraz z ....... r. Nr ...., poz. ....
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2003 r. Nr 124, poz. 1452 i Nr 217,
poz. 2125, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, z 2005 r. Nr 64, poz. 565, z 2006 r. Nr 145, poz. 1050 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97.

1
strony : 1 ... 10 ... 15 . [ 16 ] . 17

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: