eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec o oznakowaniu i utrzymaniu wspólnej granicy na odcinkach lądowych i wodach granicznych oraz powołaniu Stałej Polsko - Niemieckiej Komisji Granicznej, podpisanej w Warszawie dnia 16 września 2004 roku

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec o oznakowaniu i utrzymaniu wspólnej granicy na odcinkach lądowych i wodach granicznych oraz powołaniu Stałej Polsko - Niemieckiej Komisji Granicznej, podpisanej w Warszawie dnia 16 września 2004 roku

projekt dotyczy: utrzymania i oznakowania części wspólnej granicy między RP a RFN na odcinkach lądowych i wodach granicznych, dokumentacji granicznej oraz powołania Stałej Polsko-Niemieckiej Komisji Granicznej oraz określenia jej zadań i kompetencji

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2108
  • Data wpłynięcia: 2009-06-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec o oznakowaniu i utrzymaniu wspólnej granicy na odcinkach lądowych i wodach granicznych oraz powołaniu Stałej Polsko-Niemieckiej Komisji Granicznej, podpisanej w Warszawie dnia 16 września 2004 roku
  • data uchwalenia: 2009-09-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 179, poz. 1385

2108


Zaproponowana przez Stronę niemiecką zmiana miała na celu dostosowanie treści
umowy do przepisów prawa wspólnotowego, a w szczególności do postanowień art. 23
i następnych Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. Zmiana była również
uzasadniona ze względu na obowiązujące w Rzeczypospolitej Polskiej przepisy o podatku
akcyzowym.

W odpowiedzi na notę niemiecką Strona polska wystąpiła z propozycją zawarcia
porozumienia w tym przedmiocie zmieniającego umowę w drodze wymiany not. Rada
Ministrów udzieliła zgody na związanie się porozumieniem na podstawie uchwały
nr 101/2006 z dnia 22 czerwca 2006 r. Po otrzymaniu polskiej noty Strona niemiecka
zaproponowała odbycie wzajemnych konsultacji dotyczących w szczególności zmiany
postanowień w zakresie wejścia w życie porozumienia. Podczas spotkania ustalono,
że porozumienie powinno wejść w życie z dniem wejścia w życie zmienianej umowy,
i że z inicjatywą zawarcia porozumienia powinna wystąpić Strona polska. Polska nota z dnia
10 lipca 2008 r. stanowiąca propozycję zawarcia porozumienia została przekazana Stronie
niemieckiej. Strona niemiecka udzieliła pozytywnej odpowiedzi w nocie nr 146/2008 z dnia
16 lipca 2008 r. i w ten sposób zostało zawarte Porozumienie w formie wymiany not między
Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Federalnej Niemiec o zmianie
Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec o oznakowaniu
i utrzymaniu wspólnej granicy na odcinkach lądowych i wodach granicznych oraz powołaniu
Stałej Polsko-Niemieckiej Komisji Granicznej, podpisanej w Warszawie dnia 16 września
2004 r.

Wolą stron zawierających porozumienie było to, aby treść umowy została zmieniona
przed przeprowadzeniem procedury ratyfikacyjnej. Znalazło to potwierdzenie w pkt 4
porozumienia, z którego wynika, że zmieniony tekst umowy zastępuje tekst pierwotny
z mocą wsteczną od dnia podpisania umowy.


3.
Przewidywane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe, polityczne
i prawne, związane z wejściem w życie umowy, wraz z określeniem źródeł finansowania


Zawarcie przez Rzeczpospolitą Polską przedmiotowej umowy stanowi kontynuację
procesu zawierania z innymi państwami umów związanych z oznakowaniem i utrzymaniem
granicy państwowej.

4
W
związku z faktem, iż w chwili obecnej w stosunkach polsko-niemieckich
nie obowiązują jakiekolwiek przepisy regulujące przedmiotową materię, wejście w życie
Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec o oznakowaniu
i utrzymaniu wspólnej granicy na odcinkach lądowych i wodach granicznych oraz powołaniu
Stałej Polsko-Niemieckiej Komisji Granicznej stworzy podstawy prawne do wykonywania
zadań związanych z oznakowaniem i utrzymaniem wspólnej granicy, nie powodując
jednocześnie żadnych negatywnych skutków politycznych w stosunkach między obydwoma
państwami. Wejście w życie omawianej umowy przyczyni się do pogłębienia i poszerzenia
współpracy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w dziedzinie
ochrony granicy oraz porządku prawnego i publicznego obydwu państw.
Realizacja
postanowień przedmiotowej umowy nie będzie miała również wpływu na
dotychczasowe stosunki gospodarcze, kulturalne i społeczne między obydwoma państwami.
Wejście w życie umowy nie spowoduje skutków finansowych dla podmiotów sektora
finansów publicznych w postaci zmniejszenia ich dochodów lub zwiększenia ich wydatków,
ani też dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa innych niż przewidziane
w danej części budżetowej.

4. Wyjaśnienie trybu związania się umową

Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec
o oznakowaniu i utrzymaniu wspólnej granicy na odcinkach lądowych i wodach granicznych
oraz powołaniu Stałej Polsko-Niemieckiej Komisji Granicznej reguluje całokształt spraw
związanych z oznakowaniem i utrzymaniem wspólnej granicy, wchodzących w zakres
właściwości Komendanta Głównego Straży Granicznej.
Zadania wynikające z umowy realizować będzie przede wszystkim Stała Polsko-
Niemiecka Komisja Graniczna, w skład której wchodzić będą przedstawiciele:
1. Komendanta Głównego Straży Granicznej,
2. Ministra właściwego do spraw gospodarki wodnej,
3. Głównego Geodety Kraju.

Umowa nie dotyczy osób prawnych i osób fizycznych, z wyjątkiem tych właścicieli
i użytkowników gruntów oraz budowli i urządzeń naziemnych i podziemnych, które znajdują
się na granicy lub w bezpośrednim jej sąsiedztwie.


5
Zobowiązani oni zostali do umożliwienia wykonywania prac związanych z pomiarem,
oznakowaniem lub utrzymaniem granicy. O przeprowadzaniu takich prac i ich terminie
muszą być poinformowani. W przypadku zaistnienia szkody przysługuje im roszczenie
o odszkodowanie zgodnie z prawem wewnętrznym stron. Jednocześnie przedsiębiorcy,
którzy chcieliby wykonywać prace górnicze lub archeologiczne w pasie o szerokości
50 metrów po obu stronach granicy, licząc od granicy lub brzegu wód granicznych, oprócz
wymogów wynikających z przepisów ustawy – Prawo geologiczne i górnicze oraz ustawy
o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami powinni porozumieć się w tej sprawie także ze
Stałą Polsko-Niemiecką Komisją Graniczną. Analogicznie – porozumieć się z komisją winni
także ci inwestorzy, którzy w pasie o szerokości 5 metrów od granicy lub brzegów wód
granicznych chcieliby wznosić budowle, ogrodzenia lub inne urządzenia (nie wyłączając
przepisów wynikających np. z ustawy – Prawo budowlane).
Umowa
między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec
o oznakowaniu i utrzymaniu wspólnej granicy na odcinkach lądowych i wodach granicznych
oraz powołaniu Stałej Polsko-Niemieckiej Komisji Granicznej dotyczy bezpośrednio spraw
uregulowanych w ustawie z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej
(Dz. U. z 2005 r. Nr 226, poz.1944, z późn. zm.) oraz zadań i kompetencji przede wszystkim
Straży Granicznej wynikających z ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej
(Dz. U. z 2005 r. Nr 234, poz. 1997, z późn. zm.).

Przepisy umowy nie stanowią podstawy do wprowadzania jakichkolwiek zmian
w przebiegu granicy państwowej. Kompetencje Komisji Granicznej ograniczają się w tym
zakresie do ewentualnego przedkładania propozycji zmian przebiegu granicy, będących
efektem dokonanej kontroli przebiegu granicy. Podobnie zasadnicza zmiana dokumentacji
granicznej jest możliwa wyłącznie w drodze zawarcia odrębnej umowy między stronami.

Umowa nie powoduje konieczności dokonywania zmian w ustawodawstwie
wewnętrznym Rzeczypospolitej Polskiej.

Umowa nie przewiduje środków prawnych, których przyjęcie jest konieczne dla
wykonania umowy. Noty dyplomatyczne przewidziane w art. 19 i 27 umowy, za pomocą
których Umawiające się Strony przekażą sobie nawzajem informacje o składzie personalnym
Stałej Polsko-Niemieckiej Komisji Granicznej oraz o właściwych organach
odpowiedzialnych za realizację umowy, są czynnościami technicznymi umożliwiającymi jej
prawidłowe wykonanie.

6
Umowa
między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec
o oznakowaniu i utrzymaniu wspólnej granicy na odcinkach lądowych i wodach granicznych
oraz powołaniu Stałej Polsko-Niemieckiej Komisji Granicznej dotyczy praw i obowiązków
obywatelskich określonych w Konstytucji i spraw uregulowanych w szczególności
w ustawach o ochronie granicy państwowej i o Straży Granicznej.
W
związku z powyższym, wobec występowania przesłanek, o których mowa
w art. 89 ust. 1 pkt 2 i 5 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.,
związanie się umową nastąpi w drodze ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie,
zgodnie z art. 89 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i art. 12 ust. 2 ustawy z dnia
14 kwietnia 2000 r. o umowach międzynarodowych.





06/06rch


7

UMOWA

między
Rzecząpospolitą Polską

a
Republiką Federalną Niemiec

o oznakowaniu i utrzymaniu wspólnej granicy na odcinkach lądowych
i wodach granicznych
oraz powołaniu Stałej Polsko-Niemieckiej Komisji Granicznej
















strony : 1 . [ 2 ] . 3 . 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: